Hiilarit illalla vs. unettomuus

Hullupaviaani

Banned
En saa unta illalla kun olen ketolla. Jos syön ruisleipää yöpalaksi uni tulee heti. Onko tästä haittaa? Eli kumpi on pahempi hiilarit illalla vai 2h lyhyemmät unet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hullupaviaani sanoi:
En saa unta illalla kun olen ketolla. Jos syön ruisleipää yöpalaksi uni tulee heti. Onko tästä haittaa? Eli kumpi on pahempi hiilarit illalla vai 2h lyhyemmät unet?
huonot unet päivästä toiseen tekee todella hallaa ja mäkin antasin tosiaan aika paljon, jos n. 2h saisin yöhön lisää: syö leipää jos auttaa, sillä n. 20g lisä hiilareita tuskin tappaa_väsymys kyllä:zzzz:

Mulla on ihan sama, että nukun paremmin, jos syön vähän hiilaria illalla. Kehitys on ehdottomasti parempaa, kun nukkuu hyvin. Tuskin vähät iltahiilarit mitään kaatavat, jos vastapainoksi nukkuu hyvin.

Syön kaikki hiilarini illalla juuri sen vuoksi että se rentouttaa kehon ja mielen päivän rasituksista. Uni tulee paremmin. Mielestäni siinä on enemmän järkeä kuin että väsyttäisi itsensä keskellä päivää pienillä hiilariannoksilla ja sitten illaksi ketohiki puskee pintaan kun kortisoli ja dopamiini tasot käy ylikierroksilla.

edit. imo unesta ei kannata tinkiä koskaan.

Tästähän on väännetty useammastakin näkökulmasta, jotkut ovat sitä mieltä että yöllinen kasvuhormonin eritys häiriintyy mikäli syö illalla hiilihydraatteja. Tämä varmasti onkin totta, mutta itse ainakin häiriintyisin enemmän jos en saisi unen päästä kiinni. Ennen kuin kukaan tarttuu "hiilihydraatit varastoituvat rasvaksi yöllä" -juttuun, kannattaa miettiä paljonko sitä rasvaa maksimissaan voi iltapalasta varastoitua.

Oletetaan että ihminen syö vaikka ruispalan illalla ennen nukkumaanmenoa. Siitä tulee noin 20g hiilihydraattia (80kcal). Jos tämä kaikki hiilihydraatti varastoituu rasvaksi, mitä tuskin tapahtuu, kertyy kroppaan yön aikana alle 9 grammaa rasvaa. Tuon määrän ei pitäisi kenenkään kuivattelua tuhota, mikäli mennään sillä suhteellisen yleisellä 50-100g rasvaa/vrk tahdilla alaspäin.

Hifistelijät jatkakoon tästä.

itse nukun paremmin jos otan illalla vain protua ja rasvaa,tosin kun en fitnesspoika ole niin saatan syödä mitä vaan ja paljon,läski lähtee liikkumalla ja akka juomalla!!

Ketogeenisellä nyt tulee muutenkin niin vähänlaisesti hiilaria(>50g), että sen parinkymmenen hh-gramman nauttiminen iltapalalla tuskin aiheuttaa hiilareiden muuttumista rasvaksi, tai ylipäätänsä mitään muutakaan negatiivista. Joskus ollut puhetta, että hiilareiden ollessa luokkaa >50g, ei niiden nauttimisajankohdalla ole paskaakaan väliä rasvan palamisen kannalta.
Jos pieni määrä hiilaria ennen nukkumaanmenoa auttaa nukahtamaan, niin silloin kannattaa ehdottomasti nauttia se pieni määrä hiilaria, jotta saa unen päästä kiinni. :) Itse tosin ottaisin ne vähäiset hiilarit ennemmin kotimaisista vihanneksista, kuin ruisleivästä, ihan pelkästään jo suojaravintoaineiden takia(muista hyödyistä puhumattakaan), mutta kukin tyylillään. :)

edit: Tämä nukahtamisongelma taitaa poistua jossain vaiheessa, kun ketogeenistä jatketaan tarpeeksi pitkään. Itselläni tätä ongelmaa ei ainakaan tiettävästi enää ole. Iltasella tulee kyllä usein syötyä jonnin verran hiilaria ennen nukkumaan menoa, esim. varhaiskaalin ym. vihannesten muodossa, jotenka liekkö siinä sitten selitys siihen, että sammun kuin saunalyhty kun saan pääni tyynyyn. :)

Itse en juurikaan syö pääasiallisia hiilareita enää iltasella (klo 18-19 jälkeen), vain toissijaisia, joita tulee esim. erhmannin mukana, pähkinöistä, maidosta, vihanneksista jne..
Tähän tottuu, jos nälkä kurnii, niin kantsii ottaa proteiinit jostain "täyttävästä".
pahinta on nämä klo 20:45-08:15 yövuorot lähes pelkästään proteiinilla..vatsa huutaa..

Metalviking sanoi:
Itse en juurikaan syö pääasiallisia hiilareita enää iltasella (klo 18-19 jälkeen), vain toissijaisia, joita tulee esim. erhmannin mukana, pähkinöistä, maidosta, vihanneksista jne..
Tähän tottuu, jos nälkä kurnii, niin kantsii ottaa proteiinit jostain "täyttävästä".
pahinta on nämä klo 20:45-08:15 yövuorot lähes pelkästään proteiinilla..vatsa huutaa..

Mikset sinä syö normaalisti jos sulla on yövuoro?

Mä syön yövuorot ihan niinkun päivävuorotkin. Aamupala tulee sillon kun herää ja iltapala kun menee nukkumaan ja siinä välillä on tasaisin väliajoin välipaloja ja lounasta ja päivällistä. Ja ihan yhtä hyvin toimii kroppa vaikka aamupuurot on 20:00, lounas 02:00, päivällinen 06 ja iltapala 09:00 (milloin en myöskään syö enää hiilareita).

Aika uskomattomalta tuntuu että uni on kiinni yhdestä leipäpalasta, mutta toisaalta en ole koskaan ketolla ollut joten ei siitä kokemusta.
Ainakin jos nälkä on niin ei nukuta hyvin, mutta itse en ole huomannut yhteyttä hiilareiden ja unen kanssa, koska itselläni monesti viimeiset hiilarit tulevat joskus klo 17 aikoihin ja nukkumaan 23. Ja nälän tunteenkin saan illalla pois prode drinkillä ja hieman öljyä mukaan.

entäs magnesium? itellä joskus ylimääräinen magnesium auttaa nukkumaan... en ole ketolla ollut, mutta pyrin vähentämään hiilareita yöllä, magnesium on ainakin minut nukuttanut aika hyvin

Gdane sanoi:
Mikset sinä syö normaalisti jos sulla on yövuoro?

Mä syön yövuorot ihan niinkun päivävuorotkin. Aamupala tulee sillon kun herää ja iltapala kun menee nukkumaan ja siinä välillä on tasaisin väliajoin välipaloja ja lounasta ja päivällistä. Ja ihan yhtä hyvin toimii kroppa vaikka aamupuurot on 20:00, lounas 02:00, päivällinen 06 ja iltapala 09:00 (milloin en myöskään syö enää hiilareita).

tätä mieki ihmettelen,pitää syödä elon rytmissä!!

tuohan on ihan hullua olla töissä ja samalla syömättä "normaalisti" koska on yö..

Tulee ihan Pölhälät mieleen..tyypit vaihto meksikolaisten kans 10 saunaa kymmeneen siestaan:lol2:

Sällit..
Yövalvominen tunnetusti turvottaa, koska ihminen on tehty nukkumaan yöt. Tämä on ns. epänormaalia keholle.

Omalta osaltani sanon, että ongelmana on rasvan kertyminen keskivartaloon, vaikka miten säätäisi. Yövuoroissa lähes pelkän proteiinin nauttinen on yksi keini, jolla on saatu läskiä pois.

Aamulla syön kyllä hiilareita ja "palkitsen" itseni yön töistä, kaurahiutaleet rules ok. Aamulla on luonnollista syödä hiilareita, koska "se on päivän tärkein ateria". Tästähän löytynee jotain tutkimusfaktaakin näin insuliinin tuotantoa koskien. Yöllä syötynä hiilarit väsyttävät.

Proteiinia nyt voi tosiaan syödä enemmänkin kuin "se 30g kerrallaan".

Siinäpä teille pölhölää..

Metalviking sanoi:
Aamulla syön kyllä hiilareita ja "palkitsen" itseni yön töistä, kaurahiutaleet rules ok. Aamulla on luonnollista syödä hiilareita, koska "se on päivän tärkein ateria". Tästähän löytynee jotain tutkimusfaktaakin näin insuliinin tuotantoa koskien. Yöllä syötynä hiilarit väsyttävät.
Jos ollaan yö töissä niin nukutaan päivä... ja valvotaan yö.. Yö on päivä ja päivä yö.

Eli siis sinä syöt ennen nukkumaanmenoa aamupuuron?! Juu ei... meikäläinen turpoo ku pullataikina jos sen teen :)

Yhäkkin.. koska päivä NUKUTAAN niin iltapala syödään aamulla ja vastaavasti aamupala illalla jolloin herätään eli jolloin on AAMU.

Siksi silloin illalla nimenomaan syön aamupalan koska tarvitsen ravintoa yöunien paaston päälle jotta jaksan painaa päivän (siis yön) duunia!

Tämä on hyvin yksinkertaista.

No meikällä tämä on toiminut. Aamulla hiilareita, herätessä ja vielä ennen töihin lähtöä jotain.

Nämä "toimivuudet" lievät yksilöllisiä, kuten moni muukin juttu.

Yksinkertaista;)

Metalviking sanoi:
No meikällä tämä on toiminut. Aamulla hiilareita, herätessä ja vielä ennen töihin lähtöä jotain.

Nämä "toimivuudet" lievät yksilöllisiä, kuten moni muukin juttu.

Yksinkertaista;)

nii eli sä nukut aamulla töistä tullessas tirsat.. sitte valvot päivän ja nukut ennen ku meet töihin? Jos näin pääsee käymään niin samalla tavalla menee mullakin (paitti kun tuun töistä niin en yhäkään syö hiilareita vaan syön ne kun herään päivällä).

Mut pyrin nukkumaan yöynet sillon kun nukun! Eli aamulla 09 jälkeen nukkumaan ja 19 jälkeen illalla aamupalalle!

Joo, vähän vaan hiilaria tai sitten voi testata tryptofaaniakin korjaamaan serotoniinitasoja. Ja hiilarihan ei muutu missään merkittävissä määrin rasvaksi, ei varsinkaan ketogeenisellä.

Amazing. Yleensä en syö illallisella (päiväni suurin ateria on muuten silloin, kun olen menossa nukkumaan) muita hiilaripitoisia ruokia, kuin vihanneksia ja hedelmiä. Stikkailen vihanneksia yleensä kanan tai tonnarin tms. lihan sekaan. Joskus, jos on ollut rankka treeni (treenini pianottuvat iltaan) syön vielä banaanin tai kaksi. Ja aina valvottaa. Tämän ketjun innoittamana kokeilinkin eilen niin, että jätin banskut pois, mutta sekoitin vihisten ja tonnarin kanssa ohrasuurimoita. Joo-o. Nukuin muuten todella hyvin! Voiko tällä olla jo nyt noin suuri vaikutus? :rolleyes: Olin kyllä tosi väsynyt, myönnän, mutta olen ollut tosi väsynyt enivei näiden helteiden takia kun on niin nuhju öisin. Yksikin yö piti roudata romppeet partsille ja nukkua siellä. :D :zzzz:

Mg:t otan aina illalla niiden toivotun rentoutumisefektin takia.

Kyllähän se ketomeininki ja reilusti alle 100 g hiilarit päivässä heikentää unenlaatua ja vaikeuttaa nukahtamista radikaalisti myös itsellä. Kannattaa kokeilla vaikkapa muutamaa tuntia ennen nukkumaan käymistä paria palaa ruisleipää tai kaurapuuroa prodesatsin kanssa.

Ei vaikeuta laihduttamista millään tavalla jos kokonaiskalorit ovat miinuksella. Ketomeininki nyt on muutenkin omasta mielestä aivan typerää touhua voimailijan näkökulmasta katsottuna.

Suositut

Back
Ylös Bottom