Huimaus/sekavuustila(?) treeniä lopetellessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teemal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävipä tässä suht outo juttu treenatessa. Vedin ns. tavallisen selkä/hauis-treenin ja sen päälle alottelin polkemaan kuntopyörää tavallisen rauhaisaan tahtiin niinkuin aina ennenkin treenin päälle läskin polton toivossa. "Havahduin" n. seitsemän minuutin kohdalla sekavaan oloon eli en muistanut mitään ulkomaailmasta sen jälkeen kuin alotin polkemaan. Olo oli hyvin omituinen joten lopetin siihen paikkaan ja menin istuskelemaan. Sinällään ei pyörryttänyt mutta fiilis oli kuin olisi ollut unessa tai jossain mömmöissä. Varsin nopeaan olo kuitenkin helpottui ja pääsin pukuhuoneeseen ja sitä kautta kotiin ja palkkaria naamariin.

Tässä tilannetta analysoidessani tulin siihen tulokseen että olisiko tullut joku "blokki" verensaannissa eli yläselän lihakset tai hartiat olisi olleet sen verran tukossa / pumpissa että nuppi jäi ilman tarvittavaa veri-ja happimäärää. Tai jotain. Pitänee aloittaa varuiksi tehokkaat venyttelyt jos se ehkäisisi vastaavaa, fiilis kun oli aika pelottava itse tilanteessa. Vai oliskohan tuo ollut ns. akuutti treenipsykoosi? ;)

Varmaan vastaavia kokemuksia on muillakin..? Saa heittää arviota myös mistä voisi johtua.

Juuri eilisessä jalkatreenissä oli vähän samanlainen tilanne. Sain kovan kyykkysarjan päätökseen ja istahdin penkille. Parin minuutin kuluttua herään ihmettelemään, miksi tuijotan seinää :D

Muutenkin kovissa treeneissä tuntuu välillä olevan ihan muissa maailmoissa. Varmaan johtuu aivojen hapenpuutteesta, kun veri pakkautuu lihaksiin.

Jos polla ei olisi vähän pyörällä salilla, voisi samantien vaihtaa lajia viulunsoittoon. Itseltäni on turha kysyä mitään monimutkaista treenin ollessa kesken. Mielessä pyörii vain seuraava liike ja eläytyminen kovaan ponnistukseen.

Voisikohan alhainen verensokeri aiheuttaa "katkoksia" aivoissa? Mielestäni ajatus ja treeni kulkevat paremmin kun ottaa vähän väliä mehua.

teemal sanoi:
Vai oliskohan tuo ollut ns. akuutti treenipsykoosi? ;)

Mielestäni tuo on ihan normaalia kovan rasituksen jälkeen, johtui mistä hyvänsä. Itse koen kyllä tuon tunteen lähinnä miellyttävänä, kun on niin kertakaikkisen "poissa".

Fatso sanoi:
Onhan noita joskus sattunu, kerran treenin jälkeen en muistanu minne olin auton parkeerannu :D
Haha, tästä tulikin mieleeni tapahtuma viime viikolta. Selkätreenin jälkeen kävelin parkkipaikalle ja yritin mennä väärään autoon :D Pimeässä väri näytti samalta ja ihmettelin että miksi avain ei käy lukkoon, kunnes tajusin että parkkeerasin autoni ihan toiseen paikkaan. Onneksi ei omistaja sattunut paikalle, taisin siinä jonkun minuutin kokeilla sitä avainta eri tavalla kunnes huomasin että hups, nyt on kyseessä väärä auto :lol2:

Kyllähän tätä sattuu, parhaiten jäi mulla mieleen kun vaihdoin ylätaljaan kahvan ojentajapunnerruksia varten, no sarjan jälkeen koitin vaihtaa leveän kahvan takaisin....
...enkä osannut :jahas: En siis vaan tajunnut miten se siihen laitetaan vaikka miljoona kertaa olen siihen laittanut. Järki seisoi ihan totaalisesti.

Oli kivaa kysyä vieressä seisovaa tyyppiä "voitko laittaan tän kahvan ku mä en osaa..." :david:

Mulla on tullut satunnaisesti kovan selkä- tai jalkatreenin jälkeen kanssa omituinen olo ja tuntunut että taju lähtee, jolloin on pakko mennä istumaan tai makaamaan.
Itellä toi huimaus ja pyörryttävä olo johtuu siitä että verenpaine laskee todella alas.
Yläpaine on silloin alle 90 ja joskus jopa lähelle 80 mmHg.Normaalisti yläpaine itsellä 110-120 mmHg.
Siitä mistä toi verenpaineen lasku johtuu en itse voi kuin arvailla ja luulisin sen johtuvan väsymyksestä,stressistä,verensokerin laskusta tai jostain ihan muusta..
Syömisellä tai syömättömyydellä ennen treeniä en ole huomannut mitään vaikutusta, enkä myöskään sillä onko syönyt proteiini- vai hiilihydraattipitoista ruokaa.
Laaja verenkuva on otettu,käyty sydänfilmissä ja testattu ettei ole diabetestä.
Itseä kyllä tällainen hieman huolestuttaa kun ei tiedä lähteekö joskus taju tai jotain.
Ja jos ei muuta niin ainaskin siinä menee treeni ihan vituralleen kun joutuu kesken lopettamaan. :wall:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tiilisukassa sanoi:
Mulla puhekyky lähes lamaantuu treenin ajaksi. Ajatus juoksee kyllä, mutta suusta tulee täyttä tuubaa.

Tuttua tuokin, niin monasti yksinkertainen lause "Moro, kuule kerkeenkö mä tekee tässä välissä?" tulee suusta ulos muodossa "Mmmmhhrr, kuule välis määkö kerkee täs??" WTF :hyper:

Joskus tulee noita huimauskohtauksia jolloin olo on todella outo, mutta mitään ihmeempiä sekavuustiloja en ole saanut sentään aikaiseksi.

Ja tuon huimauksenkin olen yhdistänyt energianvähyyteen.

Tiilisukassa sanoi:
Unohdit hengittää ?

Mulla puhekyky lähes lamaantuu treenin ajaksi. Ajatus juoksee kyllä, mutta suusta tulee täyttä tuubaa.

Mulla rupee huimaan monesti jos liian kovasti "puhisee" esim.penassa..

Pyranha sanoi:
Tuttua tuokin, niin monasti yksinkertainen lause "Moro, kuule kerkeenkö mä tekee tässä välissä?" tulee suusta ulos muodossa "Mmmmhhrr, kuule välis määkö kerkee täs??" WTF :hyper:

Kaikkein parasta on kun joku vielä vastaa samaan tyyliin, niin ei kummallakaan ole mitään käsitystä mitä toinen haluaa ja siinä sitten kummatkin uusinta ääntämisyritykseen vielä samaan aikaan niin on koko salilla hauskaa. :) :D

minusta tuo kuulostais nestehukalta kun alkaa noin huippaan. mutta voihan kyse olla myös hapenpuutteesta tai et ole juuri mitään syönyt sinä päivänä jolloin verensokeri on alhaalla?? itsellä alkaa huippaan kans monesti oikein tiukan sarjan jälkeen..varsinkin jalkatreenissä laitteesta noustessa jalat jää paikalleen mutta pää leijaillee toisella puolen salia :)

en tiiä voisko olla yhteyttä mut ittellä oli kesä helteellä samanlaista huimausta ja sekavuutta. Syyks selvis et hikoillessa elimistöstä hävis suolaa...
Tila korjaantu hetkessä ku otti muutaman metu siivun.
Et voisko olla tuosta tai nestehukasta ku kerran tuli ku rupesit pyörää polkee...
Mistäs noita tietää??

Hah... nämä on tuttuja. Vasta oli selkähabapäivä. Olin tangon kanssa siirtynyt vähän taaemmas, kun siinä oli sellainen kannettava tasapenkki, jossa kävi välillä porukkaa.

Joku nainen sitten istui siinä edessä oikealla olevalle penkille. Tuijotin sen naisen takapuolta varmaan puolen minuutin ajan ennen kuin hoksasin, mitä tuijotan. Ja kyllähän se nainen oli huomannu tuon mun tuijotuksen, kun sitten peiliin vilkaisin! Alkohan siinä pikkasen sitten naurattamaan...

Sitten puhe muuttuu myös ihan ripuliksi treenin aikana. Varsinkin jos joku tulee yhtäkkiä puhumaan, mun puhe muuttuu semmoseksi muminaksi josta ei kukaan saa selvää.

Esimerkiksi tämä on yleistä, kun joku tulee kysymään:
"Saanko ottaa tuon käsipainon tuosta?"
Minä sitten vilkaisen äkkiä ylös mistä ääni kuului: "mmm häh ööö... Joo tee vaan tässä välissä." Ja muita yhtä järkeviä vastauksia.

Että muitakin sekavia salilla pyörii, heh. Joop, kyllähän mulla kans on ollu havaittavissa ettei oikein puhe luista sekä joskus huimaa tiukan sarjan jälkeen mutta tosiaan tollasta reilun viiden minsan totaalista "black-out":tia en oo ikinä kokenut. Paitsi ehkä johtuen jostain juhlajuomista.

Noh, elossa ollaan. Huomenna jalat vuorossa. Kokeilen taas sitä aerobista perään ja katotaan meneekö loppupäivä yläpilvessä tai muussa muistamattomuustilassa...

Muillakin samoja "ongelmia" kuin itsellä. Tämän ulkomaailmasta irtaantuminen maksimoituu vielä sillä, jos istuskelee napit korvissa musaa kuunnellen ja tuijottaa eteenpäin.

Back
Ylös Bottom