Hieronnasta ja osteopatiasta

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
45
Monet teistä varmaan käyvät hierojalla mutta miten on osteopaatin laita?

Itse olen käynyt säännöllisesti hierojalla kahden viikon välein. Pari viikko sitten hieroja kehotti kääntymään vasemman käden lihaksiston vuoksi osteopaatin puoleen. Syynä selkeä lihaslukko vasemmassa olkapäässä ja sen myötä koko käden puutuminen, aineenvaihdunnan heikkeneminen.
Tein työtä käskettyä ja varasin ajan kyseiselle herralle.
No eilen oli sitten kyseisen tapaamisen aika ja yllätyin suuresti. Edellisestä treenistä oli pari päivää ja tunsin olevani hyvässä kunnossa. Osteopaatti väänteli ja tunnusteli koko tytön ja etenkin kyseisen vasemman puolen. Arvio olis itten aikas tylyä kuunneltavaa:( Olen kuulemma todella hyvin jumissa jokaisesta lihasryhmästä. Osteopaatin mielestä treeniä tulisi ennen seuraavaa hoitokertaa vähentää huomattavasti ja kun paikat on saatu kuntoon homma voisi taas jatkua. Olen huomannut palautumisessa pieniä vaikeuksi mutta en ajatellut että juttu olis ihan noin.

Kysymys kuuluukin nyt.... onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ym? Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan!

T: ilmeisesti kovinkin epäkunnossa oleva voimanainen

Mitä se osteopaatti tekee? Siis minkälaisen koulutuksen se on saanut?

Mä kävin naprapaatilla viikko sitten. Vähän samantyylisen "diagnoosin" sain selkärangan paukkuessa ja lukkojen avautuessa: "Kylläpäs olet saanut itsesi jumiin."

Siis jotain tälläistä kaiketi..........
Osteopatia on menetelmä, jolla kehoa säädetään ja siten autetaan sitä itse korjaamaan häiriötilansa.
Sellaista venytys - vanutus- juttua sekin oli siellä.... millaista se naprapaattijuttu siis oli???
En sitten vaan tiedä että miten vakavasti ottaa kaikki nuo kyseisten hoitomuotojen edustajat

:rolleyes:

Taisi ajatella tuolla "tuomiollaan" saavansa sinusta vakiasiakkaan :rolleyes: No ei, en vähättele mitään hoitomuotoja kun en noista asioista mitään tiedä. Tulipa vaan juttua lukiessa mieleen, että sanookohan esim. kukaan hieroja koskaan hierottavalleen, että "oletpa mahtavassa kunnossa, hierontakin on aivan turhaa...". Mutta tämä nyt oli vähän off topic -kommentti, sorry :)

Naprapaatti niksauttaa selkärangasta lukot auki. Ensin se kyseli, että minkälaista vaivaa on ja sitten tutki käsikopelolla selkärankaa ja etsi ne nikamat, joissa on häikkää. Sitten piti käydä siihen lavetille pötkölleen ja se alkoi ensin hieromaan ja sitten niksauttamaan. Vähän aikaa sitten mulla oli rintalastassa kipuja ja se kivun lähde löytyi vastaavasta kohdasta selkärangasta. Tuntui kyllä aikas hurjalle, kun piti hengittää syvään ja sitten uloshengityksen aikana se painoi selkää niin että nikamista kuului pauke, kun ne meni oikeille paikoilleen . Olin kyllä tyytyyväinen olooni hoidon jälkeen. Aion mennä vielä uudelleen parin viikon päästä, mutta sitten ei tartte mennä muuta kuin jos tulee jumeja. Hoito kesti 30 min ja hinta oli 40 euroa.

Originally posted by Tiukkis
Taisi ajatella tuolla "tuomiollaan" saavansa sinusta vakiasiakkaan :rolleyes: No ei, en vähättele mitään hoitomuotoja kun en noista asioista mitään tiedä. Tulipa vaan juttua lukiessa mieleen, että sanookohan esim. kukaan hieroja koskaan hierottavalleen, että "oletpa mahtavassa kunnossa, hierontakin on aivan turhaa...". Mutta tämä nyt oli vähän off topic -kommentti, sorry :)

Tuota oon itsekkin nyt tässä ajatellut..... No katsotaan vielä kerta mitä tuleman pitää ja sitten saa hieronta riittää. Jossain vaiheessa kun toi hinta, 1h 35 euroa, alkaa tuntua rahapussissa!

Onko muilla kokemuksia?

Joo, mullakin tuli sama mieleen kuin Tiukkikselle. Paitsi itselleni kävi niin, että viimeksi hieroja sanoi, että ethän sinä kovin jumissa nyt ole. Mutta olenkin vakituinen asiakas.

Osteopatiasta on apua, jos ongelmana on liikkuvuus - tai pikemminkin liikkumattomuus. Siinä hieronnan tyyppiseen hoitoon yhdistetään liike, ja tällaisella manipuloinnilla pyritään lisäämään jäkkiintyneen osan liikkuvuutta. Osteopatia ei kuitenkaan kokemukseni mukaan tuo välitöntä helpotusta esim. lihasjumista aiheutuvaan särkyyn.

Koska itse olen erinomaisen liikkuvainen rintarankaa lukuunottamatta :p , soveltuu minulle paremmin klassinen tai urheiluhieronta ... juu ja venyttely, kun vain jaksaisi/viitsisi/muistaisi ...

Originally posted by Panda
Mitä se osteopaatti tekee? Siis minkälaisen koulutuksen se on saanut?

Suomessa osteopaatilla on takanaan neljän vuoden ammattikorkeakoulu opinnot,jotka ovat hyvinkin "lääketieteelliset".Amerikasta lähtöisin olevan osteopatian kehitti lääkäri-kirurgi Andrew Taylor Still n.1850 .jenkkilässä osteopaatti koulu on 6:n vuoden mittainen,joka johtaa lääkärin ammattipätevyyteen.
http://www.osteopatia.net/index5.html

Jeps, tänään otettiin kuvat selästä, niskan alueelta ja rintapuoleltakin. Lääkäri oli sitä mieltä että aloitetaan "jähmeyden" syyn etsiminen yläkropasta. Lisäksi vielä noin 15 erilaiset näytteet labraa varten, joten eiköhän pian ala selvitä missä vika;) ja intensiivinen 15 kerran sarja fysioterapeutille!
toivottavasti vika ei kuitenkaan päässä;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Laitoin saman kysymyksen tuonne yleiselle osiolle:

Mitä eroa on osteopaatilla, naprapaatilla ja kiropraktikolla?

Ja miten heidän työnsä eroavat toisistaan käytännössä?

itse olen käynyt kiropraktikolla. se on myös sellaista 'naksauttelua', kropan jumien mekaanista manipulaatiota. kiropraktikolla ei käydä säännöllisesti -vrt. te, jotka epäilitte niiden haluavan vakiasiakkaita....-, vaan muutama hoitokerta riittää ja sit hän voi antaa jatkohoito-ohjeita.

mulla esim. oli noi käynnit tossa alkusyksyllä, itse asiassa kiropraktikon julma kommentti oli se, joka sai mut aloittamaan liikunnan. hän nimittäin sanoi, että jos en ala tekemään mitään itselleni, olen muutaman vuoden kuluttua yhtä joustava kuin pöytä :D ja hän ei ainakaan mua enää silloin hoida. ja nimenomaisesti hän suositteli mulle kuntosalia....yhdistettynä hierontaan.

kävin urheiluhierojalla muutaman kuukauden kerran viikossa, sitten harvennettiin joka toiseen viikkoon ja nyt kun liikun jo aika monipuolisesti, sovittiin viimeksi, että käyn kerran kuussa vähän 'lämmittelemässä'. eli ammattitaitoinen minkä tahansa alan edustaja ei suosittele 'turhia' hoitoja, jos olet jo kunnossa.

mun ymmärtääkseni naprapaatin hoidot on kans sellaisia, jotka periaatteessa tehoaa jo muutamassa hoitokerrassa, joskus jo kerralla. mä kävin kiropraktikolla muistaakseni 2 tai 3 kertaa.

Naprapaatti
Naprapatia on tuki- ja liikuntaelinsairauksien ja tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden tutkimiseen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn erikoistunut hoitomuoto.
Naprapaatti käyttää hoitomenetelminään mm. nivelten manipulaatio- ja mobilisaatiotekniikoita sekä pehmytkudostekniikoita että lääkinnällistä harjoitusterapiaa ja ergonomista neuvontaa.

Naprapaatin toiminta perustuu koululääketieteelliseen terveys- ja sairauskäsitykseen ja sen pohjalta kehittyneeseen diagnostiikkaan ja tautiluokitukseen.
Naprapaatti arvioi potilaan subjektiivisten kokemusten ja objektiivisten löydösten korrelaatiota hoitopäätöstä tehdessään.

Tutkimustensa pohjalta naprapaatti tekee oman diagnoosinsa sekä itsenäisen päätöksen hoitotoimenpiteistä tai jatkotutkimuksista. Naprapaatin suorittaman hoidon lähtökohtana on potilaan sairaushistorian tarkka selvittäminen. Anamneesissa selvitetään oireiden alkamisajankohta ja -tapa, oireiden esiintyminen ja luonne sekä muut lääketieteelliseen anamneesiin kuuluvat merkittävät tekijät. Samalla selvitetään mahdollisten muiden sairauksien ja muiden hoitoon vaikuttavien tekijöiden merkitystä.
Kliinisessä alkututkimuksessa mm. pyritään selvittämään potilaan oireiden alkuperää erilaisilla objektiivisilla neurologisilla ja ortopedisillä testeillä. Tämän lisäksi naprapaatti selvittää potilaan oireiden alkuperää spesifeillä niveltason liikkuvuustesteillä.

Lääkäri tekee yleensä hoidon tarpeen arvioinnin ja naprapaatti on asiantuntija, joka antaa hoitoa.
(http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/07_Kysy_asiantuntijalta/01_Yleiset/0540.jsp)

Kiropraktikko
Mitä on kiropraktiikka ja mitä kiropraktikko tekee

Kiropraktiikka on pitkälle kehittynyt erikoisosaamisen alue, joka tutkii, hoitaa ja ehkäisee nivelissä ja tukirangassa esiintyviä toimintahäiriöitä. Nämä toimintahäiriöt ovat lähes jokaisen kokemia selkäkipuja, päänsärkyjä ja puutumisoireita.

Kiinnitämme erityistä huomiota Sinun nikamiesi, lihastesi ja hermostosi saumattomaan yhteistoimintaan. Oireiden poistamisen lisäksi pyrimme hoitamaan ja palauttamaan toimintakykysi ja hyvinvointisi parhaalle mahdolliselle tasolle.

(http://www.aleksinkiropraktiikka.com/mitaon.html)

Osteopatia
Osteopatia
Osteopathy is the practical knowledge of how man is made and how to right him when he gets wrong" (A.T. Still)

Osteopatia on tuki- ja liikuntaelinsairauksien, ja toiminnallisten häiriötilojen tutkimiseen, manuaalisen hoitoon sekä ennaltaehkäisyyn erikoistunut hoitomuoto.

Se on tieteellisesti tutkittu menetelmä, jossa ihmistä tarkastellaan ja hoidetaan osteopatian hoitokäytäntöjen ja lääketieteellisten tutkimusten mukaisesti. Hoitomenetelminään osteopaatit käyttävät mm. nivelten manipulaatio- ja artikulaatiotekniikoita, pehmytkudosten käsittelyä sekä ohjausta aktiivisiin mobilisaatio- stabilaatio ja lihasvoimaharjoitteisiin.

Osteopaatit ovat manuaalisiin diagnostiikka- ja hoitomenetelmiin perehtyneitä terveydenhuollon ammattihenkilöitä, jotka hoitavat kaikenikäisten tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Hoidon päämääränä on sekä pehmytkudosperäisten kipujen että nivelten toiminnallisten ongelmien normalisoiminen. Osteopatiassa korostetaan kehon rakenteellista ja toiminnallista yhteyttä.
(http://www.osteopatia.fi/osteopatia.php)

Ja tännekin infoa... Uudessa Fitness-lehdessä oli juttua kiropraktiikasta, osteopatiasta, naprapatiasta, hieronnoista sekä OMT-fysioterapiasta. En ole vielä ehtinyt lukea artikkelia.

Panda sanoi:
Naprapaatti niksauttaa selkärangasta lukot auki. Ensin se kyseli, että minkälaista vaivaa on ja sitten tutki käsikopelolla selkärankaa ja etsi ne nikamat, joissa on häikkää. Sitten piti käydä siihen lavetille pötkölleen ja se alkoi ensin hieromaan ja sitten niksauttamaan. Vähän aikaa sitten mulla oli rintalastassa kipuja ja se kivun lähde löytyi vastaavasta kohdasta selkärangasta. Tuntui kyllä aikas hurjalle, kun piti hengittää syvään ja sitten uloshengityksen aikana se painoi selkää niin että nikamista kuului pauke, kun ne meni oikeille paikoilleen . Olin kyllä tyytyyväinen olooni hoidon jälkeen. Aion mennä vielä uudelleen parin viikon päästä, mutta sitten ei tartte mennä muuta kuin jos tulee jumeja. Hoito kesti 30 min ja hinta oli 40 euroa.

Aika hintavaa on toi kyseinen käsittely...Tuli tosta selän "rusauttelusta" mieleen että saman operaation (=ilmeisesti fasettilukkojen avaaminen) tekee myös urheiluhieroja hieronnan päätteeksi (ainakin pyydettäessä)...ja se mukava pauke johtuu nikamien välissä olevasta ilmasta, mitään ei siis mene varsinaisesti paikoilleen.Tämän jälkeen tuntuu rinta "kevyemmältä" ja hengitys kulkee "helpommin" .Jos nikamissa olisi jotain ettei ne ole oikeilla paikoillaan, ei tuota kyseistä rusautusta saisi edes tehdä. :)
Toivottavasti en ymmärtänyt väärin tuota kuvailemaasi käsittelyä,fasettilukkojen avaus kun tapahtuu ihan samalla tavalla ja maksaa urh.hierojalla huomattavasti vähemmän :)

Jatkampa tähän samaan ketjuun eli onko kukaan kokeillut vyöhyketerapiaa? Ei siis ole hierontaa vaan käsittääkseni vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja muuta sellaista. Auttaisko turvotukseen, selluliittiin yms. vaivoihin?

EDIT:moderaattorit: olisko tämä kysymykseni parempi olla "hieronnasta"-thredin alla, siellä näyttikin olevan jo yksi kysymys vyöhyketerapiasta. Ovat vähän päällekkäisiä aiheita nämä kaksi threadia....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom