HST ja ravinto

Tein tuossa parin kuukauden sisällä pari kiertoa HST:tä omilla muutoksilla ja tulokset voimallisesti ja lihaksellisesti olivat uskomattomia. Parin kuukauden aikana penkin 10 sarjan maksimini nousi 20kg vaikka olin jumittanut samassa 10 toiston sarjassa jo useita vuosia. Tuntui siltä, että olen vihdoinkin löytänyt itselleni sopivan treeniohjelman.

No pidin viikon tauon antaakseni kroppani palautua kunnolla.
Muutaman päivän jälkeen minulle iski flunssa/yms ja olen nyt ollut jo 2viikkoa tauolla, enkä vielläkään ole täysin terve.

Viittaako tämä ylikuntoon vai ravinnon puutteeseen / huonouteen vai iskikö vain talviflunssa? Mutta siis olen kuullut vastustuskyvyn heikkenevän HSTn kaltaisten raskaitten treenien jälkeen.

Juteltuani kaverini kanssa asiasta, tultiin siihen lopputulokseen että tämä yleisen vastustuskyvyn heikkeminen voi johtua ravintopuolesta? Mikä myös pitää paikkansa, / ravintopuoleni on aika huonossa hapessa. Eli en syö terveellisesti/hyvin jos en satu tekemään päivävuoroa jolloin voin syödä töissä hyvin ja paljon, mutten tulee syötyä paljon roskaruokaa + protskut naamariin salimoindauksen jälkeen tietenkin.

Eli onko ravintopuoli todellakin näin olennainen osa treeniä / yleistä hyvinvointia jos treenaa kovin?

Sorry jos meni väärälle puolelle, Roinaaja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai ravintopuolella on väliä ja varsinkin kun treenataan kovaa ja on talvi niin puhdasta bodysafkaa naamariin. Luulen, että tuo on monen asian yhteensattuma. Osan kroppa reagoi voimakkaasti kovaan treeniin ---> vastustuskyky heikkenee. Kannattaa kokeilla ottaa C-vitskua runsaasti ja glutamiinia ja nostaa kaloreita puhtaasta ravinnosta!

Ravinnon saanti

Olen lisännyt hiilareiden määrää tuntuvasti HST-treeniohjelman aloittaessani 4vko sitten. HST tuntuu haastavalta ja toimivalta. Saatuani ensimmäisen ohjelman läpi (viellä 2vko), kommentoin siitä sitten lisää.

Parin viikon päästä on lepojakson vuoro 9vrk.
Pidetäänkö ravinnosaantia tuona aikana niin kuin treenatessakin, vai muunteletteko sitä johonkin suuntaan?

Samoin olisi mukava tietään eroaako ruokavalio muilla HST-treenaajilla verrattuna esim. jaotellumpaan teenityyliin?

Olen lisännyt hiilareiden määrää tuntuvasti HST-treeniohjelman aloittaessani 4vko sitten. HST tuntuu haastavalta ja toimivalta. Saatuani ensimmäisen ohjelman läpi (viellä 2vko), kommentoin siitä sitten lisää.

Parin viikon päästä on lepojakson vuoro 9vrk.
Pidetäänkö ravinnosaantia tuona aikana niin kuin treenatessakin, vai muunteletteko sitä johonkin suuntaan?

Samoin olisi mukava tietään eroaako ruokavalio muilla HST-treenaajilla verrattuna esim. jaotellumpaan teenityyliin?

Ainakin mulla aikanaan HTS:llä ainoa ero syömisessä aiempiin ohjelmiin oli määrä eli energiaa saa vetää rutkasti enempi ilman vyörärönympäryksen suunnatonta kasvua. SD eli sen tauon voi syödä kuten muutenkin eli bodisafkaa mutta ehkä hiukan vähentää energiaa.

Samaa olen itsekin huomannut. Joka kerta kun muutan treeniohjelmaani pienempi jakoiseen (1 tai 2 jakoiseen) pukkaa flunssan oireita. Olen aina yrittänyt lisätä bodysafkasta saataavan energian määrää, mutta turhaan. Poikkeuksetta on kahden tai kolmen viikon sisään iskenyt flunssa. Muuten en ole ollut kipeä 3 vuoteen...pitääpäs koputtaa puuta :wall:

Joo, pikku hiljaa toipumassa taas. Mutta lisäsin ruokavaliooni tuon jossain ylistetyn kalaöljyn, ehkä se sitten auttaa kaikkkeen. Niin jostain luin :).

Meinasin kyllä jatkaa 1.jakoista ohjelmaa, kun niin hyvin toimi, mutta en ehkä hst muodossa, koska olen vaihtamassa salia, ja sielllä vehkeet ja vermeet ovat taas uudet.

Jos sama ilmiö tapahtuu taas, voi tietty olla että treenin intensiivissy tosiaan on omalle kropalle liikaa ja joutuu palaamaan kaks jakoseen.

No katsotaan.

Suurin syy flunssakierteisiin on se, että ei hoida käsihygieniaansa: kädet pestään saippualla ranteita myöten, kuumalla vedellä ja joka puolelta AINA kun on liikkunut julkisissa tiloissa, bussien tai salien kaltaisista tautipesistä puhumattakaan. Muita syitä on huono peruskunto (muistetaan se aerobinen!) ja tosiaan yksipuolinen ravinto.

Ei HST ole mun mielestä sen ihmeellisempi/rankempi ohjelma kuin mikä muu tahansa selkeän progression omaava yksijakoinen ohjelma. Vaikea kuvitella, että sillä saisi itsensä sairaaksi yhtään sen helpommin.

Nostetaanpa tämä ylös...

Moni on puhunut siitä, että HST:n aikana kalorinkulutus nousee huomattavasti. Kuinkakohan paljon tuo sitten on normaaliin moneen jaettuun ohjelmaan verrattuna kuluttaa enemmän?

Ja mitenköhän tuo kulutus sitten välipäivinä, kuinka silloin tulisi syödä? Aineenvaihdunta varmaan edelleenkin selkeästi koholla vaikkei lepopäivänä reenatakaan.

Re: HST ja ravinto.

Nostetaanpa tämä ylös...

Moni on puhunut siitä, että HST:n aikana kalorinkulutus nousee huomattavasti. Kuinkakohan paljon tuo sitten on normaaliin moneen jaettuun ohjelmaan verrattuna kuluttaa enemmän?

Ja mitenköhän tuo kulutus sitten välipäivinä, kuinka silloin tulisi syödä? Aineenvaihdunta varmaan edelleenkin selkeästi koholla vaikkei lepopäivänä reenatakaan.

Sanoisin, että 10 tai max 15% on toi kulutuksen kasvu. Jos massan kasvu on tavoite niin välipäivinä ei kanasta ainakaan radikaalisti vähentää syömistä. Siihen palautumiseen sitä energiaa tarvitaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom