Hot Jooga

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noi on ihan asiallisia kysymyksia puuma. Toi jooga on ny vaan sellanen muoti juttu, se kylla tulee menemaan ohi.
Itse oon viimekesana nahny nion 10 eri jooga opettajan yksityistuntia. Siihen sopii kaikenlaista viheltajaa. velottavat muuten 60 - 150 eur tunti :) eihna toi mitaan urheilua ole. Siina ei kylla pulssi nouse patkaakaan.
Jokainen urheilua harrastava nyt varmaan ymmartaa lihashuollon paalle sen verran etta venyttelee paivittain.

Anteeksi nyt en ymmärrä :(
Mikä on lihasten överiksi venyttämistä?
Jokainen voimalajeja tai muita räjähtävyyttä vaativia lajeja harrastava tietää, että lihaksen voima- ja räjähtävyysominaisuudet voi pilata liian pitkillä venytyksillä. Joogassa ei ole pelkästään liian pitkiä venytyksiä - siinä on ihan vitun liian pitkiä venytyksiä. Seurauksena pilalle menneet nivelet ja löysät lihakset. Vanhana on sitten kivaa kun pilasi paikat muotilajilla.

Suosittelen tilalle vaikka avantouintia. Oikeasti hyödyllinen harrastus.

Hmm. Riippuu varmasti, mitä sillä joogaharrastuksella haetaan ja miten paljon sitä harjoittaa. Liika hurahtaneisuus mihin tahansa asiaan on pahasta.
Muutama joogatreeni viikossa tai lyhyt päivittäinen joogasessio tuskin kenenkään lihaksia tuhoaa.
Varmaan kamppailijoiden kannattaa pitää huolta, etteivät venytä liikaa lihaksiaan, jos tosiaan räjähtävyys kärsii.

Mä en ainaskaan mee avantoon, mieluummin hot joogaan ;)

Ai niin esalle mun piti vielä kommentoida, että en oo mittaillu sykkeitä joogan aikana, mut uskon ettei ainakaan yhtä paljon syke nouse kuin juoksulenkillä. Ehkei jooga ole urheiluakaan, mutta kyllä se voimaa kehittää kuitenkin.

Nostetaas vanhaa ylös. Tuli tuossa aamulla moisessa käytyä ja pakko sanoa että kyllä rankkuus täälläkin yllätti. Helpompaa se ilmastoidulla salilla on kovia kolmosia tehdä kuin tuolla jumpata ilman kelloa toivoen että loppuis jo. :D

Muuten huomas että oma kehonhallinta, venyvyys ja tasapaino on kyllä heikolla tasolla sen yksipuolisen nostelun seurauksena. Pakko käydä uudelleenkin vielä, ainoana miinuksena kohtuu kova hinta (90 min 15e). :(

Jaha, loytyi mielenkiintoinen keskustelu :) itse olen tehnyt "hot joogaa", tai taalla sita kutsutaan Bikram joogaksi, nyt 3-4 kuukautta ja taytyy sanoa etta on ollut tehokasta vanhojen puntin aiheuttamien jaykkyyksien vastapainona. Punttia tuli vaannettya melkein 10v taysilla ilman kunnon venyttelya ja nyt siita saa maksaa :( Joogan ohessa koitan paasta taas punttitreenien makuun ja polttaa ylimaaraista vararengasta tosta keskikropan tienoolta..

90 minuuttia melkein 40 asteessa tuntuu monta kertaa kovemmalta kun mita kyykkyreenit tuntuu, ja tosiaan ensimmaisen 5minuutin jalkeen laskee sekunteja milloin 90minuuttia on ohi :D Netista kun on koittanut etsia niin aika kovia kalorimaaria kuluu tossa 90minuutin aikana.

Suosittelen kylla kaikille :thumbs:

Eikös saunassa venyttelyä pidetä epäsuositeltavana siitä syystä että lihakset ei oikeasti lämpene samalla tavalla kuin esimerkiksi juostessa jolloin venyttelyllä saattaa reväyttää paikat kun luulee lihasten olevan lämpimiä?

Joskus olen tällaista kuullut, mutta en ole mistään löytänyt vahvistusta kyseisellä asialla. Jos näin on niin samahan pätee tuohon, kyllä ne lihakset kannattaisi ennen venyttelyä lämmitellä jollain muulla tapaa kuin menemällä kuumaan huoneeseen.

Eikös saunassa venyttelyä pidetä epäsuositeltavana siitä syystä että lihakset ei oikeasti lämpene samalla tavalla kuin esimerkiksi juostessa jolloin venyttelyllä saattaa reväyttää paikat kun luulee lihasten olevan lämpimiä?

Joskus olen tällaista kuullut, mutta en ole mistään löytänyt vahvistusta kyseisellä asialla. Jos näin on niin samahan pätee tuohon, kyllä ne lihakset kannattaisi ennen venyttelyä lämmitellä jollain muulla tapaa kuin menemällä kuumaan huoneeseen.

Nää venyttelykiellot saunassa kuuluu sarjaan "urbaani faktatieto" (ei siis kritiikki ylläolevan kirjoittajan näkemyksiin vaan oma vuodatus). Se on totta, että saunasessio ei sellaisenaan valmista kehoa venyttelyyn samalla tavalla kuin tavallinen lämmittely (nivelten pyöritykset etc. ), kuten edellinen kirjoittaja ansiokkaasti totesi. Saunassa voi tulla lämmin ja hiki, mutta se on kuitenkin vain lämpöä, joka sekään ei - saunasessiosta riippuen - mene välttämättä kovin syvälle, vaan on enemmän pintalämpöä.

Lämpö sinällään parantaa venyvyysominaisuuksia, mutta ainakin itse tahdon venyttelyssä olevan mukana myös jotain kontrollia, hermotuksen valmistamista ja muuta kehotuntemusta, joita saa heräteltyä useimmiten paremmin normaalilla lämmitelyllä. Saunassa on tietty hyvätkin puolensa: ainakin lihasten rentouttaminen onnistuu usein helpommin (lämpö, rauhallinen tila).

Kannattaa joka tapauksessa koittaa kuunnella sitä omaa kehoa. Tietty tämä taito (jos sitä yleensä on) voi tosin pitkällisen saunasession yhteydessä olla joskus vähän niin ja näin - varsinkin jos on kova treeni alla, ja jos on otettu vielä vähän napanderia ;)

Off topic mutta mikä on paras paikka pk-seudulla jos haluaa oppia ashtanga-joogan? Saisi olla myös suht edulliset tuntihinnat.

http://www.astangasali.com/ on ainakin monen tosijoogaajan suosiossa. Ja on olemassa toinenkin hyvä, oiskohan ollut astangajoogakoulu tai joku sellainen. Näissä kahdessa ainakin opetetaan Pattabhi Joisin oppien mukaan.

Ja joku tuolla aikaisemmin kritisoi joogaa liian pitkien venytysten vuoksi ja siksi, että nivelet olisivat vaarassa. Ainakin itselleni on astangatunnilla opetettu, että ylivenyttämistä täytyy varoa ja odottaa, että lihaskestävyys paranee, jolloin nivelet ovat paremmassa suojassa venytyksiltä. Eli kun harrastaa ammattilaisen opastuksella ja toimii ohjeiden mukaan, astangajooga lienee ainakin turvallista ja sopii vaikka kuinka jäykälle ihmiselle: venytykset ja muut tehdään oman kropan ehdoilla. Eikä ne venytykset ainakaan astangassa ole mitenkään ylipitkiä: asanoissa pysytään viiden rauhallisen hengityksen ajan. Muista joogatyyleistä en mene vannomaan, kun en niistä mitään tiedä.

Jooga on tosi pätevää, itsekin Joogailen Thai Boxingin ohella. Jos löytyis joku nettisaitti josta näkyis näitä liikkeitä? perusperiaatteet on hallussa mutten kuitenkaan tunneille ole mennyt, vaan ihan kotona. Voittaa tavallisen tylsän venyttelyn kaikilla osa-alueilla.

Youtubesta löytää nimellä Tara Stiles Yoga hyviä videoita vaikka onkin vähän kaupallista paskaa, mut paremmin oppii kuin katsoessa jotain vanhoja intian Joogaguruja jotka hifistelee ties missä solmussa. Tsiigailgaa ihmees, ei se muidukaan (itse Tara) pahemman näkönen oo.

jos on jotain hyvää saittia jossa olis näitä liikeratoja, oisin toshi toshi kiitollinen!

http://www.tevenei.com/yoga/img/astanga_A_1.jpg <-- Tosta löytys tollanen, jos kattelee em. videoita alkaa hahmottamaan miten toimii siirtyminen ym. Tunnit ois tietty kova juttu.

Viimeksi muokattu:
Onko Stadissa muita Hot Jooga paikkoja kuin Unioninkadulla, mielellään lähempänä keskustaa? Yritin etsiä mutta ei löytynyt.

Onko Stadissa muita Hot Jooga paikkoja kuin Unioninkadulla, mielellään lähempänä keskustaa? Yritin etsiä mutta ei löytynyt.

Oon nähnyt kaivopihalla bikram-jooga mainoksen, mutta en ole käynnyt siellä. Oon ulkomailla kokeillu kerran bikramia (siis "aitoa" hot joogaa) ja se perinteinen sarja on mielestäni paljon raskaampi kuin hot jooga, joka sopii kaikille vaikka ei olisi koskaan kokeillutkaan. Unionkadun hot avautuu/muuttaa Ruoholahteen, en muista tapahtuiko syksyllä vai ensi keväänä.

Oon nähnyt kaivopihalla bikram-jooga mainoksen, mutta en ole käynnyt siellä. Oon ulkomailla kokeillu kerran bikramia (siis "aitoa" hot joogaa) ja se perinteinen sarja on mielestäni paljon raskaampi kuin hot jooga, joka sopii kaikille vaikka ei olisi koskaan kokeillutkaan. Unionkadun hot avautuu/muuttaa Ruoholahteen, en muista tapahtuiko syksyllä vai ensi keväänä.

Aijaa eli jos jossain lukee että bikram-jooga, se myös tehdään kuumennetussa salissa? Pitääkin tsekata tuo Kaivopihapaikka, kiitos!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom