Hiilarijaksotus ja huono olo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SannaK
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Olen siirtynyt kisadieetiltä pk-kaudelle tavoitteena kasvattaa lihasmassaa ilman turhaa läskin keruuta ja täten otettiin keinoksi hiilihydraattijaksotus. Nyt kokeillaan eripituisia jaksoja, miten kroppa reagoi.

Nyt on käynyt niin, että niinä päivinä jolloin hiilihydraatteja on 260-360 grammaa ja kaloreita yli 2100 (perustarve 2100-2400, painan 50 nyt dieetin jälkeen) on aterian jälkeen ällöttävä olo ja väsyttää. :urjo:

Onko nyt elimistöni mennyt tämän dietillä ja hiilareilla pelaamisen kanssa sekaisin ja onko asialla jotain tekemistä insuliinin kanssa? Vai onko kyseessä joku äärimmäinen ylirasitustila, 4 treeniä puntilla ja 5-6 aerobista viikossa nyt kun rullaluistelukausi on startannut. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kysäisen täältä ennen kuin painun lääkärille.

Myös positiiviset kokemukset hiilihydraattijaksotuksesta ovat tervetulleita!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ei kokemusta ole hiilarijaksotuksista. Mutta mistä lähteistä vedät noi päivän hiilarit? aattelin vaan kun tota insuliinia epäilit, että miten nopeita hiilareita syöt? Eikös ne nopeemmat heilauttele tasapainoja aika rajusti ja saata sitten aiheuttaa sitä huonoa oloakin?

Timba79 sanoi:
Mulla ei kokemusta ole hiilarijaksotuksista. Mutta mistä lähteistä vedät noi päivän hiilarit? aattelin vaan kun tota insuliinia epäilit, että miten nopeita hiilareita syöt? Eikös ne nopeemmat heilauttele tasapainoja aika rajusti ja saata sitten aiheuttaa sitä huonoa oloakin?

Kyllä mun hiilarit on aivan puhdasoppisia:
Real- ja ruisleipä, kaura-, talkkuna- ja kokojyväpuuro, tumma riisi, vehnänalkiopasta tai peruna, omena, banaani, greippi... Enkä niitäkään syö koskaan paljaaltaan ts. ilman proteiineja ja rasvoja.

Maitoa ja piimääkin tulee kyllä hiilaripäivinä enemmän käytettyä ja tuli mieleen, että jokohan se on sitä kesämaitoa ts. lehmät vaihtaa ruokavaliota ja maitokin on sitten sen mukaista? Voisiko olla niin pienestä kii...

Kammottaa vain ajatella että jos on diettaamisella saanut oman elimistön niin sekaisin ettei sokeri/insuliinijutut toimi enää oikein?? Vaikka dieetti oli alimmillaan 1500 kcal ja hiilarit alimmillaan 150 g / pvä eli pahempaakin lienee joku kokenut.

Vai onko sitten rasvaprosentti liian alhaalla?

En usko että kyse mistään vakavasta olisi. Itse harrastin tuota RiQin postaamaa kierrätystä päivin 6/1 jossa se 1 oli hiilaritankkausta. Tulihan siitä aina sellanen höntti olo kun alko lataan niitä hiiluja, mäkin mätin niitä sen minkä kerkesin. Olotilaani kuvaisin ehkä pikemminkin sanoilla täysi, imelä, raskas jne. Ei huono olo tullut mutta kun tuolista nousi seisaalleen niin alkoi jo hengästyttää ja melkein hikeä pukkaamaan. Sellainen vaikutus sillä vaan on.

SannaK sanoi:
Kammottaa vain ajatella että jos on diettaamisella saanut oman elimistön niin sekaisin ettei sokeri/insuliinijutut toimi enää oikein??

Aika varmasti sun elimistö toimii paljon paremmin kuin keskiverto majoneesinaamalla. Noita ruokajuttuja alkaa helposti miettiin ihan liikaa, jonka jälkeen on jo ihan varma, että on jo kaikki mahdolliset kuolemaanjohtavat taudit. Joten ole huoleti.

Itselläni ainakin dietiltä bulkkaamaan siirryttäessä menee jonkin aikaa, ennen kuin ruoka alkaa kunnolla maistumaan.

SannaK sanoi:
Kyllä mun hiilarit on aivan puhdasoppisia:
Real- ja ruisleipä, kaura-, talkkuna- ja kokojyväpuuro, tumma riisi, vehnänalkiopasta tai peruna, omena, banaani, greippi... Enkä niitäkään syö koskaan paljaaltaan ts. ilman proteiineja ja rasvoja.

Maitoa ja piimääkin tulee kyllä hiilaripäivinä enemmän käytettyä ja tuli mieleen, että jokohan se on sitä kesämaitoa ts. lehmät vaihtaa ruokavaliota ja maitokin on sitten sen mukaista? Voisiko olla niin pienestä kii...

Kammottaa vain ajatella että jos on diettaamisella saanut oman elimistön niin sekaisin ettei sokeri/insuliinijutut toimi enää oikein?? Vaikka dieetti oli alimmillaan 1500 kcal ja hiilarit alimmillaan 150 g / pvä eli pahempaakin lienee joku kokenut.

Vai onko sitten rasvaprosentti liian alhaalla?

No kyllä mä aattelinkin, että täytyy sulla olla toi hiilaritpolitiikka kunnossa kun kerran kisailetkin. Mutta aina pakko kysyä... ;)

Kait tuo ihan normaalia on jos on kunnoin dietin jälkeen jonkin aikaa kroppa sekasin kun rupaa taas kaloria tulemaan. Ja toi Muffyn kuvaus oli aika osuva kun vetää hiilaria kunnolla vaikkapa mässypäivänä.

Suositut

Back
Ylös Bottom