HIIT?? sekä aamuaerobisesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mimuli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Unikko sanoi:
Rasvan hajottaminen keholle sopivaan muotoon on kuitenkin paljon hitaampaa, kuin glykogeenin (kirjoitetaankohan noin :D ) käyttäminen suoraan lihaksista ja maksasta. Joten rasvan käyttäminen käsittääkseni alkaa vasta kun glykogeeniarastot ovat huvenneet loppuun. En ala enempää väittämään, kun en asiasta oikeesti tiedä mittään! Kuhan tässä viritän keskustelua, joku viisaampi voi valaista lisää :) !

En ole minäkään mikään ravitsemuksen asiantuntija, mutta spekuloidaan nyt jotain!

Lepotilassa ihminen käyttää pääasiassa rasvaa energialähteenään. Keskushermosto on asia erikseen, se vaatii ehtaa glukoosia toimiakseen hyvin.
Kun tehdään lihastyötä, aletaan pilkkoa lihasten glykogeenejä ja kun ne on käytetty loppuun, siirrytään rasvaan ja lihasten polttamiseen. Dieetillä nämä glykogeenivarastot ovat yleensä aika tyhjät, joten rasvaa aletaan polttaa aika pian lihastyön alkaessa. Jos työ on "matalatempoista" (rasvanpolttosyke tai jotain..) rankempaa, aletaan aminohappojakin käyttää. Eli minun järkeni mukaan tyhjällä mahalla & dieetillä kovalla sykkeellä rehkiminen vie lihat..
Mutta luonto ei kyllä toimi ihan näin suoraviivaisesti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä oon tehny intervalliharjotuksia aamuaerobisessa ja pidän tehokkaina.Oon toteuttanu ne sykerajoja seuraamalla...10min. alkulämppä, eka pari vetoo n.145 sykkeellä 2min ja kävelyä 3min, pari seuraavaa vetoo 165 sykkeellä 2min ja taas 3min kävelyä, viimeset vedot syke nii korkeelle kun pääsee 2min ja loppuaika reipasta kävelyä niin että tunti tuli täyteen. Aamuaerobisilla en tosin nostanu sykettä maksimikestävyyden puolelle, reisistä lähti kuitenkin läskit hienosti :)

Zone-sarja -42%
Täälläkin yksi "hiittaaja"... Itse olen soveltanut sitä oman kunnon mukaan, sillä en ole tottunut juoksemaan kovaa, vaan pitkään... Kävelen viereiselle urheilukentälle ja vedän intervallit, jotka ei (vielä) kestä 30 & 30 sekuntia, vaan alotan 40 s hölkällä, ja sitten 20 s täysillä. Neljä kertaa on nyt tullut tehtyä 4 minuutin setti, ja tänään tuntui siltä, että sen seuraavan minuutin lisääminen on paikallaan.

Tehosta en vielä osaa sanoa, kun dietti on vasta alkuvaiheessa. Paino on pudonnut hitaahkosti, mutta pudotettavaakaan ei ole paljon.

Mutta päätellen siitä, että hiki ja etenkin pitkään kestävä jälkihiki on aivan älytön, aineenvaihdunta ainakin tykkää :-)

Mulla myös aamuiset intervallit tuottaneet paljon tulosta. Yleensä venyttelen vähän ennen lähtöä ja hississä, sitten kävelen reippaasti 15-20 min, HIITiä tällä hetkellä 8 min (teen aamuairobisen 7 kertaa viikossa, 4-5 pv HIITin kans ja 2-3 pv pelkkä reipas kävely tai uinti). Ja loppuun vielä 15-20 min kävelyä.

Työpäivänä lenkille suunnataan joskus jo 5 maissa, mutta ihmeen ihanasti sen jälkeen jaksaa! :rock: Siihen jalkatreeninä portaiden kipuaminen 7. kerrokseen, jalkatreenipäivänä x2. Aluksi ei kyllä jalat kestänyt, mutta yllättävän nopeasti ne tuohon tottui! (siis lähdin koko hommaan suth huonokuntoisena, kahden lapsen synnytys ja imetyskaudet takana, aktiivisesti liikkuen mutta ei mitenkään järjestelmällisesti tai säännöllisesti.)

Nyt vituttaa kun viikkoon ei ole päässyt treenaamaan: hammaslääkäri kiskoi viisaudenhampaita irti ja juoksu ei vieläkään ota sujuakseen, varmaan jotain tulehduksenpoikasta iskee kun koko alaleuka edelleenkin kosketusarka eikä kestä yhtään rajumpaa liikettä. :evil:

Latest posts

Back
Ylös Bottom