Hortonin syndrooma - Ei jumalauta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Mut migreeni ei ole edes samalla planeetalla Hortonin kanssa. Hortonissa alkaa esim nenä vuotamaan, sitten silmä, sitten alkaa silmän takaa se järkyttävä monen tunnin helvetti. Ja olen seurustellut myös migreenipotilaan kanssa, ei voi puhua edes samana päivänä.

Hortoni iskee tietyillä triggereillä vaikka olis estolääkitys käytössä. Se ei mistään telkkarista täällä aktivoidu, vaan samalla tapaa kuin aurinkoaivastus, kevätaurinko pahinta.
No enhän minä niitä samoiksi väittänyt. Eri päänsäryt vaan tuppaavat triggeröimään toisiaan.

Mutta lykkyä joka tapauksessa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
3x Triptyl nyt käytössä, mutta siitä tulee erilaisia ongelmia kuten esim kuukautishäiriöitä. Propral tulee ton tilalle takas, mutta silläkin on probleemia tullut. Ja noi on siis estolääkkeitä, sitten kun iskee, niin siihen ei auta edes Imigran nenäsuihke, vaan pitää ottaa Imigran piikki joka vetää koko tytön kolmeksi päivää heikompaan kuntoon.

En ees tiedä onko sellaista estolääkettä, joka ei tois ikäviä sivareita kuten jatkuvia öisiä painajaisia, kuukautishäiriöitä tai muuta vastaavaa elämää haittaavaa.

Onneksi meillä kohtaukset on pysynyt estolääkityksellä tosi harvoina, mutta voi jumaluta voimia niille, jotka saa noita useita viikossa, aivan kamalaa katsoa vierestä kun ei mitään voi tehdä, saati miten kamalalta se tuntuu itse kärsijällä.

Melko perseestä. Voimia ja jaksamisia sinne.

Ajattelin vaan heti mainita kun tuollaisen itse huomasin.

Toivottavasti kohtaukset helpottaisi ja löytyisi vielä sopiva lääke kohtauksiin.

Mut migreeni ei ole edes samalla planeetalla Hortonin kanssa. Hortonissa alkaa esim nenä vuotamaan, sitten silmä, sitten alkaa silmän takaa se järkyttävä monen tunnin helvetti. Ja olen seurustellut myös migreenipotilaan kanssa, ei voi puhua edes samana päivänä.

Hortoni iskee tietyillä triggereillä vaikka olis estolääkitys käytössä. Se ei mistään telkkarista täällä aktivoidu, vaan samalla tapaa kuin aurinkoaivastus, kevätaurinko pahinta.

Itsellä kans kevätaurinko, sitten lisäksi huonosti nukutut yöt, alkoholi ja stressi. Nuo on itsellä sellaisia asioita mitkä tuntuu laukaisevan. Nytkään ei tarvinnut olla kuin yksi todella kirkas päivä, niin yöllä heräsi kohtaukseen ja sarja käynnistyi, vaikka aurinkolaseja käytti.

Itsellä kerran pääsi reissussa kohtaus pahaksi, kun en heti saanut lääkettä. Kahvilassa sen kohtauksen jouduin kärvistelemään. Fiksusti tuli henkilökunta kysymään tarvitko ambulanssia tai muuten apua. Pahinta on kun siinä meinaa tulla tietyssä tilanteessa paniikki kun tajuaa, että lääkkeen otti liian myöhään ja tiedostaa, että tämä nyt kestää tunnista muutamaan.

Itsellä kans kevätaurinko, sitten lisäksi huonosti nukutut yöt, alkoholi ja stressi. Nuo on itsellä sellaisia asioita mitkä tuntuu laukaisevan. Nytkään ei tarvinnut olla kuin yksi todella kirkas päivä, niin yöllä heräsi kohtaukseen ja sarja käynnistyi, vaikka aurinkolaseja käytti.

Itsellä kerran pääsi reissussa kohtaus pahaksi, kun en heti saanut lääkettä. Kahvilassa sen kohtauksen jouduin kärvistelemään. Fiksusti tuli henkilökunta kysymään tarvitko ambulanssia tai muuten apua. Pahinta on kun siinä meinaa tulla tietyssä tilanteessa paniikki kun tajuaa, että lääkkeen otti liian myöhään ja tiedostaa, että tämä nyt kestää tunnista muutamaan.
Mä niin oikealla tavalla säälin joilla toi on, en sillai väheksyen vaan arvostaen, mun mielestä tommoista tautia ei kellekään soisi.

Italiassa tutkittiin keto-ruokavalion vaikutusta Hortonin syndroomaan. Pienehkö otanta mutta tulokset olivat lupaavia. Tuossa ketjun alkupään videossa oli kuvattu kohtauksista kärsivien aivoja, joissa nähdään tutkijan kertomana poikkeuksellista (ilman näennäistä syytä) aktiviteettia tietyillä aivoalueilla kohtausten aikana. Tämä voi viitata aivojen metabolian häiriöön - muitakin syitä voi toki olla.

Lueskelin tuossa kirjan "Change your diet, change your mind". Siinä ei käsitelty suoranaisesti päänsärkyä, mutta keto-ruokavaliohan kehitettiin alunperin epilepsian hoitoon. Tällä hetkellä tutkitaan kovasti myös keto-dieetin vaikutuksia moniin (aivoperäisiin) sairauksiin, mukaan lukien neurologiset ja mielenterveyden sairaudet. Kirjan pääpremissi on siis se, että aivojen metabolia on ollut ehkä tutkimuskohteena liiankin pimennossa vaikka sillä on monitahoinen vaikutus terveyteen. Ravinto puolestaan vaikuttaa suoraan aivojen metaboliaan, ja aivoilla on monta tehtävää joihin se tarvitsee tietyn määrän välttämättömiä ravintoaineita.

Efficacy of Modified Atkins Ketogenic Diet in Chronic Cluster Headache: An Open-Label, Single-Arm, Clinical Trial
Materials and methods: Eighteen drug-resistant CCH patients underwent a 12-week KD (Modified Atkins Diet, MAD), and the clinical response was evaluated in terms of response (≥50% attack reduction).

Results: Of the 18 CCH patients, 15 were considered responders to the diet (11 experienced a full resolution of headache, and 4 had a headache reduction of at least 50% in terms of mean monthly number of attacks during the diet). The mean monthly number of attacks for each patient at the baseline was 108.71 (SD = 81.71); at the end of the third month of diet, it was reduced to 31.44 (SD = 84.61).

Conclusion: We observed for the first time that a 3-month ketogenesis ameliorates clinical features of CCH.

https://www.frontiersin.org/journals/neurology/articles/10.3389/fneur.2018.00064/full

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom