- Liittynyt
- 13.10.2002
- Viestejä
- 6 099
- puristustahdin aikana imuventtiili on edelleen auki niin pitkään kuin on tarpeen sopivan täytön aikaansaamiseksi ja loppuaika toki normaali puristustahtia..
-> täyskaasulla imuvena käyttäytyy "normaali tavalla" eli sulkeutuu kun maksimi täyttö on saatu.
-> Pienellä kuormalla tarpeeton ilma ohjautuu imuventtiilin kautta takaisin/pois, ja imuvena suljetaan kun kuormalle sopiva ilmamäärä on vielä sylinterissä.
Homma kaatuu ensimmäiseksi siihen, että tuolla tavalla puristussuhde jää todella pieneksi osakuormilla. Se tuhoaa hyötysuhteen, jos nyt kone yleensä edes alkaisi käymään.
Millerin ja Atkinsonin kiertoa käyttävät koneet (esim. Prius) käyttävät hieman vastaavaa toimintaa. Siinä puristustahdin aluksi päästetään hieman ilmaa imuventtiilin ohi. Tällöin palaneella seoksella on enemmän tilaa paisua kuin mitä sitä työtahdin aikana puristetaan. Tämä parantaa hyötysuhdetta. Googlaa Atkinson cycle.