HST treenimetodi nopeaan lihaskasvuun

Meta title: 🔥 HST treenimetodi nopeaan lihaskasvuun 🔥

Meta description: Progressiivinen kokovartalotreeni joka lisää voimaa ja lihasta tehokkaasti ilman turhaa kikkailua.

Auttakaahan tyhmää.. Mitenkä olette tehneet leuanvedot syklissä. Itsellä ei ainakaan lisäpainoilla onnistu vetää 15:ta leukaa. Hyvä jos ilman lisapainoja menee. Kuinka siis tulisi vetää noita leukoja, kun se 15 on aika lähelle sitä maksimia?

Jos saat esim. ilman lisäpainoja sen 15 toistoa, sitten voit tehdä esim. ekassa treenissä 10, sitten 11->12->...->16.
Tai sit nostaa myös sarjojen määrää.
1. 2x10
2. 2x12
3. 2x14
4. 3x10
5. 3x12
6. 3x14

Sama kai se miten sen tekee, kunhan vaan tulee progressiota treenistä toiseen.

Tai sitten teet 15 toiston sarjat ylätaljassa ja kympeissä siirryt leuanvetoihin sopivassa vaiheessa. Mahdollisuuksia riittää, kun vähän käyttää päätään.

Moikka. Olen tässä vuorokauden ajan perehdyttänyt itseäni tähän HST- metodiin. Olen salikuvioitten osalta keltanokka ja nyt pyytäisinkin muutamia neuvoja ja selvennyksiä.

Tässä lyhykäisyydessään liikkeet, joita tulisin käyttämään:

Takakyykky
Mave
(Lankku)penkki / vinopenkki (vuorotreenein)
Ylätalja / kulmasoutu (vuorotreenein)
Vipunostot sivulle / pystypunnerrus (vuorotreenein)
Ranskalainen
Hauis scott- tangolla
SJMV
Pohkeet seisten tangolla
Vatsalihakset (bodaus- lehdestä)

Treenipäivät ma, ke, pe. Välipäivinä aerobista fiiliksen mukaan.

Noniin, käytän Larzanin HST-laskuria. Siitä sen verran, että mihin yllämainituista liikkeistä takakyykyn lisäksi täytyy lisätä se 60% paino mukaan? Kun kerran tätä laskuria käyttää, niin ainoa tieto mitä tarvitsen treeniohjelman suunnitteluun on jokaisen liikkeen yhden toiston maksimi?

Käyn tällä viikolla testaamassa nuo maksimit, jonka jälkeen syötän tiedot laskuriin. Tämän jälkeen orjallisesti noudatan luotua ohjelmaa. Näin yksinkertaista?

Ocha, kutakuinkin noin, parempi olisi toki testata ne 15-, 10- ja 5-maksimit jokaisessa liikkeessä itse, koska yksilölliset erot ovat melko suuria. Esimerkiksi mulla 15- ja 10-maksimit ovat aika lähellä toisiaan. 5-maksimiin saakin lisätä rautaa hieman enemmän, kun on aikaisemmat treenit painottuneet tuonne matalalle toistoalueelle. Ohjelmaan en puutu, kun ne jokaisella tuppaa menemään omien painotusten mukaan.

Nyt päättyi toinen sykli. Tässä syklissä siis olin lisännyt sarjamääriä viimesykliltä hiukan ja 15-toiston viikkoja oli vain yksi (1x15, 2x10, 2x10, 3x5, 2x5). Näyttäisi siltä, että toimivaa ei ikinä pitäisi korjata. Flunssa iski jo tuossa 15-viikolla, kun sitä tuntui jokaisella kaverillakin olevan. Joulun takia tuli tuohon vielä viikon tauko, jolloin flunssa vähän rauhoittui. Lopun syklin pidin flunssaa kurissa sitten c-vitamiinilla ja koitin nukkua riittävästi. Tuo kasvanut sarjamäärä ei kuitenkaan ainakaan auttanut toipumisessa. Myös AC-C oli testissä nuo vitosviikot ja se oli ihan positiivinen kokemus. Jos hinta muodostuu inhimilliseksi ja itse kunkin vatsa sitä kestää, niin suosittelen kokeilemaan. Kannattaa varmaan verrata myös tuota ja pelkkää kreatiinia treenipäivänä.

Joka tapauksessa, sarjapainoissa ei mitään huimaa kehitystä ollut odotettavissa, kun nuo raskaammat viikot olivat siis tuplasti raskaampia. Sen huomasi varsinkin tässä viimeisessä treenissä. Etukyykyssä jälkimmäinen sarja jäi kolmoseksi. Jaloista kyllä olisi vielä potkua riittänyt, mutta kylki tuntui jo ensimmäisessä sarjassa siltä, että kohta sieltä tulee suolet kurkkimaan läpi. Tuo tietysti hieman haittasi paineitten pitämistä ja lopulta selkä tuntui pettävän, joten jätin sarjan varmuuden vuoksi kesken. Voi olla että pitää opetella käyttämään vyötä. Vinopenkissä jo eka sarja jäi kolmoseksi, mikä jäi hieman ihmetyttämään. Painoa oli 2,5kg enemmän kuin viime syklin viimeisessä treenissä. Muuten sitten treenipainot kyllä jossain määrin menneet eteenpäin. Noista kahdesta vittuuntuneena tein sitten reisiojennuksia vitosille suunnitelluilla painoilla vitosten sijaan ysin ja kasin. Samoin maastavedossa kiskaisin vanhan sarjaenkan, vaikken vastaavalla painolla ole kokeillut edes ykköstä puoleentoista vuoteen. Saattaa huomenna tuntua selässä. Tekniikka pysyi kuitenkin kasassa. Vipareita tein myös pari kasia vitosten sijaan. Noh, vitutus on voimaa. Eli etukyykkyä ja vinopenkkiä vain se yksi sarja per raskas treeni, muita saa pitää tuon kaksikin sarjaa.

Tästä syklistä opittua:
-Dieetti alkaa ja palaan alkuperäiseen ohjelmaan. Liikkeet varmaan jätän siihen mitä ne tällä syklillä olivat, koska ne tuntuivat noin geneerisesti paremmalta.
-15-viikot näyttäisivät kymppiviikon alun perusteella olevan mulle ihan tarpeellisia oikein toteutettuna.
-Vatsalle voimapyörä lisäpainoilla ei tainnutkaan olla etukyykkyä ajatellen paras valinta, liekö sitten liian kevyt vai liian raskas? Palaan vanhaan systeemin, eli rutistuksia liian suurilla painoilla, alaselkää pitää totutella hitusen kovempaan rasitukseen. Voimapyörää vain satunnaisesti ilman painoja.
-EN PERKELE ENÄÄ RÄPELLÄ ZIGZAGGINGIA PIENEMMÄKSI IKINÄ!
-JOS SE TOIMII HYVIN, ÄLÄ SÄÄDÄ! (okei, aina joku voi toimia paremmin, mutta jos säädetty toimi huonommin, palaa vanhaan ja mieti mikä meni vikaan)

Mitä tältä sykliltä jäi käteen:
-hitusen reilu pari kiloa rasvatonta massaa
-rasvaprossa nousi reilun puoli prosenttia ja vyötärö kasvoi sentin (pihdeissä varmaan jotain vikaa :) )
-eli meni ihan vitun hyvin sähläyksistä huolimatta
-roppakaupalla juttuja joita en koita ihan heti uudestaan

Eli sitten se ois viikon verran lepoa salilta, jotain painonnostohöntsäilyä saatan mennä tekemään ja venytellä. Sen jälkeen alkaa raivokas rasvan tiristely HST:n voimin. Ajattelin kuitenkin sen verran testata kepillä jäätä, että lisään pari painonnostotreeniä viikkoon lisäämään kulutusta ja opettamaan koordinaatiota ja liikkuvuutta. Jos ensimmäisen kuuden viikon jälkeen oon ihan paskana, vaihdan kaksijakoiseen loppudieetiksi.

Ookoo, kiitos. Liikkeet ei ole kiveen kaiverrettu, eikä se varmaan pilaa kaikkea, mikäli muutaman ensimmäisen viikon aikana niihin tulee muutoksia?

Muuten Ocha kiittää ja kumartaa.

Tästä syklistä opittua:
-Dieetti alkaa ja palaan alkuperäiseen ohjelmaan. Liikkeet varmaan jätän siihen mitä ne tällä syklillä olivat, koska ne tuntuivat noin geneerisesti paremmalta.
-15-viikot näyttäisivät kymppiviikon alun perusteella olevan mulle ihan tarpeellisia oikein toteutettuna.
-Vatsalle voimapyörä lisäpainoilla ei tainnutkaan olla etukyykkyä ajatellen paras valinta, liekö sitten liian kevyt vai liian raskas? Palaan vanhaan systeemin, eli rutistuksia liian suurilla painoilla, alaselkää pitää totutella hitusen kovempaan rasitukseen. Voimapyörää vain satunnaisesti ilman painoja.
-EN PERKELE ENÄÄ RÄPELLÄ ZIGZAGGINGIA PIENEMMÄKSI IKINÄ!
-JOS SE TOIMII HYVIN, ÄLÄ SÄÄDÄ! (okei, aina joku voi toimia paremmin, mutta jos säädetty toimi huonommin, palaa vanhaan ja mieti mikä meni vikaan)
Missä kohdin sykliä mielestäsi kannattaisi pitää dietti?

Hmm.. Tuota tietoa kaipaan minäkin.

Jos nyt joku osa syklista dieetataan voisi esim 10 ja 5 viikot olla jees. Tosin useimmilla dieettaus on parempi ottaa hiukan pidempänä, jolloin dieettihän kestää koko syklin tai parikin. Negatiiviset tosin saattaa viedä ylikunnon puolelle, jos niitä tekee ja yrittää dieettailla samalla.

Täytyykö siis treenissä tehdä nämä kaikki liikkeet yhdellä salikäynnillä?

Kyllä.Ja voisitsä mennä tolle alottelijoiden puolelle tai jos vaikka lukisit tän threadin ekan sivun..

Hissukseen miinuksilla ajattelin vetää pari kolme sykliä. Periaatteessa varmaan 15-toiston viikoilla kannattaa syödä hieman enemmän, koska nuo saattavat kuluttaa enemmän. Pidän dieetin alkuun melko hiilaripainotteisena, joten ongelmia ei pitäisi kuitenkaan tulla vaikka toistot olisivatkin vähän korkeammalla ensimmäisen pari viikkoa. Eikä ne lihatkaan tuossa varmaan mihinkään häviämään pääse. Seuraavat pari sykliä voi mahdollisesti jäädä ilman happoviikkoja (15). On ne kuitenkin sen verran perseestä :D Voi olla että kokeilen myös jotain muuta toistoaluetta, kuten 12-8-4 tms.

Viitsiskö ihmiset valaista paljon kiloissa on tullut lisää yhden syklin jälkeen eri liikkeisiin?

Tämä on varmaan ERITTÄIN yksilöllistä. Riippuu treenitaustasta, treenitauoista, koosta ja aiemmista ohjelmista. Ensimmäinen kierto antaa varmaan tässä eniten.
Mulla nous ekalla Hst kierrolla seuraavasti.
Pena 5x100 -> 6x107,5
Pystypunnerrus 4x75 -> 5x85
rintatuettu kulmasoutu 4x100 -> 5x115

Suunta oli kaikissa liikkeissä sama. Pitää tosin ottaa huomioon että treenitaustaa on kymmenisen vuotta ja tämä oli ensimmäinen ohjelma jota tein. Aikaisemmin veivattu aina 3-4 jakoisella miten sattuu.

Tämä on varmaan ERITTÄIN yksilöllistä. Riippuu treenitaustasta, treenitauoista, koosta ja aiemmista ohjelmista. Ensimmäinen kierto antaa varmaan tässä eniten.
Mulla nous ekalla Hst kierrolla seuraavasti.
Pena 5x100 -> 6x107,5
Pystypunnerrus 4x75 -> 5x85
rintatuettu kulmasoutu 4x100 -> 5x115

Suunta oli kaikissa liikkeissä sama. Pitää tosin ottaa huomioon että treenitaustaa on kymmenisen vuotta ja tämä oli ensimmäinen ohjelma jota tein. Aikaisemmin veivattu aina 3-4 jakoisella miten sattuu.

Riippuu tosiaan paljon taustasta. Itsellä sai ekoihin kiertoihin lähes jokaiseen liikkeeseen 5% lisää rautaa ja joihinkin enemmänkin ja life time ennätykset paukkuivat rikki kaikissa liikkeissä hyvin pian. Vähemmän treenanneille tutuille olen käyttänyt 5-10 % lisäystä / sykli ja suurin osa selviää noista prosenteista hyvin. Pidempään treenanneelle tosin 5% 6-8 vko voimaa lisää on paljon eikä varmasti onnistu jatkuvasti.

Kiitos tiedoista. Pidän dieettiä yllä koko ohjelman ajan. 15 toiston aikaan saatan nostaa hiilareitten suhdetta hieman korkeammalle.

Jeppistä, ajattelin itse kokeilla myöskin hst tyylistä treeniä, mahtaisko toimia homma jos tekisin sitä 8 ja 12 toistoilla, mitä herrat ajattelee, onko siis "pakko" tehdä 3:lla eri toistomäärällä, vai riittäkö kaksikin?

Jeppistä, ajattelin itse kokeilla myöskin hst tyylistä treeniä, mahtaisko toimia homma jos tekisin sitä 8 ja 12 toistoilla, mitä herrat ajattelee, onko siis "pakko" tehdä 3:lla eri toistomäärällä, vai riittäkö kaksikin?
Neutraali oli muistaakseni HST-tyyppisesti treenannut 12-8-4 toistomäärillä. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi haluat tuon matalimman toistoalueen jättää pois. Ainakin mulla siellä on ne parhaat treenit ja lihaakin tuntuu tulevan enemmän kuin suuremmilla toistomäärillä. Lisäksi tuolla oppii tekniikkaakin ihan eri tavalla. Toimii se kyllä varmaan noinkin jos jotain pakottavia syitä on.

Onko muilla ollut ongelmia tuon Excel-laskurin kanssa? Minulla herjaa avatessa, että "This file is not in a recognizable format", mutta tiedosto avautuu kuitenkin. Kaikkiin kenttiin tulee vain #NAME? kun syöttää arvot. Jostain syystä avautuu myös Analys32.XLL-niminen tiedosto, jonka sisältö on siansaksaa. Analysis ToolPak on käytössä ja Excel on ENG-versio 2003.

Back
Ylös Bottom