Huimauksesta saunan yhteydessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami81
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Kiinnostaisi tietää, että mistä voisi olla kyse, kun saunasta tullessa alkaa huimaamaan. Tilanteeseen liittyy hetki hetkeltä lisääntyvä voimattomuuden tunne. Äärimmilleen tilanteen päästyä menee tilapäisesti näkö, eli tapahtuu ns. silmissä sumenee efekti.

Tyypillinen tapaus:
Kun poistun saunasta, vähitellen ehkä alkaa heikottaa. Menen suihkuun. Siinnä vaiheessa yleensä alkaa tuntemaan oireet. Peseytyessä vähitellen koko kroppa varpaista päänuppiin alkaa tuntua voimattomalta ja veltolta, ja jos tilanteen antaisi mennä loppuun asti siinnä, varmaankaan ei jaksaisi enää edes seistä. Periaatteessa tuon voimattomuuden asteen kanssa yhteydessä on tuo silmissä sumeneminen. Sitä pidemmälle kuin tilanne on mennyt, sitä todennäköisemmin myös meikäläinen näkee juurikin ei mitään.

Tilanteen olen saanut raukeamaan sillä, että menen makaamaan sängylle viileään. Siinnä kun tovin lepäilee, niin voimat palautuu näön kera (jos tilanteessa on näkö ehtinyt sumentua).

Tuota kyseistä vaivaa minulla on ollut lähes koko ikäni, ei ehkä ihan pikkunaskalina (en ainakaan muista sellaista), mutta joka tapauksessa sanotaanko kymmenen vuoden sisällä. Jatkuvasti tuota ei onneksi tapahdu, mutta silloin tällöin.

Mitä olen lueskellut aikaisempia threadeja huimauksesta, useimmiten ne ovat liitetty jumittuneisiin niskoihin ja mahdollisesti treenaukseen, kenties verenpaineeseen. Omasta mielestäni näihin ei ole kovinkaan omat tapaukseni liittynyt.

Anyway, onko mitään asioita, joita kannattaisi tarkkailla asian tiimoilta? Kenties kohtalotovereita? Tilanne ei kuitenkaan muodosta mitään vakavaa ongelmaa, joten lääkäriin en turhaan viitsi mennä. Olisi vain kiva tietää vähän missä mennään, kun nuo olotilat ei kuitenkaan niitä mukavimpia ole... :(

Kylläpäs näytti kuivalta tekstiltä.
Aika herätä! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sami81 sanoi:
Kiinnostaisi tietää, että mistä voisi olla kyse, kun saunasta tullessa alkaa huimaamaan. Tilanteeseen liittyy hetki hetkeltä lisääntyvä voimattomuuden tunne. Äärimmilleen tilanteen päästyä menee tilapäisesti näkö, eli tapahtuu ns. silmissä sumenee efekti.

Tyypillinen tapaus:
Kun poistun saunasta, vähitellen ehkä alkaa heikottaa. Menen suihkuun. Siinnä vaiheessa yleensä alkaa tuntemaan oireet. Peseytyessä vähitellen koko kroppa varpaista päänuppiin alkaa tuntua voimattomalta ja veltolta, ja jos tilanteen antaisi mennä loppuun asti siinnä, varmaankaan ei jaksaisi enää edes seistä. Periaatteessa tuon voimattomuuden asteen kanssa yhteydessä on tuo silmissä sumeneminen. Sitä pidemmälle kuin tilanne on mennyt, sitä todennäköisemmin myös meikäläinen näkee juurikin ei mitään.

Tilanteen olen saanut raukeamaan sillä, että menen makaamaan sängylle viileään. Siinnä kun tovin lepäilee, niin voimat palautuu näön kera (jos tilanteessa on näkö ehtinyt sumentua).

Tuota kyseistä vaivaa minulla on ollut lähes koko ikäni, ei ehkä ihan pikkunaskalina (en ainakaan muista sellaista), mutta joka tapauksessa sanotaanko kymmenen vuoden sisällä. Jatkuvasti tuota ei onneksi tapahdu, mutta silloin tällöin.

Mitä olen lueskellut aikaisempia threadeja huimauksesta, useimmiten ne ovat liitetty jumittuneisiin niskoihin ja mahdollisesti treenaukseen, kenties verenpaineeseen. Omasta mielestäni näihin ei ole kovinkaan omat tapaukseni liittynyt.

Anyway, onko mitään asioita, joita kannattaisi tarkkailla asian tiimoilta? Kenties kohtalotovereita? Tilanne ei kuitenkaan muodosta mitään vakavaa ongelmaa, joten lääkäriin en turhaan viitsi mennä. Olisi vain kiva tietää vähän missä mennään, kun nuo olotilat ei kuitenkaan niitä mukavimpia ole... :(

Kylläpäs näytti kuivalta tekstiltä.
Aika herätä! :D

Eiköhän tota huimausta oo jokaisella saunan yhteydessä jos riittävän kauan saunoo. Ookko juannu vettä???

Täältä löytyy kohtalotoveri,itse en ole asiaan juuri jaksanut kiinnittää huomiota kun tiedän mistä se tulee.Minulla on luonnostaan matala verenpaine
ja sieltähän se juontaa juurensa,minulla ainakin.

Joo kyllä tuo taitaa ihan yleistä olla.Itelläki on ollu tuota voimattomuuden tunnetta joskus kun laskeutuu lauteilta.Tuntuu et kaatuu siihen paikkaan.

Jos makaa pitemmän aikaa, niin kannattaa ennen seisaalleen nousua istuskella hetki.

Itsellä myös tapahtunut tuota huimausta. Kerran tuuperruin suihkussa ja kaaduin lattialle, siitä lähtien olen aina juonut pari lasia vettä ennen saunaan menoa ja pari lasia lisää saunassa. Ei ole sen jälkeen kyseinen ongelma vaivannut.

Sama ongelma, jossain ulkomaillahan on että saunan jälkeen pitäisi juoda n.litra vettä.

Jos saunot puulämmitteisessä, niin huonosti heitetyt häkälöylyt voi olla syy. Kannattaa tarkistaa myös, että pelti on auki lämmittämisen yhteydessä. Näön sumentuminen saattaa tässä tapauksessa johtua siitä seikasta, että koko kämppä on täynnä savua.

Nimim. kertalämmitteinen

Ota iisimmin äläkä löylyä niin maan perusteellisesti siellä höyryhuoneessa.:D Huolehdi, että saat riittävästi nestettä ja ota vaikka yhden rajun kidutussession kirosanoilla sijaan monta lyhyempää ja ehkä nätimpää löylyhetkeä. Seurauksena on kumulatiivinen löylyrasituksen aiheuttama löylykasvuärsyke.:)

57 kg - ??? kg sanoi:
Eiköhän tota huimausta oo jokaisella saunan yhteydessä jos riittävän kauan saunoo. Ookko juannu vettä???

Kyse ei tosiaan ole ollut mistään maratoonisaunonnasta vaan ihan pikaisista löylyistä. Ja kyseessä ei ole ollut mitään ala-, yläasteen tasoisista heitänpä koko ämpärillisen vettä kiukaalle ja katson kuka on viimeinen mies pystyssä löylyistä.
:)

Vettä on tullut juotua jonkun verran, mutta mahdollisesti liian vähän. Pitääkin kiinnittää huomiota enemmän tuohon seikkaan.

Lähinnä vanhempien luona asuessa (tai vieraillessa nykyään) puusaunassa ovat nuo huimaukset tapahtuneet. Toisaalta muistan tapauksen, jossa miltei taju kankaalla joskus liikunnan tunnilla taistelin itseni allashuoneeseen... yllättävän kauan meni edes jollain tajuta, että tuo kaveri on pahemmin sekaisin kuin Ameriikan pressa. :D
Ja kuitenkin joku kysyy, niin kyllä ilmeisesti olin saanut laittua uimahousut jalkaan ennen (en käy saunassa uimahousuissa!) allashuoneeseen taisteltuani. Intiimit osat siis olivat suojansa saaneet.

No mutta ei siinnä mitään, kiitoksia kommenteista.
Hyviä saunahetkiä! :piis:

Itte pökräsin kerran muksuna pukkariin saunan jälkeen. Sen jälkeen sitä on aina vähän kuulostellut, että miltä tuntuu. Jos alkaa olo tuntumaan kevyeltä, niin samantien saunasta ulos happihypylle.

Ongelma vois olla huono ilmanvaihto saunassa.. Jos saunaan ei tule tarpeeksi korvausilmaa, niin etenkin puulämmitteisessä kopissa voi ilma käydä aika kehnoksi.

Kokeile seuraavan kerran jättää ovi tai ikkuna raolleen ja katso sitten, että onko samoja ongelmia.

verenpaine voi olla kanssa ongelmana, niin kuin aiemmin todettiin.

Verdi sanoi:
Täältä löytyy kohtalotoveri,itse en ole asiaan juuri jaksanut kiinnittää huomiota kun tiedän mistä se tulee.Minulla on luonnostaan matala verenpaine
ja sieltähän se juontaa juurensa,minulla ainakin.
Samoin, matala verenpaine miullakin ja joskus huimausta saunasta tullessa. Saattaa johtua myös nestevajauksesta, niin kuin joku/jotkut jo vihjailivatkin. Yksi muukin syy voisi vielä olla: ne korvan tasapainoa säätelevät osat (mitänenytolivatkaannimeltään). Jos siellä nesteet pääsevät heilahtelemaan, se voi aiheuttaa huimausta, pahaa oloa ja näön sumenemista.

Mie olen aina tuntiessani huimauksen tulevan istahtanut valmiiksi lattialle, niin en kaadu ja kenties loukkaa itseäni. Tai jos "kohtaus" on yllättänyt esim. kirjastossa, otan kunnolla tukea jostakin ja odotan näkökentän selvenemistä.

Huimauksesta

Joo verenpaineen heittelystähän se johtuu ei mitään vakavaa "terveellä" ihmisellä.
Itte oon harrastanut avantouintia pari vuotta,sit vasta huimaa kun järvestä nousee maalle ja istuskelee pihalla hetken ennen saunaa.
Se on sitä samaa verenpaineen sahausta ,hyvät vibat siittä tulee vastaa pientä nousuhiprakkaa.

Itelläkin oli ennen sama vaiva. Syksyn jälkeen tais loppua heimo huimailu. Ei kait tullut juotua mitään vähään aikaan ennen saunaan menoa. Joskus täysin kanttuvei saa hoiperreilla pois saunasta. Sähkösauna käytössä ja verenpaine hyvä (saunassa mitä lie). Eniten pelottaa kiukaalle kaatuminen.

Ihan sama juttu mullakin, paitti silloin kun saunoo pitkän kaavan mukaan kaljojen kera. Ehkä sitä silloin tulee nestettäkin nautittua riittävästi :D

Kohtalotoveri myös. Joskus jopa sain tikkejä naamaani tultuani saunasta ja pyörryttyäni kylpyhuoneessa. Minulla tuota huimausta esiintyy myös joskus muulloin samankaltaisissa tilanteissa, tosin melko harvoin kuitenkin. Joskus tuota kävin ihan lääkärissä selvittämässä ja minulla todettiin parasympaattisen hermoston yliaktiivisuutta tms. Tiedä sitten mitä tuo varsinaisesti tarkoittaa, mutta ainoa vaara mikä tuohon sisältyy on että lyö päänsä tajunnan menetyksen yhteydessä. Eli ei mitenkään vaarallista sinänsä, kunhan tajuaa mennä istumaan kun tuo iskee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom