Hieronnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu

ZannaZ

Hysteerinen söpöliini
Ikä
39
Käyvätkö mimmit hierotuttamassa itseään? Jos niin kuinka usein? Kuinka kauan kerralla? Joku tietty lihasryhmä / kropan osa vai koko helahoito kerralla? Entä käyttekö ihan urheiluhierojalla vai käykö esim. salilla oleva "perus"-hieroja? Onko väliä onko mies vai naishieroja? Pitääkö hierojalle mennessä olla joku idea mitä tehdään vai tietääkö hieroja mitä pitää tehdä? Minkä hintaisia nämä hieronnat ovat?

Mielipiteitä olisi kiva kuulla niin kuntoilija- kuin kilpailijan/kilpailuihin tähtäävienkin näkövinkkelistä. Itse treenaan tosissani kisat silmissä kiiluen ja kovasti olisin halukas tietää että onko tuosta säännöllisesti hieronnasta hyötyä? Ja jos niin kuinka paljon?

Kokemuksia? Suosituksia? Kertokaa tähän threadiin vaan ihan kaikki hieronnasta, olen pelkkänä korvana...

Kiitos vastauksista, ootte ihan mahtavia kaikki :)

Terves!

Pyrin käymään kerran kuukaudessa hierojalla, se ehdoton maksimi tällä hetkellä, kun on tuo "matti" tullut asustelemaan kukkaroon sekä pankkitilille. Toivottavasti joskus on varaa useamminkin tähän ylellisyyteen.
Hierotutan aina yläkropan n. 45min - 60min kerralla. Jalat hieroo mieheni (tosin vasten tahtoaan :( ) ,kun en yksinkertaisesti voi antaa kenenkään muun hieroa niitä. Minulla kun on tuota kutitus- ja läskikompleksia. :lol2:

Olen käynyt samalla naishierojalla jo kolmisen vuotta ja se helpottaa, kun ei tarvitse joka kerta selittää millä tavalla minua tulisi hieroa. Hierojani tietää täydellisesti mitä kohtaa saa ottaa hieman kovempaa ja mitä hieroa varovaisemmin.

käyn kerran viikossa hierojalla nyt kun olen dietillä.off-season kaudella kävin joka toinen viikko.dietillä kovan treenin ja lisääntyvän aerobisen vuoksi ihan ehdoton juttu!off:llakin tärkeää mutta riittää vähempi määrä, ainakin minulle.joka toinen viikko jalat ja joka toinen hartiat,selän ja kädet.tähän jää hyvällä tavalla koukkuun =).
kävin ennen fysioterapeutilla, mutta nykyään valmentajani toimii hierojana.
sulle vielä zanna z että kyllä hierojan pitää tietää mitä tekee.sanot vain mitä treenaat ja mitä hauat hierottavan taisitten kyselet hierojalta minkälainen hieronta ohjelma olisi sinulle hyvä.

Kaksi kertaa kuussa tulee hierojalle vierailtua, hierotaan tuntemuksien mukaan, olen tosi huono venyttelemään joten paikat on joskus tosi jumissa.

Yleensä joko ala tai yläkroppa otetaan, joskus molemmat kevyesti.

Päätetyöskentelyä tekevänä, hartiat ja niska on usein jumissa, joten sitä seutua tulee hierottua yleensä enemmän ja kovempaa.

Hierojani on ihan urheiluhieroja, miespuolinen sellainen, joka taitaa myös akupunktion ja hermopääte hieronnan, joten monipuolisuutta löytyy.

Normaalihinta taitaa olla 35-38 € paikkeilla, mutta saan hieman alennusta, kallista on mutta TODELLA sen arvoista.

Älkää ottako stressiä jaloista tai niiden läskeistä, eiköhän se hieroja ole jo kaiken nähnyt, minunkin hierojalla käy yksi 120 kiloinen rouva hieronnassa sillä taatusti enemmän laardia kuin yhdelläkään teistä.

Käyn säännöllisen epäsäännöllisesti (siis ehkä kerran kuussa) hierottamassa yläkropan. Veli on urheiluhieroja, mutta valitettavasti asuu niin kaukana, että sen loistokäsittelyyn :worship: pääsee harmillisen harvoin. Muulloin olen turvautunu paikallisen hierontaoppilaitoksen opiskelijahierontoihin, joista itelläni on ollu pelkästään hyviä kokemuksia, ja hinnat on tietysti alemmat kuin muualla. Huonona puolena tuolla on se, että hieroja vaihtuu melkein joka kerran, mutta tosiaan tähän asti kaikki on olleet ihan hyviä, ja eihän se niin iso vaiva oo aluks selittää lisäohjeita, jos haluaa kovempaa tai iisimpää otetta jne.

Jalkoja en oo hierotuttanu kuin vasta kerran, mutta pitäis kyllä ehdottomasti ottaa sekin ohjelmaan jatkossa edes silloin tällöin.

Dieetillä käyn hierojalla noin viikottain, vuoroviikoin ylä- ja alakroppa. Offilla epäsäännöllisemmin, rahatilanteen mukaan, valitettavasti. Hierojani (miespuolinen) on edullinen, kerrasta (1,5-2 tuntia) pulitan 15-20 euroa ja lisäksi hieroja tulee kotiin asti.

Selkä ja pakarat ovat minulla aina tukossa, vaikka venyttelen 1-2 kertaa päivässä. Jos edellisestä hierontakerrasta on aikaa, voi varautua siihen, että seuraavina päivinä on todella kipeä. :evil: Palautumisen ja aineenvaihdunnan kannalta hieronta on tärkeä osa lihashuoltoa, etenkin kilpailukaudella kun treenejä on tiheään. Seuraava päivä tietysti täytyy varata levolle.

Käyn hieronnassa aina rahavarojen salliessa, eli liian harvoin. Tampereella pääsee kumminkin noihin urheiluhierojakouluihin hierontaan aika edullisesti, eli kannattaa kysellä niistä. Tunti maksaa jotain 12e tms.

Viimeksi Kajaanissa käydessä kävin hieronnassa entisen vakisalini omistajalla, joka on kyllä paras hieroja jolla olen koskaan käynyt. Olin aivan äimänä sen hieronnan jälkeen, nimittäin jalat oli ihan tukossa hierojalle mennessä, ja suorastaan liitelin sieltä kotiin, kun hieronnan jälkeen oli niin helppo ja hyvä olla. En ole ihan varma, kuuluiko hierontaan akupisteiden painelua vai mitä se oli (paineltiin jotain pisteitä sormilla ohimoilta ja vatsalihasten päältä ja sivusta), joka aukaisi tukoksia jaloissa ja selässä. Ennen hierontaa takareidet olivat niin jumissa, että hyvä kun portaita pystyi kävelemään.. ja hieronnan avulla mm. venyvyysongelma (venyvyys oli huonontunut radikaalisti muutaman kuukauden aikana) ja lonkankoukistajan monta monituista viikkoa kestänyt kipu häipyivät. En nyt ihan tarkkaan muista miten se mua vaivannut ongelma määriteltiin, mutta muistaakseni oikeassa etureidessä oli jotkut kohdat niin kireällä, että se vaikutti koko oikeaan puoleen kropasta: selkä jumitti, epäkäs oli koko ajan jännittynyt ja oikea olkapää työntyi jatkuvasti eteenpäin. Näihin sain siis apua :) Oikein odotan, että pääsen taas käymään vanhempien luona pohjoisessa, niin saan varata taas ajan tuonne hierojalle... jos saataisiin tämä raato vaikka vihdoin kuntoon ja jumitukset pois!

Tarkoitus olisi käydä kyllä hieronnassa aina kun suinkin sitä rahaa riittää. Taidankin varata nyt ajan kun palkkapäivä lähestyy, ei ehdi tuhlaamaan vielä mihinkään muuhun :D

Mie käyn ihan liian harvoin hierojalla...
Mutta se kyllä kannattaa varsinkin kun kerta treenaat kisat mielessä.

Mä oon semmonen onneton sankari että menen hierojalle vasta kun paikat on tosi juntturassa. Hieronta saattaa ehkäistä pahimmilta lihastulehduksilta ja hermojännityksiltä, kun menee riittävän ajoissa tai käy säännöllisesti. Mä oon laskenu selkäni niin huonoon kuntoon että selkätreenin ja kyykyt saan unohtaa vielä varmasti kuukauden ajaksi (tässä on jo menny miltei puoltoista kuukautta kivuissa kärvistellessä... nyt on sitä fysioterapiaa ja hierontaa...)

Itse käyn mielummin mies hierojalla. ZannaZ etkös treenaillutkin Wolfilla? Siellähän salilla oma hieroja eikä se muistaakseni edes mitään kauhean kovia taksoja pidä. Kokeile vaikka eka siellä!!
ja kun et aiemmin ole käynyt hierojalla ota vaikka ensimmäiseksi selkähieronta (ns. puolivartalo-hieronta). Yleensä selässä on paljon jumissa olevia kohtia joita ei edes itse huomaa ennen kuin makaa pöydällä leivottavana.
Kerro sit miltä tuntu!

Kyllä hieronta on ihan must. Joka kolmas viikko käyn ylävartalohieronnassa, noin joka toinen kuukausi jalkakäsittelyssä. Miulla on lempihierojani, mutta käyn muillakin. Yleensä hierotutan miehellä yläkroppani, naisella jalkani, mutta pari kertaa on se vakihieroja mouristellut jalkanikin. Silloin miulla oli ollut pohkeessa kamala kramppi. Käsittelyn jälkeen hyvä kun pääsin kävelemään, mutta se nopeutti hurjasti paranemista. Jalkojen suhteen olen viisastunut, ennen hierotutin niitä vain kerran vuodessa, jos silloinkaan.

Tutut hierojat tietävät, mitä miun kohalla tehdään. Uusille sanon, jos haluan kovempaa käsittelyä, harvemmin toisin päin. Kotipaikkakuntani hieroja on tosi edullinen: tunnilta vain 18 euroa. Nykyasuinpaikkakuntani hierojat ottavat 22 - 25 euroa tunnilta.

Kiitti muistutuksesta. Onkin taas ylävartalohieronnan aika ensi viikolla.

Tää on kyllä noloa, mut en oo käynyt oikealla hierojalla KOSKAAN! On ollut ihan puhtaasti kustannuskysymys. Mutta ehkä nyt, kun teen töitä opiskelun ohella, voisin alkaa irrottaa pari kymppiä hierontaan kerran kuussa.

Kokemuksia hierottavana ja hierojana

Kuten monilla muillakin, ensimmäinen hierontakerta antoi odottaa itseään lähes 23 vuotta. Olo oli seuraavana päivänä kuin hakatulla, vaikka hieroja hieroikin kevyesti, sen enempää kipualueita "kaivamatta".

Nykyään (pari kuukautta vanhempana ja siis viisaampana :) ) Yhä enemmän olen päässyt hieronnan maailmaan, koska kävin paikkakunnallani järjestetyn 20 tunnin kotihieronnan kurssin. Tällä fysioteraopeutin ohjaamalla kurssilla käsiteltiin ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa sekä hierontaa teorian ja käytännön kanssa. Jonkinlaiset valmiudet sieltä sai omatoimiseen hierontaan, ja ainakin tähän saakka on tuttavapiiristä löytynyt aina ilmaista hierontaa kaipaavia! Ja saihan tuolta kurssilta vähän 'jonkinlaista syvyyttä' ja vinkkejä myös saliharrastukseen.

Hannebaali sanoi:
Itse käyn mielummin mies hierojalla. ZannaZ etkös treenaillutkin Wolfilla? Siellähän salilla oma hieroja eikä se muistaakseni edes mitään kauhean kovia taksoja pidä. Kokeile vaikka eka siellä!!
Ja hyvä hieroja onkin :rock: Yläselän/hartioitten hieronta ja etenkin hierontaa seuraava päivä vastaa muuten tuntemuksiltaan aika lailla mojovaa selkätreeniä... Toi puolentunnin kerta on alkuun ihan hyvä, siinäkin ehtii jo aika paljon.

Tämä mimmin käy hierojalla kahden viikon välein. Jalat ja yläkroppa(selkä,niskat,hartiat,kädet,rinta) erikseen. Hieronnat kestää noin 1-3 tuntii ja maksaa about 30 ekkua kerta. Käyn urheiluhierojalla. Mulle on tärkeetä et hieroja osaa hommansa, ettei itse tarvitse vaivata päätänsä. Olen käynyt aina samalla hierojalla. Siitä on etua koska hieroja oppii tuntemaan kropan ja huomaa heti jos jokin on vialla. Turhan usein jokin on vialla... :D

Itse käyn hierojalla noin 1-2 x kuukaudessa. Hierotutan aina kerrasta riippuen vähän mitä sattuu. Välillä alakropan ja välillä yläkropan. Toisinaan keskitytään johonkin tiettyihin kohtiin ja välillä haluan rentouttavan mobilisoivan hieronnan. Näiden lisäksi käyn välillä kokeilemassa erilaisia itselleni "uusia juttuja", koska olen hirvittävä hierontafriikki. Olen kokeillut esim. intialaista päähierontaa, thai-hierontaa, aromaterapiaa jne. Seuraavaksi aion kokeilla shiatsu-hierontaa.

Aikaisemmin kävin Suomen Urheiluhierojaopistossa Helsingin Länsi-Pasilassa tai Kurvissa Hieronta-Akatemiassa, kun niissä on hinnat edeullisemmat, kunnne löysin "sen oikean". Löysin siis kesällä helmen, siis todella hyvän hierojan. Menin extempore Helsingin Solana Fitness-kuntosalille (Hakaniemen torin vieressä) ja kysyin, että löytyykö hieronta-aikaa. No löytyihän sitä.

Tämä Tero Kuronen-niminen hieroja on hieronut jo noin 20 vuotta ja otteet olivat erinomaiset. Hänellä itsellään on mm. nyrkkeilijätaustaa ja kuntosaliohjaustakin hän antaa. Itse olen käynyt varmasti kymmenillä eri hierojilla vuosien saatossa ja tämä oli ehdottomasti parhaimmasta päästä. Ja oli vielä mukavakin ja muutenkin erittäin ammattitaitoisen oloinen.

Kuronen antaa tavallisen hieronnan lisäksi jotain laserhoitoja ja mobilisoivaa hierontaa. Hän on erikoistunut hieromaan myös ihmisen purentaan vaikuttavia lihaksia ja hammaslääkärit lähettävätkin hänelle potilaita. Hieroo purulihasten lisäksi kasvoja, päätä, korvia ja muita akupisteitä vyöhyketerapiatyyliin, enkä ole missään hieronnassa rentoutunut niin paljon kuin tässä. Olen kokeillut tätä hierontaa välillä ihan huvikseen, vaikka minulla ei purentavaivoja olekkaan (migreeni kylläkin). Suosittelen tätä ehdottomasti kaikille!

Hinnat pyörivät 20 euron (1/2 h) ja 55 euron (120 min) välillä. Mobilisoiva on 34 euroa ja laserhoito 26 euroa. Minä maksoin 25 euroa (45 min). Välillä Terolla on erilaisia alennuksiakin, joita kannattaa kysellä.

Joku ottaa tämän nyt mainostamisena, mutta minä ajattelen tämän hyvän vinkin antamisena.

Ensimmäinen hierontakerta huomenna. Senkin sain varattua vasta, kun selkä on ihan hirveessä jumituksessa. Tuosta levosta hieronnan jälkeen... Seuraava päivä olisi siis varattava levolle, selän osalta vai muutenkin?

Kokemuksia ensimmäisestä hieronnasta tai lähinnä sen jälkeen... Oliko kuinka kipeä olo ja kuinka pitkään?

Näin hierontafanaatikkona ja itse urheiluhierojan työtä tekevänä sanoisin että
kokovartaloa ei kannata ottaa yhdellä kerralla jos siihen on aikaa käytettävänä 1,5h. Siinä edetään suht ripeää tahtia ja jos jossain lihasryhmässä on tukkoisuutta enemmän, ei sitä tule välttämättä hoidettua yhtä hyvin kuin pisemmissä hieronnoissa. Itse suosin käytettäväksi tunnin ylä- tai alakroppaan,eri kerroilla.
Urheiluhieronnassa käsitellään lihaksia eri suunnista kun taas norm. hieronnassa (klassinen hieronta) käsitellään vain lihassäikeiden suuntaisesti...näin meille joskus koulussa asia selitettiin.
Nais vai mies hieroja on makuasia, naisilla kun on pienemmät sormet niin he pääsevät "syvemmälle" lihaksiin kun taas miehillä on sitä poweria enemmän.
Hierojalle voi mennä ilman ideaa...tai sen kanssa, kun kerrot mistä kiristää tms. niin kyllä ne yleensä osaavat paikallistaa jumi-kohdat ja hieroa sen mukaan.

Auttaisikohan tuo purentaan vaikuttavien lihasten hierominen öiseen narskutteluun? Olisi mielenkiintoista kokeilla, väliin kun leuat on niin jumissa, että hyvä kun puhumaan pystyy...

Olen käsittänyt asian niin, että tuo mobilisoiva hieronta autaa ennen kaikkea yönarskuttelijoiden leukojen "pehmentämiseen". Lisäksi tämän tyyppistä kaula- ja leukahierontaa käyttävät esim. soittajat (puhallin- ym. muusikot). Itse nautin hieronnasta erityisesti, koska minulla on migreeni ja se varmasti saa pään ja lähialueen lihakset jumiin. Suosittelen lämpimästi, tuo hieronta on aivan ihanaa.

Täytyypä kysyä hammaslääkäriltä seuraavalla kerralla käydessäni, että onko täälläpäin ketään, joka tuollaista hierontaa antaa. Mulla ainakin stressaaminen lisää hampaiden narskutusta, joten niinä aikoina voisi tuollainen hieronta rentouttaa muutenkin. Ja kärsin itsekin migreenistä, tosin harvakseltaan, kerran pari vuodessa.

Ihan liian harvoin tulee käytyä,muutama kerta vuodessa. Vaan harvoinpa olen niin jumissa että olisi erityisesti tarpeenkaan. Yleensä se sitten on selkä. Keskimäärin uskon siihen, että kunhan tiedän mikä paikka on tukossa, tietää hieroja mitä sille pitää tehdä, ainakin kun saa muutaman vinkin siitä mitä on taas tullut tehdyksi.

Ja näitä kokemuksia.

Surkein hieroja oli tytteli eräässä hierontakoulussa. Hiplasi ja hiveli ja juuri kun meinasin nukahtaa, lopetti. Pelottavin taas oli eräs osteopaatti, joka väänsi solmuun ja meinasi lopuksi vääntää niskat nurin. Paras oli eräs sittemmin muihin asioihin keskittynyt shiatsuhieroja. Positiivinen yllätys oli thaihieronta. Kallein mutta hintansa väärti taas fysioterapeutti - ihmemies. Ja sitten on tullut käydyksi vähän siellä sun täällä, vaan eipä ole oikein vakituista hierojaa löytynyt, kun ei tuohon ihmemieheen oikein ole varaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom