- Liittynyt
- 6.2.2003
- Viestejä
- 13 631
- Ikä
- 42
Nyt tulee tosi hämärä threadi, mutta päätin pistää tähän, niin saadaan ehkä enemmän mielipiteitä kuin jonkun toisen threadin alla.
Selailin tossa nettiä ja päädyin sivulle jossa poijaat ottaa taloudellisen ajon hiukan liian tosissaan. On ilmanvastuksen vähentämistä sun muuta. Törmäsin sitten juttuun hot air intakesta, jonka väitettiin parantavan taloudellisuutta. Luin juttuja ihan monttu auki ihmetellen miten kukaan voi keksiä jotain noin idioottimaista. Vähitellen kuitenkin kun pääsi jyvälle, niin hommasta alkoi löytyä jotain järkeä.
Keskustelu löytyy täältä.
Äijät siis väittää, että ottamalla imuilman esim. pakosarjan takaa lisää moottorin taloudellisuutta, vaikka teho väheneekin. Kuumassa ilmassa siis on vähemmän happea, jolloin teho vähenee ja kaasua pitää antaa enemmän, jolloin kaasuläppä on enemmän auki ja kaasuläpän vaikutus ilman virtaukseen pienempi. Moottorin ei siis tarvitse luoda alipainetta kaasuläppää vastaan niin paljoa, kun kaasuläppä on enemmän auki, jolloin moottori pyörii vapaammin.
Ihan totta, kun miettii, mutta onko tuo ero sitten kovin suuri, niin sitä en tiedä. Toisaalta kuuma ilma kun saa koneen nakuttamaan vielä herkemmin, jolloin sytytystä joudutaan myöhäistämään, aiheuttaa se taas tehohäviötä ja huonontaa hyötysuhdetta.
Tuntuu vaan todella hämärältä, kun itse olen ajatellut aina ihan päinvastoin. Luulisi kylmän ilman parantavan enemmän hyötysuhdetta, kun samalla kaasun asennolla saadaan enemmän tehoa, eikä kaasua tarvitse avata niin paljoa. Toisaalta teho tulee polttoaineesta ja jos auton liikuttaminen tiettyä vauhtia vaatii tietyn määrän tehoa, kuluu tehon tuottamiseen aina saman verran polttoainetta riippumatta siitä mikä on imuilman lämpötila. Ainoa ero on siis ilmamäärä jonka kone ottaa. Ja polttoaineen säästö tulee pienemmästä imukanavan virtausvastuksesta.
Menee ainakin multa yli hilseen, että kumpi tapa nyt sitten mahtaisi olla parempi ja siihen tarvitsen muiden mielipiteitä. Tää oli ihan uusi asia mulle ja alkoi kiinnostamaan.
En ole mikään taloudellisuusfanaatikko, enkä ala tollasta kuuman ilman ottoa autooni kehittelemään, päädyttiin tässä threadissa mihin lopputulokseen vain. Ihan mielenkiinnosta pyörittelen tätä päässäni. Onko äijät tuolla foorumilla ihan kujalla vai ei?
Selailin tossa nettiä ja päädyin sivulle jossa poijaat ottaa taloudellisen ajon hiukan liian tosissaan. On ilmanvastuksen vähentämistä sun muuta. Törmäsin sitten juttuun hot air intakesta, jonka väitettiin parantavan taloudellisuutta. Luin juttuja ihan monttu auki ihmetellen miten kukaan voi keksiä jotain noin idioottimaista. Vähitellen kuitenkin kun pääsi jyvälle, niin hommasta alkoi löytyä jotain järkeä.
Keskustelu löytyy täältä.
Äijät siis väittää, että ottamalla imuilman esim. pakosarjan takaa lisää moottorin taloudellisuutta, vaikka teho väheneekin. Kuumassa ilmassa siis on vähemmän happea, jolloin teho vähenee ja kaasua pitää antaa enemmän, jolloin kaasuläppä on enemmän auki ja kaasuläpän vaikutus ilman virtaukseen pienempi. Moottorin ei siis tarvitse luoda alipainetta kaasuläppää vastaan niin paljoa, kun kaasuläppä on enemmän auki, jolloin moottori pyörii vapaammin.
Ihan totta, kun miettii, mutta onko tuo ero sitten kovin suuri, niin sitä en tiedä. Toisaalta kuuma ilma kun saa koneen nakuttamaan vielä herkemmin, jolloin sytytystä joudutaan myöhäistämään, aiheuttaa se taas tehohäviötä ja huonontaa hyötysuhdetta.
Tuntuu vaan todella hämärältä, kun itse olen ajatellut aina ihan päinvastoin. Luulisi kylmän ilman parantavan enemmän hyötysuhdetta, kun samalla kaasun asennolla saadaan enemmän tehoa, eikä kaasua tarvitse avata niin paljoa. Toisaalta teho tulee polttoaineesta ja jos auton liikuttaminen tiettyä vauhtia vaatii tietyn määrän tehoa, kuluu tehon tuottamiseen aina saman verran polttoainetta riippumatta siitä mikä on imuilman lämpötila. Ainoa ero on siis ilmamäärä jonka kone ottaa. Ja polttoaineen säästö tulee pienemmästä imukanavan virtausvastuksesta.
Menee ainakin multa yli hilseen, että kumpi tapa nyt sitten mahtaisi olla parempi ja siihen tarvitsen muiden mielipiteitä. Tää oli ihan uusi asia mulle ja alkoi kiinnostamaan.
En ole mikään taloudellisuusfanaatikko, enkä ala tollasta kuuman ilman ottoa autooni kehittelemään, päädyttiin tässä threadissa mihin lopputulokseen vain. Ihan mielenkiinnosta pyörittelen tätä päässäni. Onko äijät tuolla foorumilla ihan kujalla vai ei?