Huumepoliisit ja outo ajojahti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Niin ja näin. Valeostot jne. peitetoiminta (lienee lapsenkengissä vielä Suomessa muutenkin) on kyllä mielestäni hyväksyttävää, jopa suotavaa, kun kuitenkin voisi kuvitella taustalla olevan suht' perusteellista tutkintaa.

Teleurkinta taas on hieman harmaampi alue. Kyllä yksityisyys on pop ja mielestäni Suomessa on juurikin sopivan tiukka linja näissä (ainakin julkisesti, SuPohan on piuhottanut joka asunnon ;)).

Ellen väärin muista yksi haloon aihe on se, että tutkinnan edistämiseksi on esim. "vasikoita" päästetty pälkähästä, jotta päästään isompiin kaloihin. Se, ja joku lapsus jonka ansiosta tutkintavanki saa vedettyä kuupan jupiteriin kuulostaa melkein normipäivältä. Liekö Purtsin spekulaatio yllättävänkin osuvaa kun tuo nyt niin kohtuuttomaksi on paisunut (joku perus virkavirhe saa koko joukkueen asennevemppaan, jepsis).

edit: yksityisyys on siis tosiaan pop ja klassikkoargumentti "if you have nothing to fear..." esiintyy vain epätietoisten tai valtaapitävien puheissa. Ameriiiikan presidentti Benny F:kin sen on jo sanonut: "They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saatana. Mielestäni jos tiedetään että joku myy jotain kyseenalaista, sen voisi viedä muitta mutkitta poliisiasemalle piestäväksi kunnes se allekirjoittaa minkä tahansa valmiiksi tehdyn tunnustuksen. Loppuisi diilailut aika hätäseen ja kaikki muu hämärätoiminta. No mikäs siinä on kelmeillä toimiessa jos laki on puolella.

No paskat! Jos tässä tapauksessa tuo "lain vastaisesti" on jotain Suomen nykykäsityksen mukaan arveluttavien tutkintakeinojen käyttämistä niin kyllä taas mennään kukkahattutätien komennossa perse edellä puuhun.

No sitten mennään, mutta mä en hyväksy sitä, että yksittäinen tutkija alkaa itse venytellä lakia sen mukaan mitä tutkintaan tarvitaan. Eduskunta säätää lait ja niitä valvoo poliisi eikä poliisin tule niitä rajoja rikkoa. Alkaa olemaan aika villiä menoa sen jälkeen.

Mua ei haittais pätkääkään vaikka poliisi sais toimia tyyliin Shield,:D

Tää se pelko just on. Tosin et varmaan kamalasti ole seurannut sarjaa?

En minäkään riko/ole rikkonut lakia siinä mittakaavassa, että poliisin minun puhelinta kiinnostaisi kuunnella tai tulla paikkoja penkomaan, mutta silti mä pidän vähintään arveluttavana, että tällainen mahdollisuus luotaisiin "vähän joka poliisille". TLP:tä mukaillen kuka valvoo valvojaa. Niitä mätiä omenoita mahtuu myös poliisivoimiin ja ilman kunnollista poliisitoimien valvomista saadaan hyvin otollinen alusta rikollisille toimia. Mieti mitä yksi korruptoitunut poliisi saa aikaiseksi kun alkaa kuuntelemaan sopivaa puhelinliikennettä ja infoaa sitä eteenpäin..

Noh, kaikki on tietenkin spekulaatiota eikä ilmeisesti edes tutkinnankohteet tiedä mitä tässä ollaan puuhaamassa, joten jäädään odottelemaan hieman tarkempaa tietoa.

Kyllä me voidaan antaa enemmän aseita poliisille taistella rikollisuutta vastaan, mutta sitä ei voi tehdä siinä järjestyksessä, että ensin poliisi tekee tutkinnat laittomasti ja sitten säädetään tehokkaaseen keinoon järkevä laki.

No sitten mennään, mutta mä en hyväksy sitä, että yksittäinen tutkija alkaa itse venytellä lakia sen mukaan mitä tutkintaan tarvitaan. Eduskunta säätää lait ja niitä valvoo poliisi eikä poliisin tule niitä rajoja rikkoa. Alkaa olemaan aika villiä menoa sen jälkeen.

Onko kyseessä ollu yksittäinen tutkija? Käsittääkseni nimenomaan siellä tutkittavana on ollut joku tietty henkilö ja siitä kohu, astuttu väärille varpaille..:evil:

Tää se pelko just on. Tosin et varmaan kamalasti ole seurannut sarjaa?

Joka ikisen jakson olen nähnyt.

En minäkään riko/ole rikkonut lakia siinä mittakaavassa, että poliisin minun puhelinta kiinnostaisi kuunnella tai tulla paikkoja penkomaan, mutta silti mä pidän vähintään arveluttavana, että tällainen mahdollisuus luotaisiin "vähän joka poliisille". TLP:tä mukaillen kuka valvoo valvojaa. Niitä mätiä omenoita mahtuu myös poliisivoimiin ja ilman kunnollista poliisitoimien valvomista saadaan hyvin otollinen alusta rikollisille toimia. Mieti mitä yksi korruptoitunut poliisi saa aikaiseksi kun alkaa kuuntelemaan sopivaa puhelinliikennettä ja infoaa sitä eteenpäin..

Äläs nyt sotke noita mätiä omenoita tähän. Enkä tarkoita tuollaista ääripäätä, että joka poliisi saisi "jokamiehenoikeudet". Poliisilla on huumeyksikkönsä ja nimenomaan ns. varmoissa tapauksissa noita muitakin keinoja saisi käyttää. En usko, että suomen poliisit niin huonoja tutkijoita ovat, että huumegansterin jäljille luulevat minun puheluiden kautta pääsevänsä :D Eipä sillä, ei haittaisi minuakaan vaikka jonkun puhelun kuulisivatkin, jos sillä yksikin kilo saadaan kaduilta pois.

Noh, kaikki on tietenkin spekulaatiota eikä ilmeisesti edes tutkinnankohteet tiedä mitä tässä ollaan puuhaamassa, joten jäädään odottelemaan hieman tarkempaa tietoa.

Kyllä me voidaan antaa enemmän aseita poliisille taistella rikollisuutta vastaan, mutta sitä ei voi tehdä siinä järjestyksessä, että ensin poliisi tekee tutkinnat laittomasti ja sitten säädetään tehokkaaseen keinoon järkevä laki

Juu auki on vielä, ja lisätietoa odotellaan.. Näyttääkö siltä, että niitä keinoja olisi tulossa? Jossain määrin kyllä ymmärrän poliisinkin turhautumista, kun jotkut suomen lait ovat mitä ovat...

Just ton turhautumisen vois kuvitella olevan ammatin vittumaisimpia puolia...

Näin mäkin olen käsittäny. Jos b-to-b puolella kaupan neuvottelu kestää, niin se ei varmaan oo mitään noiden juttujen kasaan saamiseen verrattuna. Ja ei kai se syö kun pienen rotan verran kun muutaman kuukauden homma kaatuu johonkin hausta-paska-lakipykälään.. :jahas:

Eli kyseessä on epäilys että yksi tutkintovanki olisi päässyt kotiin käymään ja olisi poliiseilta salaa päässyt vetämään pään täyteen... Hmm.. Mitä vittua?? jos tältä yhdeltä kaverilta saatujen tietojen mukaan on saatu esim. 500.000 - 1.000.000 euron edestä aineita takavarikkoon, niin en omalta kohdaltani näe tuossa mitään pahaa.

Jos tää koko hemmetin haloo on vain tuosta nimenomaisesta hommasta kiinni, niin täytyy todeta että jollain taitaa olla vähän helvetin tylsää.

Pikku kämmi, tekevälle sattuu.

Mä haluaisin ihan oikeasti kuulla jotain konkreettista mistä tässä nyt oikein on kysymys.

Ehkä tässä kohtaa olisi lain laatijilla pienen aivoriihen paikka, jos poliiseille voitaisiin antaa laajemmat valtuudet kun esim. tutkitaan huumekauppaa, ihmiskauppaa tai muuta vakavaa. Tarkat rajat laajemmille oikeuksille ja niihin missä niitä saa käyttää.
Pidettäisiin ns. normaalit rikokset pois näitten keinojen ulottuvilta, mutta järjestäytynyt rikollisuuden torjumiseen keinoja enemmän.

Huumekauppaa korkealla tasolla torjumalla/häiritsemällä tulee katukaupan hinnat nousemaan. Pidemmällä aikavälillä tämä voi tulla vähentämään käyttäjien määrää.

Uskoisin että suurin osa täällä kirjoittelevista olisi valmis laajentamaan poliisin oikeuksia ja keinoja estääkseen huumekauppaa, vai olenko aivan väärässä?

Suomen huumausainepolitiikkaa säätämällä saataisiin aika paljon aikaan. Lisää vapaita resursseja yms. Silti poliisin pitää noudattaa lakia siinä missä muidenkin kansalaisten. Joku Shield-meno Suomessa kuulostaa kyllä aika pelottavalta. Harmittavaa on sekin, että vielä nykyäänkin jahdataan niitä "huumerikollisia" ja samalla oikeat rikolliset tuovat aika paljon kaikkea roskaa maahan.
No eiköhän se siitä. Jännittävää kyllä kuulla mistä tässä asiassa on edes kyse. Toivottavasti ei mitään vakavaa.

Just nyt pullistuu otsaan jostain viikon takaa tästä haistapaska-brittipoliisisarjasta liikennepoliisit tms. missä tavan kansalaisia sakotettiin ja kiusattiin miten mistäkin rikkeestä ja sitten kun sällit löysi ihan sattumalta kilon hasista tms. auton penkin alta, tekijöitä ei edes saatu syytteeseen kun ei voitu osoittaa, kelle huume-erä kuului.

Siis ihan tosissaan, se riittää rikoksesta livahtamiseen että väität lainanneesi kaverilta autoa...ja kaveri väittää tietty, ettei tiedä mistä kamat on pirssiin ilmestyneet...:jahas:

Suomen tapauksessa ihan sama kuinka asia on, mutta median vois tällaisista keisseistä pitää etäällä vaikka lain voimin. Hienoa toimintaa mustamaalata poliiseja jo ennen kuin ketään on tuomittu. Erinomaista toimintaa.:curs:

Jotenkin oon jo viimeiset 10 vuotta ajatellut että ylin valta on medialla. Ehkä briteissä siitä ei olla tosiasiassa niinkään kaukana.

Just nyt pullistuu otsaan jostain viikon takaa tästä haistapaska-brittipoliisisarjasta liikennepoliisit tms. missä tavan kansalaisia sakotettiin ja kiusattiin miten mistäkin rikkeestä ja sitten kun sällit löysi ihan sattumalta kilon hasista tms. auton penkin alta, tekijöitä ei edes saatu syytteeseen kun ei voitu osoittaa, kelle huume-erä kuului.

Siis ihan tosissaan, se riittää rikoksesta livahtamiseen että väität lainanneesi kaverilta autoa...ja kaveri väittää tietty, ettei tiedä mistä kamat on pirssiin ilmestyneet...:jahas:

Britanniankin rikoslainsäädäntöön hieman tutustuneena uskallan kyseenalaistaa tuon hasishomman. Tuppaavat siellä olemaan melko tarkkoja "possession" - rikoksissa niin huumeiden kuin aseiden osalta. Käsittääkseni tuossa tilanteessa vastaajalle voi tulla jopa käänteinen todistustaakka, eli hänen täytyy osoittaa jonkun muun laittaneen kaman autoon. En tosin nähnyt kyseistä jaksoa, mutta jos näin todella on käynyt, on jokin mennyt pahasti pieleen.

Ja itse asiaan. Vaikka en tunne tämän huumepoliisijupakan tarkkoja faktoja, sympatiani ovat täysin syytettyjen huumepoliisien puolella. Poliisin korkein johto, poliitikot ja valtakunnansyyttäjä tuskin ovat täysin perillä millaista kenttätyö tuossa yksikössä on. Tehokashan tuo yksikkö on ollut, ja pientä "pykälän venyttämistä" on voinut tapahtua. Sen kyllä olen valmis heille suomaan.

Yleisesti ottaenkin Suomen koko rikosseuraamuslaitos on täysin anuksesta. Jenkeissä tuomittiin juuri koiratappelujen järjestämisestä NFL - tähti 23 kuukaudeksi vankilaan. Suomessa pitää suunnilleen räjäyttää eduskuntatalo että joutuu fyysisesti istumaan yhtä kauan.

Ehdotan, että joko Suomen poliisille sallitaan järeämmät otteet tai sitten palvelut ostetaan Venäjältä. Mieluiten Omon-poliiseilta, jotka tekevät ratsiat ajamalla T-90:llä seinästä läpi ja suihkuttamalla tuntematonta taistelukaasua rakennukseen ja sen jälkeen pamputtavat kaikki kilometrin säteellä olijat.

Ja voisiko niitä vankeusrangaistuksia pikkuhiljaa saada ylöspäin?
Voiko missään muualla maailmassa neljä poliisia ja ex-vaimonsa murhannut mies olla vapaalla jalalla kuin suomessa? Ks. Tauno Pasanen "seitsemän surmanluotia".

Ei muuta kuin huippupoliitikkojen ja -virkamiesten taustat ja yhteydet syyniin. Tässä tapauksessa erityisesti sisäministeriön.

Ehdotan, että joko Suomen poliisille sallitaan järeämmät otteet tai sitten palvelut ostetaan Venäjältä. Mieluiten Omon-poliiseilta, jotka tekevät ratsiat ajamalla T-90:llä seinästä läpi ja suihkuttamalla tuntematonta taistelukaasua rakennukseen ja sen jälkeen pamputtavat kaikki kilometrin säteellä olijat.

Jos mennään edes lähelle tuota meininkiä niin minä, rehellinen kansalainen, harkitsen vahvasti muuttoa muille maille. Korruptoitunut ja täysin valvonnan ulkopuolella oleva "lainvalvontaelin" on kaikkea muuta kuin kansan etu tai tae oikeudenmukaisuudesta ja oikeudesta.

Mielenkiinnosta kuulisin ihan konkreettisia ehdotuksia threadiin kirjoittaneilta sen suhteen, että miten poliisin oikeuksia pitäisi lisätä?

Tridentiltä kuitenkin ihan kiva provo.

ongelmana ei ole poliisi eikä diilerit eikä huumeet, vaan poliitikot jotka ilmeisesti elävät
siinä käsityksessä että valtakunnassa on kaikki hyvin: niin on jos muistaa käyttää
KOHTUUDELLA alkoholia, "huumeita" tupakkaa ja niin edelleen, mutta kun osa porukasta
ei osaa, ja ei halua käyttää tai käyttää kohtuudella. syvin viilto tulee kuitenkin valtion kassaan koska se ei ole osallisena muussa huumekaupassa paitsi alkoholissa ja röökissä.
taistelu huumeita vastaan on hävitty jo sinä päivänä kun ne ensimäisen kerran keksittiin.
tyhjä näistä on yö uniaan menettää, ei suomessa mikään muutu koskaan: esim rikoksella
saatu hyöty on ollut jo kauan ihmishenkeä kalliimpi koto suomessa, ajat autolla kännissä/huumeissa jonkun yli kortitta uhri kuolee, tuomio on huonolla tuurilla
edes yhdyskunta palvelua joku hassu tonni korvauksia. myyt 10 kiloa huumehia niin leivotaan 7- vuodesta ylöspäin välittömästi ja heti! ammut kännissä ravintolan pihalla
ihmisten keskellä aseella: tuomio vaaran aiheuttaminen joku sakko ja plaa plaa...
poliisilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä, poliitikot ovat asian sanelleet
ja sitä nämä vittumaisten politikkojen nöyrät kätyrit vain tekevät eli työtään muistakaa se!
ymmärrän kyllä kuinka se vituttaa kytätä vähillä resurseilla ja huonoilla palkoilla
vuosi tolkulla samoja asioita jotka ei muutu koskaan väsyyhän siihen kuka vaan,
lakien muuttaminen ankarammaksi tuo lisää vaaratekiöitä = ei mitään väliä tempperamenttia
tyyppejä jotka palaessaan tekevät sitten mitä vaan. ei sitäkään tuskin kukaan täysjärkinen
halua. sallitaan osittain pienet erät ja korkeintaan sakkoa vknloppu käytöstä niin eiköhän se osittain helpota ainakin kohtuu käyttäjiä. kiitos ja anteeksi.:)

Nyt kun arvostellaan Suomen oikeusjärjestelmää, tuomioiden pienuutta ja löysää kontrollia niin kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että Suomi on kuitenkin melko turvallinen maa elää joten tuskin tuo kontrollipolitiikka kovin metsässä on. Minä ainakin miellän Suomen turvallliseksi paikaksi jossa ei rikolliset rällästä eikä julkisvalta ole korruptoitunut.

Minä ainakin miellän Suomen turvallliseksi paikaksi jossa ei rikolliset rällästä eikä julkisvalta ole korruptoitunut.

Jos nuo Aarnion jutut pitävät tippaakaan paikkansa niin voit heivata tuon lauseen kauas mäkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom