Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Itse oon erimieltä tosta, oon hiihdelly paljon ja hyvät välineet merkkaa ihan helvetisti. Varsinki jos on hiihtokaveri niin ei ole pidemmän päälle hauskaa kun hiihdetään 40-50km lenkkejä ja itsellä sukset ei luista mihinkään. Kyllä sen kunto nousee vähä saatanasti vaikka olis fluorit pohjassa ku hakee tarpeeksi haastavia nousuja reitille.

No jokainen tavallaan, onhan niitä ketkä juoksee takaperin ylämäkiä että ei ole niin helppoa, tai vitut sitä mitään kunnon pyörää hankkimaan, poljen lenkkejä mammakonkelilla jossa jarru hinkkaa niin saatanasti vastaan, johan tuntuu ! Samaiset henkilöt todennäköisesti hiihtää aina samassa toppapuvussa, vittu tuleepahan hiki ainaki, ei tarvi hiihtää niin kauan.

Itselle nautinto kuuluu osana lajiin kuin lajiin, paskoilla välineillä ei tee missään lajissa mitään, muutakuin varmistaa sen että innostus lopahtaa mahd nopeasti

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kai siinä toiminnassa jtn eroa on, hinta on sama joten kehoitan vapaantyylin suksiin skate sidettä. Varmaan suksen palautus jotenkin erilainen..

No kun ostin perinteisen sukset ja nyt kotona huomasin, että niihin asennettiin skate siteet. Niin sitä vain pohdin että kai se pitää viedä sukset takaisin ja pyytää vaihtamaan siteet.

Eilen ja tänää 35 kilsan lenkit. Eilen oli vielä helppoo mut tänään 20 asteen pakkanen ja pehmee latu vei aika reippaasti voimia. Puol toista viikkoo on nyt hiidetty ja kilometrejä takana 220, tästä on hyvä jatkaa.

Eilen tuli luistelusuksi paketti ostettua ja tänään ekaa kertaa suksien päällä 15 vuoteen. :D Nuorempana tuli kisaakin hiihdeltyä tonne 15 vuotiaaksi, mut sit heitin sukset nurkkaan, kun iski totaalinen kyllästyminen hommaan. Heti oli kilsan jälkeen verenmaku suussa ja keuhkot huusi hoosiannaa ja 5 kilsaa tuli räpellettyä tuolla pakkasessa. Huomenna uusiksi ja vähän pidempään, ku on taas alkuun päästy. Johan tuli Pirkan hiihdon nettisivujakin tutkittua, jos vaikka puolikkaan tempasis maaliskuussa. Tommosen "pikku tauon" jälkeen vois taas suksiminen maistua.

Tuli tänään hiihdettyä eräsuksilla kaksi tuntia umpihankia jäätä pitkin. Kyllä oli maisemat komeat kun pakkanen paukkui ja paremminkin tuli lämmin kuin kylmä.

Just tulin lenkiltä. N. 5,5 kilsaa tuli omassa metsässä hiihdettyä, kun on velipoika ajellu sinne latuja. Sää oli oikein mainio eikä pieni lumisade haitannu. Pakkanenki onneks laskenu siihe -10 eilisestä -25 asteesta :)

Joo, täällä pohjosessa taas menny nuo hiihtokelit vähän miinuksen puolelle ihan kirjaimellisesti, kolme päivää on mittari jyskyttänyt reippaasti päälle -20 lukemia ja nyttenkin näyttää elohopea -28. Toivottavasti viikonlopuksi kuitenkin lauhtuisi ,että pääsisi taas suksien päälle.

Ajattelin käydä tänään/huomenna avaamassa hiihtokauden. Hoksasin juuri, että 200m kämpästä lähtee 6km valaistu baana. :dance:

Mites pakkiksen hiihtäjät, minkälaista vaatetusta suosittelette, että ei tule kylmä/ei tukehdu? Mittari näyttää -16c. Riittääkö tuulipuku, jonka alle lämpökerrasto ja fleece?

^ Riittää ehdottomasti. Itellä oli vielä -20 asteessa sellanen kevyt vuorinen tuulipuku (jotain reikäkangasta vuori) ja alla kevytfleece huppari, pitkät kalsarit ja niiden alla normaali alusvaatteet. Hiki tuli mutta ei kai sitä mitenkään voi välttää, eikä ole tarkoituskaan. Melkein tärkein musta on hyvä pipo, mikään ei ole inhottavampaa kuin että tuuli puhaltaa pipon läpi.

Tänään 12 km ja asteita oli -12. Hyvin tarkeni, kun laitoin kahdet kerrastohousut alle ja verskat päälle ja sit yläkroppaan yksi kerrastopaita ja sen päälle college-paita ja sit tuulitakki. Ihan oli selkä märkä lenkin jälkeen. Nykyajan luistelumonot on niin lämpimät, ettei tarvi kuin yksi ohut sukka jalkaan. Alko jo meno maistuun, tarvitsisi vaan kunnolla voidella sukset parafiinillä voiteluraudan kera, kun nyt ei ole kuin jotain pikaluistoa vedelty pohjiin.

helvetti. Viime viikolla 2lenkkiä pystry heittää, nyt ollu taas yli 20 raatia koko viikon. Ei kykene ladulle, vaikka tekosyitähän nämä ovat. Niin kova hinku ei vaan ole että kestäis tota pakkasta.

helvetti. Viime viikolla 2lenkkiä pystry heittää, nyt ollu taas yli 20 raatia koko viikon. Ei kykene ladulle, vaikka tekosyitähän nämä ovat. Niin kova hinku ei vaan ole että kestäis tota pakkasta.

Joo ei sitä paljon viiti tollaseen pakkaseen lähteä, etenki jos joutuu kulkemaan pidemmän matkan, että pääsee laduille. Oon ollu nyt porukoilla, niin tossa on ite ajetut ladut niin ettei tarvi kävellä ovesta ku 50 metriä ni on jo laduilla, ei oo paineita hiihtää mitää hirveitä lenkkejä ku niin helposti pääsee. Kävin sitte eilenki suksimassa joku 3,5 kilsaa vaikka pakkasta oli 18 astetta. Hyvin siellä sen aikaa pärjäs, ei tarvinu ees mitää toppapukuja pistää päälle, jalat oli ainoot mitkä oli vähän viileät, mutta ne mulla palelee muutenki helposti.

Hitto ku on viime aikoina tehny mieli päästä hiihtämään! Mut en omista suksia, eikä mun porukoillakaan taida enää mun vanhoja suksia olla tallessa, niin toistaseks on jääny pelkäks haluamiseks toi hiihto. Viimeks oon hiihtäny muistaakseni joskus 5 vuotta sitte! Nyt ku olis tota luntakin niin olis kiva päästä vähä ladulle lykkimään :D En kyl viitsi alkaa suksia ostelee ku noi talvet nyt on vähä mitä on, eikä mun superpienessä kämpässä mitään säilytystilaa niille olis (edes kellarissa).. Voikohan suksia vuokrata jostain? Siis stadissa?

Voikohan suksia vuokrata jostain? Siis stadissa?

Paloheinässä on Suomen Ladun vuokrauspiste. Kovasti oli vaan porukkaa siellä viime viikonloppuna kun kävin sauvoja lyhentämässä. Kaikille ei tainnut suksia riittää. Melkein päivittäin on tullut nyt käytyä. Eilen hiihdin 15 km Pirkkolasta lähtien Pitkäkoskelle ja Paloheinän latuja. Upeaa oli.

Paloheinässä on Suomen Ladun vuokrauspiste. Kovasti oli vaan porukkaa siellä viime viikonloppuna kun kävin sauvoja lyhentämässä. Kaikille ei tainnut suksia riittää. Melkein päivittäin on tullut nyt käytyä. Eilen hiihdin 15 km Pirkkolasta lähtien Pitkäkoskelle ja Paloheinän latuja. Upeaa oli.

Joo sen uskon et voi olla aika helvetin kova suosio niillä vuokrasuksilla!

Muutama lenkki on tullut tällä viikolla heitettyä semmoisen pyöreän 10 vuoden tauon jälkeen. Hyvältä maistuu, mutta enpä muistanutkaan hiihtoa näin hemmetin rankaksi. Olen itse aika kova juoksumies, mutta kantapään kautta olen saanut huomata, että hyvä aerobinen yleiskunto ei tosiaankaan riitä tekemään hyvää hiihtäjää. Ensimmäinen lenkki jäikin lyhyeksi, mutta toisella vedin jo vähän vajaat 10km. Aika paljon eri lajeja kokeilleena rohkenisin kyllä väittää, että hiihto on yksi rankimmista lajeista. Ainakin kulutus nousee tappiin, tosin tietysti sekin vaihtelee riippuen tyylistä, nopeudesta jne.

Kyllä kovat hiihtomiehet ovat aika äijiä (tai naisäijiä). Omasta mielestäni hiihdossa on mukavaa juurikin se, että se on samalla erittäin rankkaa ja mukavaa. Juokseminen tuntuu usein väkinäiseltä puurtamiselta, mutta hiihdossa kovakin rääkki tuntuu samalla erittäin mukavalta. Myös raikas pakkasilma virkistää.

Etenkin yläaselkä ja yläreidet ovat olleet koetuksella. Tästä puheenollen, minkälaisia venytyksiä ennen/jälkeen hiihdon teillä on tapana tehdä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom