HIIT - RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 HIIT – RÄJÄHTÄVÄ TEHOTREENI NOPEAAN RASVANPOLTTOON 🔥

Meta description: Lyhyet intervallit nostavat sykkeen maksimiin ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa tehokkaasti

HIIT on aivan loistava rasvanpolttokeino. Kun tuohon yhdistää vielä nuo kofeiinitabletit, on vaikutus ainakin minulla ollut konkreettinen. paino putoaa ja hapenottokyky kasvaa. Suosittelen vilpittömästi nille, jotka eivät ole vielä testanneet.:thumbs:

Kuinka moni tekee HIIT:iä salitreenien yhteydessä? Se kai olisi tilanne, jossa hiilareita ei kovin paljon kehossa ole, varsinkin jos on normaaliin tapaan syömättä 2-4h ennen treenejä. Siinä saisi taatusti ainakin rääkättyä kehoa kunnolla :)

Millaisia vaikutuksia tuolla olisi muiden kuin jalkalihasten palautumiseen?

Ihmetyttää

Itseäni ihmetyttää se, että minkä teorian mukaan rasvan pitäisi palaa tuollaisella harjoittelulla?
Jos juoksee/pyöräilee tai vaikka nussii niin lujaa, että meinaa oksennus tulla, niin minun tietääkseni elimistö EI todellakaan käytä energiana silloin rasvaa, vaan glukoosia ja lihasten glykogeenia. Ja varsinkin jos sen jälkeen vedetään palautumisjuoma, jossa 40g hiilihydraattia niin..:thumbs:
Yleensähän rasvanpoltto liikunnaksi suositellaan kävelyä tai kevyttä juoksua.

Näistä on varmaan jo ollu puhetta, mutta ei sattunut silmään:

1. Kannattaisko HIIT tehdä reenipäivien aamuina vai välipäivinä? Jos tekis reenipäivinä niin vois käyttää välipäivät täysin palautumiseen.

2. Kuinka paljon haittaa, jos ei pidä tunnin väliä HIITin ja ruokailun välillä? Ei viitsisi kouluaamuina nousta hirvittävän aikaisin.

Originally posted by H0J
Näistä on varmaan jo ollu puhetta, mutta ei sattunut silmään:

1. Kannattaisko HIIT tehdä reenipäivien aamuina vai välipäivinä? Jos tekis reenipäivinä niin vois käyttää välipäivät täysin palautumiseen.

Tee vaikka joka päivä. Se polttaa niin vähän lihasta, että anna palaa vaa.

2. Kuinka paljon haittaa, jos ei pidä tunnin väliä HIITin ja ruokailun välillä? Ei viitsisi kouluaamuina nousta hirvittävän aikaisin.

Ei viittis? Mitä se on?

Jos juoksee/pyöräilee tai vaikka nussii niin lujaa, että meinaa oksennus tulla, niin minun tietääkseni elimistö EI todellakaan käytä energiana silloin rasvaa, vaan glukoosia ja lihasten glykogeenia.

Mä olen ainakin lukenut, että kun HIIT juostaan hiilihydraattivarastot tyhjinä, niin pitäisi rasvan palaa. Sykehän siinä on korkealla ja kävelykin polttaa paremmin rasvaa suorituksen aikana, mutta kun syke on korkealla, niin rasvanpoltto jatkuu pitkään suorituksen jälkeenkin. Kävelyssä taas rasvanpoltto ei jatku samalla tavalla. HIIT on myös todella lyhytkestoinen, että ei luulisi lihaksille olevan niin paljoa haittaa.
Oikeasti en tiedä asiasta mitään.

EDIT: Mä olen edennyt HIIT:ssä yhdeksään minuuttii. Kyllä eron huomaa, kun aluksi happi loppui heti, nyt ei oikeastaan mitään ongelmaa hengittämisessä.

Re: Ihmetyttää

Originally posted by rollerghost
Itseäni ihmetyttää se, että minkä teorian mukaan rasvan pitäisi palaa tuollaisella harjoittelulla?

No tietty: "A number of explanations exist for the greater amounts of fat loss achieved by HIIT. First, a large body of evidence shows that high-intensity protocols, notably intermittent protocols, result in significantly greater post-exercise energy expenditure and fat utilization than low- or moderate-intensity protocols (1,4,8,14,19,21,25). Other research has found significantly elevated blood free-fatty-acid (FFA) concentrations or increased utilization of fat during recovery from resistance training (which is a form of HIIT) (16,17). Rasmussen et al (20) found higher exercise intensity resulted in greater acetyl-CoA carboxylase (ACC) inactivation, which would result in greater FFA oxidation after exercise since ACC is an inhibitor of FFA oxidation. Tremblay et al (23) found HIIT to significantly increase muscle 3-hydroxyacyl coenzyme A dehydrogenase activity (a marker of the activity of b oxidation) over ET. Finally, a number of studies have found high-intensity exercise to suppress appetite more than lower intensities (6,12,13,22) and reduce saturated fat intake (3)."

Noita lähteitä ei varmaan tartte liimailla tänne.

Lisäksi ainakin mulle on jostain tarttunut mieleen, että maitohapot edistäisivät kasvuhormonin eritystä. Tämäkin hyöty jää sauvakävelijöiltä saavuttamatta.

Originally posted by Taha
Ei viittis? Mitä se on?

Pitäs tosiaan ottaa itteä niskasta kiinni, puoli tuntia nukkumista sinne tai tänne.

Originally posted by dorz
Kuinka moni tekee HIIT:iä salitreenien yhteydessä? Se kai olisi tilanne, jossa hiilareita ei kovin paljon kehossa ole, varsinkin jos on normaaliin tapaan syömättä 2-4h ennen treenejä. Siinä saisi taatusti ainakin rääkättyä kehoa kunnolla :)

Tuntuisi, ettei ole kovin järkevää yhdistää näitä kahta, mutta kaikkeahan tietenkin voi kokeilla... Väittäisin, että kunnon hiitti vie liikaa tehoa salitreenistä tai toisinpäin.

Itse olen nyt hiitannut kaksi viikkoa ja kuten näköjään moni muukin, huomannut sen mainioksi treeniksi. Omalla kohdalla hyvältä yhdistelmältä tuntuu HIIT + salitreeni samana päivänä. Aamulla hiittaamaan, illalla salille.

Ja hei siitä viitsimisestä... itse vedän aamulenkit klo 5.30.
Sehän vain piristää. :D

Re: Re: Ihmetyttää

Originally posted by Dopey
Lisäksi ainakin mulle on jostain tarttunut mieleen, että maitohapot edistäisivät kasvuhormonin eritystä.

Ainakin Massaa! Voimaa! Rahaa! Vaikutusvaltaa! Naisia! -kirjassa näin mainittiin. Ja maitohappojahan saa erittymään lyhyillä palautuksilla ja "hapotussarjoilla". Lyhyiden voimanostotyylisten sarjojen taas sanottiin stimuloivan paremmin testosteronin eritystä.

Otatteko ollenkaan ihan normaalia kävelyä tuon HIIT:n kanssa? Nyt kun oon ottanut aerobista viikossa keskimäärin 7-10h+normaalit reenit päälle niin tuntuu "vähältä" tuo kolmen aamun revitys?

s

Mulla on sellanen tilanne, että rasvat ovat jo tarpeeksi alhaiset ja aamulla ei oli ylimääräistä aikaa, mutta kuntoa haluaisin parantaa. Joten kannattaako mun käydä vaan sitten joskus päivällä lenkeillä jne., vai auttaako toi HIIT päivisinkin tehtynä hapenottokykyyn, vaikka rasvat ei niin hyvin palaiskaan?

Vastatkaa viisaammat

saiwurdiin sanoi:
Mulla on sellanen tilanne, että rasvat ovat jo tarpeeksi alhaiset ja aamulla ei oli ylimääräistä aikaa, mutta kuntoa haluaisin parantaa. Joten kannattaako mun käydä vaan sitten joskus päivällä lenkeillä jne., vai auttaako toi HIIT päivisinkin tehtynä hapenottokykyyn, vaikka rasvat ei niin hyvin palaiskaan?

Päivällä tehdystä HIITistä kärsinee vain tuo rasvanpoltto, muuten kyllä ruumis joutuu ihan yhtä paljon tekemään töitä päivälläkin. Eli kunto ja hapenottokyky paranee.
Näin siis tieteellisen eksaktilta MuTu-pohjalta katsottuna :rolleyes:

Jeps, eli tiistaina kävin ensimmäisen kerran HIITtiä kokeilemassa. Oli kyllä pirun rankka. Mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Kun lopetin juoksun, niin suuhun tuli samantien hirveä veren maku eikä se hävinnyt kun vasta joskus illalla/seuraavana aamuna. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Mutsi epäili, että jos keuhkot oli jotenkin kuivat tai jotai. Suoritin HIITtin heti herättyäni ja join vettä vaan sen verran, että suu kostui.
Mitenkäs muilla, juotteko vettä ennen suoritusta(esim. yön aikana) vai miten?
Huomenna olisi tarkoitus tehdä uudestaan, mutta jos toi hirveä veren maku tulee suuhun, niin sitten pitää kyllä harkita jotain muuta aerobista.
Ei nimittäin ole mikään kiva maku, meninpä tuon maun takia melkein heti himassa :urjo: .

Pate83 sanoi:
Mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Kun lopetin juoksun, niin suuhun tuli samantien hirveä veren maku eikä se hävinnyt kun vasta joskus illalla/seuraavana aamuna. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Mutsi epäili, että jos keuhkot oli jotenkin kuivat tai jotai. Suoritin HIITtin heti herättyäni ja join vettä vaan sen verran, että suu kostui.

Minäkin kävin sunnuntaina vetäisemässä 4 minuutin hiitin ensimmäistä kertaa ja sama juttu. Mullakin tuli lievä veren maku suuhun ja toinen homma minkä huomasin oli, että seuraavat 10 minuuttia kuolaa erittyi paljon. Loppu matka kotia piti syleksiä koko ajan. Mutta tuo veren maku mulla kyllä hävis äkkiä.

Päätin kuitenki, että seuraavan kerran ku teen hiittiä, lyhennän ne kovemmat osuudet aluksi johonkin 15sekuntiin ja pidennän niitä sitten muutaman kerran jälkeen.

Mä juon kaksi mukia kahvia ennen hiittiä, sitten venaan jonkin aikaa ja kuntopyörän selkään. Ekalla viikolla kun tein kolmatta 4 minuutin treeniä (vaikka piti kolmannella vaihtaa jo 5min), tuli vikassa sprintissä tosi vahva veren maku suuhun, pidättelin jonkin aikaa kunnes oli pakko keskeyttää 25sekunnin kohdalla sprintti. Tunne kesti pari tuntia kurkussa ja yrjötti. Vaihdettuani 5 minuuttiin sitten otin sykemittarin kaapista avuksi ja aloin tekemään sprinttejä ei ihan niin täysillä (vaan 85% max sykkeestä) kun aiemmin vedin ihan täysiä joka sprintin. Auttoi huomattavasti, ei veri maistu ja pystyy tekemään sen puhtaat 30sec joka sprintissä.

Orld sanoi:
Minäkin kävin sunnuntaina vetäisemässä 4 minuutin hiitin ensimmäistä kertaa ja sama juttu. Mullakin tuli lievä veren maku suuhun ja toinen homma minkä huomasin oli, että seuraavat 10 minuuttia kuolaa erittyi paljon. Loppu matka kotia piti syleksiä koko ajan. Mutta tuo veren maku mulla kyllä hävis äkkiä.

Mulla kans tota sylkeä rupes tulemaan paljon, mutta aina kun sylkäisin, niin tuntu kun olisin sylkenyt verta, koska veren maku oli erittäin voimakas.
Enkä edes vetänyt niitä spurtti osuuksia täysiä, vaan sellasta hölkkää jonkin verran kovempaa vauhtia. No huomenna uudestaan, katotaan mikä on sitten fiilis.

gnut sanoi:
Tällästä tehtiin kaverin kanssa syksyllä pari kertaa Eltsussa:

Hölkätään hissukseen 200 metriä.
Hölkän jälkeen minä lähden juoksemaan täysillä 200 metriä ja kaveri ajaa takaa/yrittää pysyä perässä. Sitten taas kevyttä hölkkää 200 metriä jonka jälkeen minä otan kaveria kiinni 200 metriä.

Ja jotain 2 kilsaa jaksoin olla tota, sitten loppu kunto.

Siihen pariin kertaan se sitten jäikin. Hyvä tollasessa on se että jaksaa juosta ihan eri tavalla kun joku juoksee läähättäen perässä :p Koittakaa vaikka.

:offtopic: Varsinkin jos se joku perässä läähättäjä on kiukkuinen dobermanni... joskus lenkillä juoksuni on ollut niin vetävän näköistä että koiratkin ovat tahtoneet nähdä tekniikan hiukan lähempää. Siinä on sitten hyvä pistellä menemään tukka hulmuten uljaalla askeleella kohti kotia... Kumma juttu että naurattaa näin jälkikäteen. Silloin oli lähempänä vesinauru. :)

Nyt puolitoista viikkoa HIITtiä ja vajaa kaksi kiloa takana ja ihan hyvältä tuntuu. Olen parin viikon ajan syönyt paljon terveellisemmin ja pyrkinyt pysymään jokseenkin paljon miinuskaloreilla.

Yksi ongelma hiitissä kohdallani kuitenkin on, jalat ei jaksa juosta niin kuin kunto jaksaisi. Pystyn kyllä juoksemaan sen 30 sekuntia, mutta vaikka kuinka puristan vauhti ei ole kovin kova ja en ole vielä kertaakaan ollut niin kuollut kuin jotkut tällä foorumilla ovat kertoilleet. Juoksen tällä hetkellä 5-6 30s/30s intervallia ja lenkin jälkeen pulssi on yli sata noin 20-30min, mutta ei tunnu siltä että mitään rääkkiä olisi tapahtunut.

Jatkanko samaan malliin aina viikottain pidentämällä aikaa, vai onko järkevää tehdä joitakin muutoksia, että saisi kunnolla rasitusta aikaan?

Reima_M sanoi:
Nyt puolitoista viikkoa HIITtiä ja vajaa kaksi kiloa takana ja ihan hyvältä tuntuu. Olen parin viikon ajan syönyt paljon terveellisemmin ja pyrkinyt pysymään jokseenkin paljon miinuskaloreilla.

Yksi ongelma hiitissä kohdallani kuitenkin on, jalat ei jaksa juosta niin kuin kunto jaksaisi. Pystyn kyllä juoksemaan sen 30 sekuntia, mutta vaikka kuinka puristan vauhti ei ole kovin kova ja en ole vielä kertaakaan ollut niin kuollut kuin jotkut tällä foorumilla ovat kertoilleet. Juoksen tällä hetkellä 5-6 30s/30s intervallia ja lenkin jälkeen pulssi on yli sata noin 20-30min, mutta ei tunnu siltä että mitään rääkkiä olisi tapahtunut.

Jatkanko samaan malliin aina viikottain pidentämällä aikaa, vai onko järkevää tehdä joitakin muutoksia, että saisi kunnolla rasitusta aikaan?

Kannattaa varmaan kattoa että mikä se syke on sen lenkin aikana. Mulla on keskiarvosyke HIIT:ssä jotain 160 luokkaa, maksimien liikkuessa jossain 175-180 eikä nykyään enää mullakaan mitenkään kuollut olo ole...ainakaan lenkin aikana. Lenkin jälkeen on kyllä pakko olla joku vartti paikallaan ja tasata elimistöä, huomaa kyllä että kuormitusta on tapahtunut.

Mutta jos tuntuu potkivan ja fätit karisee niin en mä näe mitään järkeä muuttaa hommaa.

Back
Ylös Bottom