HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

Mä söin ihan tukevan aterian 15min lenkin jälkeen niinku aina aamusin.. kaipa se rasvanpoltto silti jatkuu lenkin jälkeenkin.

(Ja mä en edes ole dieetillä nyt, vaan ihan lihasta keräilen)

Limaa tuli tosiaan suuhun niin että hyvä kun hengittää ehti kun piti räkiä sitä pihalle, varmaan kylmä ilma suurin syyllinen yhdessä sen kanssa että hapenottoelimet pyörii 110% teholla ja ylikin...

Aerobinen kunto vs. rasvanpoltto

Hulkki: "Eli HIIT toimii myös aika julmetun hyvin aerobisen suorituskyvyn parantamisessa."

Hieno kommentti, jota jäykät ja aerobista kuntoa aliarvostavat bodarit eivät taida ottaa tosissaan... Näissä piireissä puhutaan niin paljon voimasta ja lihaksista (ja rasvanpoltosta), mutta usein unohdetaan hengityselinten kunto ja venyttely. TOtta kai tavoitteita pitää priorisoida, mutta ehkäpä jokainen voisi kerran vuodessa ajatella myös aerobista kestävyyttään. Näin kuntosalilla käyvänä koripalloilijana kuulostaa siltä, että pakkotoistolaiset ovat melko huonossa kunnossa. Mutta eikös olekin näin että olotila muutaman viikon lenkkeilyn tai intervallijuoksun jälkeen on eurorinen, kun huomaa jaksavansa niin paljon aiempaa enemmän?! Tarkoitus ei ollut loukata ketään tällä viestillä vaan tsempata lenkkipoluille. Ilmatkin alkavat olla jo mukavan keväiset!

NIIN JA VIELÄ...

mikä tahansa aerobinen liikuntamuoto on hei hyödyllinen, vaikka et olisi dietillä tai olisit jo syönyt aamupalan! Ei kaikkea tarvitse aina viedä äärimmäisyyksiin.

eka hiitti

tänään alko sitte mun HIIT-treenaus

otin normaalin salitreenin (selkäpäivä) jälkeen ton 4 min operaation juosten & kävellen...
pieni analyysi :
1.spurtti : tuntuu helvetin hyvältä... aika kului kuin siivillä
2.spurtti : sujui vielä varsin hyvin
3.spurtti : voi kunpa se 30 sekuntia kuluisi nopeammin
4.spurtti : voi kunpa koko HIIT:iä ei olisi koskaan keksitty

suorituksen jälkeen pumppu hakkasi aika tajuttomasti... ~10 minsaa meni vaan makaillessa... sitte suihkuun ja hetken päästä olo olikin aika normaali.
otin ehkä vähän liian kovaa ton juoksun.. vois ens kerralla ottaa pikkusen rauhallisemmin ettei mies hyydy matkalle. :rolleyes:

Vielä HIIT:stä

Miten ootte ajoittaneet ruokailun HIIT hässäkän jälkeen?

Ajattelin itse alkaa vetämään ko. proggista jotta alkais näyttämään enemmän ihmiseltä kuin muumilta...

Mitä mieltä olette muuten muun aerobisen liikunnan harrastamisesta HIIT jakson aikana? Tyyliin HIIT Ma-Ke-Pe ja muu pomppiminen vaikkapa Ti-To. Tappaako sillä itsensä ja rikkoo paikkansa, vai onko siitä jopa hyötyä?

On meinaan missiona saada itsensä taas kondikseen 3v tauon jälkeen ja tiputtaa ylimääräinen ihra pois ennenkuin aloittaa tosissaan ruumiin rakentamisen.

mä otin protskudrinkin öbaut 45 min HIIT:n jälkeen. en syönyt enää illalla kunnon ateriaa, vaan kevyen iltapalan.

mun mielest noina välipäivinä ei kauheesti aerobista kannttais harrastaa. ehkä jotain kevyttä kävelyä tai jotain. käyn toki ite ton HIITtamisen lisäksi viel 3 kertaa viikos salilla. :thumbs:

Mulla alkaa huomenna kolmas viikko ohjelmassa, elikkä 7 minuutin sykli. Homma on toiminut juuri niinkuin pitää. Paino tippunut vain kilon, mutta peili kertoo selvästi, että kiristymistä tapahtunut. Ja tätä siis jäljellä vielä 6vko:a.

Miten ootte ajoittaneet ruokailun HIIT hässäkän jälkeen?

HIIT:n jälkeen 50-60 minsan päästä vetelen aamupuurot ja vitamiinit nassukkaan. Yleensä oon nää ajottanu salipäivän aamuun, eli hiilareita tarvii, jotta jaksaa salilla tehdä jotakin. Poikkeuksena tietysti jalkapäivä ja sitä edeltävä lepopäivä, ne on pyhitetty sohvajumalalle. :worship:

Mitä mieltä olette muuten muun aerobisen liikunnan harrastamisesta HIIT jakson aikana? Tyyliin HIIT Ma-Ke-Pe ja muu pomppiminen vaikkapa Ti-To. Tappaako sillä itsensä ja rikkoo paikkansa, vai onko siitä jopa hyötyä?

Sanoisin, että ylikunnon vaara olisi aika lähellä. Ainakin psyykkisesti tuo on raskasta. Itselleni HIIT on ainakin todella rankkaa henkisesti, aina ollut aamulla vaikeuksia saada tahdonvoimaa peliin. :whip: Ja jos sinulla on minkäänlaista tavoitetta kasvattaa jalkoja, niin kannattaa varaa niillekin lepopäiviä.. Eli näin siis jos käyt vielä punttisalilla samaan aikaan. Jos et käy, niin sitten en näe ongelmaa mikset voisi tehdä HIIT:iä ja paria aerobista viikossa. Mutta kannattaisi silti salipäivä tai pari olla, etteivät lihakset häviäisi samalla kun poltat rasvaa pois.

Tänään salilla punttitreenin jälkeen HIIT 5min.
ensin 30s täysiä polkemista, sitten 30s hissukseen jne.

Tuloksena oli se, että syke nousi 170-185 lyöntiin ja pysyi siellä koko treenin ajan, hissuttelu vaiheen aikana syke ei kerennyt laskea kuin n.5 lyöntiä.

Mitäpä mieltä olette?

Kannattaisiko tehdä mieluummin niin että antaa hissuttelu vaiheen aikana sykkeen palautua esim 60% maksimista ja sen jälkeen nostaa se täysii polkemalla esim. 90% max.

Tällöin ei tosin menisi treeni läheskään yhtä nopeasti ( nyt siis 5 min) vaan palautusvaiheet olisivat huomattavasti pitemmät kuin 30s.

Originally posted by Brickster
Tänään salilla punttitreenin jälkeen HIIT 5min.
ensin 30s täysiä polkemista, sitten 30s hissukseen jne.

Vai kannattaisko siirtää tuo hiit esim aamuihin, tuo punttitreeni on kummiski sen verran raskas että on kroppa kovilla kun vielä pitäis intervallitreeni tehdä puntin jälkeen.

H.

Originally posted by Brickster
Kannattaisiko tehdä mieluummin niin että antaa hissuttelu vaiheen aikana sykkeen palautua esim 60% maksimista ja sen jälkeen nostaa se täysii polkemalla esim. 90% max.

käsittääkseni eräs ton HIIT:n tarkotuksista olis pitää se syke korkeella kaiken aikaa.

Lisää kokemuksia

Aloitin itse tänään HIIT:n vetämisen;

06.15 salilla tyhjällä mahalla. Asiaan kuuluvat verryttelyt ja lämmittelyt ja ei kun kuntokönkelin selkään.

Voi kristus mitä menoa; Eka minsa meni hyvin. Sen jälkeen vikat setit olikin aika tappoa. Keuhkot huusi apua ja kirosin jokaisen tupakkatehtailijan alimpaan helvettiin. Onneks olin yksin siellä koska muuten porukka olis kattonu vähän kieroon sitä poistumista laitteesta lähimmälle pehmustetulle alustalle. Meinaa kintut ei meinannu pitää, näkökenttä sumeni yms. kivaa. Tuntu että olis saanu henkilökohtaisen visiitin/viestin jeesukselta... :rolleyes:

Ei sen puoleen, suihkun jälkeen olo oli ihan mahtava, ylihuomenna uusiksi.

Toivottavasti kukaan ei ikinä keksi käyttää moista kidutuskeinona kankkusessa... :D

Re: Lisää kokemuksia

Originally posted by Herra Hirvi

Voi kristus mitä menoa; Eka minsa meni hyvin. Sen jälkeen vikat setit olikin aika tappoa. Keuhkot huusi apua ja kirosin jokaisen tupakkatehtailijan alimpaan helvettiin. Onneks olin yksin siellä koska muuten porukka olis kattonu vähän kieroon sitä poistumista laitteesta lähimmälle pehmustetulle alustalle. Meinaa kintut ei meinannu pitää, näkökenttä sumeni yms. kivaa. Tuntu että olis saanu henkilökohtaisen visiitin/viestin jeesukselta... :rolleyes:

Ei sen puoleen, suihkun jälkeen olo oli ihan mahtava, ylihuomenna uusiksi.

Eikö oo aika vittumainen treeni, mulla on joka treenin jälkeen aika lähellä etten :urjo: Mut joo tuntuu tosi tehokkaalta ja mitä pidemmälle treenissä ehtii sitä helpommalta se alku tuntuu, mut sitten loppuu voimat ku seinään..

Oli itellä meinaan neljäs spurtti ja piti lähtee vetään se ylämäkeen juosten, taju meinas lähtee ja pulssi oli koko ajan
185-200 :evil: siinä loppu kunto ja pää sekos, mut oli viel kolme spurttii jälellä ja sisulla painoin.. Mut iha kiva fiilis aina myöhemmin päivällä, vähä on kyl joo kiristystä tapahtunu, mut paino pysyny samana, mikä on hyvä juttu :thumbs:

Eilen löysin tän threadin musclenetin kautta, ja tänään sitten kokeilin kun oli välipäivä.. Ei voi muuta sanoa kun että jo on jumalauta jos ei läskit lähde ja hapenottokyky parane. Henkitorvi tuli niin saatanan kipeäksi ja tuntu että pyörtyy kun kotiovelle pääsin.

Aloin ihan piruuttani testaamana tuota hiittiä ja mukavaahan tuo tuntuu olevan. Sen saa sopivasti upotettua normaaliin reenipäivän aamulenkkiin eli 15min reipasta käppäilyä alkuverryttelynä + HIIT + 15min reipasta käppäilyä loppuverryttelynä. Ainakaan nämä 4 minuutin setit ei tee tiukkaa. Ekassa spurtissa oli pulssi tasan 2mk ja seuraaviin himmasin jonnekin 185 nurkille. Ainoa mikä vähän mietitytti oli se kun noin puolen tunnin päästä oli pulssi vielä päälle 120...:eek:

viimekesänä vetelin melko kevyesti 15min settejä ja olinkin tiukemmassa kunnossa kun nyt. talvi menikin sitte punttia ja sapuskaa vääntäen. eilen otin taas 4min setin ja pertskele kun oli raskasta. vaan äkkiä se tästä lähtee nousuun :kippis1: dieetti päällä myös, saa rasvat kyytiä kuulkaas

Vedättekö vain tuollaiset pienet siivut tuota intervallityyppistä vääntöä vai miten vältätte lihasten sulamisen?

Omasta kokemuksesta voin sanoa että ainakin nyrkkeilytreenit 3 krt viikko ovat monellakin tavalla intervallimeininkiä about tunnin verran putkeen kerrallaan ja siinä kyllä lähtee rasvojen lisäksi myös lihat, vaikka kuinka lapioisi ruokaa naamaan.

Originally posted by Äijä
Aloin ihan piruuttani testaamana tuota hiittiä ja mukavaahan tuo tuntuu olevan. Sen saa sopivasti upotettua normaaliin reenipäivän aamulenkkiin eli 15min reipasta käppäilyä alkuverryttelynä + HIIT + 15min reipasta käppäilyä loppuverryttelynä. Ainakaan nämä 4 minuutin setit ei tee tiukkaa. Ekassa spurtissa oli pulssi tasan 2mk ja seuraaviin himmasin jonnekin 185 nurkille. Ainoa mikä vähän mietitytti oli se kun noin puolen tunnin päästä oli pulssi vielä päälle 120...:eek:

Joo...mulla taas kun tiedän lähteväni tekemään "all-out"-sprinttejä, niin leposyke noin 15min ennen suoritusta paukuttaa 100-120bpm. Kroppa jotenkin pelkää/latautuu äärimmäiseen raskaaseen suoritukseen. Tästä olen kehitellyt itselleni mittarin ylikunnosta, eli jos kroppa ei ala "pelkäämään" suoritusta vaan on ikäänkuin liian väsynyt "pelätäkseen" tulkitsen tilanteen ylikunnoksi. Tiedä sitten.

Nyt on edetty HIIT-ohjelmassa 9-minuuttiin, (3x4min, 3x5min jne.) ja tulokset on kasvanu helvetisti ainakin aerobisen kunnon osalta. (Ennen 4min tietyssä paikassa, nyt 2.55 samassa kohdassa, coopperissa ~+250m).

Muutenkin näyttäis siltä että rasvoja on lähtenyt tehokkaasti. Melkein muodostuu ongelmaksi pitää painoa tarpeeksi korkealla ;)

Kokemukset siis enemmän kuin positiivisia, jos tahtoo kasvattaa aerobista kuntoa riippumatta taustasta on tämä aika loisto vaihtoehto.

Kuinkas tämän HIITin jälkeen voiko tehdä illalla mitään kuntoilua jos tekee HIITin aamulla? Eli esim jos on futispeli illalla joskus ~19 aikoihin, niin voiko tehdä 8-9 välissä aamulla HIITin, eli jaksaako sen jälkeen enään pelata illalla?

Riippuu ihan miehestä. Jos olet samanlainen teräsmies kuten minä :D niin heittämällä. No ei, enpä usko että se ongelmia tuottaa. Kokeilemallahan se selviää, mutta ota huomioon miten vakavasta pelistä on kyse, että onko varaa olla ei-ihan-100%-potkuissa.

Back
Ylös Bottom