Huonekalujen hinta-laatusuhde

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja beginner
  • Aloitettu Aloitettu

beginner

VIP
Löysin ensi hätään jokusen tredin sisustuksesta, joista yksi käsitteli lähinnä Iskun ja Askon tuotteiden laatua. Kalusteliikkeitähän alkaa olla pilvin pimein, ja tuntuu että vähän väliä on kaikki puoleen hintaan tai vähintään jossain tarjouksessa. On Stemma, Masku, Isku, Asko, Sotka, Ikea ja vaikka mitä. Suomi-Soffa sentään meni nurin, mutta nyt taitaa sama omistaja myllyttää Suomen sänkytukku -nimisen firman puikoissa kuin viimeistä päivää, joka viikko on lehdessäkin etusivun mainos kuinka nyt lähtee halvalla.

Itse olen pikkuhiljaa katselemassa uutta sänkyä ja sohvaa, joten aihe on sikäli ajankohtainen. Sohva on muutama vuosi sitten Suomi-Soffasta ostettu n.1500 euron kulmasohva, joka olisi kyllä joutanut jäädä kauppaan. Mukava ja hyvin muokattava löhöttävä se kyllä on, mutta runko alkoi taipua jo alle vuoden käytön jälkeen ja tällä hetkellä natisee melko uhkaavasti. Asiaa saattoi tosin edesauttaa 2011 MM-finaalia sohvalta seurannut muutaman sadan kilon kannattajajoukko, josta osa innostui pariin otteeseen pomppimaan siinä rytmikkäästi :D.

Aiempia ketjuja seuranneena tuntuu kollektiivinen mielipide olevan, että suurimpien ja näkyvimpien ketjujen kalusteet ovat lähes poikkeuksetta paskaa, eikä alle neljän tonnin sohvaa tai parin tonnin sänkyä kannata vilkaistakaan. Onko todella niin, että kohtuuhintaan ei saa kunnon kalusteita, vai onko nirsous ja "huippulaatuvaatimus" mielipiteiden takana? Mitä kokemuksia (hyviä tai huonoja) teillä on lähinnä näiden näkyvästi mainostavien puljujen kanssa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hinta-laatusuhde lienee parhaimmillaan ostettaessa tavarat käytettynä. Itse olen suosinut pakon edessä käytettynä ostamista viimeaikoina, enkä ole katunut.
Pääsyynä käytetyn tavaran ostamiseen on meikäläisen kohdalla ollut tympääntyminen paskaan laatuun ja rahan riittämättömyys laadukkaisiin tuotteisiin.

Mielestäni kohtuuhintaan voi saada kunnon kalusteita, jopa noista mainitsemistasi näkyvästi mainostavista puljuista, mutta tuuripeliä se on. Itse olen ostanut uutena ja halvalla noista liikkeistä useamman huonekalun ja yli puolet ostoksista olen joutunut korvaamaan laadunpuutteesta johtuvan hajoamisen takia uudella/käytetyllä. Vieläpä muutaman vuoden sisään. Osaa vielä palvelevista kalusteista olen korjaillut itse. Toki muutama lastulevyhylly palvelee vieläkin uskollisesti. Kop kop.
Halvemmaksi ja ainakin vähemmän vittumaiseksi olisi siis tullut ostaa kerralla hieman laadukkaampaa.

Sänkyä hankkiessa kehoitan ehdottomasti tutustumaan Futonin tekeleisiin. Tuli hankittua itselle moinen ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Hinta-laatusuhde todellakin kohdallaan. Täällä Pakkiksellakin oli muistaakseni thread tai pari Futoneista.

Aiempia ketjuja seuranneena tuntuu kollektiivinen mielipide olevan, että suurimpien ja näkyvimpien ketjujen kalusteet ovat lähes poikkeuksetta paskaa, eikä alle neljän tonnin sohvaa tai parin tonnin sänkyä kannata vilkaistakaan. Onko todella niin, että kohtuuhintaan ei saa kunnon kalusteita, vai onko nirsous ja "huippulaatuvaatimus" mielipiteiden takana? Mitä kokemuksia (hyviä tai huonoja) teillä on lähinnä näiden näkyvästi mainostavien puljujen kanssa?

Mä olen ollut melko tyytyväinen vanhan suomisoffan sohviin, tällä hetkellä on olkkarissa 2009 ostettu 1500€ sohva ja ei kyllä juurikaan uudelle häpeä. Jyskistä taas en osta enää ikinä mitään, yhden lasipöydän olen sieltä hankkinut kevyeen käyttöön ja kaatiksellehan se meni kaikkine tuoleineen vuoden käytön jälkeen. Samasta paikasta hommasin sillon tv tason ja myin välittömästi pois, oli jo alkujaan niin huteran oloinen paska ettei varmasti olisi kestänyt edes telkkaria kunnolla.

Maskusta omien kokemuksien mukaan noi kallimmat tuotemerkit on laadukkaita 2009 ostettu +400€ lipasto on kuin pakasta vedetty edelleen vaikka on ollut melkoisen raskaassa käytössä. Maskun halvempi 100€ lipasto ei taas kestänyt vuottakaan ehjänä.

Summa summarum aika pitkälti kestävyys ja laatu menee hintojen mukaan, poislukien jotkin ikean tuotteet, sieltä on muunmuassa saanut lipastoja jotka tuntuvat kestävän isältä pojalle ja hinta ei tainnut olla kuin jtn 150€ kieppeillä.

Samoissakin ketjuissa laatu vaihtelee. Itselläni on Suomi-Soffasta reilut kuusi vuotta sitten tuhannella eurolla ostettu vaalea nahkasohvapari, jonka valitsin periaatteella "halvin silmää miellyttävä ja hyvän tuntuinen, kestää minkä kestää jos sitten parin vuoden päästä olisi isompi budjetti". Molemmat sohvat ovat edelleen siistejä ja ryhdissään, nahassakin ainoat käytön jäljet ovat kissan aiheuttamia ja niistä ei voi syyttää valmistelaatua. Kävi siis pirunmoinen tuuri, kun tietää millaista kuraa moni on ko. puljusta saanut. Tosin nämä olivatkin kiinantuontia eivätkä Suomi-Soffan omaa "kotimaista laatutyötä", se varmaan selittää jotakin.

Viime aikoina taas huonekaluliikkeitä kierrelleenä, ruokapöytäsarjan etsimisen merkeissä, pisti positiivisesti silmään Kruunukalusteen hyvän tuntuisen ja muista erottuvan valikoiman, kohtuullisten hintojen ja hyvän palvelun suhde. Sieltä lähti mukaan etsitty pöytäsettikin. Aika tietenkin kertoo totuuden laadusta, mutta kun pöytä on lasikantinen ja järeällä alumiinirungolla, niin en kyllä usko että sitä ilman lekan apua saa ikinä rikottua tai käytettyä loppuun.

No podyn postista tuli mieleen, ostin 2010 ruokapöydän nahkatuoleilla Askosta, tuolien kappalehinta oli alessa jtn 130€ kipale ja aivan täyttä paskaa runko kestää kyllä vaikka pommin mutta nahkaverhous ei kestä mitään..

Jos olis rahaa rajattomasti, niin ostaisin varmaan kaikki huonekaluni Vepsäläiseltä. Ihanan kallista siellä, mutta hienoja (laadukkaita?) huonekaluja löytyy.

Itse juuri ostanut sängyn ja sohvan Maskulta. Sänky Permafit ja sohva Unicon (suomalaisia kummatkin). Ruokailuryhmä on kruunukalusteelta.

Kannattaa muistaa, että huonekaluissa jos missä on ilmaa hinnassa. Sänky saatiin ainakin -30%. Sohva n. -40%. Ruokailuryhmä oli joku -50% (tarjouksessa sattui olemaan).

Laaduista paha mennä sanomaan mitään, käytännössä sen sitten huomaa.

Natuzzin kalliin recliner nojatuolin ostin 2007. Siinä on 10 vuoden takuu. No mekanismi toimi muistaakseni vuoden kerran (vähäisellä käytöllä) ja sitten jäi kahva käteen. Onneksi heillä on Suomessa on-site korjaus takuu ja soitinkin firmalle. Tympeän kuuloinen nainen kertoi, että mekaniikan takuu onkin 2 vuotta. Mutta koska vielä ollaan sen alle, niin hän pistää korjaus ilmoituksen ja "pojat soittelevat sitten kun ovat tällä suunnalla". 5kk taisi mennä ja useampi soitto siihen, että pojat olivat tällä suunnalla. Vaihtoivat vaijerin paikalla ja hyvinhän se pelasikin pari kuukautta. Sitten meni samalla tavalla rikki ja "takuukin" oli sopivasti päättynyt.

Nahka meni kulahtaneen paskan näköiseksi aika nopsaan ja nyt on reikäkin selkänojassa.

Paskaa. Ikinä en osta mitään Natuzzeja enää koskaan. Olisi kannattanut miettiä etukäteen, ostaako jotain Fiattien ja Alfa Romeoiden kotimaasta. Natuzzi by Mussolini.

Itse kannassa katsoisin käytettyjä, laadukkaita huonekaluja. Muuten hyvä perussääntö on että mihinkään ketjuliikkeeseen ei kannata mennä ja mitä painavampi kampe, niin sitä laadukkaampi.

Vituttaa nykyinen kertakäyttökulttuuri jota juuri IKEA ja muut kiinassa teettävät kalustefirmat työntävät lastulevyn muodossa markkinoille. Ehkä ihan jees että opiskelijabudjetilla saa nuudelikupin alle Lack pöydän 8e mutta kun ihmiset joilla on rahaa, pitäisi sijoittaa kestäviin ja laadukkaisiin huonekaluihin. Ehkä ontuva vertaus mutta ennen huonekalut oli oikeasti elinikäisiä (kestoltaan ainakin) mutta nykyään joka muutossa ostetaan jotain uutta joko rikkinäisen tai "muodista poistuneen" tilalle.

On se nyt vähän kusista että munkin pitäis kattella jotain äidin vanhaa sohvaa puolet elämästäni ja kirota kun se ei sovi seuraavan kämpän sisustukseen. Ihan vaan kun kerran on kallilla ostettu ja kestää. Sitten rikkaana voi ostaa itse uuden, antaa ton perintökalun jollekin lapsille murheeksi eikä nekään saa heittää sitä pois kun on hyvä sohva. Vitut, ikeasta 500e sohva ja jos ei sovi joskus sen hetkiseen tilanteeseen niin halpaa vaihtaa.

Meneehän nuo IKEA-romut kun ei niitä siirrä tai pura. Kulmarautoja voi ostaa nipun aina kaveriksi.

Itse olen enemmän ja enemmän siirtynyt huonekaluihin joissa on paljon metallia. :D

Jos olis rahaa niin ostaisin klassisen tyylikästä ja laadukasta designtuotetta, mutta kun ei ole rahaa laittaa 400€ yhteen keittiötuoliin niin sitten mennään millä sattuu. Rahalla sais kodin kertaheitolla aikaa kestävän tyylikkääksi.

E: hinta/laatusuhde ei nyt varmaan ole kovin hyvä. Helvetin laadukkaita, mutta on niissä merkkihinta kanssa. Toisaalta jos huonekalu kestää tyylikkäänä kymmeniä vuosia niin ei kai se päiväkohtainen hinta kovin hurjaksi kasva.

Sitten on toki Ikea, paikka jossa voi trenditietoinen käydä vaihtamassa huonekalut kerran vuoteen uusimmilla väreillä. Ja on taatusti ruman rimpulan näköistä.

Kamalaa pahvi Ikeaa töytyy kotoa, kun ei sisustaminen kiinnosta (ainakaan siinä määrin, että haluaisin tunkea siihen rahaa tuhansia euroja). Toisaalta en mä edes kuvittele, että nuo vois hyvältä näyttää.

Manasin tv tasoa aiemmin, niin onhan noissa eroja kantavuus max 35 kg TV-taso AMBER MA-39374 - ON24 Sisustustavaratalo mulla on kutakuinkin samanlainen taso kantavuutta tosin 75kg enemmän ja hintaa triplat.

Joku mainitsi noista vanhoista huonekaluista, EI ole ihan samaa sarjaa nää nykyiset viritykset ole, porukoiden talossa on oikeastaan kaikki huonekalut jostain 70-80 luvulta, mitä sitä toimivia uusimaan :)

Taidan jäädä vähemmistöön kun sanon että Ikean värkit on sentään sekä halpoja että toimivia. Eli siinä mielessä laadukkaita että ajavat asiansa jos ei välitä siitä että sisältä löytyy esim pahvikennoa.

Tuollaisen ikea ja vast bulkin lisäksi löytyy jonkin verran vanhan tavaran mestoista haalittua kamaa, esim 50-luvun lipastoja sun muita. Mitään sohvaa en kyllä käytettynä ostaisi, ne kun kuitenkin kulahtaa ajan kanssa vaikka olisi mitä natussia. En kyllä ikeankaan sohvista piittaa, eihän ne ole edes poikkeuksellisen halpoja. Suomisoffia ja muita kun aikansa kiertää niin voi jonkin silmää miellyttävän löytää johon rahatkin riittää. Sitten toivotaan että kestäiskin hetken tosin useammin se muoti vaihtuu kuin huonekalut paskoittuu, aika priimana niitä saa kuskailla kaatikselle.

Osta vensku lcd niin ei tarvi kantavuuksia stressailla :D

Sänkyä hankkiessa kehoitan ehdottomasti tutustumaan Futonin tekeleisiin. Tuli hankittua itselle moinen ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Hinta-laatusuhde todellakin kohdallaan. Täällä Pakkiksellakin oli muistaakseni thread tai pari Futoneista.
Sama täällä. Ei tarvitse kantaa kottikärrykaupalla rahaa sänkykauppaan kun hankkii futonin mikä ei maksa kuukiviä ja sen seuraksi kelpaakin sitten mikä tahansa paskarunko minkä luulee kestävän. Sänky on niitä keksintöjä minkä kanssa yritetään keksiä pyörä koko ajan uudestaan kun on kaikkia ihmeellisiä moottoroituja vyöhykejoustinpatjoja mikä on räätälöity just sulle ja silti miljoona vuotta vanha keksintö, futoni, on paljon parempi ja maksaa kymmenesosan. En vaihda ikinä pois.

Joskus tuli ihan lähietäisyydeltä seurattua tota huonekalutouhua ja jos siinä jotain oppi niin sen että kaikki ne on ihan samaa paskaa. Joissakin vaan vielä isompi kate ku toisissa. Ei ollu yks tai kaks kertaa ku tullu toisen ketjun sama tavara jollain eri nimellä. Nykyään kaikki mukaanlukien sisustus ei vaan saa kestää kuukautta kauempaa että se ei kyllästytä ja raha kiertää. Laadukkaan voit saada tuurilla mut merkkeihin en lähtis uskomaan saati siihen että raha ois laadun tae.

Taidan jäädä vähemmistöön kun sanon että Ikean värkit on sentään sekä halpoja että toimivia. Eli siinä mielessä laadukkaita että ajavat asiansa jos ei välitä siitä että sisältä löytyy esim pahvikennoa.

Tuollaisen ikea ja vast bulkin lisäksi löytyy jonkin verran vanhan tavaran mestoista haalittua kamaa, esim 50-luvun lipastoja sun muita. Mitään sohvaa en kyllä käytettynä ostaisi, ne kun kuitenkin kulahtaa ajan kanssa vaikka olisi mitä natussia. En kyllä ikeankaan sohvista piittaa, eihän ne ole edes poikkeuksellisen halpoja. Suomisoffia ja muita kun aikansa kiertää niin voi jonkin silmää miellyttävän löytää johon rahatkin riittää. Sitten toivotaan että kestäiskin hetken tosin useammin se muoti vaihtuu kuin huonekalut paskoittuu, aika priimana niitä saa kuskailla kaatikselle.

Osta vensku lcd niin ei tarvi kantavuuksia stressailla :D

Mä pidin Ikeaa ihan paskana paikkana ja omalta osaltani myös kerroin eteenpäin että niiden kamoilla ei tee yhtään mitään, nyt kuitenkin kotona on muutaman vuoden ollut parit Ikean lipastot ja hinta-laatu on kyllä kohdallaan. Ja joo pakko kait se on vaihtaa ku ei pöydätkään kestä :) :)

Tänään oliskin tarkotus käydä kattelemassa Askossa alennussohvia. Ei kyllä mihinkään helvetin kalliiseen viiti rahojaan tuhlata ja ensisijaisesti kiinnostais yks divaanivuodesohva, jonka sais 50% alennuksesta about viidelläsadalla. Nyt on ollut jo aika pitkään käytössä äidin enolta periytynyt sohva, joka on varmaan ainakin 40 vuotta vanha. Ihan samanlaista kestävyyttä tuskin kannattaa odottaa :D

Uutta sohvaa ja sänkyä olen tässä itekkin puolivakavissani katsellut. Nykyiset huonekalut on kaikki joko ostettu muutamalla kympillä tai bongattu kierrätyksistä, uusia huonekaluja en ole ostanut koskaan. Tori.fi on aika hyvä paikka tehdä löytöjä, jengi myy polkuhintaan hyviäkin huonekaluja muuttojen jne tieltä.

Nyt tosin tekisi mieli ostaa sekä sänky että sohva uutena, vissiin liian rikas olo tällä hetkellä tms.

Oman kokemukseni mukaan laadun saaminen on vähän sattumankauppaa. Tietenkin monista huonekaluista näkee jo kaupassa, että ne ovat järkyttävää paskaa. Ikeasta saa sekä hyvää että huonoa, sama pätee muuallekin. Mulla on Askon sohvapöytä, joka vaikutti laadukkaalta ja jämäkältä. Vitut, viilupinta alkoi äkkiä kulua ja pöytä heilua liitoksissaan, vaikka kuinka ruuveja kiristää. Kerran purin sen osiin ja tungin liimaa kaikkiin mahdollisiin tappeihin ja kiristin ruuvit, eipä auttanut. Ikeasta mulla on muihin kauppoihin verrattuna edullinen joustinpatja, sellainen jämäkkä. Se on ollut tosi hyvä, tosin en tiedä jos olisin sata kiloa painavampi että mitä sitten. Varmaan laadukkain huonekalu on ollut Kodin ykkösen Furninovan sohva (ja nojatuoli, jonka jo myin). Ostettu vuonna 2006 ja rungossa ei mitään valittamista, tyynyt pysyneet erittäin hyväkuntoisina kunhan ne muistaa oikoa aina välillä. Valitettavasti lapsi on sotkenut kankaan ja sohvatyynyjen irrotettava kangas ei ole tehty vesipesuun vaan ne siellä haalistuvat jossain määrin, joten ne nyt eivät enää ole uudenveroiset mutta se taas ei ole sohvan syy. Eikä ole edes mikään porvarisohva, nykyään maksaa tonnin verran.

Jos asiaa nyt rupeaa tarkemmin vatvomaan, niin eikös se nyt ole vähän joka asian kanssa sama - hyvää et saa halvalla? Toisaalta, on melko yksilökohtaista, minkä arvottaa hyväksi. Jos ostaa parin sadan sohvan ikeasta, voiko olettaa että se on yhtä kestävä kuin muutaman tuhannen sohva joltain "kunnon" valmistajalta..

Itse en ainakaan tähtää siihen, että jahka oman kodin saan, siellä on koko elinikäni samat sohvat, sängyt ja lipastot. Olkoonkin, että ne olisivat vuosien jälkeenkin toimia, on silti mukava uudistaa ja vaihtaa tyylejä. Viikossa särkyvät käyttöesineet on sitten asia erikseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom