HIIT?? sekä aamuaerobisesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mimuli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitähän tuo HIIT oikein meinaa? Siitä paljon kohkataan mutta en millään löydä tietoa mitä se tarkoittaa? Aina vaan lukee, tee HIITttiä tms. Mutta jotenkin liittyy rasvanpolttoon vissiin? Sillä siitä kiinnostuin.

Ja olisiko ideoita aamuaerobiseksi? Edelleenkään en ole asian eteen saanut mitään tehtyä, aamulenkki olis kai hyvä, mutta tarkoittaa sitä että pitäis sittenkävellä sellainen 2,5h että poika saa nukuttua tarpeeksi pitkät unet, muuten herää vaunuista siirtäessä ja jää unet lyhykäisiksi. Ja siitä taas kärsii kaikki. Aamulenkki ennen miehen töihin lähtöä olis tietty mahdollinen, mutta kun mä ne ole mikään aamuvirkku ollu koskaan. Nautin siitä että saan nukkua mahdollisimman pitkään.

Mitä siis voisi tehdä kotona? Pitäiskö hankkia joku pieni laite, stepperi tai joku? Taitaa kyllä olla kalliita. Pallo löytyy mutten oikein tiedä mitä sillä tehdä, vatsalihaksiin olis kai hyvä.

t. Mimuli, jolla edelleen sormi suussa...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mimuli sanoi:
Mitähän tuo HIIT oikein meinaa?

Ja olisiko ideoita aamuaerobiseksi?

Mitä siis voisi tehdä kotona? Pitäiskö hankkia joku pieni laite, stepperi tai joku? Taitaa kyllä olla kalliita.
HIIT on nopea, esim. 4 minuutin kestoinen intervalliharjoitus. Sen voi tehdä esim. juosten: 30sek täysillä, 30sek hitaammin, 30sek täysillä, 30 sek hitaammin... jne. kunnes se 4min tulee täyteen. Kun kunto kasvaa, aikaa pidennetään. Intervallia voi toki tehdä vähän rauhallisemminkin. Myös mäkinen maasto lenkeillä tuo sykevaihteluita lenkkiin ihan itsestään. Intervalliharjoitukset ovat kuitenkin ymmärtääkseni aika tehokkaita rasvanpolton kannalta, varsinkin aamulla tyhjällä mahalla.

Aamuaerobista voit tehdä kävellen, sauvakävellen, kotona tanssien/jumpaten (josta mulla tulee ainaki niin hölmö olo, etten sitä tee), pyöräillen, kuntopyörällä, salilla cross trainerilla/kävelymatolla/stepperillä/soutulaitteella tms., juosten, uiden... Vaihtoehtojahan on varmasti yhtä paljon kuin liikkujia: kaikki eivät tykkää samoista jutuista. Minusta mukavinta on aamulla käydä joko sauvakävelemässä tai polkea kuntopyörää kotona joku hyvä kirja tai naistenlehti kourassa.

Tuossa yllä tulikin noita esimerkkejä, mitä kotona voi tehdä. Kuntopyörä on minusta tosi hyvä, mutta ei mullakaan olis ollut varaa ostaa sellaista: lainasin siis vanhemmiltani heidän kuntopyöränsä siihen asti kun siitepölyaika menee ohi (allerginen kun olen, niin ei voi paljon ulkona tuona aikana olla :(). Paras aamun aloitus on silti lenkki ulkona: saa raitista ilmaa ja virkistyy hyvin heti aamusta!

Faidra tossa kertoilikin jo Hiitistä, joten en sen kummemmin siihen enää puutu, mutta pari asiaa voisin kertoa omista kokemuksistani. Eli hiittiä oon vetänyt nyt parisen kertaa, ensimmäisellä kerralle tein hiitit aamuisin (tyhjään vatsaan tietysti) kuntosalilla juoksumatolla. Tämä siksi, etten uskaltunut lähteä taiteileen ulos, kun oli lunta ja jäätä. Hiitti on minulle todella sopiva ja rasvaa lähti - äärimmäisen tehokas!!! :rock: Nyt aloitin hiitit toisen kerran ulkona. Huomasin kyllä, että ulkona tehdyt hiitit oli moninkerroin raskaampaa kun esim juoksumatolla tehty. Tällä kertaa on tavoitteena 12 min, mikä tulee olemaan tappomeininkiä. Eli joka kolmas kerta lisätään minuutti (4 minuutista lähdetään) ja 12 minuuttiin siis tähdätään. Katotaan nyt miten kunto kestää. :D

Muuten kaikenlainen aamuaerobinen on tehokasta kunhan sen tekee sopivalla sykkeellä ja niin, että tulee hiki. Faidra tossa ehdottelikin jo kaikkea, siitä vaan ettimään itelleen sopivin. Mä ite oon joskus vetänyt puolen tunnin aamuaerobisen hyppimällä kämpässä musiikin tahtiin ja juoksemalla ympyrää olohuoneessa -hullun touhua, mutta parempi se kuin ei mitään. :lol2:

Miten, Iines Ankka, nostat tuota aikaa? Minuutti per viikko vai riittääkö 30 s? Alkoi hiukan kiinnostaa tämänkin kokeilu :) Saisi tuota surkeaa aerobista kuntoakin kehitettyä.

Mä teen sen niin, että joka kolmas kerta tulis yks minuutti lisää, eli 4, 4, 5, 5, 6, 6, 7, 7 jne. Toi joka kolmas kerta on vähän huonosti selitetty, mutta ideana on siis se, että aina kaksi kertaa juostaan sama minuuttimäärä ja sitten lisätään 1 minuutti. Kolmisen kertaa viikossa mä vedän noi hiitit, ja 12 minuuttiin tähtään. Silloin toi hiitti rupeama kestää yhteensä 6 vko. Mä ite pidän aina kirjaa noista ajoista, että tiedän missä mennään. Toivottavasti sait jotain selvää tosta sepustuksesta. :)

Toinen vaihtoehto on, että joka neljäs kerta lisätään minuutti, eli jos teet hiitit kolme kertaa viikossa, niin aina seuraavalla viikolla lisäät minuutin. Ja jos tähtäät 12 minuuttiin, niin silloin teet hiittejä 9 vkoa.

Ja jos aerobista kuntoa haluut kehittää, niiin hiitit on kyllä mahtava siihen. Ja ite oon kyllä huomannut, että rasva palaa. :D

Ja ennen itse hiittiiä lämmittelen noin 15 minuuttia. Eli kävelen reippaasti, jotta tulis lämmin ja syke nousisi.

Mitenkäs sykealueet? Täysillä siis niin täysillä kuin pääsee ja kevyemmin sitten miten nopeesti? Eli toimisko jos kävelen reippaasti 15min, sitten HIITtiä päälle niin että sen 30sek juoksen täysillä, sitten taas kävelen reippaasti? Mulla maksimi syke olis viissiin siinä 180 tienoilla. Mitenkähän onnistuisi tuo juoksu, mulla kun on jalat niin surkeet, nilkat menee paikoiltaan. Nilkkatuet varmaan täytyy ostaa ainakin. Josko ne siitä vaikka tottuisi sitten myös.

Mä alotan aina ensin hölkällä eli lopetan aina hiitit siihen spurttiin. Eli 30 sek hölkkä, 30 sek täysillä jne. Ja kyllähän se reipas kävelykin varmaan paikkaa sen kevyen hölkän, siinä ei sitten vaan ehkä oo niin korkee syke enää.

Sykealueista sen verran, että pulssi ei missään vaiheessa sais laskea kovin alas (ei se kyllä laskekaan), eli tollanen 130-160 on hyvä minimisyke sen kovimmillaan noustessa n. 180 (riippuen omasta maksimisykkeestä). Itellä syke liikkuu siinä 140-170 välillä -hyvin harvoin saan sykkeen nousemaan sinne 180.

Itellä ensimmäisen hiitin aikana oli myös jalkakipuja. Ongelmana ei kuitenkaan ollut nilkat, vaan jalkapöytä tuli kipeeks huonojen lenkkitossujen takia. Siispä suuntasin kauppaan ja ostin itelleni kunnon juoksulenkkarit -nyt ei tuu kipuja ja muutenkin lenkit sujuu paremmin. :D Mutta jos sulla on nilkkavaivoja, niin ehdottaisin nilkkatukien hankkimista, jotta sulle ei tuu mitään loukkaantumisia.

Ja vinkki kaikille, Hiittiä ei kantsi tehdä samana päivänä kuin treenaa jalkoja -täysi tuska seuraavana päivänä. :itku: Mutta kaikesta oppii. :D Mutta tosiaan, olis hyvä jos hiitit vois tehdä punttipäivien välissä. Ite en siihen aina kykene (viikossa on aivan liian vähän päiviä), joten aina välillä teen aamulla hiitit ja päivällä jo suuntaan salille.

Minkäköhän takia juuri aamuaerobinen on niin "tehokasta"? Onko siihen joku ihan OIKEA syy (muu kuin että elimistö alkaisi kuluttaa rasvavarastoja pari minuuttia aikaisemmin kuin muutama tunti syömisen jälkeen)? Mä käyn iltaisin lenkillä ja mulle se on huomattavasti "tehokkaampaa", koska aamuisin olen niin tukossa, ettei hölkkäämisestä tule yhtään mitään. Aamulla saan lähinnä hillittömiä pistoja mahaan (mistäköhän sekin johtuu?)...

Joka tapauksessa mä olen tähän asti kuvitellut, että merkitystä on loppujen lopuksi vain sillä, kuinka paljon kuluttaa/syö. Jos aamu ei ole paras mahdollinen aika polttaa ahmittuja kaloreita, niin kyllä se onnistuu illallakin. Ainakin mä olen tällä taktiikalla pysynyt läskittömänä. Pointti on kai se, että sen aerobisen tekee jossain välissä sen sijaan, että jättäisi lenkkeilyt tekemättä huonoon ajankohtaan vedoten.

Niin ja aloittajan tekstin perusteella kuvittelin, että kyseessä on samanlainen treenailija kuin esim. minä, eikä tosissaan kilpailuihin itseään trimmaava himobodari... ;)

Niin en tiedä onko sillä ajankohdalla niin merkityksellistä eroa. Aamulenkki joka tapauksessa piristää ja alottaa päivän mukavasti :) Ainakin niillä, joille se "sopii". Ei tietty sillon jos ei mitenkään jaksa tai pysty tai alottaa työt jo klo 6 aamulla tms.

Kyllähän jossain sanottiin myös et aamulenkki on siitä tehokas että se virittää kropan koko päiväks kuluttaan vähän enemmän kuin se kuluttais ilman sitä lenkkiä. Eli herättää kropan toimintaan. Mutta enpä valitettavasti muista yhtään, mikä lähde on kyseessä.

Jos ei aamulenkkiä pysty tekeen ni ei sillä verukkeella tietenkään pidä aerobista kokonaan unohtaa, niin kun T.K. tossa mainitsit.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän se on niin, että kaikki aerobinen (on se sitten aamu- ilta tai päviä) on tehokasta, ei se siitä kellonajasta oo kiinni. Itellä vaan sopii tuo aamuaerobinen, kun tuntuu, et päivä lähtee niiiiiin hyvin käyntiin.

Musclenetin sivuilla oli kuiteskin tällanen juttu Hiitin yhteydessä: Polttaa tehokkaasti rasvaa mm. siksi, että tämä toteutetaan aamulla tyhjään vatsaan jolloin elimistön hiilihydraattivarastot (=ensisijainen energian lähde) ovat tyhjät ja käytetään rasvaa (toissijainen energian lähde) energian tuottamiseen. Syke säilyy korkealla pitkään treenin jälkeenkin ja rasvanpoltto jatkuu tehokkaana 30-60min lenkin jälkeen jos maltetaan olla syömättä. Kaikki urheilu heti aamusta toteutettuna runnoo aineenvaihdunnan tehokkaasti käyntiin koko päiväksi ja mielikin pysyy vireämpänä.

Mutta siis aerobiset kantsii tehdä silloin, kun itelle sopii. Eli tärkeempää on mun mielestä se, että kuuntelee omaa kroppaansa. :D

Mites tuo hiitin tekeminen kuntopyörällä onnistuu? Täällä periferiassa kun ei ole vielä lenkkipolut sulaneet ja asfaltilla en viitsi juosta. Lainasin nimittän tuttavalta kuntopyörää. Ja pitääkös tässä nyt sykemittarikin hommata?

By the way.... ymmärrän kyllä hyvin ihmisiä, joilla kuntopyörät jäävät nurkkaan vaatetelineeksi. :)

Iines Ankka sanoi:
Musclenetin sivuilla oli kuiteskin tällanen juttu Hiitin yhteydessä: Polttaa tehokkaasti rasvaa mm. siksi, että tämä toteutetaan aamulla tyhjään vatsaan jolloin elimistön hiilihydraattivarastot (=ensisijainen energian lähde) ovat tyhjät ja käytetään rasvaa (toissijainen energian lähde) energian tuottamiseen. Syke säilyy korkealla pitkään treenin jälkeenkin ja rasvanpoltto jatkuu tehokkaana 30-60min lenkin jälkeen jos maltetaan olla syömättä.

Tää on se juttu mitä mä en oo aamuaerobisissa koskaan ymmärtäny. Eli miks se energia otetaan just rasvavarastoista eikä lihaksista? Onko joku todistanu että näin on vai onko se niin itsestään selvää että sitä ei tarvi edes todistaa? :tyhmä:

Mites on Iines Ankka teetkö hiitin jälkeen vielä kävellen aerobista..vai onko tuo koko aamulenkkisi.15 min lämmitttely kävellen ja12 min HIIT? Kiinnostuin ite tuosta harjoituksesta joten pitääs huomen aamulla kokeilla.Kertoilen huomen ilalla miten kävi.

Kun käydään ihan juoksemassa, niin kehon rasvavarastoja aletaan käyttämään enrgianlähteeksi vasta 1,5-2 h lenkin aloittamisen jälkeen. Mitenköhän rasvan käyttö energiaksi aamuisin muka alkaa heti? Keho ei muutenkaan 'osaa' heti aloittaa rasvavarastojen käyttämistä energiaksi, vaan esimerkiksi maratonille harjoiteltaessa on tarkoitus juosta kahden tunnin lenkkejä sen takia, että keho 'oppisi' tähän prosessiin, eikä juoksu maratonilla sitten tyssäisi tämän takia. Olen hieman skeptinen koko HIIT:n suhteen... Hirmu moni tämän metodin rasvaa polttavaan vaikutukseen kuitenkin tuntuu uskovan.

Edit. Saattoi mennä alkuperäisen asian vierestä, en kovin tarkkaan lueskellut aikaisempia viestejä :D!

Zone-sarja -42%
Unikko sanoi:
Kun käydään ihan juoksemassa, niin kehon rasvavarastoja aletaan käyttämään enrgianlähteeksi vasta 1,5-2 h lenkin aloittamisen jälkeen...

Hmmm. Minä kun taas muistelen kuulleeni/lukeneeni, että tämä "rasvaa alkaa palaa liikuttaessa vasta tietyn ajan jälkeen" olisi todistettu nyttemmin samanlaiseksi myytiksi kuin ns. rasvanpolttosykekin. Että rasvaa kulutetaan energiaksi liikuntasuorituksen alusta asti, mutta poltetun rasvan määrä lisääntyy prosentuaalisesti, mitä pitempään liikutaan = mitä tyhjemmiksi kehon hiilarivarastot käyvät...?

Feikkiedit: Yritin etsiä Liikkujan ravitsemus -kirjasta (tekijöinä Borg-Fogelholm-Hiilloskorpi) tietoa aiheesta, ja sivulta 199 löysin tällaisen pätkän: "Koska fyysistä aktiivisuutta pitäisi olla noin tunti päivässä, on suositeltavinta ottaa liikkuminen osaksi arkista elämää. Liikkuminen on silloin yhtä luonnollista kuin syöminen. Arkiliikkumisessa ei erikseen lähdetä liikkeelle, vaan lihaksia käytetään aina kun siihen on tilaisuus. Liikkumista harrastetaan siis koko ajan pitkin päivää - minuutinkin liikunta kuluttaa energiaa."

OIKEA EDIT: HIITin/aamuaerobisen teho perustunee siihen, että kropan hiilarivarastojen ollessa jo valmiiksi tyhjillään, voimakkaampi rasvanpoltto alkaisi nopeammin... tai jotain...

Voi olla, että olen tässä väärillä poluilla, sitä en kiistä. Rasvan hajottaminen keholle sopivaan muotoon on kuitenkin paljon hitaampaa, kuin glykogeenin (kirjoitetaankohan noin :D ) käyttäminen suoraan lihaksista ja maksasta. Joten rasvan käyttäminen käsittääkseni alkaa vasta kun glykogeeniarastot ovat huvenneet loppuun. En ala enempää väittämään, kun en asiasta oikeesti tiedä mittään! Kuhan tässä viritän keskustelua, joku viisaampi voi valaista lisää :) !

itelleni kyllä tuo 15 min alkulämppäri 4 min hiit ei tehonnut..tuntui että aamuaerobinen jäi kesken..ehkä 30min reipas kävely ja sitten hiit 12min ja sitten vielä 15min kävellen..

Kävin tuossa torstaina ekan kerran juoksemassa. Pururata oli jo melkein sulana joten pääsin sinne ja varmaan siitä syystä ei jalatkaan tulleet tällä kertaa kipeiksi. Eli kävelin reippaasti sellaisen 15min, sitten tuon 4min hiit ja kävellen kotiin. Joku 3,5km lenkki. Mulle tuo tuntui oikein sopivalta. Koskaan kun en ole oikeastaan juossut ja kunto on muutenkin aika alamaissa niin aika kovalta rääkiltä tuntuu jo ajatus juosta joskus se 12min...
Sykkeetkin kertoo kunnosta, kävellessä (reippaasti, ei täysillä) oli n. 125-130, juostessa 168+ ja vaikka välit kävelinkin niin ei syke siitä paljoa ehtinyt laskea, hölkätä en olisi jaksanut. Varmastikin parempi kuntoiselle ei vielä 4 min tunnu missään. Katsotaan nyt mitä tämä "kuuri" saa aikaan. Ei ainakaan pahaa tee varmasti, vaikkei rasvaa polttavaa vaikutusta tavallista lenkkiä enempää olisikaan. Mutta tärkein vaikutus varmasti on se että olen innostunut :)

Just tulin lenkiltä.Tein 30 min kävellen reippaasti ja sitten 12min HIIT ja sitten vartti vielä kävellen.Nyt tuntui hyvältä..Tosin olen tottunut juoksemaan.Käytkö mimuli muuten usein lenkillä?mä pyrin 5kertaa viikossa mut välillä jää 4:ää.Sitten joskus vielä puntin jälkeen 20min aerobista.

Latest posts

Back
Ylös Bottom