Huh hellettä - harvinaista herkkua

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tässä tarkenee, ulkona on +24 se ei ole paha.

Sisällä taas ei oikein tahdo pystyä tekemään mitään, koitan jättää siivoukset yms illemmalle, ei tuu mitään muuten. Pelkkä aamupalan valmistaminen hellan ääressä oli kauheaa kun hiki virtas joka puolelta.

Hyvin saa toki edelleen nauttia, olkapää vaan palo auringossa muuten ihan kiva.
.

Siellä on päivystyksen käytävät ja makuupaikat täynnä sekasta mummoa ja vaaria....harakankuuloisella äänellä kuuluu kolmesta eri suunasta "APUA! YRITTÄVÄT TAPPAA! APUA!" Millon mummo kuivunu, millon alkkis on sukeltanu asfalttiin, millo pentu on hypänny laiturilta kiveen...ja lisää hellettä pukkaa. Kohta sama potenssiin kolome.
Siitä minä nautin! Oi hellettä!

Tänään oli salilla vähän huonompi meininki, kun 30 lämmintä, ei ilmastointia ja tänään alkoi overreaching-viikko, eli enemmän sarjoja, enemmän erikoistekniikoita ja kovempi vauhti. Varustuksena shortsit ja wife beater ja hiki oli aivan älytön. Näytin aivan öljytyltä. Jokainen voi miettiä onko se kaunis näky vai ei.

Hikipyyhekin oli niin läpimärkä, että se kasteli naaman vain enemmän ja sarjan aikana puhkuessa huulille valuva hiki lensi peiliin. Se oli kaunista se. Tältä pohjalta onkin hyvä ihmetellä taas vuorostaan niitä jotka treenaa huppari päällä. Siis vaikka olisi vähän viileämpääkin. Ei ymmärrä. Mutta joo, kyllä varmaan pysyy paikat lämpimänä ja loukkaantumisriski vähenee, kun ruumiinlämmön lähetessä 42 astetta on tuo treenitehokin hitusen huonompi kun saa ottaa painoista puolet pois.

Tänään oli salilla vähän huonompi meininki, kun 30 lämmintä, ei ilmastointia ja tänään alkoi overreaching-viikko, eli enemmän sarjoja, enemmän erikoistekniikoita ja kovempi vauhti. Varustuksena shortsit ja wife beater ja hiki oli aivan älytön. Näytin aivan öljytyltä. Jokainen voi miettiä onko se kaunis näky vai ei.

Hikipyyhekin oli niin läpimärkä, että se kasteli naaman vain enemmän ja sarjan aikana puhkuessa huulille valuva hiki lensi peiliin. Se oli kaunista se. Tältä pohjalta onkin hyvä ihmetellä taas vuorostaan niitä jotka treenaa huppari päällä. Siis vaikka olisi vähän viileämpääkin. Ei ymmärrä. Mutta joo, kyllä varmaan pysyy paikat lämpimänä ja loukkaantumisriski vähenee, kun ruumiinlämmön lähetessä 42 astetta on tuo treenitehokin hitusen huonompi kun saa ottaa painoista puolet pois.

Se on kun täytyy läskit johonkin piilottaa. Huppari salilla näilläkin ilimoilla. No aina oikeestaan. Yhtä nihkeetä se on ollu ilmankin. Mut ns. Utti-ilmiö hupparointiin liittyy.

”Perusterveet aikuiset soittavat, kun ovat vihaisia luonnolle” – Helleaalto lisää turhia hätäpuheluja
Helleaalto työllistää hätäkeskuspäivystäjiä, kun lämpöön kyllästyneet kansalaiset haluavat hätälinjalta viilennystä.
Noin kolmasosa Keravan hätäkeskukseen vuodessa soitetuista puheluista on turhia. (KUVA: VESA MOILANEN / LEHTIKUVA)

MAALAISJÄRKI toisinaan unohtuu, kun helteet saavat ihmiset kääntymään hätäkeskuksen puoleen mitä erikoisimmissa asioissa. Hätänumeroon soitetut turhat puhelut lisääntyvät kesällä. Hätäkeskukseen soitellaan esimerkiksi luonnossa olevista ampiaispesistä, kaupungin äänistä sekä verenpainemittareista.

”Perusterveet aikuiset soittavat, kun ovat vihaisia luonnolle ja vaativat viilennystä”, sanoo hätäkeskuspäivystäjä Ari Alanen Keravan hätäkeskuksesta.

Alanen kertoo, että kesäaikana noin kolmasosa Keravan hätäkeskukseen tulevista puheluista on sinne kuulumattomia. Hätänumeroon soitetut turhat tiedustelut ja kysymykset viivyttävät oikeasti hädässä olevan ihmisen avunsaantia.

Keravan hätäkeskukseen soitetaan noin 860 000 puhelua vuodessa.

Alasen mukaan tyypillinen kuuman sään puhelu menee jotakuinkin ”mä en kestä enää, on hirveän kuuma.” Helle toki aiheuttaa ongelmia vanhuksille ja perussairaille, mutta valitettavan usein säästä valittava soittaja on hätäkeskuspäivystäjän mukaan perusterve aikuinen.

”Mä en kestä enää, on hirveän kuuma.”

NYKYAJAN terveysbuumissa ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia omasta hyvinvoinnistaan, mikä on toden totta positiivinen asia. Terveysbuumista löytyy kuitenkin negatiivinen puoli. On esimerkiksi ihmisiä, jotka seuraavat jatkuvasti verenpainettaan kotona ja soittavat pienimmästäkin vaihtelusta heti hätänumeroon.

”Tapahtuu sitä, että verenpaine mitataan kolme kertaa tunnissa ja sitten soitetaan, kun nämä lukemat eroavat toisistaan. Ihmiset tuntuvat kuuntelevan enemmän laitetta kuin omaa oloaan”, toteaa Alanen ja lisää, että noin kolme puhelua päivässä liittyy verenpainemittareihin.

HÄTÄNUMEROON tulisi soittaa vain, kun kyseessä on todellinen hätä johon viranomaiset voivat puuttua. Jos asia on tapahtunut kauan aikaa sitten tai halutaan kysyä vain neuvoa, hätänumero ei ole oikea paikka soittaa. 112 osaa auttaa vain hädässä olevia.

Sään lisäksi hätänumeroon soitellaan vapaana luonnossa liikkuvista eläimistä. Yhtenä esimerkkinä Alanen mainitsee ampiaispesät, jotka ovat luonnossa kävelypolkujen vieressä. Toinen puheluja kirvoittava seikka ovat linnunpoikaset.

”Joskus tulee mieleen, että ihmiset voisivat olla enemmän huolissaan toisista ihmisistä”, tuumaa Alanen.

KESÄLLÄ hätänumeroon soitetaan, kun soittaja on esimerkiksi liian humalassa eikä pääse yökerhoon sisään. Alasen mukaan henkilö toivoo yleensä poliisia paikalle.

Heinäkuun helleaalto ja tukalan kuumat yöt ovat aiheuttaneet sen, että ikkunoita pidetään enemmän auki. Tämäkin teettää hätäkeskukselle lisätöitä, sillä ihmiset soittavat herkästi kaupungin tavallisista äänistä.

”Yksi esimerkki ovat koripalloa pelaavat tai mopolla ajelevat teini-ikäiset. Siinä helposti pinna kiristyy ja lähtee soittoa hätänumeroon, että teinit pitää häätää”, kertoo Alanen.

JOS tilanne kuitenkin vaatii välittömiä toimia, puhelu hätäkeskukseen on tarpeellinen. Erityisen matala soittokynnys on hyvä, kun asia koskee lapsia tai vanhuksia.

”Kesällä on enemmän tilanteita, että liian pienet lapset ovat yksin jossain paikassa. Jos herää huoli lapsesta niin silloin pitää soittaa”, Alanen painottaa.

Alanen muistaa tapauksen, jossa ohikulkija oli nähnyt alle kaksivuotiaan lapsen vaeltelevan yksin kadulla ja katoavan sen jälkeen ostoskeskukseen. Tällaisessa tilanteessa soitto hätänumeroon on perusteltua, sillä soiton jälkeen pelastusviranomaisilla on tieto ainakin siitä missä lapsi on viimeksi nähty, jos omaiset soittavat perään.

”Huoli vanhuksesta tai lapsesta on hyvä syy soittaa. Harhailevat vanhukset ovat yleisempiä kesällä. Joskus voisi olla enemmän huolissaan vanhuksista kuin lokinpoikasista”, kertoo Alanen.

VÄHEMMÄN kiireellisissä tapauksissa voi ottaa suoraan yhteyttä esimerkiksi pelastuslaitoksen omaan tilannekeskukseen. Siellä työskentelevät tilannekeskuspäivystäjät osaavat neuvoa viranomaisiin liittyvissä asioissa.

Poliisiin liittyvissä asioissa kannattaa olla suoraan yhteydessä oman paikkakunnan poliisilaitokseen.

Tältä pohjalta onkin hyvä ihmetellä taas vuorostaan niitä jotka treenaa huppari päällä. Siis vaikka olisi vähän viileämpääkin. Ei ymmärrä. Mutta joo, kyllä varmaan pysyy paikat lämpimänä ja loukkaantumisriski vähenee, kun ruumiinlämmön lähetessä 42 astetta on tuo treenitehokin hitusen huonompi kun saa ottaa painoista puolet pois.

Kun oikeasti hikoilee paljon treenatessaan, niin se on ihan se ja sama onko alasti, t-paita ja shortsit päällä vai huppari ja kollegehousut. Jälkimmäinen vaihtoehto on itse asiassa se ainut ja toimivin, ettei tarvitse hikeä pyyhkiä jatkuvati koko kehon mitalta, vaan pelkkä pärstä riittää. Ja mitä treenitehoon tulee, niin en ole ainakaan itse huomannut hupparissa ja kollegeissa mitään negatiivista vaikutusta vs. t-paita ja shortsit, pikemminkin päin vastoin, olipa miten kuuma tahansa.

Kun oikeasti hikoilee paljon treenatessaan, niin se on ihan se ja sama onko alasti, t-paita ja shortsit päällä vai huppari ja kollegehousut. Jälkimmäinen vaihtoehto on itse asiassa se ainut ja toimivin, ettei tarvitse hikeä pyyhkiä jatkuvati koko kehon mitalta, vaan pelkkä pärstä riittää. Ja mitä treenitehoon tulee, niin en ole ainakaan itse huomannut hupparissa ja kollegeissa mitään negatiivista vaikutusta vs. t-paita ja shortsit, pikemminkin päin vastoin, olipa miten kuuma tahansa.
Kyllä mulla oli tänään veto niin pois kuumuuden takia, että jos mulla on mahdollisuus saada jonain viileämpänä päivänä sama fiilis laittamalla huppari päälle, tai sitten pysyä viileämpänä vähän järkevämmällä pukeutumisella, niin kyllä mä jätän sen hupparin pois. Joskus näkee näitä kun salilla on 20 lämmintä ja joku painaa huppari läpimärkänä. Ei siinä jos tykkää, mutta mä en sitten kyllä pystyisi.

Kuumuudesta valittamista torjuvia ihmisiä riivannee alkukantainen pelko siitä, kuinka universumi kostaa hirveällä pakkastalvella, jos "hellivästä" lämmöstä ei kiitollisena nauti.

En ymmärrä myöskään käsitystä pakkonauttimisesta. Että nautitaan nyt kun talvella sataa lunta. Öh? Mielestäni pakko ja nauttiminen ovat toisiaan poissulkevia käsitteitä.

Ja lopuksi. En pidä helteestä yhtään, koska se aiheuttaa itselleni pahoinvointia, iho-ongelmia ja unettomuutta sekä lisää väsymystä. Ja valittaminen helpottaa oloani!!!

Yksi iso syy siihen että tykkään helteestä on se, että tarvitsee pukea mahdollisimman vähän vaatteita mikä on laiskalle helpotus. Lihasjumit myöskään eivät vaivaa ja treeni kulkee! Ainoa haitta ilmanpaine, joka osaltaan lisää migreeniriskiä. Kun säännöllisin väliajoin ukostaa, paineet menevät kohdilleen ja taas jaksaa :oujee:

Nyt vähän ahistaa kun toimistossa on niin kuuma, että paita liimaantuu selkään kiinni. En mä tiedä ahdistaako tuo lämpö yhtään niin paljoa kuitenkaan kuin ihmisten tyhmyys jotka toiminnallaan sen lämmön tänne sisälle toivat. Täällä nimittäin porukka pitää ikkunoita auki. En ymmärrä logiikkaa pitää ikkunoita auki viileentääkseen oloaan kun ulkona on kuumempi kuin sisällä.

Huh hellettä ! ------- Ajankohtaan sopiva kipale 70-luvun nostalgiaa ----- jääkahvin kera

So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut

Aurinko paistaa puolittain pilven takaa ja silti on +29 astatta. Mä niin rakastan tätä lämpöä! :heart: Saisi jatkua vaikka maailman loppuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom