Huolissani poikaystävästäni

Olen huolissani poikaystävästäni. Hän on 23v, käynyt puntilla jostain 16-vuotiaasta asti.
Hän on 175cm pitkä, ja vuoden 2012 alussa painoi lähemmäs 90kg.
Hän kävi salilla ja oli tosi lihaksikas, mutta hänellä oli "pömppis" jota hän vihasi.
Hän siis laihdutti n. 25kg.. Nyt hän painaa (aamupaino) n. 63,5kg. Hän haluaa laihtua edelleen,
niin että vatsalihakset näkyisivät. Poikaystäväni syö vain 900kcal-1200kcal päivässä!!
Minä ja minun perheeni olemme tosi huolissame hänestä :( Hänen omat vanhempansa
eivät ole huolissaan, vaikka poikaystäväni on ihan riutunut!! Hänellä on lihaksia,
mutta silti.. Hän on tosi alakuloinen ja vakava, sen jälkeen kun alkoi laihduttamaan.
Mitä minä teen :( Tuntuu niin pahalta katsoa rakasta kun hänen kasvonsa ovat niin laihat
ja kun hän on niin surullinen :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen huolissani poikaystävästäni. Hän on 23v, käynyt puntilla jostain 16-vuotiaasta asti.
Hän kävi salilla ja oli tosi lihaksikas, mutta hänellä oli "pömppis" jota hän vihasi.
Hän siis laihdutti n. 25kg.. Nyt hän painaa (aamupaino) n. 63,5kg. Hän haluaa laihtua edelleen,
niin että vatsalihakset näkyisivät. Poikaystäväni syö vain 900kcal-1200kcal päivässä!!
eivät ole huolissaan, vaikka poikaystäväni on ihan riutunut!! Hänellä on lihaksia,
mutta silti.. Hän on tosi alakuloinen ja vakava, sen jälkeen kun alkoi laihduttamaan.
Mitä minä teen :( Tuntuu niin pahalta katsoa rakasta kun hänen kasvonsa ovat niin laihat

Tuolla menolla lähtee viimeisetkin "lihakset"... Sanoppas, että ryhtyy syömään ja kasvattelemaan lihoja niin kroppa näyttää paremmalta, kun on jotain siellä nahkan allaki. Tuskin haluamaansa kireyteen pääsee jos ei ole muuta kuin luuta ja nahkaa. Nälissään riutuminen muuttaa kyllä käytöstä, ei ihme jos hän vaikuttaa alakuloiselta. Kun on kunnolla energiaa niin jaksaa paneutua myös ympärillään oleviin ihmisiin ja muuhun elämään. Tuolla menolla kaikki hormonitoimintakin ajetaan alas...

Tulee mieleen, että poikaystäväsi sairastaa anoreksiaa.

Sen verran mitä olen syömishäiriöstä toipuneilta tuttaviltani kuullut, niin esim. se anoreksian ulkoinen olemus - laihtuminen - on pelkkää ulkokuorta ja itse pahin sairaus on pään sisällä. Jotenkin se huono itsetunto, kyvyttömyys hyväksyä itseään ja pelko siitä ettei kelpaa muille projisoituu siihen oman kehon äärimmäiseen kontrollointiin.

Toisaalta taas sairauteen kuuluu myös kieltäminen, ja jos kysyt poikaystävältäsi suoraan että mitä hänen pään sisällään oikein tapahtuu, niintod. näk. poikaystäväsi vain inttää, että "haluun nyt vaan olla vielä vähän laihempi, älä mesoa" yms. Itse joudun silloin tällöin työssäni terveydenhuollossa tekemisiin ihmisten kanssa, joilla on varsin selvästi syömishäiriö, mutta kun heiltä kysyy että miten menee, niin kaikki on aina niin erinomaisesti ja kaikki on ihanaa ja energistä jee jee.
Ihminen tarvitsee jostain sen syyn ruveta muuttamaan sitä päänsisäistä ajattelutapaa, kukaan muu ei voi sitä kenekään puolesta tehdä.

Voimia hankalaan tilanteeseesi :(

Pään sisästähän tuo ongelma löytynee, tuolla painolla tuskin hirveitä määriä ylimääräistä enää on.

Hän haluaa laihtua edelleen,

---Jos ei tuolla painolla palikat näy niin ei niitä oo koskaan siellä ollutkaan. Siinä taas yksi esimerkki kuinka helvetin hyvin se ruokavaliolla laihduttaminen toimii natikalla.
Lihakset menee, läskit jää ja testot tippuu nollaan.
Kalorit kolmen tonnin pintaan ja treenin kautta laihduttamaan.

---Jos ei tuolla painolla palikat näy niin ei niitä oo koskaan siellä ollutkaan. Siinä taas yksi esimerkki kuinka helvetin hyvin se ruokavaliolla laihduttaminen toimii natikalla.
Lihakset menee, läskit jää ja testot tippuu nollaan.
Kalorit kolmen tonnin pintaan ja treenin kautta laihduttamaan.
Näinpä. Kannattaisiko aloittajan näyttää ihan tällaiset vastaukset poikakaverille? Eli jos noilla mitoilla ei vielä ole päästy vatsalihaksia esittelemään, niin silloin niitä ei ole ollutkaan / tai ei ainakaan enää ole kun liian raju dieetti on vienyt lihasmassaa. Eli järkevintä olisi hänen tapauksessaan nostaa kalorit korkeammalle reippaasti ja alkaa tekemään kunnon, järkevää, salitreeniä ja kasvattelemaan niitä lihaksia. Energiatasot ja hormoonitasot palautuisivat ja hänä olisi taas oma itsensä. Tsemppiä!

Olenko minä ainoa jota alkoi ihmetyttämään se, että poika on käynyt salilla jo seitsemän vuotta ja silti puolikierä kunto on 63 kiloa?

Tai jospa nyt ihan kääntysitte ammattiauttajan puoleen! Poikakaverisi todennäköisesti kärsii anoreksiasta ja tarvitsee ammattiapua. Täällä saat ratkaisuksi vaivaan kun vaivaan neuvon "kalorit plussalle ja 1-jakonen ohjelma, jalkoja unohtamatta."

Tai jospa nyt ihan kääntysitte ammattiauttajan puoleen! Poikakaverisi todennäköisesti kärsii anoreksiasta ja tarvitsee ammattiapua. Täällä saat ratkaisuksi vaivaan kun vaivaan neuvon "kalorit plussalle ja 1-jakonen ohjelma, jalkoja unohtamatta."
^Tämä. Anoreksia on sellainen sairaus, että siitä yli pääseminen/parantuminen on pitkä prosessi, eikä se onnistu monelta ilman ammattiapua. Kuten Rane sanoi, että meillä täällä pakkiksella on helppo neuvoa mutta jos oikeasti sairastaa anoreksiaa, "kalorit plussalle" ei vain toimi. Rohkeasti vain lääkärin puheille!

Olenko minä ainoa jota alkoi ihmetyttämään se, että poika on käynyt salilla jo seitsemän vuotta ja silti puolikierä kunto on 63 kiloa?

Uskon, että jos kyseinen henkilö olisi järkevämmällä dieetillä tosta 90 kg:sta kiristellyt niin tuo "puolikireä" kondis olisi aika paljon enemmän ku toi 63 kg, varmasti aika hyvin lihaakin lähteny eli välttämättä ei oo treeneissä ollu suurempaa vikaa ennen dieettiä, mut toi diettaus vaa kussu pahasti.

Mikä ihmeen tarve on saada ne palat niin kovasti näkyviin? Muijakin, vielä selvästi varsin välittävä, löytyy jo joten ei varmaan naisten iskemistäkään tavotella. Annan ääneni myös tuolle anoreksia->lääkäriin -vaihtoehdolle.

Vastasit ittelles the monkey, mielensairaus, joka aiheuttaa sen tahdon saada ne olemattomat palat esiin.

Hieman hankala sanoa, kun tuosta "lähemmäs" 90kg kondiksesta ei oo kuvaa, mutta jos nyt ei aivan hirveän läskissä kunnossa oo ollu niin kyllä väittäsin että 63,5kg kunnossa pitäs jo rasvat olla todella alhaalla, jos ei vieläkään palikat näy niin todennäköisesti sattuu omaamaan sellaisen kropan että niitä alimpia ei edes saa esiin. Alakuloisuus viittais kyllä pudonneisiin testoihin, käytännössä jos on kiristellyt tuolla 900-1200kcl dieetillä alusta asti niin voisin väittää että on lähtenyt enemmän lihaa kuin rasvaa. Onko muuten käynyt salilla koko dieetin ajan?

Hieman hankala sanoa, kun tuosta "lähemmäs" 90kg kondiksesta ei oo kuvaa, mutta jos nyt ei aivan hirveän läskissä kunnossa oo ollu niin kyllä väittäsin että 63,5kg kunnossa pitäs jo rasvat olla todella alhaalla, jos ei vieläkään palikat näy niin todennäköisesti sattuu omaamaan sellaisen kropan että niitä alimpia ei edes saa esiin. Alakuloisuus viittais kyllä pudonneisiin testoihin, käytännössä jos on kiristellyt tuolla 900-1200kcl dieetillä alusta asti niin voisin väittää että on lähtenyt enemmän lihaa kuin rasvaa. Onko muuten käynyt salilla koko dieetin ajan?

Eiköhän tässä tapauksessa ole suurempiakin murheita kuin se, miten lihakset ovat säilyneet. Vakavasti toivon, että ketjun aloittaja unohtaa internetin ihmeellisen maailman ja suuntaa ammatti-ihmisten luokse.

Sori nämä "avautumiset", mutta kun kyseessä on nuori mies, joka syö n. 1000kcal päivässä, painaen vain hieman päälle 60kg, on syytä pohtia muutakin kuin "dieetillä" menetettyä lihasmassaa.

Eiköhän tässä tapauksessa ole suurempiakin murheita kuin se, miten lihakset ovat säilyneet. Vakavasti toivon, että ketjun aloittaja unohtaa internetin ihmeellisen maailman ja suuntaa ammatti-ihmisten luokse.

Sori nämä "avautumiset", mutta kun kyseessä on nuori mies, joka syö n. 1000kcal päivässä, painaen vain hieman päälle 60kg, on syytä pohtia muutakin kuin "dieetillä" menetettyä lihasmassaa.

No jos lukisit viestin tarkemmin niin tajuaisit, että hain just takaa sitä, että on syytä huolestua. Koska jos nuo kalorimäärät pitää oikeasti paikkansa koska sillon ei ole enää kyse mistään kehonrakentajan hallitusta kiristelystä vaan kaverilta on karannut jo ohjakset käsistä. Toki vaikuttaa huolestuttavalta, mutta jos lihat on säilynyt niin se vois viitata siihen että kaveri saattas tietää mitä tekee. Yleensä tollasessa tilanteessa kun anoreksia iskee niin lähtee sekä lihat että rasvat. Edelleenki kuitenkin sitä mieltä, että sulla ois syytä kehottaa poikaystävääs nostamaan kaloreita ja ruveta hankkimaan pikkuhiljaa takasin menetettyjä lihoja. Väittäsin, että jos tuosta alottaa bulkkaamaan järkevästi niin poikaystäväs on helvetin kovassa kunnossa omastakin mielestä siinä vaiheessa kun vaaka näyttää 75kg aamulla. Tai sitten hankit suosiolla ammattiapua.

Mutta toisaalta ymmärtäähän kaveria jos on aina ollut vähän lihava. Nyt, kun paino on lähtenyt laskemaan niin ymmärtäähän sen, että hän haluaisi nähdä ensimmäistä kertaa ne vatsalihaksensa jos ei aiemmin ole näkynyt. Tottakai se tavoite mielessä puskee vain eteenpäin, eikä tajua sitä, että ne eivät välttämättä tule sieltä esiin, vaikka kuinka laihduttaisi..

Sun pitäisi näyttää tää ketju hänelle, että tajuaisi, että homma on mennyt jo ylitse ja, että laihduttamisen tyylikin on vähän huono.. Voi olla, että ei vielä tarvitse huolestua, mutta kohta tarvitsee jos homma jatkuu samalla tavalla..

Hauskintahan tässä on se että painoindeksin mukaan 175 cm / 63 kg on vielä normaalipainoinen. Sen mukaan vielä jopa 175 cm / 57 kg olisi normaalipainoinen ja 52 kg olisi vain lievästi alipainoinen. :hyper:

Suositut

Back
Ylös Bottom