Hiilihydraateista ja ruokavaliosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ssss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tavoite lihasmassan kasvu & "kiinteytys", olen siis tyttö.
Tässä on joitan kysymyksiä hiilihydraateista ja muusta (kun moni sanoo ettei ole tullut tuloksia, ennen kuin ruokavalio on ollut täysin kunnossa, ja mulla ei oikein taida olla):

-Voiko lihasmassaa kasvattaa vähempihiilihydraattisella ruokavaliolla
-Paljon ylipäätänsä hiilihydraattia kannattaa päivässä grammoin syödä, jos tavoitteena on lihamassan kasvu
-Miten rasvaprosentin saa alemmas?
-Itse painan 50 kg ja olen 165 cm pitkä,niin paljonkohan mun kannattais päivässä syödä kaloreita. Olen yrittänyt syödä enemmän kuin kulutan (käyn 3 krt/vk salilla) ja nyt olen käynyt 3 viikoa salilla. Tuntuu, että ei ole tullut muutosta mihinkään suuntaan.. Illalla on vaan tosi turvonnut olo ja vatsakin pömpöttää iltaa kohden.
-Jos nyt syö enemmän kun kuluttaa niin tuleeko kehoon myös lisää rasvaa? Kannattaako pitää jotain dieetti kausia aina välillä? Kuinka pitkiä?

Nyt ei tuu muuta mieleen..

yleisesti sanotaan että n5g per painokilo elikkä sun tapauksessa noin 250g
proteiini n. 2g per painokilo

mitä syöt päivisin jos kerran turvottaa laitapa ruokavaliota esille niin on helpompi auttaa

-Itse painan 50 kg ja olen 165 cm pitkä,niin paljonkohan mun kannattais päivässä syödä kaloreita. Olen yrittänyt syödä enemmän kuin kulutan (käyn 3 krt/vk salilla) ja nyt olen käynyt 3 viikoa salilla. Tuntuu, että ei ole tullut muutosta mihinkään suuntaan.. Illalla on vaan tosi turvonnut olo ja vatsakin pömpöttää iltaa kohden.

Jos paino ei nouse, lisää kaloreita vaikka viikko kerrallaan kunnes alkaa nousta. Jos taas haluat dieetata, vähennä kaloreita viikko kerrallaan kunnes paino alkaa laskea. Mielestäni on turhaa antaa mitään tiettyä kalorilukemaa, koska ihmisten peruskulutus vaihtelee suuresti. Kalorien lukumäärä sinänsä on merkityksetön - tärkeää on, mihin suuntaan paino liikkuu ja kuinka nopeasti.

Mulla olisi tarkoitus saada myös vatsaa litteemmäksi, ei nyt välttämättä 6 packia mutta siis tää pömppis pois:) Ni onnistuuko se vaikka syön enemmän kuin kulutan?

Tässä yhden päivän ruuuat:

6 - puuro=1,5 dl kaurahiutaleita, 1 rkl hunajaa, puolikas banaani ja 2,5 dl rasvatonta maitoa

salin jälkeen palkkari 30g (sekoitettu 3 dl maitoa)

10 - ruispalaa x2, kinkkua, juustoa, kananmuna

12 - 20g makaronilaatikkoo (kouluruoka..), 60 g raejuustoa, 1 dl rasvatonta maitoa, porkkana

15 - paistettua riisiä 150g ja kanaa 20g, maitoa 1 dl

18 - rahka 80g+mustikoita

21 - 1 kananmunan munakas, 1,5 rkl öljyä

Ei taida tulla tarpeeksi kaloreita? Vaikeetavaikeeta, mitä ruokia lisäisitte? Luulisittekö 2500 kcal päivässä riittävän, jos edes sen verran saisi?

Mulla olisi tarkoitus saada myös vatsaa litteemmäksi, ei nyt välttämättä 6 packia mutta siis tää pömppis pois:) Ni onnistuuko se vaikka syön enemmän kuin kulutan?

Riippuu, mistä se johtuu. Jos se johtuu siitä, että vatsalihakset ovat onnettomassa kunnossa, eivätkä kiinteät, se ei onnistu.

Ei taida tulla tarpeeksi kaloreita? Vaikeetavaikeeta, mitä ruokia lisäisitte? Luulisittekö 2500 kcal päivässä riittävän, jos edes sen verran saisi?

Kyllä toi 2500 kcal vaikuttais siltä, että riittäis.

Vatsalihakset on onnettomassa kunnossa, mutta tässä kokoaika niitä treenailen. Eli jos treenaan niitä + syön enemmän kuin kulutan, mulla voi näkyä ne tai tulla "kiinteä" vatsa? vaiko ei.

Miltäs näyttäi tällänen ruoka:

aamupala (10)

45 g kaurahiutaleita
20g pellavasiemenrouhetta
puolikas banaani
50 g rahkaa + mustikoita
1,5 dl maitoa

välipala (12)

banaanijogurtti
porkkana

välipala (14)

100 g rahka + mustikoita
2 x real leipä + juusto, kurkku, leikkele

sali ja sen jälkeen palkkari 30 g + maito 3dl

lounas (16)

proteiinipasta + jauhelihakastike 60g (200 kcal)
40 g raejuusto
2 dl maito

välipala (18)

3 perunaa 100g + jauhelikastike 50g
raejuusto 60 g
real leipä + juusto + kurkku
maito 4 dl

iltapala (20)

100 g rahka – mansikoita 50 g
munakas + öljyä 5 g

kcal 2290
P 156 g
HH 234 g
R 80 g

Aikataulutus ja ruoka-ainevalinnat on kohdallaan, samoin ravintoaineiden keskinäinen suhde on ihan ok.
Mutta joko olet lyhyt+kevyt tai sitten syöt aivan liian vähän?!? 60kg tytöt syö tuon verran... dietillä ;)

Aloituspostissa on pituus ja paino.

Itseäni vähän mietityttää taas... Laiha tyttö haluaa lisää lihasta ja pömppiksen pois. Jos 165/50 mitoilla on pömppistä, niin lihasta on aivan helvetin vähän ja perusaineenvaihdunta lienee helposti alle 1500kCal. Kyllähän nyt tuon 2290 pitäisi vähintäänkin riittää, herranen aika. Jos yhtään haluaa lihasta kasvattaessa kiinnittää huomiota rasvan määrään kehossa, niin aloittelevalla treenaajalla se on ehkä parhaiten mahdollista. Toisaalta aloitteleva saa myös helpommin lihasta kuin kokenut, joten bulkkikaan ei ole poissuljettu vaihtoehto. Muutokset lihasmassaan tulevat huomattavasti hitaammin kuin rasvamassaan (varsinkin naisilla), joten kolmen viikon treenihistorialla on paha odottaakaan silminnähtävää "haluttua" muutosta edes painon suhteen. Sanoisin, että reilusti syömällä 2kg kuussa on aika lailla maksimi, mitä tulee ssss:n panionnousuun. Nopeampi tahti tietänee pitkää dieettiä sitten myöhemmin.

Itse kysyjän kysymyksiin:
-rasvaprosentti pienenee, kun rasvaton massa kasvaa ja/tai rasvamassa vähenee, yllätys yllätys
-isommat lihakset näkyy isomman rasvakerroksen alta, tämä pätee myös vatsalihaksiin
-hiilarit turvottaa, se on ihan normaalia ja varsinkin illalla kun pääateria on salin jälkeen syöty

beginner sanoi:
Aloituspostissa on pituus ja paino.

Jaa joo... :D Sokee?!?

ssss sanoi:
-Voiko lihasmassaa kasvattaa vähempihiilihydraattisella ruokavaliolla
-Paljon ylipäätänsä hiilihydraattia kannattaa päivässä grammoin syödä, jos tavoitteena on lihamassan kasvu
-Miten rasvaprosentin saa alemmas?
-Jos nyt syö enemmän kun kuluttaa niin tuleeko kehoon myös lisää rasvaa? Kannattaako pitää jotain dieetti kausia aina välillä? Kuinka pitkiä?

Voi kasvattaa lihasmassaa vähempihiilarisella ruokavaliolla.
Täysin tapauskohtaista mikä määrä hiilaria kenellekin sopii... naisten kohdalla vielä enemmän kuin miesten.
Rasvaprosentti pienenee diettaamalla.

165cm/50kg niin tuollainen 2300kcal on ihan hyvä lähtökohta. Itse asiassa ne on jo aika korkeat kalorit. Mutta jos mitään ei ole tapahtunut painossa 3 viikkoon, niin se viittaisi siihen että se on sulla lähellä ylläpitokaloreita. Vedä tietyllä kcal-määrällä muutama viikko, kato mitä painossa tapahtuu ja sen jälkeen muuta tuloksen suhteutettuna tavoitteen mukaan. Pieniä muutoksia!! 200kcal on jo iso muutos.

3 viikkoa on LYHYT aika... siinä ajassa ei kannata mitään kovin visuaalista muutosta edes odottaa. 3 kuukaudessa alkaa jo näkemään jotain muutoksia kropassa jos on juuri aloittanut salitreenaamisen.

Kenelläpä vatsa ei pömpötä myöhemmin illalla kun on syönyt koko päivän?? Sen kuuluu pömpöttää :)

Jos syö enemmän kun kuluttaa niin tulee lisää rasvaa... JA LISÄÄ LIHASTA. Jos syö vähemmän kun kuluttaa niin ei tule rasvaa... EIKÄ LIHASTA. Joskin täysin aloittelijalla on melkolailla sama miten syö niin tulosta tulee, mutta homma kannattaa silti tehdä oikein heti alusta asti.

Ihanaa, kerrankin selkeetä tekstiä! Mutta yhtä juttua en tajunnut (hah:D) eli
"Jos yhtään haluaa lihasta kasvattaessa kiinnittää huomiota rasvan määrään kehossa, niin aloittelevalla treenaajalla se on ehkä parhaiten mahdollista. Toisaalta aloitteleva saa myös helpommin lihasta kuin kokenut, joten bulkkikaan ei ole poissuljettu vaihtoehto"
Tarkoittaako toi nyt sitten, että mun EI kannata syödä enemmän kuin kulutan? Tosin vaikea sanoa edes, että paljon kulutan, mutta ajattelin kokeilla tota 2300 kcal/vrk..

Ja vielä yksi kysymys selvennyksesi, toi 2 kg painoa kuukaudessa, niin onko se sitten lihasta&rasvaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä bulkkaa... joka tarkoittaa usein holtitonta painon mahdollisimman nopeaa nostamista keinolla millä hyvänsä.
Jos nainen (aloittelija tai ei) nostaa painoaan 2kg/kk niin siitä on yli 1,5kg ihan pelkkää läskiä.

Treeniasioissa pitää aina ajatella pitkällä tähtäimellä. Jos saa "vaan" 100g lihasta / vko on se vuodessa jo 5,2kg... mikä on aivan HE*****N PALJON. Ja "pienelle" naiselle varsinkin. Voidaan olettaa että kaikki yli tuon läskiä.
100g painoa/vko on 400g/kk... joten jos nostat painoa niinkin nopeasti kuin 0,5kg/kk (6kg/vuosi) niin voit olla varmasti että syöt jo yli kulutuksen ja tuohonkin mahtuu jo se pakollinen läskiosa. Pientä rasvan kertymistä ei pidä pelätä... sen saa kyllä nopeasti pois kun on tarve. Mutta ei sitä yhtään enempää pidä ottaa kuin on aivan välttämätöntä lihaskasvun kannalta.

Syö PIKKASEN yli kulutuksen niin lopputulos on kaikista paras. Liian monta fysiikkaa on mennyt pilalle liiallisella omamassan nostamisella. Jos 2300kcal on ylläpitokulutus niin syö 2400kcal... kun sillä painon nousu pysähtyy niin nosta se 2500kcal jne. Ja muista aina tarkkailla tilanne muutamia viikkoja ennen kuin teet muutoksia.

Ihanaa, kerrankin selkeetä tekstiä! Mutta yhtä juttua en tajunnut (hah:D) eli
"Jos yhtään haluaa lihasta kasvattaessa kiinnittää huomiota rasvan määrään kehossa, niin aloittelevalla treenaajalla se on ehkä parhaiten mahdollista. Toisaalta aloitteleva saa myös helpommin lihasta kuin kokenut, joten bulkkikaan ei ole poissuljettu vaihtoehto"
Tarkoittaako toi nyt sitten, että mun EI kannata syödä enemmän kuin kulutan? Tosin vaikea sanoa edes, että paljon kulutan, mutta ajattelin kokeilla tota 2300 kcal/vrk..

Ja vielä yksi kysymys selvennyksesi, toi 2 kg painoa kuukaudessa, niin onko se sitten lihasta&rasvaa?

Sitä tarkoitin, että kroppa on vastaanottavainen vaikka ei paljoa ruokapuoleen panostakaan, mutta JOS syö kuin sika, niin lihasta tulee ja paljon. Mutta myös läskiä, jota et nimenomaan halua...

Back
Ylös Bottom