Hirveästi ylipainoa eikä paino putoa, miksi ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miumou
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Joo hiilareita olis hyvä saada se n 100 g. Eli prodesta ja rasvasta voi vähän nipistää. Kuitenkin se gramma per rasvaton painokilo rasvaa ja 2 g per rasvaton painokilo prodesta olisi hyvä saada. Vaikkakin jos on paljon ylipainoa niin vähähiilarinen dieetti on käsittääkseni varsin toimiva. Itse en vhh:ta tunne niin hyvin että uskaltaisin alkaa neuvomaan.

Hän on alle 160cm pitkä, joten hänen rasvaton paino on tod.näk alle 50kg. Eli 100g prodea ja 50g rasvaa piisaisi siis oikein hyvin tällä laskukaavalla. Tosin suosittelen itsekin hieman enempi kyllä prodea kuin tuo 100g kylläisyyden vuoksi, mutta rasvaa en kyllä suosittele 90g. Jos hiilareita on n. 100g, niin ruokavalio on jo suht. vähähiilarinen. Toki jotkut vähemmälläkin hiilarilla tulee toimeen ja painonpudotus onnistuu hyvin ketoosissa. Hyvin vhh ruokavaliossa tarvitsee olla todella tarkkana syömisten kanssa ja pääkoppa saattaa joutua aika lujille. Toisille se sopii ja toisille ei.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Hän on alle 160cm pitkä, joten hänen rasvaton paino on tod.näk alle 50kg. Eli 100g prodea ja 50g rasvaa piisaisi siis oikein hyvin tällä laskukaavalla. Tosin suosittelen itsekin hieman enempi kyllä prodea kuin tuo 100g kylläisyyden vuoksi, mutta rasvaa en kyllä suosittele 90g. Jos hiilareita on n. 100g, niin ruokavalio on jo suht. vähähiilarinen. Toki jotkut vähemmälläkin hiilarilla tulee toimeen ja painonpudotus onnistuu hyvin ketoosissa. Hyvin vhh ruokavaliossa tarvitsee olla todella tarkkana syömisten kanssa ja pääkoppa saattaa joutua aika lujille. Toisille se sopii ja toisille ei.
Joo mulle tuli ajatusharja tuossa painokilo-jutussa - en tajunnut että aloittaja on tosiaan niin "lyhyt", vaan ajattelin vaan vähentää vähän tuosta rasvallisesta painosta. Tosin itse olen pitänyt sitä nyrkkisääntöä oikeasti niin että 1 g / painokilo jonka olen oppinut mm. tästä:

Ravinteiden täsmäkäyttö osa 5 ? rasvan määrä ja lähteet | Fast Sports Nutrition

Jos on paljon ylipainoa niin varmaan jossain tuolla välimaastossa on totuus. Proteiinin kanssa yleensä puljataan rasvattoman painokilon mukaan, tuosta rasvasta en ole ihan varma.. Artikkelin mukaan se olisi kuitenkin painokilo, ei rasvaton painokilo.

Ja jos tässä nyt mielipide-tasolle lähdetään niin mun mielestä tuo 1700 kcal on kyllä aika matala kalorimäärä dieetille. Mutta ei tästä kovin vaikeaa kannata tehdä, syö sen mitä syö ja katsoo mitä tapahtuu ja jos ei tapahdu mitään niin joko nostaa tai laskee ja katsoo mitä sitten tapahtuu :)

Joo mulle tuli ajatusharja tuossa painokilo-jutussa - en tajunnut että aloittaja on tosiaan niin "lyhyt", vaan ajattelin vaan vähentää vähän tuosta rasvallisesta painosta. Tosin itse olen pitänyt sitä nyrkkisääntöä oikeasti niin että 1 g / painokilo jonka olen oppinut mm. tästä:

Ravinteiden täsmäkäyttö osa 5 ? rasvan määrä ja lähteet | Fast Sports Nutrition

Jos on paljon ylipainoa niin varmaan jossain tuolla välimaastossa on totuus. Proteiinin kanssa yleensä puljataan rasvattoman painokilon mukaan, tuosta rasvasta en ole ihan varma.. Artikkelin mukaan se olisi kuitenkin painokilo, ei rasvaton painokilo.

