Humanistisen tdk:n opiskelija kaipaa neuvoja

En löytänyt vastaavaa topiccia joka käsittelee opiskelua ja opiskelujen jälkeistä työllistymistä humanistisesta tiedekunnasta.
Olen 20-vuotias,juuri Helsingin yliopiston hum.tdk:ssa historian opinnot aloittanut kaveri. Yleiset mielipiteet ja työllistymisen näkymät humanistien kannalta ovat varsin tuttuja jo tässä vaiheessa. Olen suorittanut avoimessa historian perusopinnot jo joten voin nyt samantien siirtyä syventäviin-sekä sivuaineopintoihin.

Sanat "verkoistoituminen", "oma-aloitteisuus", "poikkeavat sivuainevalinnat" yms ovat sanoja,joita olen kuullut annettavan vinkkeinä paremman työllistymisen toivossa. Olen suunnitellut ottavani sivuaineiksi maailmanpolitiikan valtsikasta sekä JOO-oikeuden avulla jotain HSE:stä.
Vaikka historiaa nyt opiskelenkin niin en ole mieleltäni mitenkään perinteinen humanisti,ja historia olikin vain aine jotain jaksoin lukea tarpeeksi päästäkseni yliopistoon sisälle. Ja haluaisin nyt alusta asti tietyllä tavalla tehdä järkeviä valintoja koska edes suht hyväpalkkainen duuni, oma asunto yms ovat asioita joita haluan ehdottomasti saavuttaa tulevaisuudessa. Siksi kysyisinkin nyt pakkiksen muilta jäseniltä vinkkejä esimerkiksi sivuainevalintoihin, jotka olisivat "kova sana" tulevaisuudessa töitä hakiessa. Ja muutenkin mielelläni kuulisin kokemuksia esimerkiksi muilta palstan humanistiopiskelijoilta,ja heidän menestymisestä työmarkkinoilla. :) Itselläni ainakin näin alkuvaiheessa on kova motivaatio opiskeluun ja tietynlainen tuloshakuisuus ja määrätietoisuus ovat luonteenpiirteitä jotka lasken omaavani.

Pahoittelen jos vastaava ketju on jo olemassa :) Ja tosiaan otan mielelläni vastaan kaikenlaisia kommentteja,ideoita,vinkkejä jne jotta historia-aineen opiskelua ei tarvitsisi katua! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haluatko opettajaksi tai tutkijaksi?

Jos et, niin ehkäpä suosittelisin muita yhteiskuntatieteitä, jos vaikka jonnekkin eduskuntaan avustajaksi tai muihin yhteiskunnan virkamieshommiin pääsisit. Minä nyt en tiedä mitään tämän alan jutuista, mutta kunhan mainitsin.

Tosiaan unohtui mainita että nämä perinteiset tutkijan ja opettajan ammatit eivät minua kiinnosta lainkaan. Ei haittaa mitään,kaikenlaiset ideat ovat tervetulleita ja olen kiitollinen niistä :)

Joo, ellet tähtää aineenopettajaksi (historia pääaineena sekin on erittän huonosti työllistävä vaihtoehto, kielet piirun verran parempi, pakko olla enkku siellä vähintään sivuaineena, muuten työllistyy heikosti), niin työllistyminen on vaikeaa. Eräs vaihtoehto olisi opetalla koodaamaan tai muuten erinomaisen hyvin käyttämään tietokonetta ja koettaa sitä kautta työllistyä firmapuolelle. Taloustiede ja sieltä joku ns. kova ala (ei siis markkinointi) voisi olla myös hyvä tai laki.

Eräs kaveri on nyt filosofian maisterina ettinyt töitä, enkku pääaine, ei opettajan opintoja. Kuulemma menee aika epätoivoiseksi, kun jotain 2-6kk projektiluontoista (mahd. EU rahoitteinen) pätkähommaa tai sijaisuuttakin hakee semmoinen 80-100 maisteria. Että semmoista.

Aijaa, etteivät open ja tutkijan hommatkaan kiinnosta. Noh, sitten kandee asennoitua jo nyt siten, että tulet tod.näk. olemaan maisterina jossain hanttihommassa, kaupan kassalla, pokena, taksikuskina, tavarakuskina, bussikuskina, siivoojana, henk.koht. avustajana vammaiselle, puhelinmyyjänä, piirivartijana tai muuta vastaavaa matalapalkkaista. Tervetuloa prekariaatiksi.

Ei sillä, että pessimisti oisin. Mutta ihan oikeesti, historia pääaineena valmistuneita on jopa tohtoreita pilvin pimein, maistereista puhumattakaan. Jo 2001 keväällä erääseen Kainuun perämettien pitäjään haki yläasteen historian maikan virkaan kymmeniä maistereita vuosien työkokemuksella ja siitä on tilanne heikentynyt aika lailla.

Ihan mielenkiinnosta, mitä duunia olet kuvitellut saavasi, ellei open tai tutkijan hommat kiinnosta?

Laajenna repertuaaria kun kerran olet jo sisällä. Huonosti on hommia pelkällä paperilla (ks. iivilin posti). Eri juttu jos on osaaminen jo olemassa, mutta muodollinen pätevyys ei täyty ilman ko. paperia.

terv. FM

Itselläni ei ole vielä tarkkaa kuvaa siitä työstä tai ammatista jota haluaisin valmistuttuani tehdä. Mutta juuri noilla mielestäni aika epätyypillisillä sivuaineilla (maailmanpolitiikka/oikis+kauppakorkea) olisi mahdollisuus erottua massasta edes jollain tavalla. Ja kuitenkin uskon jotenkin siihen että jokaisen oma persoona/kyvyt viime kädessä ratkaisee työllistymisen ja ammatin jota tulee tekemään. Mutta tosiaan erilaisia kokemuksia,vinkkejä yms kuulisin mielelläni vielä enemmänkin :)

Löytyykö pakkikselta yhtään esimerkiksi toimittajaa jolla on FM-tutkinto takataskussa?

No en tiedä että löytyykö pakkikselta, mutta ainakin meille vilauteltiin kalvoa jossa oli ammatteja joihin humanistisesta tiedekunnasta valmistuneet FM olivat päätyneet. Toimittaja tuolla listalla oli ja mainitsipa tuo puhuja vielä erikseen, että: "meidän oppilaitoksesta on valmistunut lukuisia toimittajia FM-papereilla". Itse aloittelin myös historian opintoja tänä syksynä , mutta opiskelupaikkana Jyväskylä. Samaten itsellä tulevaisuuden suunnitelmat täysin auki, tällä hetkellä historian lisäksi valtio-oppia olen aloitellut, minkä lisäksi tuo journalistiikka ollut mielessä.

Juokse. Juokse, kun vielä pystyt. Kymmenen vuoden päästä sinua vituttaa, jos jäät värkkäämään jotain epämääräistä tutkintoa, jolla ei työllisty kuin mäkkärin kassalle.

Kaikki maailmanpolitiikan proffat ovat kaytannossa kommunisteja. Jos oikeasti haluat jotain hyodyllista valtsikasta lukea, niin lue kansista.

En tiedä, onko tämä enää mahdollista, mutta kaverini haki joskus kaksi sataa vuotta sitten lukemaan teologiaa (kun sinne oli helppo päästä) ja pääsikin sisään. Käytännössä luki kuitenkin sosiaalipsykologiaa ja opintopisteidensä perusteella se on hänen pääaineensa ja siitä tekee gradunsakin.

Toki persoona vaikuttaa työnsaannissa, mutta kyllä koulutuskin.

Itselläni ei ole vielä tarkkaa kuvaa siitä työstä tai ammatista jota haluaisin valmistuttuani tehdä.

Mitä osaat tehdä, missä olet hyvä, mistä tykkäät? Ei kannata olla myöskään liian nirso - pedagogiset opinnot ei näytä papereissa huonoilta ja onhan se yksi pätevyys varuilta takataskussa. Mikä on sun juttusi, kirjoittaminen, ihmisten kanssa oleminen, esiintyminen? Jätä pelivaraa myös sille, että ajattelet asioista ja tulevasta unelmatyöstä aika erilailla muutaman vuoden kuluttua. Isoja valintoja on myös, luetko monta sivuainetta appron verran vai keskitytkö ja teet sivulaudaturin jostain (jos mahdollista)? Yksi vaihtoehto on myös tutkailla eka vuosi vähän sitä sun tätä ja miettiä mitä haluat, ja hakea toiseen pääaineeseen ensi vuonna. Virkkunen ei tykkää mutta laitontakaan se ei toistaiseksi ole.

Yksi osoite, jossa voisit ehkä käydä, on yliopiston ura- ja rekrypalvelut, tai millä nimellä se Hesassa onkaan. Siellä osataan kertoa sivuaineista ja työllistymisestä.

En löytänyt vastaavaa topiccia joka käsittelee opiskelua ja opiskelujen jälkeistä työllistymistä humanistisesta tiedekunnasta.
Olen 20-vuotias,juuri Helsingin yliopiston hum.tdk:ssa historian opinnot aloittanut kaveri. Yleiset mielipiteet ja työllistymisen näkymät humanistien kannalta ovat varsin tuttuja jo tässä vaiheessa. Olen suorittanut avoimessa historian perusopinnot jo joten voin nyt samantien siirtyä syventäviin-sekä sivuaineopintoihin.

Sanat "verkoistoituminen", "oma-aloitteisuus", "poikkeavat sivuainevalinnat" yms ovat sanoja,joita olen kuullut annettavan vinkkeinä paremman työllistymisen toivossa. Olen suunnitellut ottavani sivuaineiksi maailmanpolitiikan valtsikasta sekä JOO-oikeuden avulla jotain HSE:stä.
Vaikka historiaa nyt opiskelenkin niin en ole mieleltäni mitenkään perinteinen humanisti,ja historia olikin vain aine jotain jaksoin lukea tarpeeksi päästäkseni yliopistoon sisälle. Ja haluaisin nyt alusta asti tietyllä tavalla tehdä järkeviä valintoja koska edes suht hyväpalkkainen duuni, oma asunto yms ovat asioita joita haluan ehdottomasti saavuttaa tulevaisuudessa. Siksi kysyisinkin nyt pakkiksen muilta jäseniltä vinkkejä esimerkiksi sivuainevalintoihin, jotka olisivat "kova sana" tulevaisuudessa töitä hakiessa. Ja muutenkin mielelläni kuulisin kokemuksia esimerkiksi muilta palstan humanistiopiskelijoilta,ja heidän menestymisestä työmarkkinoilla. :) Itselläni ainakin näin alkuvaiheessa on kova motivaatio opiskeluun ja tietynlainen tuloshakuisuus ja määrätietoisuus ovat luonteenpiirteitä jotka lasken omaavani.

Pahoittelen jos vastaava ketju on jo olemassa :) Ja tosiaan otan mielelläni vastaan kaikenlaisia kommentteja,ideoita,vinkkejä jne jotta historia-aineen opiskelua ei tarvitsisi katua! :)

Suhdanteet vaihtelevat aika voimakkaastikin ja on hankala ennustaa minkä alan osaajia kaivataan kipeimmin 5-6 vuoden päästä (lukuunottamatta lääkärit ym.) Oma neuvoni on se, että opiskele alaa joka sinua itseäsi kiinnostaa. Suorita niitä opintoja hyvällä motivaatiolla ja kesäisin pyri omaa alaa sivuaviin harjoittelutehtäviin. Tällä tavalla saat käsitystä siitä minkälaisia työtehtäviä alalla on tarjolla ja löydät ehkä myös itseäsi kiinnostavan erikoistumisalan.

Työllistymisestä valmistumisen jälkeen ei voi ikinä olla täyttä varmuutta, joten mielestäni sille ei kannata antaa kuitenkaan liikaa painoarvoa tuossa vaiheessa opintoja. Itse uskon että hyvät jätkät ja mimmit kyllä löytävät töitä, kun vaan tekevät ahkerasti töitä tavoitteensa eteen.

Paljon on tullut hyviä pointteja esille,kiitos niistä. Täytyy tosiaan harrastaa tässä ensimmäisen vuoden aikana pientä itsetutkiskelua että mikä olisi/voisi olla se ala joka itseäni kiinnostaisi. Olen itse samoilla linjoilla Sutisen kanssa siitä,että nykypäivänä varman työllistymisen tutkintoja on melko vähän. Jotenkin uskon juuri tuohon että omien kiinnostuksien mukaan pitää edetä vaikka tulevaisuudesta ei olisikaan suurta varmuutta..Ja tosiaan ensimmäistä vuotta tässä vasta aloitellaan joten aikaa kyllä on. Mutta mielestäni on tärkeää jo miettiä kuitenkin alustavia suunnitelmia,siinä tunnun eroavani aika monesta muusta hissan opiskelijasta joihin olen tutustunut..Monella se tulevaisuus ja työllistyminen ei ole pahemmin päätä vaivannut eikä kiinnostustakaan vaikuta pahemmin olevan tulevaisuuden suunnitteluun.

Epämääräisen alan humanisti-FM sanoo pari asiaa:

1. Harkitse jotain muuta pääainetta, joka olisi uskottavampi työnantajien silmissä. Ihan oikeasti. Siksikin, että humanistilaitoksilla ei juurikaan ole sellaista kunnollista reipasta tekemisen meininkiä ja hyötyajattelua.
2. Ota fiksuja sivuaineita, niinkuin on jo mainittu. Valtsikasta kansantaloustiede tai johtamisen sivuaine, laki, Aallosta rahoitus tai laskentatoimi, tai entisen TKK:n tuotantotalous. Jos mahdollista.
3. Yritä saada fiksuja kesätöitä / harjoittelupaikkoja. Eritoten kansainvälisiä.
4. Harkitse työllistyväsi johonkin muuhun maahan, jossa ei suhtauduta epäilyksellä kaikkiin, jotka eivät ole diplomi-insinöörejä.

Olen suorittanut avoimessa historian perusopinnot jo joten voin nyt samantien siirtyä syventäviin-sekä sivuaineopintoihin.

Itselläni ainakin näin alkuvaiheessa on kova motivaatio opiskeluun ja tietynlainen tuloshakuisuus ja määrätietoisuus ovat luonteenpiirteitä jotka lasken omaavani.

...pitäisi perusopintojen jälkeen tehdä kuitenkin aineopinnot ennen syventäviä?

Ja vaikkei tutkimus kiinnostaisi elämäntyönä, tohtorin tutkinto on kuitenkin aika hyvä pätevyys erilaisiin asiantuntijatehtäviin. Parhaimmillaan väitöskirja on monitieteinen ja ajankohtainen, ja sen jälkeen kukaan ei tiedä aiheesta enemmän kuin sinä. :D

Pakko vielä kommentoida, että humanistisesta tiedekunnasta(varsinkin) ei juurikaan valmistu fiksuihin työpaikkoihin, jos siis ei halua olla opettaja.

Perusopintojen jälkeen pystyy jo aika hyvin muovamaan sitä oman opintopaketin suuntaa. Aineopinnoissakin lienee paljon valinnanmahdollisuuksia eri palikoihin, puhumattakaan syventävistä tai sivuaineopinnoista. Mielestäni kannattaa oikeasti opiskella sitä mikä kiinnostaa, oli se sitten vaikka pitsinnypläys, vähintään pitkällä sivuaineena, ja katsoa muut opinnot vähän enemmän tulevaisuuden kannalta. Pelkkä pääaine ei kerro yhtään mitään ihmisen pätevyydestä johonkin hommaan, jos tällaisesta vähänkään abstraktimmasta puhutaan; yhdistelmä historia + taidehistoria + estetiikka on kuitenkin ihan erilainen kuin vaikkapa historia + kansantaloustiede + tilastotiede. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota sekä siihen mainittuun verkostoitumiseen että opintomenestykseen. Kukaan ei tule arvosanoja kyselemään, mutta millä tahansa paperilla pääsee johonkin suuntaan jos on oppinut muutakin kuin sen, miten opintosuorituksia saa haalittua kasaan rimaa hipoen.

Terveisin yksi FM, ei-yhtään-oman-alan-vaikituisessa-työssä.

Noin minäkin kuvittelin silloin joskus parikymppisenä teekkarina.

Ei taida ainakaan hirveän helppoa olla se töiden löytyminen. Mutta hyvä homma, jos olen väärässä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom