Nyt jengi meinaa järjestää mielenosoituksia ton yhtiöittämisen takia, jeesus. Tosta pyörii niin epäluotettavaa tietoa (mm. väitetään, että kaupunginhallitus haluaisi myydä heti tän uuden perustetun yhtiön). Tähän vois tökätä joukoliikenne lautakunnan jäsenen, eli yhden asiasta oikeasti tietävän mielipiteen:
"Pääkaupunkiseudun bussiliikenne vapautettiin kilpailulle 90-luvun puolessa
välissä. Ensivaiheessa bussiliikenteen yksikköhinnat laskivat noin 30%.
Tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla on jäljellä neljä vakavasti otettavaa
bussiliikenteen tuottajaa. HKL-liikelaitoksen sisällä toimiva
bussiliikenneyksikkö ja Suomen Turistiauto Oy (STA) ovat Helsingin
kaupungin omistamia sataprosenttisesti. Muut kaksi, Connex ja Concordia,
ovat monikansallisia yrityksiä. Viime aikoina Connexia lukuunottamatta
kaikki toimijat ovat olleet tappiollisia, joskin HKL-bussiliikenteessä on
onnistuttu tervehdyttämään taloutta selkeästi. Mikä on meidän
kaupunkilaisten kannalta erinomaista. Mutta, kun bussiliikenteen linjoja
kilpailutetaan, on kunkin yhtiön varikon sijainti suhteessa ajettavaan
linjaan monesti ratkaisevassa asemassa. HKL-bussiliikenteellä ja STA:lla
on yhteinen varikko Ruskeasuolla, mikä usein johtaa näiden kahden
kaupungin omistaman yksikön keskinäiseen kilpailuun. Mitä taas ainakaan
minä en pidä tarkoituksenmukaisena.
HKL-bussiliikenteen ja STA:n yhdistämisestä on puhuttu jo kauan. STA:n
huono taloudellinen tilanne johti siihen, että kesällä selvitettiin
perusteellisesti yhdistymisen vaihtoehdot. Niiden pohjalta
kaupunginhallitus päätyi - äänestyksen jälkeen (demarit, joihin
vuorenkoskikin lukeutuu, ja vasemmistoliitto vastustivat, kokoomus (johon
itse kuulun), vihreät, rkp ja kristilliset kannattivat) - esittämään
valtuustolle, että Helsingin kaksi erillistä bussiliikennetuottajaa
yhdistetään yhdeksi osakeyhtiöksi käytännössä niin, että nykyisestä
STA:sat muodostuu uusi bussiliikenneyhtiö. Toiminta alkaa yhdistettynä
vuoden 2005 alusta.
Yhdistymisen muotoon vaikutti
toki pitkälti taloudellinen puoli, se on selvää. Verotuksellisesti
yhdistyminen STA:han on edullisinta. Myös liikelaitosmalli selvitettiin
hyvin, toisin kuin esim. hkl:n pääluottamusmies on julkisuudessa
esittänyt.
Kaupunginhallitus toteaa päätösesityksessään lisäksi sen, että kaupunki
sitoutuu pitkällä tähtäyksellä bussiliikenteen tuottajaksi. Uutta yhtiötä
ei siis olla minnekään myymässä. Nuo pelot ovat aivan turhia! On
totta, että Espoo ja Vantaa ovat omista bussiyhtiöistään luopuneet, mutta
se ei ole Helsingin suunnitelmissa. Siitä tarvittaisiin aivan toisenlainen
päätös, eikä tästä ole nyt keskiviikon valtuuston kokouksessa millään
tavalla kyse. Sitä paitsi, kyllä kaupunki voi myös liikelaitoksesta
luopua, mikäli valtuusto niin haluaisi.
Osakeyhtiömuotoisena bussiliikenteessä toteutuu myös parhaiten
tilaaja-tuottaja-malli ja yhtiö on myös samalla lähtöviivalla
kilpailijoiden kanssa. Nyt on tärkeintä sitoutua elinvoimaisen ja
kilpailukykyisen, kaupungin oman bussiliikenneyhtiön rakentamiseen. Vain
siten voimme vakuuttua siitä, että Helsingissä edelleen on Suomen halvin
ja kattavin joukkoliikenneverkosto, ja että mm. opiskelija-alennuksen
nostaminen 50 prosenttiin onnistuu ensi valtuustokaudella. Turhat
pelottelut taas eivät toimi.
Laura Rissanen"