Ja jos tässä nyt mielipide-tasolle lähdetään niin mun mielestä tuo 1700 kcal on kyllä aika matala kalorimäärä dieetille. Mutta ei tästä kovin vaikeaa kannata tehdä, syö sen mitä syö ja katsoo mitä tapahtuu ja jos ei tapahdu mitään niin joko nostaa tai laskee ja katsoo mitä sitten tapahtuu :)

Rasvamäärä suositus lasketaan 1g/painokilo ja se painokilo tarkoittaa normaalia hyvää painoa. Viestiketjun aloittaja olisi perushyvässä kunnossa n. 60-65kg eikä suinkaan 85 tai 90kg. Kuten jo aeimmin sanoin, hänen makrot ovat kunnossa, siellä on rasvaa 64g ja siitäkin on varaa vielä pudottaa dieetin edetessä. Tarpeet ylittävät rasvamäärät eivät ole suositeltavia, koska keho varastoi nämä rasvat todella helposti rasvasoluihin. Nämä kaikki tulee kyllä hyvin esille linkittämästä tekstistäsikin. Proteiinin osalta ehdotit 160g-200g, joka tekee 80-100kg rasvattoman painon mukaan, no se rasvaton painohan on about 50kg. Ja hiilareita ei ollut juuri lainkaan ja rasvaa lähes 50% kokonaisenergian määrästä. Koko setti oli aika poskellaan. Kyse on hyvin pitkälle matematiikasta ja täytyy tietää mitä tekee. Kyse ei ole musta tuntuu menetelmästä eikä mielipiteistä. Vaikeeta se ei ole, eikä siitä vaikeeta tarvitse tehdä, mutta pitää tietää mitä neuvoo. Vielä tuohon 1700kcal. Jos henkilön kokonaiskulutus olisi 2000kcal, joka on sekin aika korkea tuolla liikunnan määrällä. Siitä jos otetaan pois -500kcal, niin jäljelle jäisi 1500kcal. Hänellä onkin se yläkanttiin eli 1700kcal. Miten perustelet sen olevan liian matala?

No mä taas suosittelisin kokeilemaan ihan puhtaasti karppausta max 40g hiilareilla/vrk. Sellanen 1800 kcal/vrk ja liikunnan voit pitää kevyenä painonpudotuksen ajan jos ei paukut meinaa riittää.

No mä taas suosittelisin kokeilemaan ihan puhtaasti karppausta max 40g hiilareilla/vrk. Sellanen 1800 kcal/vrk ja liikunnan voit pitää kevyenä painonpudotuksen ajan jos ei paukut meinaa riittää.

Miksi? En epäile kyseisen metodin toimivuutta, mutta millä perustein tässä tapauksessa? En nähnyt aiheen aloittajan esim. mainitsevan, että hiilarit sinänsä aiheuttaisivat ruoansulatuksellisia ongelmia, tai että niiden syöminen on se, mikä aina riistäytyy käsistä. Miksi siis niitä rajoittamaan tasolle karppaus? Kyseessä kun on kolmesta makrosta kuitenkin se, mikä antaa konkreettista virtaa ja edesauttaa palautumista treenistä. Ja hedelmistä, vihanneksista yms. saa monia hyviä ravintoaineita sekä kuituja, ja nehän ovat lisäksi järjestään se vähäkalorinen vaihtoehto.

Liikunnan kevyenä pitäminen koko painonpudotuksen ajan lienee sekin vähän hankala vinkki, henkilön mittojen ollessa 158/116, melko pitkäkestoisesta projektista kun on kyse.

Olen samaa mieltä Penelopen kanssa. Kyse ei ole pelkästään dieetistä/painon pudotuksesta vaan elämäntapamuutoksesta. Aika harva ihminen pystyy/haluaa elää karpaten tai hyvin vähällä hh koko elämänsä ja taas lyhytkestoinen dieetti ei oikein toimi pitkällä juoksulla. Sillä saa toki kiloja pois, mutta kuinka käykään kun palataan ns. tavalliseen ruokavalioon takaisin. Ei ollakaan opittu syömään oikein ja ei tiedetäkään millainen ruokavalio olisi hyvä itselle ja millä paino pysyisi kurissa. Kun lähdetään kovasti rajoittamaan ruokavaliota, niin se aika harvalla toimii mentaalipuolellakaan. Karppaus rajoittaa syömisiä sekä se rajoittaa myös liikuntaa.

Oma neuvoni siis on, kirjaa kaikki syömiset/juomiset kalorilaskuriin (se on mielestäni aika kelpo laskuri. ) aluksi ihan joka päivä. Käytä sitä alkuperäistä makrojakaumaa. Kun opit syömään sen jakauman mukaisesti, ei tarvitse niin tarkasti niitä kirjata. Sinun pitää opetella ihan uusi tapa syödä ja se tietty vie aikaa ja vaatii vähän vaivaa, mutta on sen väärti. Lisää liikuntaa pikkuhiljaa. Kuntosaliharjoittelu on kaikista paras ja nopein tapa muuttaa kehon koostumusta, mutta toki ruokavalio on ykkönen. Ymmärrän oikein hyvin kuntosalikammosi, se on psyykkinen juttu. Voin kertoa kuitenkin, että suurin osa kuntosalilla olijoista arvostaa ihan varmasti liikkumistasi ja kannustavat sitä, vaikka suomalaiset sitä ehkä vähän huonosti osaavat sellaista ilmaista. Jos siellä on joku urpo arvostelemassa, niin se on hänen mielen heikkoutta. Tosin luulen, että suurin vihollisesi olet sinä itse itsellesi ja aika paljon oma mielesi tekee kepposiaan. Se harjoitteletko salilla laitteilla vai vapailla painoilla ja mitä harjoittelet on alussa kohtalaiset yhdentekevää, toki tekniikka täytyy olla kunnossa. Kehitystä tulee ihan varmasti joka tapauksessa, jos tehot ovat hyviä. Eli hyvin pitkälle se on itsestäsi kiinni mitä tuloksia sieltä saat. Laiteharjoittelu voi olla aluksi jopa suotavaa, koska kehosi hallinta voi olla heikkoa. Vapailla painoilla voi vaikka lämmitellä ja sitä kautta hakea siihen tuntumaa ja tekniikkaa. Hyvä pt on tietysti erinomainen apu sinulle liikunnan ja ruokavalion suhteen :). Tsemppiä, saat ihan varmasti painoasi alas ja itsesi huippukuntoon, jos sitä tarpeeksi haluat ja olet valmis tekemään töitä sen eteen :)

Ihan vaikka kokeilumielessä jos ei muuten. Tunnen monia ihmisiä joiden laihdutus ei ole ottanut tulta alleen ennen siirtymistä VHH-dieettiin. Ja hiilareiden rajanhan voi jokainen etsiä itse. Kunhan nyt muistaa siinäkin pitää kalorivajeesta huolta eikä mättää sitä rasvaa ikkunoista ja ovista sisään. Eikä repsuiluun ole varaa.

Itse en ole varsinaisesti ylipainoinen ollut koskaan, mutta varsinainen jojo-laihduttaja vuosikymmenien ajan. Kitudieeteillä paino alas, jonka jälkeen taas ylös. Kokeilin muutama vuosi sitten myös tuota Go Fat Go:ta ja tulos oli sama, pari kiloa alas, sen jälkeen jumi ja painoa jopa takaisin. Ja vatsassa outo turvonnut olo. Sen jälkeen siirryin ekan kerran karppaukseen, jonka avulla paino tippui nopeasti normaalipainon ylärajalta normaalipainon alarajalle ilman nälkää ja makeaan sortumista.

Kuopus on vuoden ja 20 raskauskiloa tiputin nopeasti samalla metodilla. Rasvaprosentti n. 14. Rasva polttaa rasvaa. Tällä hetkellä syön n. 150g hiilareita ja siihen sisältyy niin marjoja, hedelmiä kuin kasviksia reilusti yli suositustenkin. Viljoja ja sokereita en edes kaipaa. Ja tietenkin jos palaa vanhaan, paino tulee takaisin. Ihan niinkuin minkä tahansa dieetin jälkeen. Moni vhh:ta kokeillut ei vaan halua palata vanhaan. Itse syön nykyään n. 3000 kcal/vrk 160/54 mitoilla, elimistö toimii kuin unelma.

Ja toki liikuntaa kannattaa harrastaa, mutta ruokavalio on se pääasia. Eli jaksamisen mukaan.

Onpa tänne tullut paljon kommentteja. :)

Kaloriklubiin olen nyt kirjaillut kaikki syömiset kiloklubin sijaan. Punnitsen edelleen kaiken, ettei tule mitään "mutu"- määriä. Liikuntaa olen lisäillyt jo jonkin verran (kahvakuulatreenejä, vesijumppaa ja -juoksua). Tarkoitus ois liikkua edes se puolituntia kunnolla kuusi kertaa viikossa. Katsotaan miten onnistuu..

Karppaustakin mä olen miettinyt, mutta en ole oikein päässyt selvyyteen että millaisin makrojakaumin mun pitäisi siinä sitten mennä? Ja laskisinko kalorit silti? Olen karpannut joskus aiemmin, mutta silloin menin tiukalla ketolinjalla ja ihan siihen en haluaisi nyt ryhtyä sillä haluan syödä reilusti vihanneksia ja marjoja ja hedelmääkin joskus. Jonkun tyyppistä karppausta tää mun ruokavalio taitaa nyttenkin olla, kun en käytä sokeria eikä puhtaita hiilareitakaan juuri enää tule kun jätin aamupalasta kaurahiutaleet nyt pois.

Sen verran muutosta ruokavaliossani on nyt tapahtunut, että iltapala on jäänyt pois kokonaan. Tulen töistä kotiin viiden paikkeilla ja siitä sitten suoraan uimaan/kahvakuulatreeniä. Näin ollen syötyä tulee sitten vasta joskus klo 19 pintaan, enkä jaksa enää myöhemmin iltapalaa syödä. Mutta se ei varmaankaan haittaa mitään mun tapauksessa. Kalorit on jääneet nyt 1600 kieppeille, kun olen lisännyt tietoisesti vähän rasvaa (ajattelin aikaisempien kommenttien perusteella että se on ok).

Rasvamäärä suositus lasketaan 1g/painokilo ja se painokilo tarkoittaa normaalia hyvää painoa. Viestiketjun aloittaja olisi perushyvässä kunnossa n. 60-65kg eikä suinkaan 85 tai 90kg. Kuten jo aeimmin sanoin, hänen makrot ovat kunnossa, siellä on rasvaa 64g ja siitäkin on varaa vielä pudottaa dieetin edetessä.
Ok ok, myönnän että olen väärässä, koska en osaa neuvoa reilusti ylipainoista. Olen enemmän asiantunteva siinä tilanteessa kun sulatellaan ns viimeisiä rasvoja. Pakko kuitenkin vielä sanoa, että tuo 1 g rasvaa on minimi-suositus. Ei ole mitään syytä miksi rasvaa ei voisi olla enemmänkin ruokavaliossa, ja se on esim. hormoonien kannalta välttämätöntä. Itse sain ohjeeksi 1-2 g.

Jos henkilön kokonaiskulutus olisi 2000kcal, joka on sekin aika korkea tuolla liikunnan määrällä. Siitä jos otetaan pois -500kcal, niin jäljelle jäisi 1500kcal. Hänellä onkin se yläkanttiin eli 1700kcal. Miten perustelet sen olevan liian matala?
Mun mielestä taas ei ole vaan tämän kokoisen henkilön kokonaiskulutus on siellä 2300-2500 kcal hujakoilla ainakin Kalorilaskurin mukaan, jonka olen kokenut hyväksi ja hyvinkin suuntaa-antavaksi laskuriksi. Mun mielestä siis semmonen 1800-1900 kcal olisi ihan varteenotettava kalorimäärä josta sitä rasvaa voisi olla sitten sen 60-80 g, proteiinia 120-160 g ja loput hiiareita. Mutta kuten sanottu, mun vinkkejä ei tässä tapauksessa kannata uskoa koska en ole isoihin laidutusmääriin erikoistunut. Unohdetaan siis nämä minun kommentit tämän casen kohdalta :)

Liikunnan kevyenä pitäminen koko painonpudotuksen ajan lienee sekin vähän hankala vinkki, henkilön mittojen ollessa 158/116, melko pitkäkestoisesta projektista kun on kyse.

Ehdottomasti samaa mieltä. Aloituksen perusteella peruskuntoakaan ei oikein ole, joten sitä kannattaa alkaa kehittää mieluummin nyt kuin huomenna. Liikkumisesta saa sitä paitsi energiaa, joka auttaa eteenpäin kun viikko viikolta tai ainakin kuukausi kuukaudelta huomaa jaksavansa paremmin. Omaa kroppaa pitää tietysti kuunnella, sillä mm. lenkkeilyllä vasta-alkaja voi hankkia jopa marssimurtuman. Oman kropan suhteen pidän ohjenuorana, että lihaskipu (helvetillinenkin) on ok, mutta jos kipu on jossain muussa kuin lihaksessa, on syytä viheltää peli poikki heti. En tosin ole lääkäri enkä fyssari, heillä voisi olla jotain vielä viisaampaa sanottavaa :)

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Rasvaprosentti n. 14. Rasva polttaa rasvaa. Tällä hetkellä syön n. 150g hiilareita ja siihen sisältyy niin marjoja, hedelmiä kuin kasviksia reilusti yli suositustenkin. Viljoja ja sokereita en edes kaipaa. Ja tietenkin jos palaa vanhaan, paino tulee takaisin. Ihan niinkuin minkä tahansa dieetin jälkeen. Moni vhh:ta kokeillut ei vaan halua palata vanhaan. Itse syön nykyään n. 3000 kcal/vrk 160/54 mitoilla, elimistö toimii kuin unelma.

Sä kun näytät tätä samaa postanneen jo toisaallekin, niin en osaa enää olla puuttumatta. Oma rasvaprosentti viimeisen mittauksen mukaan oli tuo sama 14. Siitä todennäköisesti hieman noussut, tai ainakin niin olen jopa yrittänyt. Mitat 171/61, ja kaloreita menee päivässä nykyisellään tuo sama 3000. Makrojakauman ollessa ei välttämättä enää by the book, eli hiilareita tulee välillä jopa 300-400g/ per päivä. Läskiä ei kuitenkaan näköjään silti kerry, kun syön kulutuksen mukaan ja hiilareissa toki suosin hyviä hiilareita, mutta kyllä tuolla kalorimäärällä hulahtaa käkättimestä alas myös niitä huonompiakin hiilareita useammin kuin viitsin tunnustaa.

Eli pointti? Sun kokemus on sun henkilökohtainen kokemus ja sulle sopiva metodi. Oma kokemus on oma henkilökohtainen kokemukseni, ja minulle sopiva.

Ja jos tässä samalla rasvaprosentilla ja kulutuksella on jo kaksi näin täysin päinvastaista kokemusta aiheesta hiilarit, voitaneen todeta, ettei voi yleistää, saati ottaa johtopäätöksiä, että hiilarit ovat automaattisesti saatanasta, tai että jokaiselle sopii sekään, että niitä syö paljon.

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kaikille sama tepsisi. Aloittaja nyt kysyi vinkkejä, niin niitä oletettavasti saa antaa erilaisia. Siitähän voi sitten valita mitä lähtee kokeilemaan :)

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kaikille sama tepsisi. Aloittaja nyt kysyi vinkkejä, niin niitä oletettavasti saa antaa erilaisia. Siitähän voi sitten valita mitä lähtee kokeilemaan :)

Totta. Mutta mä nyt vaan vastustan sitä, että lähdetään demonisoimaan yksittäistä makroa, saati rajoittamaan sitä ruokavaliossa vain jonkun muotijutun takia. Hiilareissa on eroja, mutta niin on myös rasvoissakin, ja tulisi proteiinin lähteidenkin olla mielummin monipuolisia. Ja tuota, että sun paino jotenkin automaattisesti räjähtäisi tasoon läski, josko ruokavalioosi taas lisäisitkin reippaammin hyviä hiilareita, niin oletko kokeillut? Lukemani perusteella et, joten ei sitä vaan voi faktana julistaa sitäkään :)

Karppaus nyt tuskin mikään muotijuttu enää on :) Eikä sen tehoa kai kukaan nykyään edes yritä kieltää. Ja kyllähän hiilarit nestettä sitoo ja MINULLA (myös monilla muilla) ylläpitää mm. Makeanhimoa, josta ap ei kak kuitenkaan kertonut kärsivänsä.

Mutta ei kai me täällä olla keskustelemassa minusta tai siitä mikä sinua ärsyttää vaan siitä, mitä ap:n kannattaa yrittää. Ja vinkkejä siihen on nyt annettu eri tahoilta.

Kerroit ap muuten kokeilleesi aiemmin karppausta, saitko painon sillä putoamaan? Ja onhan tiukka ketokarppaus monille liian rajoittavaa, en itsekään suostu ilman mm. Marjoja, kasviksia ja maitotuotteita elelemään :)

mites ap:llä menee? :)
itse neuvoisin _rajoittamaan_ hiilareita, mutta syödään paljon KASVIKSIA, MARJOJA ja jopa yhden hedelmänkin. - kilo(okei: marjat voi sisällyttää tähän) kasviksia siis VHH-kasviksia jaettuna 5 aterialle ja siihen kylkeen joku proteiini niin, että proteiinia tulee se n.2g tavoitepainokilo eli vaikka tavoitteena 70kg niin 140g proteiinia. - rasvaa en mäkään oikein osaa laskea noin paljolle ylipainolle, mutta jos hh:t on vaikka 60-100 niin kyllä kait kaloreihin sitten vähän reilummin rasvaakin mahtuu, vaikka olis vajeella? :)
pääpointti oli, että SYÖ VATSASI TÄYTEEN kasviksia, vaikka sitten se 4 kertaa päivässä(+ ne proteiinit ja hyvät rasvat, joihin minä sisällytän kaikki luonnolliset rasvat). Juo puhdasta vettä 2-3 litraa päivässä. liiku mutta älä tee siitä pakollista vai väkinäistä*; kyllä se paino laskee ja rasva palaa, vaikka ei liikkuisi. - sitten kun olet painoa saanut alas, mieti sitten miltä tuntuisi mennä salille. - ensin 1 kerran ja sitten vaikka 2 kertaa viikossa. :)
mun mielestä kans 1700 on minimi kalorit, joihin mahtuu jo paljon kasviksia, marjoja ja jopa kaurapuuroa, jos sitä haluaa syödä. - tosin jos liikkuminen on sohvan ja jääkaapin väliä, ehkä sitten vähän vähemmän. ;)

mutta olis kiva kuulla kuulumisia, että oletko löytänyt sitä omaa punaista lankaasi? :)

Heipä hei.
Täällä edelleen sinnitellään. Eikä sitä punaista lankaa ole vieläkään löytynyt..

Tällä hetkellä mun hiilarit menee siellä 50-70g kieppeillä per päivä. Hiilarit tulee kasviksista, marjoista, maitotaloustuotteista ja joskus siitä hedelmästäkin. Proteiinia suunnilleen 100-150g/päivä ja sitä rasvaa sitten 80-120g/päivä. Paino jumittaa, putoaa ja nousee taas takaisin. Todella raastavaa. Liikuntana kävelyä reippaalla vauhdilla 30-60min muutaman kerran viikossa plus kahvakuulaa pari kertaa. Paitsi nyt kun kesäloma loppui, niin liikunnat on taas jääneet vähemmälle.

Olen jo miettinyt sitäkin, että pitäisiköhän kokeiluluontoisesti jättää kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta?

Positiivista on se, että kaikesta huolimatta mä edelleen syön terveellisesti enkä ole repsunut takaisin herkkuihin -edes kesälomalla. (Ja että mä olen oppinut syömään runsaasti kasviksia. Lounaalla ja päivällisella on PAKKO saada tuoresalaattia lautaselle) Negatiivista taas se, että painon pudotus ei ole ollenkaan sitä luokkaa mitä sen toivoisin olevan. Pudotustahti on noin kilo per kk ja se on vähän tälle elopainolle...

Tarkoitus olisi tässä syksyllä raottaa punttisalin ovea ja uskaltautua sinne. Pitäisi vain löytää jostain joku sopiva ohjelma mulle, jonka kanssa voisin salilla mennä.

Olen samaa mieltä Penelopen kanssa. Kyse ei ole pelkästään dieetistä/painon pudotuksesta vaan elämäntapamuutoksesta. Aika harva ihminen pystyy/haluaa elää karpaten tai hyvin vähällä hh koko elämänsä ja taas lyhytkestoinen dieetti ei oikein toimi pitkällä juoksulla. Sillä saa toki kiloja pois, mutta kuinka käykään kun palataan ns. tavalliseen ruokavalioon takaisin. Ei ollakaan opittu syömään oikein ja ei tiedetäkään millainen ruokavalio olisi hyvä itselle ja millä paino pysyisi kurissa. Kun lähdetään kovasti rajoittamaan ruokavaliota, niin se aika harvalla toimii mentaalipuolellakaan. Karppaus rajoittaa syömisiä sekä se rajoittaa myös liikuntaa.

Mä nyt olen vähän eri mieltä tuosta karppauksesta ja mun mielestä se voisi olla tässä tapauksessa erittäin varteenotettava vaihtoehto. Etenkin, kun mun mielestä vhh:n voi toteuttaa järkevästi siten, että opetellaan samalla niitä hyviä ruokailutapoja. Aluksihan siinä on tiukka rajoitus hiilareille, mutta kyllähän kyseisessä "dieetissä" aletaan pikkuhiljaa nostaa hiilarin määrää viikotasolla, eli "normaaliin" ruokavalioon ei palata yks kaks yllättäin. Samalla, yhdistettynä lihaskuntotreeniin vaikka sillä kahvakuulalla, saadaan kroppaa opetettua polttamaan rasvaa. Ehkä aloittajan kroppa voisi tarvita nimenomaan tuollaista starttia.

- - - Updated - - -

Heipä hei.
Täällä edelleen sinnitellään. Eikä sitä punaista lankaa ole vieläkään löytynyt..

Tällä hetkellä mun hiilarit menee siellä 50-70g kieppeillä per päivä. Hiilarit tulee kasviksista, marjoista, maitotaloustuotteista ja joskus siitä hedelmästäkin. Proteiinia suunnilleen 100-150g/päivä ja sitä rasvaa sitten 80-120g/päivä. Paino jumittaa, putoaa ja nousee taas takaisin. Todella raastavaa. Liikuntana kävelyä reippaalla vauhdilla 30-60min muutaman kerran viikossa plus kahvakuulaa pari kertaa. Paitsi nyt kun kesäloma loppui, niin liikunnat on taas jääneet vähemmälle.

Olen jo miettinyt sitäkin, että pitäisiköhän kokeiluluontoisesti jättää kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta?

Positiivista on se, että kaikesta huolimatta mä edelleen syön terveellisesti enkä ole repsunut takaisin herkkuihin -edes kesälomalla. (Ja että mä olen oppinut syömään runsaasti kasviksia. Lounaalla ja päivällisella on PAKKO saada tuoresalaattia lautaselle) Negatiivista taas se, että painon pudotus ei ole ollenkaan sitä luokkaa mitä sen toivoisin olevan. Pudotustahti on noin kilo per kk ja se on vähän tälle elopainolle...

Tarkoitus olisi tässä syksyllä raottaa punttisalin ovea ja uskaltautua sinne. Pitäisi vain löytää jostain joku sopiva ohjelma mulle, jonka kanssa voisin salilla mennä.

Kokeile vaan vähentää maitotuotteita. Sillähän se selviää, auttaako vai ei. :) Ja muutenkin, jos ruokailutavat on olleet pitempään retuperällä, opetteluahan se aluksi pitkälti on. Kyllä se tasapaino löytyy kun tarpeeksi kärsivällisesti ja suunnitelmallisesti käy näitä asioita läpi.

Mitä teet sillä kahvakuulalla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom