hiilareiden ajoittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nantes
  • Aloitettu Aloitettu
tere! iha vaa kysysin kun dietillä olen nyt ollut jo jonkin aikaa ja sen alun vetelin ihan tuntumalla ja siistityllä ruokavaliolla ja painon sain tippumaan reilusti mutta nyt loppudietin olen laskenut kalorit yms muut ravintoaineet tarkkaan. kaloreita päivässä tulee 2000-2100. proteiinit siinä 260g hiilarit n.130-140g ja rasvat siinä 50g ja kuituja noin 20g päivässä. paino 76kg ja pituus 161cm paino tullut siis 90kilosta-->76 kiloon. tarkoitus olisi vielä saada noin 5 kiloa pois.

niin miten suosittelisitte jaksottamaan tuon hiilari määrän päivälle? olen suunnitellut jokseenkin näin että aamulla,ennen treeniä,treenin jälkeen. mutta voitteko antaa sellaista vinkkiä tähän että minkä verran ottaisin aamulla?ennen treeniä? treenin jälkeen? muuten ruokailen nyt dietillä 5-6krt päivässä. riippuen siitä miten armeijassa menee päivä ohjelma, mutta vähintään 3,5h välein aina yritän ruoan saada. inttiä onneksi jäljellä enää 8vk niin sitten homma normalisoituu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ottaisin aamulla 25% ja treenin jälkeen 75%.. Kannattaa toki kokeilla vähän mikä itsellä toimii, mutta kuitenkin valtaosa välittömästi treenin jälkeen. Ennen treeniä ei ole välttämätöntä ottaa yhtään, tosin paras aika olisi treenata aamupalan jälkeen.

joo varmasti kyllä olis hyvä yleensäkkin ajoittaa yleisesti aerobiset aamuun tyhjällä vatsalla mutta se ei onnistu kuin vain viikonloppuisin armeijan takia,. toisaalta olen ymmärtänyt myös että hiilarit kannattaisi suurin osa ottaa aamupalalla:) olis hyvä ku muutkin ottais kantaa ja kertois omia näkemyksiä

joo varmasti kyllä olis hyvä yleensäkkin ajoittaa yleisesti aerobiset aamuun tyhjällä vatsalla mutta se ei onnistu kuin vain viikonloppuisin armeijan takia,. toisaalta olen ymmärtänyt myös että hiilarit kannattaisi suurin osa ottaa aamupalalla:) olis hyvä ku muutkin ottais kantaa ja kertois omia näkemyksiä

Aamuaerobinen tyhjällä vatsalla alkaa olemaan niin vanhan koulukunnan juttuja että. Tiede on jo kumonnut ne :) Tärkeämpää on lähinnä se että päivän aikana tulee useampi kunnon rasituskerta. Eli jos teet vaikka kaksi kertaa puntin päivässä, vaikkakin jakaisit vaan normitreenin kahteen osaan, niin harjoituksen jälkeen nautitut ruoat menevät paremmin perille. Saat siis tavallaan kaksi kertaa anteeksi päivän aikana sen että syöt vähän enemmän hiilaria kerralla :thumbs: Intissä tosin ei siis toi kaksi kertaa päivässä touhuaminen tod. näk. onnistu.

joo ei oikeen... tällä hetkellä oon tehny niin että aamuisin oon ottanu noin 50%hiilareista, ennen treeniä n.10n% ja jälkeen n.40% onkohan tämä järkevä systeemi teidän mielestä vai jokin muu kenties?

joo ei oikeen... tällä hetkellä oon tehny niin että aamuisin oon ottanu noin 50%hiilareista, ennen treeniä n.10n% ja jälkeen n.40% onkohan tämä järkevä systeemi teidän mielestä vai jokin muu kenties?

Itse ottaisin aamulla 25% ja treenin jälkeen 75%.. Kannattaa toki kokeilla vähän mikä itsellä toimii, mutta kuitenkin valtaosa välittömästi treenin jälkeen. Ennen treeniä ei ole välttämätöntä ottaa yhtään, tosin paras aika olisi treenata aamupalan jälkeen.
.

Aamuaerobinen tyhjällä vatsalla alkaa olemaan niin vanhan koulukunnan juttuja että. Tiede on jo kumonnut ne

Aamuaerobiset toimi "vanhan koulukunnan" kundeilla ja toimii ne vielä nykyäänkin ihan samalla tavalla... ei se evoluutio nyt niin hirveästi ole muutamassa (kymmenessä) vuodessa muuttunut :D Mutta olet kyllä oikeassa, että muitakin tapoja on... kuitenkin molempi parempi tässäkin asiassa, eli mahdollisimman monipuolisesti sitä rasvanpolttoliikuntaa niin hyvä tulee.

Jos homma toimii siten kuin olet sitä toteuttanut niin turha tehdä muutoksia (lue: ÄLÄ tee muutoksia), mutta jos ei pelitä niin kokeile vaikka: aamulla 30%, palautusjuomassa 30%, treenin (palkkarin)jälkeisellä aterialla 30%... loput 10% sitten pitkin päivää (mutta sen verran nyt tulee väkisinkin loppupäivän aikana, jos ei yksinomaan raakaa lihaa syö).

Aamuaerobiset toimi "vanhan koulukunnan" kundeilla ja toimii ne vielä nykyäänkin ihan samalla tavalla... ei se evoluutio nyt niin hirveästi ole muutamassa (kymmenessä) vuodessa muuttunut :D Mutta olet kyllä oikeassa, että muitakin tapoja on... kuitenkin molempi parempi tässäkin asiassa, eli mahdollisimman monipuolisesti sitä rasvanpolttoliikuntaa niin hyvä tulee.

Jee! Tarkoitin siis lähinnä sitä että tyhjällä vatsalla aerobbailu ei ole millään tapaa tehokkaampaa, kun halutaan polttaa rasvaa ja säästää lihasta, kuin mikään muukaan aerobinen. Toimiihan se ihan yhtälailla kuin iltapäivälenkkikin. Tosin iltapäivällä (muutaman aterian jälkeen) ei välttämättä pala lihasta niin railakkaasti.

Layne Nortonin mukaan: 15% aamupalalla, 35% 1,5-2h ennen treeniä, 20% treenin aikana, 25% 30min treenin jälkeen, jäljelle jäävät 5% kasviksista päivän mittaan.

sellainen kysymys vielä että nyt kun olen intissä niin joudun ottamaan dietillä ravintoaineet pääasiassa pelkästään ruisleivästä,rasvattomasta maidosta,tonnikalasta,proteiinijauhosta. +vitamiinit yms mitä tarvitsen, niin kysyisin että mistä lähteestä kannattaisi rasvat suurimmilteen ottaa? käykö hyvin ihan esimerkiksi rypsiöljy ja siitä sitten naukkailee määrän jonka päivässä tarvitsee vielä sen lisäksi mitä nyt näistä syödyistä tuotteista tulee.? painoa on nyt siis noin 76kg ja pituus sen 161. onko juuri esimerkiksi noin 50g päivässä hyvä määrä saada hyviä rasvoja? ja kannattaako siis iltaan ajoittaa suurin osa päivän rasvoista? vai esimerkiksi onko hyvä laittaa esimerkiksi 20 päivällä joidenkin aterioidenn sekaan?

nantes sanoi:
käykö hyvin ihan esimerkiksi rypsiöljy
Käy ihan hyvin. Jotkut tietenkin voivat viilata pilkkua sen verran, että ottaisivat oliiviöljyä, mutta rypsiöljy menee ihan hyvin.

ja kannattaako siis iltaan ajoittaa suurin osa päivän rasvoista? vai esimerkiksi onko hyvä laittaa esimerkiksi 20 päivällä joidenkin aterioidenn sekaan?
Itse olen tehnyt niin, että aina kun en ota hiilaria proden kanssa otan silloin rasvaa. Varsin pätevä sääntö. Eli syödään hillari+protsku kompoja ja protsku+rasva kompoja.

Rypsiöljy hyvä, oliiviöljy on myös hyvä, mutta kalaöljy on PARAS!! Itse henk. koht. otan kaiken "lusikalla syötävän rasvan" kalaöljystä. Loput rasvat tulee tietty kiinteestä ruuasta.

Ja tosiaan kuten NGVkin sanoi, niin vältä sitä että samalla aterialla tulee sekä rasvaa että hiilaria... ei se haittaa jos nyt jonkun verran menevät päällekkäin (väkisinkin menee kun normi ruokaa syö) mutta ettei nyt hirveitä määriä kumpaakin.

Miten tuo ruokapuoli armeijassa, olet itse tuonut ruokaa (tonnikalaa, raejuustoa jne.) mukana vai pystyykö jostain tilaamaan/ostamaan intissä? Entä onko tilaa missä säilyttää?

Olisi mukava tietää nämä hommat jo etukäteen.

Miten tuo ruokapuoli armeijassa, olet itse tuonut ruokaa (tonnikalaa, raejuustoa jne.) mukana vai pystyykö jostain tilaamaan/ostamaan intissä? Entä onko tilaa missä säilyttää?

Olisi mukava tietää nämä hommat jo etukäteen.

Mukaan vaan niin paljon kuin jaksaa kantaa. Iltavapailla myös pääsee ostoksille ja sotilaskodista muistaakseni löytyi myös ainakin tonnikalaa. Tilaa on tarjolla huoneenlämpöinen kaappi (n.50*50*200 cm). Kyllä sinne intin varusteiden joukkoon mahtuu parin kuukauden tonnikalat tai vaikka puolikas poro.

Mukaan vaan niin paljon kuin jaksaa kantaa. Iltavapailla myös pääsee ostoksille ja sotilaskodista muistaakseni löytyi myös ainakin tonnikalaa. Tilaa on tarjolla huoneenlämpöinen kaappi (n.50*50*200 cm). Kyllä sinne intin varusteiden joukkoon mahtuu parin kuukauden tonnikalat tai vaikka puolikas poro.

Riippuen paikasta; kaupunkilegendan mukaan puukaappeja on edelleen käytössä joissain varuskunnissa... Sinne kun pakkailee isot kasat ruokaa onkin aika fakiiri :hyper:

IV:tkin ovat useassa paikassa harvinaista herkkua; osta siis jemmaan. Peruskomppanioista pääsee kyllä pihalle melki joka ilta, mutta "xtrainternationalsupermanultraeliteforces" -tyypin komppaniat ovat eri asia, koska illatkin on runnottu täyteen koulutusta, liikuntaa, opiskelua tai jotain vitutusohjelmaa.

Tonnikala on säilyvyytensä vuoksi paras ratkaisu jauhotavaran lisäksi... 12 kk tonnikalakuurin jälkeen tonnikalaa ei sitten hetkeen teekään mieli :lol2:

Kuivauskaapissa on myös hyvä säilytellä kaikkea, mikäli sellainen luksushäkki löytyy. Sotkujen valikoima vaihtelee. Isoissa varuskunnissa on paremmat valikoimat.

no tota silleen ainakin täällä hennalassa että ku täällä jotain diettiä ottaa niin on se aika peräreiästä sen takia että saa aika kuivaa settiä suuhunsa laittaa.. mutta tämähän vaan parantaa itsekuria. suunnittelin nyt näin ruoat dietille: 5krt päivässä syön
2100kcal päivä
220g proteiinia päivä
125g hiilaria päivä
60g rasvaa päivä
20g kuitua päivä
+vitamiinit ja muut

kyllä tuonne kaappiin sitä tavaraa saa mahtumaan kun vain vähän soveltaa. mutta miinus puoli on juuri se että mitään sellaista ei voi ostaa mikä täytyy säilyttää kylmässä koska ne mätänee saman tien. eli ananas,tonnikala,ruis,prode,,, ne on sellaisia hyviä vaihtoehtoja ja diettiäkin täällä kykenee vetelemään ihan hyvin! vaikka se vähän säätöä välillä on mutta saan kuitenkin ihan samat ravintoaineet noilla seteillä mitä siviilissä. +lepoa ja treeniä tulee kiitettävä määrä. äskenkin juuri kun nukuin 8h yö unet niin nukuin siihen päälle vielä 2,5h päikkärit ja vkl lomille kun pääsen 2 niin siinä salille sitten ja kotiin

itellä ainaki solisee paino ku jättäny hiilarit päivän ekan ruuan jälkeen pois jos palkkaria ei lasketa treeni päivinä... intissä saa sotkussa ainaki kebua tai kokolihajauhelihapihviä salaatilla .... ja off topiccia loppu ...missä oot intissä ? meillä ainaki oli 3 kertaa viikkoon aamulenkki... jonka jälkeen vasta aamupala... lisäks intin kulutus on normaalia aika paljon isompaa eli iltasen puntti käynnin kanssa olis kaloreita kulunu melkein 4500 ... (laskien tietty oman intti liikunnan mukaan mikä oli vähintään 7h päivässä metsää) mietin vaan et 2100 on aika vähän intin kulutukseen...

no tota silleen ainakin täällä hennalassa että ku täällä jotain diettiä ottaa niin on se aika peräreiästä sen takia että saa aika kuivaa settiä suuhunsa laittaa.. mutta tämähän vaan parantaa itsekuria. suunnittelin nyt näin ruoat dietille: 5krt päivässä syön
2100kcal päivä
220g proteiinia päivä
125g hiilaria päivä
60g rasvaa päivä
20g kuitua päivä
+vitamiinit ja muut

kyllä tuonne kaappiin sitä tavaraa saa mahtumaan kun vain vähän soveltaa. mutta miinus puoli on juuri se että mitään sellaista ei voi ostaa mikä täytyy säilyttää kylmässä koska ne mätänee saman tien. eli ananas,tonnikala,ruis,prode,,, ne on sellaisia hyviä vaihtoehtoja ja diettiäkin täällä kykenee vetelemään ihan hyvin! vaikka se vähän säätöä välillä on mutta saan kuitenkin ihan samat ravintoaineet noilla seteillä mitä siviilissä. +lepoa ja treeniä tulee kiitettävä määrä. äskenkin juuri kun nukuin 8h yö unet niin nukuin siihen päälle vielä 2,5h päikkärit ja vkl lomille kun pääsen 2 niin siinä salille sitten ja kotiin

Ihan mielenkiinnosta kyselen, jotta voisitko listata päivän syömisesi ruoka-aineineen ja kellonaikoineen? Aika hurjalta nimittäin kuulostaa jos vetelet vain ja ainoastaan ruisleipää, prodejauhoja, ananasta ja tonnikalaa?! Tosin siinä oot kyllä oikeassa, että itsekuriahan tuo kyllä kehittää.

Zemiä vaan loppudiettiinkin!

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom