Huono dieetti "tappanut" aineenvaihdunnan?

Nyt alkaa jo vähän vanne kiristää kun dieetti on jo junnannut liian kauan paikallaan ilman suurempia tuloksia.
Aloitin vähän päälle vuosi sitten suuremman luokan painonpudotuksen, ja tietysti tein heti kaiken väärin. Käytin Painonvartijoiden points-systeemiä ja kuten jo moni tietääkin, tuli kaloreita ja proteiinia aivan helvetin vähän. Lihakset siis lähtivät ja yleensä mentiin jopa alle ~1200kcal päivässä. Painoa kyllä lähti päälle 40kg pois (Kyllä, olin iso), mutta kuitenkin aika huonossa lihas/rasva -suhteessa. Pakkotoisto tuli jossain vaiheessa mukaan ja nykyään onkin ihan järkevä ruokavalio (ainakin omasta mielestäni), mutta ongelma on etten tiedä lisäisinkö vai vähentäisinkö kaloreita. Olen siis 19v 190cm ja 96-100 kg ja nykyään olen jo onnistunut kaloreita nostamaan noin 2000kcal paikkeille, mutta askarruttaakin, että kuinka pahasti kehoni on säästöliekillä sillä olen jo reilusti yli vuoden ollut naurettavan pienillä kaloreilla ja en oikeastaan enää edes tunne nälkää, joten onko kehoni jo niin tottunut pieniin kaloreihin, että kannattaisi jatkaa samalla lastendieetillä vai nostanko kaloreita ihan reilusti ilman pelkoa plussalle joutumisesta?

Täältä olenkin jo saanut paljon hyvää tietoa ja kiitos siitä :worship: Ongelmani siis onkin, etten tiedä peruskulutustani koska aineenvaihduntani luultavasti on jo niin kuollut pitkäaikaisen superdieettini johdosta.

Nykyään päivässä proteiinia tulee ~200g, hiilaria ~150g ja rasvoja ~50g.
Salilla tulee käytyä noin 3 kertaa viikossa ja aerobista yritän harrastaa kun siihen hyvät mahdollisuudet on, mutta se on hyvin vähäistä salitoimintaan verrattuna.

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa neuvoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni aineenvaihdunta reagoi aika nopeaa energiansaannin vaihteluihin. En oikein jaksa uskoa tämmöiseen säästöliekkiin, joka jumittaa aineenvaihdunnan täysin. Säästöliekki ei ole on/off-ilmiö, vaan keho osaa säädellä aineenvaihdunnan nopeutta melko pienellä viiveellä energiansaannin mukaan, "portaattomasti".

Tässä mitä MINÄ tekisin: Muuttaisin kalorimäärää viikoksi kerrallaan, ja katsoisin mihin suuntaan kehitys lähtee menemään. Eli esim. ensin +300kcal tämänhetkiseen, ja sen jälkeen -300kcal tämänhetkiseen. Ehkä saisit näin paremman käsityksen millä kaloreilla paino putoaa.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin viikon bulkki tähän väliin. Ei ainakaan tarvisi enää säästöliekkiä pelätä. Minusta tätä säästöliekki-ilmiötä on liioiteltu aikalailla, ei sitä tarvi minään saatanana pitää. Ainahan se aineenvaihdunta hidastuu jossain määrin dieetillä.

ps. itsekin dieetillä, reilut 15vkoa mennyt. -7kg, vyötärö -10cm.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. tsemppiä dieettiin! :whip:

Cryo^ sanoi:
Käsittääkseni aineenvaihdunta reagoi aika nopeaa energiansaannin vaihteluihin. En oikein jaksa uskoa tämmöiseen säästöliekkiin, joka jumittaa aineenvaihdunnan täysin. Säästöliekki ei ole on/off-ilmiö, vaan keho osaa säädellä aineenvaihdunnan nopeutta melko pienellä viiveellä energiansaannin mukaan, "portaattomasti".

Pieni lisäys: Jos kitudietillä on menettänyt huomattavan osan lihaksistaan, aineenvaihdunta voi olla alhaalla pitkäänkin.

Weakling syö yks viikko oikeen kunnolla. En tarkota että vetäisit limua ja karkkia niin että vatta paukkuu, mutta ruokaa ja kunnolla. Jos pari kiloaki tulee takasin ni ei siinä mitään, saatpahan sitten painon laskemaan taas =)

Kannattaa käydä verikokeissa tsekkauttaan ettei kilpirauhasen toiminnassa ole häikkää. Se ei välttämättä aiheuta sen ihmeellisempiä oireita mutta sekoittaa kuitenkin aiheenvaihdunnan ja dieetti junnaa paikallaan.

Allekirjoitan IMHO mitä Cryo sanoi säästöliekistä. Senkin suuruudelle on rajansa (sotavankiolosuhteissa luokkaa 30% peruskulutuksesta pois, perusdieettaajalla vähemmän) ja tietysti vähenevä lihasmassakin vaikuttaa mutta monesti ei niin paljoa kuin luullaan. Ja säätö ylöspäin on ymmärtääkseni kohtalaisen nopeaa, joskin jos ollaan paljon luontaisen rasvaprosentin alapuolella niin kunnollinen tilanteen normalisointi vaatii lihomista.

Joillakin ihmisillä säätö alaspäin on nopeaa ja rajua, ja he ovat tyypillisesti ihmisiä joiden pitää tiputtaa kalorit pelottavan alas dieetillä.

edit: tuota Cryon ehdotusta minäkin yrittäisin, eli viikko-pari vähän reilummilla kaloreilla ilman roskaruoan mättöä. Varmaan tulee jokunen kilo nestettä takaisin mutta sitä ei kannata säikähtää.

Mulla on aineenvaihdunta taso ihan perseestä mutta mitäpä siitä pulttia ottamaan. Olen homman järkeillut siten että kunhan diettaaminen ei tunnu liian pahalta ja treeni kulkee niin homma on ok, luota siis noihin "olo" fiiliksiin.
Jos kalorit menee liian alas niin se kyllä tuntuu, 1000-1500kcal mulla ei ole mitään heikkoa (+ viikonloppu "tankkaukset"). Itselläni ongelma on pitkäjänteisyys, ei niinkään se miten dietti hoidetaan. (Jokainen dietin aloitus on se viimeinen ja paras :D)

Näillä "viisauksilla" ei ole viime aikojen dieteillä ollut ongelmaa lihaksen säilyttämisessä/vanhan lihan takaisen keräämisessä.

Painoindeksisi näkyisi olevan n. 27 kieppeillä, joka punttisalilla mättäville on luokkaa normaali paino.
Indeksi taulukko on laadittu aerobista liikuntaa harrastavien mittojen mukaan, eikä ota huomioon kasvaneiden lihasten tuomaa painonlisää.
Tämä painonlisä taasen ei ole terveydenkannalta ollenkaan huono asia.

Sitten asiaan...Kirjoituksestasi ei selviä onko sinulla muuta tavoitteita kuntosalilla kuin painon pudottaminen.
Olettelenpa siis, että lihasmassan kasvu ei ole mielestäsi haitaksi.

Noin pitkän dietin jälkeen voisi olla hyväksi vetää jonkin aikaa bulkkia sellaisella +300 kcal vauhdilla. (n. 1 kg/kk massaa lisää)
Tällöin tavoitteena on lisätä lihasmassaa ja aktivoida aineenvaihduntaa.

kuukauden..parin päästä pudota kalorit taasen tuhon ~2000.

Näillä + ja - kalori dieteillä saat paremmin säilytettyä lihasmassan, sekä tehokkaamman aineenvaihdunnan, jotka molemmat ovat tärkeitä tekijöitä ylimääräisen rasvan hävityksessä.

Hulkilla § kumppaneilla, jotka ovat erikoistuneet bodaukseen löytyy parhaat vinkit ja kokemukset diettien rytmityksiin, ym:hin rasvan tiristelyihin.

Olisko yksi herkkupäivä viikossa mitään, jolloin mätetään reilummin ja kroppa taas polttaa rasvaa tehokkaammin. Parempi on kuulemma vaihdella kalorimäärää kun koko ajna jyrätä samalla eli jos muuten ottaa 2000 kcal päivästä toiseen, niin ottaakin esim. 1700 kcal ja seuraavana päivänä 2300 kcal.

Minulla keho on 'kroonisella' säästöliekillä eikä laihtumista tapahdu ellei jätä suurinpiirtein kaikkea rasvaa pois + liiku reilummin.

Olen huomannut, että tälläiselle ruumiinrakenteelle / aineenvaihdunnalle toimii vähähiilarinen ruokavalio aivan loistavasti. Kun jättää vähemmälle kaikki hiilaripaukut, kuten perunan, (vaaleat) leivät, makeat jne, tulee olokin ihan toisenlaiseksi. En tälle muuta selitystä ole löytänyt kuin lääketieteen perusopuksen teorian, että kroppa vastaa matalaan verensokeriin nostamalla veren HGH -tasoja näin pilkkoen rasvaa ja parantaen oloa. Olen saanut karkeasti tälläisellä ruokavaliolla lisättyä voimaa pudottaen painoa samalla noin 10kg vuodessa.

Sensijaan jos syön reilummin makeaa tai muuten vaan hiilaripitoisempaa ruokaa, seuraa siitä paljon raskaampi olo eikä ainakaan laihduttaminen ole helppoa.

Edellisestä sanottakoon vielä ettei tuollainen todellakaan sovi kaikille.. esimerkiksi muijani koitti vastaavanlaista eikä homma toiminut lainkaan.

Nyt on kyllä kiloja tullut takaisin, mutta sellainen vuosi sitten pudotin painoa painonvartioiden niin paljon haukutulla ohjelmalla. Tosin ehkä vähän muokatulla sellaisella ja jäi sellainen fiilis, että kun välillä mätti reilusti safkaa ja sitten taas säästi niitä pisteitä ja kituutti pienillä kaloreilla niin paino tippui rivakammin. Jos on reilummin tuota painoa ja kaikki ei ole silkkaa läskiä niin ei kyllä suositellut pisteet riitä millään.

Rasvojen kanssa tarkkana. Niitä tulee syödä mutta laatuun kannattaa kiinnittää enemmän huomiota, eli eläinrasvoja välttää mahdollisimman pitkään, tutkia että eväässä on omega -happoja,jne. Sitten hiilareita pienemmälle, ei kokonaan kuitenkaan pois. Korvaat esim.pastat/riisit/perunat salaatilla/vihreillä ja normaalisti proteiinipitoista evästä. Kalorit siten että menee hieman alakantissa kulutukseen nähden, ei liikaa. Aterioinnit jaettuna päivän aikana pieniin osiin, ei tyyliin aamiaisella kahvi ja illalla uunimakkara. Ja toisinaan dietille mässäilypäiviä valiin, saa elimistö hieman shokkia toimintaansa. Tämä siis kestävän kehityksen dietti. Jos aletaan hakemaan reippaasti alle 10 rasvoja niin mennään hiukan erinlaiselle linjalle, aletaan laskemaan nestemääriä/päivä,jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom