Huonokuntoinen aloittelija kaipais neuvoja / tippejä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sori, näitä posteja on varmaan jo aikapaljon en vain löytänyt yhtään :curs:

Mut joo Eli oon 18vuotias kundi ja tota oon 185cm pitkä ja painan about 110kg ja nyt olis tarkoitus olisi saada liikakilot tippumaan ~5-10kg ja kuntonousemaan (intti kutsunnat parinviikon päästä) myös lihasmassaa Sixpack tottakai ! :thumbs:

Oon harrastanut viimeset 3 vuotta hmm en mitään muutakun tietokonella pelaamista eli kunto on aivan maissa. Ennen tätä harrastin 4vuotta judoa, 2vuotta karatea ja yleensäkkin tuli sentään jotain tehtyä että tulisi hikipintaan.

tupakoin mutta nyt olen siirtymässä nuuskaan toinen viikko meneillään ja ei tee oikeasti juuri lainkaan edes tiukkaa.

Eli olis nyt tarkoitus saada vähän tippejä että miten kannattaa alottaa tää homma, kertokaapa joku hyvä kunto-ohjelma ja ruokavalio, miten protskujen kanssa? Heraproteiinia + Maltoa? Jos treenaus alkaa inspiroimaan niin voi alkaa mättäämään kreatiinia?

Pari vuotta jo mennyt tolla nörtti ruokavaljolla eli pizzaa kebabbia ja rasvaisia hampurilaisia ja makeita juomia.
Nyt tosiaan olen siirtynyt rae-juustoon, sokerittomiin juotaviin, novelle, BonAqua, vichy veteen ja tietenkin parantanut ruokavaliota syön melkein jokapäivä salaatteja ja kanaa / tonnikalaa + riisiä / pastaa

Olin juuri vähä aika sitten lenkillä ja en tiedä miksi sitä kutsutaan mutta hölkkäsin niin kauan että hengästyin ja sitten kävelin niin kauan että henki tasautui. Vähän matkan kuluttua alkoi keuhkot "painamaan" järkyttävästi ja henki alkoi kulkea huonosti päätin kääntyä takaisin kotiin... Johtuuko tämä tupakoinnoista? Yskinkö tervaa ulos keuhkoista ?

Voisko nää kokeneet konkarit kertoa vähän että miten kannattaisia aloittaa tää reenaus jne.

peace :piis:

Enpä kyllä kokenut konkari oo ja sanon ennen ku muut sanoo, et käytä söörtsiä ja kato vanhoja samasta aiheesta käytyjä juttuja. Se nyt ei kuitenkaa ollu mun pointti. Alota "varovasti" tuon lenkkeilyn kanssa. Ala tekee kävelylenkkejä. Pikkuhiljaa pitennät niitten kestoa. Siitä se peruskunto taas alkaa pikkuhiljaa nousta. Ite muutamia vuosia sitten puotin painoo just noilla kävelylenkeillä ja sit vähentelin niitä huonoja ruokia, alkomahoolia yms. Pitäis kyllä taas tehä samalla tavalla, ku repsahtanu oon aikoja sitten. Ei tuu oikeen aerobista kuntoo kerrytettyä, salilla tulee kyl käytyä.

Aloita pikkuhiljaa tosiaan, siitä se lähtee, etkä vittuunnu siihen hommaan, jos se aluks tuntuu raskaalta.

Muut voi tästä sitten jatkaa.

Enpä kyllä kokenut konkari oo ja sanon ennen ku muut sanoo, et käytä söörtsiä ja kato vanhoja samasta aiheesta käytyjä juttuja. Se nyt ei kuitenkaa ollu mun pointti. Alota "varovasti" tuon lenkkeilyn kanssa. Ala tekee kävelylenkkejä. Pikkuhiljaa pitennät niitten kestoa. Siitä se peruskunto taas alkaa pikkuhiljaa nousta. Ite muutamia vuosia sitten puotin painoo just noilla kävelylenkeillä ja sit vähentelin niitä huonoja ruokia, alkomahoolia yms. Pitäis kyllä taas tehä samalla tavalla, ku repsahtanu oon aikoja sitten. Ei tuu oikeen aerobista kuntoo kerrytettyä, salilla tulee kyl käytyä.

Aloita pikkuhiljaa tosiaan, siitä se lähtee, etkä vittuunnu siihen hommaan, jos se aluks tuntuu raskaalta.

Muut voi tästä sitten jatkaa.

Joo tota searchia koittelin mutta ei oikein löytyny posteja mitkä valaisis =( Mut joo pistän korvantaaksen ton kävely homman kyllä kiitos! :dance:

Koskaan tullu kokeiltua intervalli harjotuksia? jos on niin alotappa niil..
turhaa murehdit tota punttii viel. ennen inttii on turha rupee hakee lihasmassaa, koska se katoaa intis. kohotat vaa peruskuntoa ja hieman lihaskuntoa kanssa ni tuut toimeen siel.
P-kauden loputtua saa sitten salillakin treenattua jos haluaa, mutta kaiken a ja o intis on peruskunto ja kestavyys.

PS. ja ne rasvat sun muut kyl katoaa intis ku hieman saa ryynata ja juosta joka paikkaan kamat niskassa :D. Itella alle 48h jaljella palvelusta :)

Koskaan tullu kokeiltua intervalli harjotuksia? jos on niin alotappa niil..
turhaa murehdit tota punttii viel. ennen inttii on turha rupee hakee lihasmassaa, koska se katoaa intis. kohotat vaa peruskuntoa ja hieman lihaskuntoa kanssa ni tuut toimeen siel.
P-kauden loputtua saa sitten salillakin treenattua jos haluaa, mutta kaiken a ja o intis on peruskunto ja kestavyys.

PS. ja ne rasvat sun muut kyl katoaa intis ku hieman saa ryynata ja juosta joka paikkaan kamat niskassa :D. Itella alle 48h jaljella palvelusta :)

Noh inttiin menee aikaa vielä koska joudun luultavasti hakea pari vuotta lykkäystä koulun takia mutta siis pointti on se että saan kunnon nousemaan ja kiinnostus olisi käydä salilla ei sillä väliä vaikka ne lihakset sitten surkastuu intissä pitää vaan joku harrastus hommata että saa hien pintaan :D

Mulla oli viime joulukuussa sama tilanne, kunto nollassa ja mitat 175 cm ja 98 kg. Siitä sitten vaan kylmästi tuli ostettua kortti salille ja siellä kävin pari-kolme kertaa viikossa. Talvella hiihtoa ja kesällä pyöräilyä lisäksi niin kyllä se siitä. Ruokana aloin syödä enemmän proteiinia, eli rahkaa, raejuustoa ja tonnikalaa. Kaikki makea pois pariksi kuukaudeksi, ei edes yhtä keksiä.

Tällä tavalla oon saanut 9 kuukaudessa 15 kiloa pois. On tullut tehtyä paljon virheitäkin, en ole esimerkiksi treenannut rintaa, olkapäitä tai hauista läheskään niin paljoa kuin muita lihaksia. Ne ovat jääneet jälkeen kehityksessä. Kannattaa treenata niin, että yhdellä liikkeellä treenaat mahdollisimman montaa lihasta, esimerkiksi kyykky ja maastaveto. Itse treenasin alussa vain joillain taljoilla ja laitteilla kun en uskaltanut mennä vapailla painoilla tuhertamaan.

Ei kannata odottaa palautusjuomalta ihmeitä mutta onhan se hyvä kannustin. Ruokavalio vaan kuntoon niin kyllä lähtee.

Juoksu/lenkkeily voi olla tottumattomalle ja vähän raskaammalle kaverille turhan rankat esim. polville, varsinkin jolloin jos liian innokkaana aloittaa voi olla paikat kipeät nopeasti.

Suosittelen uimista, jolloin liikkuminen on kokonaisvaltaista ja esim. nivelien rasitus vähäisempää. Lisäksi sali on usein lähellä, jolloin voi aloittaa pehmesti punteilla varsin helposti.

Itse tekisin itse niin, että ensin lämmittelisin 10-15min pyörällä, jonka jälkeen 30-40min kevyttä salitreeniä, tekniikoiden ja liikkeiden opettelua. Lopuksi 15-20min uintia. Alussa voi kevyemminkin, jos ei kunto tahdo kestää. Tätä ~3 kertaa viikossa niin eiköhän kunto kasva ja kilot karise.

Tietysti pitää myös ruveta katsomaan mitä suuhunsa tunkee. Ei välttämättä kaloreita kyttäämään, mutta valitsemaan kevyempää vaihtoehtoa jos sellainen on saatavissa.

Eli sali ohjelma olis jotain tällasta:

1. päivä (MA)
# Lämmittely Kuntopyörä 5 min.
# Venyttely

# Rinta Penkkipunnerrus 3 x 12, 4 x 12-15
# Vinopenkki käsipainoilla 4 x 12-15
# Vipunostot penkillä 4 x 15-20
# Pullover 4 x 12-15
Kädet
# Hauiskääntö tangolla 3 x 12, 4 x 12-15
# Keskitetty hauiskääntö 4 x 12-15
# Ranskalainen punnerrus 3 x 12, 4 x 12-15
# Ojentajatalja 4 x 12-15
# Rannekääntö 4 x 12-15

2. päivä (TI)
# Venyttely

Selkä
# Ylätaljaveto eteen 3 x 12, 4 x 12-15
# Alataljaveto 4 x 12-15
# Kulmasoutu käsipainoilla 4 x 15-20
# Selkäojennus 4 x 12-15
Olkapäät
# Pystypunnerrus 3 x 12, 4 x 12-15
# Vipunostot sivuille 4 x 15-20
# Pystysoutu 4 x 12-15

3. päivä (PE/LA)
# Venyttely

Vatsalihakset
# Vatsarutistukset 4 x 15-25
# Jalkojen nosto 3 x 15-25
# Vartalon kierrot 3 x 25
Jalat
# Jalkakyykky 3 x 15, 4 x 15-20
# Reisiojennus 3 x 15, 4 x 15-20
# Reisikoukistus 3 x 15, 4 x 15-20
# Pohjenousu seisten 4 x 12-15
# Pohjenousu istuen 4 x 12-15

Sunnuntaina pienimuotoista aerobista treeniä lenkki / pyöräily taikka jotain riippuu menenkö tekemään 3. päivän treenin perjantaina vai lauantaina vai onko toi niin vakavaa palautumisen kannalta jos skippaan perjantain ja menen lauantaina salille ja sunnuntaina lenkille, ku lueskellu että aloittelijan kannattaa pitää ainakin 1 lepopäivä ennen seuraavaa treeniä?

Kannattaa tuota lämmittelyä harrastaa vähän enemmän,ehkä paremminkin 10-15min, ja treenin loppuun samanverran loppuverryttelyä. Saat joka kerralle vähän aerobista treeniä, ja loppuverkalla edistät palautumista. Jos lähdet 0-pohjalta salille, niin joka ohjelmassa on toistoja aika paljon. Ehkä aluksi tekisit pari sarjaa kutakin liikettä ja jatkossa voisit lisätä yhden sarjamäärän, jolloin treeni olisi myös nousujohteista. Kolmijakoinen treeni ei ehkä palvele tavoitettasi (kiinteytyä, pudottaa painoa) tehokkaiten mutta en halua puuttua siihen, koska valmiita ohjelmia on netti pullollaan. t

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ite olin kanssa inttiin mennessa sellaset 173 ja 90kg. sain varmaa 400m juostua ja olin ihan rikki. Eika meilla ollu sillo mitaa intervallia.. me kaveltiin n. 25 - 30km paivassa ja 5 kertaa paivassa ruokailuun ja sekin juostiin ei ollu ku 500m + muu paivaohjelma, mutta silti.. eipa siina kauaa mennykkaa ku molemmat nilkat oli tulehtunu jne. Mutta nykyaan menee 3050 kuupperi ja laskit o lahteny ja lihaa tullu tilalle.. elikka oon parantanu omaa tulostani kuupperissa 1350m ja lihaskuntoa reilusti, Mutta jos nyt oikeesti kiinnostaa tuo sali ja haluat kuitenki saada hien pintaan, suosittelen noita edellamainittuja veryttelyja eli 10 - 15min ennen ja 10 - 20 jalkeen.. ja siel salilla sitte vaa ns. kevyilla painoilla tekniikka kuntoon ja sitte vetelee pitkii sarjoja.

PS. Fillarointi, kavely, holkka, pienilla painoilla veryttely auttaa ainakin kummasti alkuun.

Lisään vielä että älä aloita täysiä, vedä itteäs puhki siellä salilla. Totuttele ajatukseen että ensimmäiset kuukaudet menee oikeasti vasta hermoston kehityksessä, eli teet hyvällä temmolla muttet kovaa niitä liikkeitä. Haet tekniikkaa niihin liikkeisiin, pidät reenit aina silloin kun ne on. Säännöllisiä ja mukavia reenihetkiä :)

Back
Ylös Bottom