Huom! Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fysio
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

fysio

AMMATTILAINEN
Perustin omavaltaisesti tämän threadin, mutta uskon että kaikki muutkin palstalla olevat/vierailevat ammattilaiset yhtyvät tähän.

Hyvät ihmiset!

Muistakaa että tässä fooruminosassa käsitellään ja puhutaan vaivoista, vammoista ja kivuista, joihin vastaillaan aika sekalaisesti ja sekalaisella seurakunnalla. Aiheisiin vastailee lääkäreitä, hierojia, fysioterapeutteja, osteopaatteja, kuten myös kokeneita kuntoilijoita ilman sen kummempaa koulutusta/tietopohjaa. Mahtuu mukaan myös jokunen trollikin (kuten kaikkiin hyviin keskustelupalstoihin)..

Keskustelut käydään täysin nettipohjalta, ilman taustatietojen keräämistä, ilman havainnointia ja ilman mitään muutakaan fyysistä tutkimista. Eli väärinymmärrykset ovat enemmän kuin mahdollisia, puolin ja toisin. Kuinka kivaa olisikin auttaa kaikkia ja hoitaa tosta vaan kivut pois. Valitettavasti se ei ole mahdollista.

Mikään nettikeskustelu ei korvaa vastaanotolla käyntiä, jossa pelkästään katsomalla, koskettamalla ja tarkentavilla kysymyksillä voidaa sulkea pois tukku kivun aiheuttajia.

Kyselkää, kommentoikaa, puhukaa, väitelkää, kerätkää tietoa. Mutta älkää luottako näihin teksteihin ehdottomana totuutena. Ammatilaisetkaan eivät aina ymmärrä kirjoituksia oikein, tai eivät ymmärrä kirjoittaa oikein.

"I know that you believe you understand what you think I said, but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant!

Jatkaa keskustelua!

T: fysio

Allekirjoitan.

Täällä on nyt paljon ketjuja tyyliin "eli mulla naksuu polvi/kipuilee olkapää/juilii selkää. mistäköhän mahtaa johtua???". 99% tapauksista kukaan ei pysty niihin vastaamaan netin välityksellä.

Ehdottomasti hyvä huomautus, etenkin kun tämäkin on aika suosittu palsta, jossa porukka kyselee aika vakaviakin asioita.

Kiitokset kuitenkin teille ammattilaisille jaksamisesta vastata samoihin kysymyksiin. Ainakin itse olen saanut hyvää tietoa kysymyksiini ja sitä kautta suuntaa aloittaa juttelu lääkärin tai fysioterapeutin kanssa. Livenähän ne hommat ovat sitten aina hyvin ja nopeasti selvinneet, ehkä juuri ennakkotietojenkin avulla. :worship:

Moderaattorit tän varmaan siirtää huomatessaan tuonne ylös joukkoon TÄRKEÄT.

Perustin omavaltaisesti tämän threadin, mutta uskon että kaikki muutkin palstalla olevat/vierailevat ammattilaiset yhtyvät tähän.

Hyvät ihmiset!

Muistakaa että tässä fooruminosassa käsitellään ja puhutaan vaivoista, vammoista ja kivuista, joihin vastaillaan aika sekalaisesti ja sekalaisella seurakunnalla. Aiheisiin vastailee lääkäreitä, hierojia, fysioterapeutteja, osteopaatteja, kuten myös kokeneita kuntoilijoita ilman sen kummempaa koulutusta/tietopohjaa. Mahtuu mukaan myös jokunen trollikin (kuten kaikkiin hyviin keskustelupalstoihin)..

Keskustelut käydään täysin nettipohjalta, ilman taustatietojen keräämistä, ilman havainnointia ja ilman mitään muutakaan fyysistä tutkimista. Eli väärinymmärrykset ovat enemmän kuin mahdollisia, puolin ja toisin. Kuinka kivaa olisikin auttaa kaikkia ja hoitaa tosta vaan kivut pois. Valitettavasti se ei ole mahdollista.
Mikään nettikeskustelu ei korvaa vastaanotolla käyntiä, jossa pelkästään katsomalla, koskettamalla ja tarkentavilla kysymyksillä voidaa sulkea pois tukku kivun aiheuttajia.

Kyselkää, kommentoikaa, puhukaa, väitelkää, kerätkää tietoa. Mutta älkää luottako näihin teksteihin ehdottomana totuutena. Ammatilaisetkaan eivät aina ymmärrä kirjoituksia oikein, tai eivät ymmärrä kirjoittaa oikein.

"I know that you believe you understand what you think I said, but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant!

Jatkaa keskustelua!

T: fysio
Täyttä asiaa.
Tuntuu välillä unohtuvan että netti ei ole oikea paikka tehdä vedenpitäviä diagnooseja. Myös SI-nivelen luksaatiot ja nivelen "uudelleen paikalleenlaittaminen" tuntuu nettiä lukiessa olevan niin yleistä, että pistää miettimään onko anatomia ja fysiologia ehkä tämän nivelen kohdalla muuttunut sitten viime kuuleman enkä ehkä vaan ole siitä tietoinen.. ;)

kyllä allekirjoitan myös tämän, ja samoihin vaivoihin vastaaminen ei vaan huvita. Vastaanotolla sitä yleensä ongelmat ratkeaa eikä täällä netissä

Eihän sillä perkele, ole mitään merkitystä kuka selän laittaa kuntoon, jos vaan suinkin saa hoidollaan selän pysymään kunnossa!

Terveisin,
Nim. OMT-fysiolla, jäsenkorjaajalla, kiropraktikolla käynnyt.

e: farmari 2008 messuilla oli jäsenkorjaajien kööri. Asiallinen porukka.

Pohjoisvirta: -Ja viestisi liittyy miten tän ketjun aiheeseen?

(Mutta joo, samaa mieltä olen. Ihan samahan se on kuka sen kivun poistaa ja toimintakyvyn palauttaa, pääasiahan kuiten on se, että saapi vaivaansa helpotuksen.)

Samaa mieltä aloittajan kanssa kaikesta. Ihmisillä on yksilötasolla eri asteisia vammoja ja tuntemuksia niistä, netti-ohjeet eivät varmaan ketään ruoki. Sen sijaan omakohtaisia kokemuksia ja yhtäläisyyksiä on hyvä tuoda esille, sen kautta voi ainakin ottaa vaaria jatkotoimenpiteiden suhteen ja hakeutua oikealle osaajalle fiksattavaksi. Aikoinaan tuli kyseltyä vinkkejä ja mahdollisia "diagnooseja", mikään ei tosiasiassa ollut lähelläkään totuutta, vaikkakin veikkauksia tuli ns."ammattilaisilta". :D

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Minulla ollut jo vuoden polvisärkyä, polven ala puolelta erittäin arka. Ollut jo kaksi kuukautta sairaslomalla, lepo ei lievitä särkyä eikä myöskään lääkkeetkään, kylmä hieman lievittää kipua mutta ei poista sitä. Ortopedi väittää että se on juoksijan polvi ja oma lääkäri taas sitä mieltä että hyppääjän polvi. Kaikki kuvaukset on tehty ja mitään ei ole rikki, testejä otettu että ei ole mikään sairaus peränenkään vaiva. Olen kuntouttanut jalkaa kohta 4kk, ja mitään muutosta särkyyn ei ole tullut. Olen ravintolassa töissä ja mitään liikunnallista en niinkään harrasta, mutta lihakset silti hyvässä kunnossa ja tukevat hyvin polveakin.

Polvessa jatkuva jomotus, vähän väliä turpoaa, pettää alta välillä kävellessä koska kipu niin kova, särky levinnyt viime kuukausina säären pintaan sekä nilkkaan. Vesijuoksukaan ei ollut hyväksi, särki ihan jumalattomasti. Mitä enemmän on jalan päällä niin sitä kovempi särky on, mutta kuitenkaan levossa särky ei niinkään lievity.

Haluaisin tietää onko kellään samankaltaista ongelmaa tietäisi vähän mitä pitäisi tehdä, alkaa kohta vaihtoehdot käydä vähiin sekä kärsivällisyys kun mitään varmaa tietoa ei mistään saa. Ja ikään kuitenkin minulla vasta 21 vuotta.

Minulla ollut jo vuoden polvisärkyä, polven ala puolelta erittäin arka. Ollut jo kaksi kuukautta sairaslomalla, lepo ei lievitä särkyä eikä myöskään lääkkeetkään, kylmä hieman lievittää kipua mutta ei poista sitä. Ortopedi väittää että se on juoksijan polvi ja oma lääkäri taas sitä mieltä että hyppääjän polvi. Kaikki kuvaukset on tehty ja mitään ei ole rikki, testejä otettu että ei ole mikään sairaus peränenkään vaiva. Olen kuntouttanut jalkaa kohta 4kk, ja mitään muutosta särkyyn ei ole tullut. Olen ravintolassa töissä ja mitään liikunnallista en niinkään harrasta, mutta lihakset silti hyvässä kunnossa ja tukevat hyvin polveakin.

Polvessa jatkuva jomotus, vähän väliä turpoaa, pettää alta välillä kävellessä koska kipu niin kova, särky levinnyt viime kuukausina säären pintaan sekä nilkkaan. Vesijuoksukaan ei ollut hyväksi, särki ihan jumalattomasti. Mitä enemmän on jalan päällä niin sitä kovempi särky on, mutta kuitenkaan levossa särky ei niinkään lievity.

Haluaisin tietää onko kellään samankaltaista ongelmaa tietäisi vähän mitä pitäisi tehdä, alkaa kohta vaihtoehdot käydä vähiin sekä kärsivällisyys kun mitään varmaa tietoa ei mistään saa. Ja ikään kuitenkin minulla vasta 21 vuotta.

Nuo oireet viittaavat rustovaurioon eivätkä hyppääjän/juoksijan polveen. Rustovauriothan eivät tavallisessa röntgenissä näy ja pienet saattavat jäädä mg-kuvissakin piiloon. Tähystäminen lienee seuraava askel.

Aloittajalla on hyvä pointti, mutta kannattaa silti ymmärtää että asiantuntijatkin ovat vain ihmisiä ja sille oikealle aidolle asiantuntijalle ei niin vain pääsekään/löydäkään.

Itsellä vasemman reiden ulkosivu, vähän myös reiden yläetuosa on ollut melko romuna viime maaliskuusta saakka. Muuten ihan kuten tyypillinen iliotibiaalijuosteen vamma (runners knee), mutta kipua ei ole polvessa lainkaan. Pelkästään lihaksessa tai sen pinnalla? Vaikea sanoa.

Jäsenkorjaaja, urheiluhieroja ja fysioterapeutti ovat kaikki ottaneet kantaa, neuvoneet kuntoutusohjeita, mutta eipä niistä apua ole ollut. Netti on käännetty ylösalaisin ja hermostoa + lihaksistoa ja niiden rakennetta on selvitelty. Oma apu on ainakin toistaiseksi ollut parempi kuin yhdenkään edellämainituista asiantuntijoista. Olen löytänyt muutaman kohtuullisesti tehoavan venytyksen, oppinut välttämään tiettyjä istuma-asentoja, ja huomannut että pahinta mahdollista myrkkyä vammalle on juoksu. Edes muutamaa sataa metriä ei kannata juosta jos haluaa että koipi ei ole totaalisen tohjona seuraavia päiviä. Jalkoja pystyy treenaamaan, mutta vasemman jalan palautumiskyky ja voimatasot ovat selvästi heikommat kuin oikeassa.

Varmaankin jokin huippu-urheilukirurgi / fysioterapeutti osaisi tämänkin ratkaista, mutta milläs sellaisen vastaanotolle pääset?

Latest posts

Back
Ylös Bottom