Hormoonitasoja stimuloiva treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lexx
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun alkaa ikä jo painaa pikkuhiljaa eikä hormoonit enää oo nuoruusvuosien tasolla :wanha: , oon ajatellut koittaa reenata mahdollisimman paljon omaa hormoonituotantoa stimuloiden. Mitä ootte ylipäätänsä tästä mieltä? Itse uskon, että oikeanlaisella rääkillä pitäisi hormoonintuotanto kasvaa.

Ajattelin nyt vaihtaa seuraavanlaiseen treeniin+safkapolitiikkaan:

- Sarjojen pituus 10-15 toistoa, viimeiseen pisaraan asti vääntäen
- Jos vatsa/pälli kestää, vastaliikkeitä superina
- Treenin pituus ehdoton max 60 minuuttia
- Jättää treeninjälkeisen hiilaripommin / insuliinipiikin pois, tilalle antikatabolisia BCAA aminohappoja veden kanssa ja ehkä heraa
- Jättää muutenkin lyhytketjuisemmat hiilarit vähälle

Mielipiteitä? Kukaan muu koittanut samaa?

[mod]- Kaikenlainen mainostaminen on kiellettyä ilman ylläpidon suostumusta, tämä koskee myös nettisivustojen linkkejä. Säännöt
[/mod]

Mielipide: Insuliini on ehkä kaikkein anabolisin hormoni. Miksi jättää käyttämättä sen parhaat puolet?

Jättämällä insuliinipiikin pois kehon GH:t pitäisivät mennä korkeammalle. BCAA:t auttavat tässä lisää.

Insuliini: varastoi läskiä, lisää valkuaissynteesiä, laskee GH:n määrää veressä
GH: pilkkoo läskiä, lisää valkuaissynteesiä, korvaa insuliinin toimintaa verensokerin ollessa alempana

Muistista mutua kaivaen, noi GH-tasojen manipuloinnit joihin ihminen pystyy ruokavaliota ja treeniä muuttaen on taustakohinaa siihen nähden mitä kehossa tapahtuu unirytmien ym. mukana.

lexx sanoi:
GH: pilkkoo läskiä, lisää valkuaissynteesiä, korvaa insuliinin toimintaa verensokerin ollessa alempana

Treenin jälkeen lihasten glykogeenivarastot ovat alhaalla, jolloin lihakset imevät tehokkaasti itseensä nopeita hiilareita ja niiden rasvaksi varastoituminen on hyvin minimaalista. Insuliini toki laskee GH:n määrää, mutta vielä tärkeämpi on sen vaikutus kortisolin määrän tiputtamisessa.

Kortisoli taas pilkkoo lihaksia tehokkaammin, kuin GH ikinä yksin rakentaa.
Tämän lisäksi leijonanosa nauttimistasi kalliista aminohapoista menee glykogeneesiin energianpuutteessa. Paskat kaupat, sanon minä. :)

Jättämällä insuliinipiikin pois kehon GH:t pitäisivät mennä korkeammalle. BCAA:t auttavat tässä lisää.

Noinhan se menee kai yleistetysti, mutta oletko perehtynyt, miten insuliini toimii treenin jälkeen?

Eihän ole tarkoitus pitää insuliinitasoa ylhäällä kokoajan vaan ainoastaan treenin jälkeen. Muutoin ruokavaliolla pyritään siihen, että insuliinin eritys säilyy maltillisena, mutta treenin jälkeen sitä saadaan mahd. paljon käyttöön pienellä hiilarimäärällä. (insuliiniherkkyys taitaa olla sana jota haen). Joku osaa selittää paremmin tai mahdollisesti korjata.

Lyhyesti olen käsittänyt: Insuliinipiikki treenin jälkeen hyvä. Insuliinipiikkejä pitkin päivää paha. GH tasot muutoin taas ylhäällä hyvä.

Itse uskon, että oikeanlaisella rääkillä pitäisi hormoonintuotanto kasvaa.

Ajattelin nyt vaihtaa seuraavanlaiseen treeniin+safkapolitiikkaan:

Stressi laskee tasoja. Jos siis treenaat aina täysillä ja loppuun asti olet tod.näk kroonisesti stressissä.

Omskakas sanoi:
Treenin jälkeen lihasten glykogeenivarastot ovat alhaalla, jolloin lihakset imevät tehokkaasti itseensä nopeita hiilareita ja niiden rasvaksi varastoituminen on hyvin minimaalista. Insuliini toki laskee GH:n määrää, mutta vielä tärkeämpi on sen vaikutus kortisolin määrän tiputtamisessa.

Kortisoli taas pilkkoo lihaksia tehokkaammin, kuin GH ikinä yksin rakentaa.
Tämän lisäksi leijonanosa nauttimistasi kalliista aminohapoista menee glykogeneesiin energianpuutteessa. Paskat kaupat, sanon minä. :)

Hyvää pointtia pistät :arvi: GH ei tappelekkaan kortisoolia vastaan rakentamalla hajoamista nopeammin vaan GH poistaa kortisoolia verestä. Oon aikoinani tavannut sairaanhoitajien perusraamattua :) ja lisäksi vaan huomannut itelläni, että hiilaripaukku saa meikälle ainakin väsyneemmän ja vaan semmosen hiton "luuserin" olon. Sitten jos nappaan vaikka l-glutamiinia veden kanssa, on olo ihan toinen. Ainakin l-glutsku imeytyy jo limakalvojen kautta, joten glykogeneesi taitaa ohittua?

lexx sanoi:
hiilaripaukku saa meikälle ainakin väsyneemmän ja vaan semmosen hiton "luuserin" olon.

Sama täällä isoilla määrillä (50-100g) mutta eikö tuo ole normaalia verensokerin noustessa? (Vai onkohan oire iän kertymisestä ja insuresistenssin noususta kun ei tule enää sellaista sokeripirteyttä kuin pikkulapsille?)

N.O.Kummonen sanoi:
Stressi laskee tasoja. Jos siis treenaat aina täysillä ja loppuun asti olet tod.näk kroonisesti stressissä.

:anssi: ainakin testosteronin määrä nousee raskaan liikunnan vuoksi ja kasvuhormonia lisää erilaiset stressitekijät kuten fyysinen rasitus. IGF-1 tasotkin taisi nousta stressitilanteissa. ikävä kyllä, myös kortisoli tasot nousee kovan fyysisen kuormituksen tapahtuessa :david:

lexx sanoi:
Hyvää pointtia pistät :arvi: GH ei tappelekkaan kortisoolia vastaan rakentamalla hajoamista nopeammin vaan GH poistaa kortisoolia verestä. Oon aikoinani tavannut sairaanhoitajien perusraamattua :) ja lisäksi vaan huomannut itelläni, että hiilaripaukku saa meikälle ainakin väsyneemmän ja vaan semmosen hiton "luuserin" olon. Sitten jos nappaan vaikka l-glutamiinia veden kanssa, on olo ihan toinen. Ainakin l-glutsku imeytyy jo limakalvojen kautta, joten glykogeneesi taitaa ohittua?

Siis insuliini laskee kortisolin määrää, ei kasvuhormoni (ainakaan kovin merkittävästi, tietääkseni).

Mitä glutamiinin imeytymistä koskevaan kommenttiisi tulee, niin kaikki ravintoaineet imeytyvät limakalvojen kautta eikä sillä ole mitään tekemistä glykogeneesin kanssa. :rolleyes:

Löysin mielenkiintoisia artikkeleita.

Juttua insuliinin manipuloinnista:

The Anabolic Power of Insulin
Lue myös linkit:
Solving The Post-Workout Puzzle ? Part 1: What Happens After The Workout?
Solving the Post-Workout Puzzle ? Part 2: The Recovery Plan

GH:n potentiaalista:

The Fountain of GH

GH: The Untold Story

Sotketaan mukaan vähän testosteroniakin:

The hormone you thought you knew, but didn't
Josta suosikkilainaus:
"Bodybuilding magazines have long contended that lifting weights elevates Testosterone levels. Well, it does...but only for about 15 to 60 minutes. After that, it drops below baseline, and it could stay there for as long as three days! The duration has been found to depend largely on the length of the exercise. But what does that mean to the average weight trainer who trains at least every other day? You guessed it. Our T levels are chronically depressed. Ironic, isn't it?"

How your lifestyle influences your testosterone levels

Olen samoilla linjoilla->ei insu rasitusta liikaa.

N.O.Kummonen sanoi:
Löysin mielenkiintoisia artikkeleita.

Josta suosikkilainaus:
"Bodybuilding magazines have long contended that lifting weights elevates Testosterone levels. Well, it does...but only for about 15 to 60 minutes. After that, it drops below baseline, and it could stay there for as long as three days! The duration has been found to depend largely on the length of the exercise. But what does that mean to the average weight trainer who trains at least every other day? You guessed it. Our T levels are chronically depressed. Ironic, isn't it?"

No hyvä että otit tämän esille, olen nyt entistä vakuuttuneempi että treenimetodi, jonka eräs kokenut voimannostaja mulle sorvasi, on juuri se mikä sopii ikämiehille. Eli: treeni EI saa kestää liian kauan, vaikka mieli tekisi. Ja riittävän pitkä palautumisjakso välissä, nyt syykin on selvempi: olen vain ajatellut sitä lihasten "palautumista" ja maitohappo-jäykkyyden poistumista ( teen pitkiä 20-15 sarjoja tällä hetkellä ), mutta tuohan kertoo että myös testot ladataan useamman päivän aikana ! Treenaan vain 2 kertaa viikossa, ja tästä aion pitää kiinni ! ( 36v ikää, treeniä vasta 3kk.)

Tosiaan, yritän estää ainakin omaehtoisen diabeetteksen tai muun insuliinin rääkkämisen epätoivotun tuloksen jättämällä ne sokerirasitukset minimiin. Banaani on riittävän nopeaa, ainakin mulle. Mutten palkkari on 50%prots/50%hiilaria, ei käsittääkseni mitään nopeaa sokeria ollenkaan.

Mikäs on Kummosen oma ikä ja treenivuodet ?

Ikää on nyt 27 (profiili muuttamatta) ja treenivuosia 13.

Pitää lukee noi läpi, kiitoksia!

Omaskas: siitä on aikaa ku kahlailin tutkimuksia noista enkä uskalla paljoa faktoja heitellä mutta ruuansulatushan pilkkoo ruuan imeytyvään muotoon? l-glutsku imeytyy jo suun limakalvoista lähtien. Muistaakseni siksi sitä on kait joskus kokeiltu ripulista kärsivillekkin avuksi oloon.

GH oikeasti tappaa kortisoolia pois, testaa tätä vaikka kun joskus ahistaa ja kortisoolit uiskentelee veressä :) vedä maitohapot jollain liikkeellä / käy kylmässä suihkussa / lyö vasaralla peukaloon ;)

Juttelin yhden traineriksi itseään kutsuvan tyypin kanssa, joka väitti pystyvänsä saamaan äijästä kuin äijästä yhtä ison ku roinaajan mutta naturaalikonsteilla. Vihjaili juuri tämmösen treenaus- ja syöntipolitiikan suuntaan. En pysty uskomaan kokonaan tuohon mutta jäi silti kiehtomaan, että mihin keho oikeasti pystyy jos sitä alkaa kunnolla stimuloimaan.

Avilla sanoi:
No hyvä että otit tämän esille, olen nyt entistä vakuuttuneempi että treenimetodi, jonka eräs kokenut voimannostaja mulle sorvasi, on juuri se mikä sopii ikämiehille. Eli: treeni EI saa kestää liian kauan, vaikka mieli tekisi. Ja riittävän pitkä palautumisjakso välissä, nyt syykin on selvempi: olen vain ajatellut sitä lihasten "palautumista" ja maitohappo-jäykkyyden poistumista ( teen pitkiä 20-15 sarjoja tällä hetkellä ), mutta tuohan kertoo että myös testot ladataan useamman päivän aikana ! Treenaan vain 2 kertaa viikossa, ja tästä aion pitää kiinni ! ( 36v ikää, treeniä vasta 3kk.)

Tosiaan, yritän estää ainakin omaehtoisen diabeetteksen tai muun insuliinin rääkkämisen epätoivotun tuloksen jättämällä ne sokerirasitukset minimiin. Banaani on riittävän nopeaa, ainakin mulle. Mutten palkkari on 50%prots/50%hiilaria, ei käsittääkseni mitään nopeaa sokeria ollenkaan.

Mikäs on Kummosen oma ikä ja treenivuodet ?

Toi on yksi kova syy miksi itekkin vältän hiilaripaukkuja! Sen verran ne tuntuu väsyttävän että huonompi insuliiniherkkyys mullakin saattaa olla. Mulla on ikää 32 ja treenannu 15 kesäsestä lähtien, tosin en aina säännöllisesti.

Mun treineri on samoilla linjoilla.

lexx sanoi:
Juttelin yhden traineriksi itseään kutsuvan tyypin kanssa, joka väitti pystyvänsä saamaan äijästä kuin äijästä yhtä ison ku roinaajan mutta naturaalikonsteilla. Vihjaili juuri tämmösen treenaus- ja syöntipolitiikan suuntaan. En pysty uskomaan kokonaan tuohon mutta jäi silti kiehtomaan, että mihin keho oikeasti pystyy jos sitä alkaa kunnolla stimuloimaan.

Näin "mikkihiirenä" ja täysin aloittelijana olen tietenkin jäävi kehumaan ketään tai mitään systeemiä, kun aloittelija kehittyy pelkkien verkkareiden päälle pukemisesta....mutta:

ainakin itselläni kehitys on ollut moninverroin parempaa kuin nuorempana. 3kk intensiivitreenillä, ja noudattamalla tuota ( lyhyt harjoitus, pitkä palautuminen ) on tulokset nousseet, ja aiemmin kehoani vaivannut totaalinen tukkoisuus ( huono palautuminen, allergiat pahenee ) on jäänyt pois. Lisäksi kauan vaivannut alipainoisuus on kääntynyt massan kasvuun, niin että se alkaa jo vähän näkyä kun kauluspaitojen ylänapit ei enää mene kiinni :-)

4 kiloa on tullut "naturaalimassaa" lisää muutamassa kuukaudessa ja tulokset ainakin toistaiseksi tuntuvat kasvavan koko ajan, ilman mitään ihmeempiä väksinvääntöjä.

Uskon kyllä, tai ei se perustu enää edes uskoon, vaan kokemuksiin muista samalla kaverilla treenauttaneista tyypeistä ( ERITTÄIN vahvoja, käsittämätöntä suorastaan ), että todella isoksi ja vahvaksi pääsee natukkana, mutta virheisiin ei ole varaa eikä siis kehon omaa toimintaa voi huijata niinkuin roinaajat tekevät. Tottakai natukat vetävät sitten täsmäkuureja esim. kreatiinista ja muista sallituista aineista, mutta se on tosiaan toissijaista jos perusasiat ovat kunnossa.

Tuolla Lahden expossa on näitä natukka-asiantuntijoita esittelemässä tavaroitaan, kannattaa käydä etsimässä tätä tietoa.

Käsitykseni mukaan kun saa riittävän monipuolista proteiinia, jossa on sitten ihan kaikki nykytieteen tuntemat rakennusaineet, ja riittävästi vitamiineja JA mineraaleja, keho pystyy rakentamaan luonnollisen tarpeensa mukaan itse tarvittavat hormoonit. Kuten tiedämme, ihmiselle tarkoitettu ravinto EI sisällä hormooneja, vaan niiden RAKENNUSAINEITA. Luonnollista, eikö. ?

Se, tuleeko minusta isoa ja vahvaa jää nähtäväksi, kun ei välttämättä ole enää ihan nuori eikä 100% terveyttäkään allergikolla ole koskaan ollutkaan.

Olen vaan huomannut, että salilla jolla käyn pitkästä aikaa, ne kaverit jotka treenasivat kovaa, nopeastija usein 5 vuotta sitten, saivat ihan hyviä tuloksia, penkki 130kg ja niin edelleen. Tilanne nyt: paikat rikki, ei voi treenata kuin pienillä painoilla. Naamat vanhentuneet enemmän kuin mitä uskoisi. Eli otetaan me vaan rauhallisesti, ja :

lihakset kasvaa levossa, ja testot omasta kehosta.

Avilla sanoi:
( lyhyt harjoitus, pitkä palautuminen ) on tulokset nousseet, ja aiemmin kehoani vaivannut totaalinen tukkoisuus ( huono palautuminen, allergiat pahenee ) on jäänyt pois.

Määrittele lyhyt ja pitkä. Minä siirryin juuri nelijakoiseen ohjelmaan jonka vedän viikossa läpi. Kerta kestää puolisen tuntia lämmittelyineen. Kaikille liikkeille teen 3x8 sarjat.

Avilla sanoi:
Lisäksi kauan vaivannut alipainoisuus on kääntynyt massan kasvuun, niin että se alkaa jo vähän näkyä kun kauluspaitojen ylänapit ei enää mene kiinni :-)

Ei mitään. Kyllä se diettaamalla lähtee.. :whip:

Lyhyt harjoitus = 30-50 min, ei koskaan tunnin treenejä.
Pitkä palautuminen = ma jalka/selkäpäivä, to rinta/kädet eli tuleehan siinä noin 3 pv väliä. ( 24h * 7 ) = 168 tuntia viikossa aikaa kasvattaa kehoa, tästä harjoitusajat pois -2h eli jäljelle jää: 166 tuntia ei-harjoitusta, josta keho lepää suurimman osan tai menee touhuaa hiljalleen taustalla proteiinisynteesissä porskuttaen :-)

Tuo sinun systeemi kuulostaa vielä jotenkin ymmärrettävältä, varsinkin kun yhden treenin aika on näemmä "järkevän" lyhyt. Kuinka kauan aiot pysyä noissa 8-toistoissa ?

lexx sanoi:
- Jos vatsa/pälli kestää, vastaliikkeitä superina
- Treenin pituus ehdoton max 60 minuuttia
- Jättää treeninjälkeisen hiilaripommin / insuliinipiikin pois, tilalle antikatabolisia BCAA aminohappoja veden kanssa ja ehkä heraa
- Jättää muutenkin lyhytketjuisemmat hiilarit vähälle

Käsittääkseni hormonitasojen maksimoimiseksi pitää ainakin osa sarjoista tehdä raskailla painoilla, ie 75-80% 1rpm. Jos ikää jo on, en tekisi kaikkia sarjoja failureen saakka ainakaan ympärivuoden. Treenin ehdottomaksi maksimiksi laittaisin 45 min ja tähtäisin 30 minuuttiin.

Miksi ihmeessä jättää treenin jälkeinen hiilaripommi pois? Sokereita kehiin ja insuliinitasot luonnollisella tavalla ylös. Syö treeniä seuraavien 4-6 tunnin aikana runsaasti kunnon ruokaa. Muutenhan sokereita ei kannata tietenkään syödä, eikä hiilareita yksinään muutenkaan.

lexx sanoi:
Omaskas: siitä on aikaa ku kahlailin tutkimuksia noista enkä uskalla paljoa faktoja heitellä mutta ruuansulatushan pilkkoo ruuan imeytyvään muotoon? l-glutsku imeytyy jo suun limakalvoista lähtien. Muistaakseni siksi sitä on kait joskus kokeiltu ripulista kärsivillekkin avuksi oloon.

Jotkut pienet molekyylit voivat imeytyä periaatteessa mistä tahansa limakalvoilta, mutta eivät siinä määrin, että niillä olisi mitään merkitystä aineenvaihdunnan kannalta. Kyllä se glutamiini ripulissakin sieltä suolesta imeytyy.

GH oikeasti tappaa kortisoolia pois, testaa tätä vaikka kun joskus ahistaa ja kortisoolit uiskentelee veressä :) vedä maitohapot jollain liikkeellä / käy kylmässä suihkussa / lyö vasaralla peukaloon ;)

Onko GH:lla merkitystä muulloin kuin unen aikana tapahtuvan suuremman erityksen kannalta? Ainakaan se ei riitä alasajamaan treenin jälkeistä kortisolipiikkiä. En ymmärrä vertaustasi. GH ei ole sama asia endorfiinit, joiden eritystä edellämainitut asiat aiheuttavat.

IMHO nopeiden hiilareiden palautusjuomasta jättäminen on vain kasvupotentiaalin hukkaamista.

Back
Ylös Bottom