Huonekalujen hinta-laatusuhde

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja beginner
  • Aloitettu Aloitettu
Aiempia ketjuja seuranneena tuntuu kollektiivinen mielipide olevan, että suurimpien ja näkyvimpien ketjujen kalusteet ovat lähes poikkeuksetta paskaa, eikä alle neljän tonnin sohvaa tai parin tonnin sänkyä kannata vilkaistakaan. Onko todella niin, että kohtuuhintaan ei saa kunnon kalusteita, vai onko nirsous ja "huippulaatuvaatimus" mielipiteiden takana? Mitä kokemuksia (hyviä tai huonoja) teillä on lähinnä näiden näkyvästi mainostavien puljujen kanssa?

Vaikka vihaankin Ikeaa ilmiönä, niin sieltä olen ostanut halpaan hintaansa nähden hyvin kestäviä sohvia ja tuoleja. Esimerkiksi Ikean työtuoli on ergonomisesti paras ja rakenteellisesti kestävin (mutta silti yksi halvimmista) kaikista noin 5:stä työtuolista, joita olen eläissäni omistanut ja hajottanut.

Minusta kannattaa huomioida käyttäjät ja käyttötarkoitus huonekaluja ostaessa ulkonäön lisäksi. Jos ostaa sohvan isoille äijänköriläille, parille kissalle ja talon kokoiselle koiralle, niin välttämättä eivät ne rakenteeltaan sirommat ja verhoilultaan tyylikkäimmät mallit kestä käyttöä, vaikka olisi kuinka laadukas valmistaja. Kun kaikkia sohvia ei vain tehdä yhtä rankkaan käyttöön. Ostaa suosiolla jykevän ja ehkä sitten vähän askeettisemman näköisen huonekalun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itekin aiemmin luulin, että Ikeassa myydään vain halpispaskaa, mutta nyt olen Luotettavista Lähteistä ja omakohtaisen kokemuksen kautta oppinut, että sielläkin on tarjolla parempaa laatua korkeammalla hinnalla. :eek: Lisäksi Ikea kuulemma ottaa ympäristön ja työläisten oikeudet aika hyvin huomioon, että sinänsä ihan ok firma on.

Jos olisi rajaton budjetti, teettäisin käsityönä massiivipuusta (ei männystä, koska niin pehmeä puu ei huonekaluissa toimi) kaiken. Mietittäisiin huippuammattilaisten (onko semmoisia vielä Suomessa huonekalujen osalta?) kanssa yhdessä tilan ja tarpeen mukaan täydellisesti sopivia ja toimivia huonekaluja. Nykybudjetilla pitää mennä käytetyillä ja Ikean kamppeilla. Joskus 90-luvun puolella esim. löysin Oulun Kaijonharjun opiskelija-asuntolan roskakatoksesta tämän nykyisen Martelan ikivanhan ja surkean konttorituolin. Nyt on aika ostaa uusi (ehkä tämä on 0mk hintansa jo huutanut :D ), Ikeasta, koska hinta/laatusuhde näyttäisi olevan siellä konttorituolien(kin) suhteen kunnossa.

Itse kun tekee niin saa juuri sellaisen kuin haluaa, tai sattuu osaamaan. Ja kunnollisia puusepänpajoja löytyy joka kylästä niille, jotka ei itse osaa. On varmasti kotimaista, ehkä jopa eettistä.

Ikean lastulevyt ja selän rikkovat toimistotuolit, sekä muiden megaketjujen jätetuotokset, jää väliin.

Jos olis rahaa niin ostaisin klassisen tyylikästä ja laadukasta designtuotetta, mutta kun ei ole rahaa laittaa 400€ yhteen keittiötuoliin niin sitten mennään millä sattuu. Rahalla sais kodin kertaheitolla aikaa kestävän tyylikkääksi.

No juu, ja tyylikkyys on sen verran kiinni huoneiden sekä kalusteiden välisestä harmoniasta, niin kyllä joutuisi paljon panostamaan jos tahtoisi kokonaisvaltaisesti hienon kämpän.

Tänään oliskin tarkotus käydä kattelemassa Askossa alennussohvia. Ei kyllä mihinkään helvetin kalliiseen viiti rahojaan tuhlata ja ensisijaisesti kiinnostais yks divaanivuodesohva, jonka sais 50% alennuksesta about viidelläsadalla. Nyt on ollut jo aika pitkään käytössä äidin enolta periytynyt sohva, joka on varmaan ainakin 40 vuotta vanha. Ihan samanlaista kestävyyttä tuskin kannattaa odottaa :D

Sehän siinä onkin, kun joka viikko tulee postiluukusta uusi lehtinen että osta osta, nyt on isot alet. Pistää miettimään, kuinka hävyttömästi niissä hinnoissa on alunperin ollut tyhjää.

Jos asiaa nyt rupeaa tarkemmin vatvomaan, niin eikös se nyt ole vähän joka asian kanssa sama - hyvää et saa halvalla? Toisaalta, on melko yksilökohtaista, minkä arvottaa hyväksi. Jos ostaa parin sadan sohvan ikeasta, voiko olettaa että se on yhtä kestävä kuin muutaman tuhannen sohva joltain "kunnon" valmistajalta..

Itse en ainakaan tähtää siihen, että jahka oman kodin saan, siellä on koko elinikäni samat sohvat, sängyt ja lipastot. Olkoonkin, että ne olisivat vuosien jälkeenkin toimia, on silti mukava uudistaa ja vaihtaa tyylejä. Viikossa särkyvät käyttöesineet on sitten asia erikseen.

Yksi pointtihan tässä keskustelussa on myös se, että kuinka vaikeaa on tehdä sellaista laatua, joka kestää suht muuttumattomana edes 5-6 vuotta? Ja kuinka paljon sellaisesta on kohtuullista joutua maksamaan?

Olen kyllä itsekin kallistumassa siihen vaihtoehtoon, että en tässä vaiheessa liikoja huolehdi ja lasken sen varaan, ettei esim. sohva nyt ihan heti hajoa alta. Tosin ensin täytyy katsastaa livenä tarjontaa liikkeissä.

Käytettynä ostamisessa on kyllä puolensa, oon nyt viimeaikoina itsekin ostanut uuteen kämppään käytettyjä huonekaluja. Harmillisesti vain ne mun haluamat tuotteet ovat kovin haluttuja muidenkin silmissä, usein esim. puoli tuntia sitten julkaistu tuote on jo ehditty varaamaan eikä ole kerta tai kaksi, kun oon jäänyt nuolemaan näppejäni. Koskee erityisesti kaikkiea korkeakiiltoista.

No juu, ja tyylikkyys on sen verran kiinni huoneiden sekä kalusteiden välisestä harmoniasta, niin kyllä joutuisi paljon panostamaan jos tahtoisi kokonaisvaltaisesti hienon kämpän.

Mun mielestä Frasier on jäljillä:
"In the pilot, Frasier shows off his new digs to his father. After Frasier boasts about his impeccable decor, Martin points out that nothing matches, to which his son replies: "Well, it's a style of decorating -- it's called eclectic. The theory behind it is, if you have really fine pieces of furniture, it doesn't matter if they match -- they will go together""

7 Lessons From 'Frasier' On Home Decor, Living And The Finer Things In Life (GIFS)

Ei se nyt tietenkään ihan täysin noin mene, mutta pääsääntöisesti kelpaisi mulle mainosti.

En nyt ehtinyt kiireiltä koko threadia lukea, mutta massiivipuuta suosittelen. Ja tukevia heloja. Mitä omiin huonekaluihin tulee, niin pyrin tekemään itse, ammattipuuseppä satun olemaan *oma kehu haisee*. Autotallissa yksinkertaisilla koneilla ja työkaluilla saa ihmeitä aikaan :)

Tämmösen voiskin tehdä... :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos tästä nyt tyhjästä laittaa pystyyn pajan + työvälineet niin saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa liikkeestä :D Mun mielestä tarvittais kuitenkin Man78 vielä varmistamaan asia.

^ Tämän rävelsin parvekkeella apuna saha, mittanauha, suorakulma, porakone, tapituksen merkkaussarja ja muutama liimapuristin.

No ei mikään mestarisaavutus, mutta olenkin nörtti ilman mitään koulutusta tai suunnitelmallista mielenlaatua.

Kirjahyllyn kun tein niin apuna oli lisäksi yläjyrsin, ei siinä tekemisessä hirveitä resusseja tarvita.

Olis käytössä isoisän perimistössä aikalailla täydellinen puusepänverstas. löytyy vannesahasta lähtien vähän kaikkea. Tammilankkua varastossa vaikka kuinka ja paljon muutakin jaloa ja vähemmän jaloa puuta. Ei vaan meikäläisen käsissä tule kuin polttopuuksi kelpaavaa kamaa. Voisi sitä ehkä ottaa harjoitukseen. Ongelmana on kyllä taidottomuuden lisäksi matka verstaalle. 1,5h/suunta ei oikein arkiviikolla hotsita.

^ Tämän rävelsin parvekkeella apuna saha, mittanauha, suorakulma, porakone, tapituksen merkkaussarja ja muutama liimapuristin.

No ei mikään mestarisaavutus, mutta olenkin nörtti ilman mitään koulutusta tai suunnitelmallista mielenlaatua.

Kirjahyllyn kun tein niin apuna oli lisäksi yläjyrsin, ei siinä tekemisessä hirveitä resusseja tarvita.

Ketjun alkuperäinen aihehan oli vähän niinQ:
Onko todella niin, että kohtuuhintaan ei saa kunnon kalusteita, vai onko nirsous ja "huippulaatuvaatimus" mielipiteiden takana? Mitä kokemuksia (hyviä tai huonoja) teillä on lähinnä näiden näkyvästi mainostavien puljujen kanssa?

Eli ei täällä varmaan kannata sen enempää puida itsetehtyjä huonekaluja, vai?
Oma kommenttini liittyi enemmän hintaan kuin laatuun, mutta tuo Jakobin kommentti täydentää hyvin. Eli varmaankin omalla kohdalla tulis kalliilla paskaa.

Eli ei täällä varmaan kannata sen enempää puida itsetehtyjä huonekaluja, vai?
Oma kommenttini liittyi enemmän hintaan kuin laatuun, mutta tuo Jakobin kommentti täydentää hyvin. Eli varmaankin omalla kohdalla tulis kalliilla paskaa.

Saahan täällä toki puida itse tekemisestäkin, mutta sanotaan että jos ostan edes kahdellakympillä tarvikkeet kahvipöytään, niin siitä tulee omilla puusepäntaidoillani hinta-laatusuhteeltaan silti täysi paska. Ja kun nyt sohvaa ja sänkyä olen hankkimassa, niin verhoilijakin pitäisi olla. Eli oli tarkoitus jakaa kokemuksia kuluttaja- eikä käsityöläispohjalta.

Tori.fi:ssä kuulema myydään kovasti huonekaluja. Itsekin vilkuillut välillä sinne. Usein siellä myytävissä huonekaluissa näyttää olevan aika paljon ilmaa, l. tarjouksia kannattaa heittää. Ikeaa siellä on paljon myytävänä, l. jotain hyllyä lukuunottamatta ne eivät ole mulle. Kaverin poika myi Torissa laatusohvan (toista tonnia uutena) 400:lla.

Sängyistä puheenollen itsellä on nyt ollut nelisen vuotta Ikean Malm sänkyrunko jossa aikanaan paras sälepohja ja paras patja ja petari mitä liikkeessä kokeillen omaan makuun oli. Ovat säilyttäneet kuntonsa ja kimmoisuutensa oikein hyvin eikä mitään ongelmaa ole noiden kanssa ollut. Helkkarin tyytyväinen olen noihin. No ei se ollut halvin vaikka Ikeasta ostin, olisiko jotain 700e ollut tuo kokonaisuus. Ikeasta voi saada hyvinkin asiallista laatua sängyissä ainakin kohtuulliseen hintaan.

Sohvasta on tuoretta omakohtaista kokemusta Kruunukalusteen Furninova-nahkasohvasta jossa parin kuukauden istumisen jälkeen hirveä monttu siinä paikalla millä olen istunut. Myyjä suositteli höyhentäyteen ja vaahtomuovin yhdistelmää sen normin vaahtomuovin sijaan ja sen sitten otin. No onhan se mukava mutta ei olisi näemmä kannattanut kun tuo täyte ei palaudu normaaliin muotoonsa näemmä sitten. Ei pitäisi parissa kuukaudessa parin tonnin sohvan silti ihan lyttyyn mennä. Pitää reklamoida.

Näillä kokemuksilla hinta ei ole se ainoa vaikuttava tekijä vaikka olenkin sitä mieltä että lähtökohtaisesti laatua saa yleensä enemmän kun latoo enemmän seteleitä tiskiin. Kohtuuhinnalla on silti mahdollista saada vielä nykyäänkin ihan hyvää laatua jos sattuu valitsemaan oikein.

Huonekalu on kyl yksi niistä harvoista tuotteista missä voi vielä ostaa lähes ikuisesti kestävän vempaimen. Siinä mielessä kalliskin huonekalu voi haukkua hintansa - hyvistä osista rakennettu design-jakkara voi olla talossa 40 vuotta ja sillä voi silti olla vielä myyntiarvoa, varsinkin jos ihmiset tuntevat kyseisen nimen. Samoin huonekaluissa vielä jotenkin näkee maalaisjärjellä että ovatko osat kestäviä.

Jos haluaa tehdä hyvän hankinnan, niin kannattaa miettiä että saako tätä korjattua jos hajoaa, ja saako pintoja kunnostettua sitten kun niissä on naarmuja tai kolhuja. Jos nämä toteutuvat ja kalu kohtuudella miellyttää silmää, niin sen voi pitää hyvässä kondiksessa pitkään, tai sitten myydä kunnostusintoiselle vaikka olisi vähän naarmujakin.

Hyvä peukkusääntö on miettiä, että mikä on todennäköisyys että joku haluaisi ostaa tämän pois 10v käytön jälkeen. Jos uskoo että vehkeen saa kaupaksi helpolla, niin tietää että on laatu kyseessä ja lie hyvä sijoitus. Samaa voi tietenkin miettiä myös toisesta suunnasta, eli mitkä tekevät huonekalusta sellaisen että se ei mene 10v päästä kaupaksi kellekään? Tämmöisessä keississä kaksi ensinnä mieleen tulevaa tekijää ovat, että joko se on paskaa laatua eikä kannata edes yrittää korjata, tai sitten se on vaan vitun ruma trendikötöstys jota ei olisi pitänyt hankkia alkujaankaan :D

Sehän se nykyään vaan on että todella harva haluaa katsella samaa sisustusta 40vuotta ja sen verran laatumööpeleitä katsoneena niin jonku 5000€ sohvan / tuolin jälleenmyynti hinta muutaman vuoden vanhana on todella olematon, ja jos siinä mööpelissä sattuu olemaan mitään käytön jälkiä niin eipä nuo oikein tunnu kaupaksi menevän vaikka olisikin kuinka natuzzia.

Sehän siinä onkin, kun joka viikko tulee postiluukusta uusi lehtinen että osta osta, nyt on isot alet. Pistää miettimään, kuinka hävyttömästi niissä hinnoissa on alunperin ollut tyhjää.

Onhan niissä tyhjää varmaan kokolailla pirusti. Ei niitä varmaan tappiolla myydä edes niissä -60% alennuksissa...

Tänään oliskin tarkotus käydä kattelemassa Askossa alennussohvia. Ei kyllä mihinkään helvetin kalliiseen viiti rahojaan tuhlata ja ensisijaisesti kiinnostais yks divaanivuodesohva, jonka sais 50% alennuksesta about viidelläsadalla. Nyt on ollut jo aika pitkään käytössä äidin enolta periytynyt sohva, joka on varmaan ainakin 40 vuotta vanha. Ihan samanlaista kestävyyttä tuskin kannattaa odottaa :D

Tulipa ostettua kyseinen divaani. Toivottavasti on hintansa väärti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom