Hesarin maksumuuri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Void
  • Aloitettu Aloitettu
Varmaan moni muukin on huomannut, että tästä päivästä lähtien hesarin uutisia saa lukea maksutta vain 5 viikossa ja jos haluaa lukea enemmän niin joutuu maksamaan.
Onko kenestäkään muusta tällainen toiminta aivan naurettavaa? Kuka oikeasti maksaa vuonna 2012 siitä, että saa lukea nettiuutisia? Minua harmittaa lähinnä, että jos joskus uutisia tuli luettua netistä, niin se tuli tehtyä hesarin kautta, koska ei huvita lukea Suomen paskinta journalismia, jota tarjoilee iltalehdet ja kumppanit.
Tyhmintä tässä on se, että tuo kierto on todella helppoa kiertää. Proxy vaan laulamaan ja vaihtaa aina, kun viisi lukukertaa tulee täyteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan moni muukin on huomannut, että tästä päivästä lähtien hesarin uutisia saa lukea maksutta vain 5 viikossa ja jos haluaa lukea enemmän niin joutuu maksamaan.
Onko kenestäkään muusta tällainen toiminta aivan naurettavaa? Kuka oikeasti maksaa vuonna 2012 siitä, että saa lukea nettiuutisia? Minua harmittaa lähinnä, että jos joskus uutisia tuli luettua netistä, niin se tuli tehtyä hesarin kautta, koska ei huvita lukea Suomen paskinta journalismia, jota tarjoilee iltalehdet ja kumppanit.
Tyhmintä tässä on se, että tuo kierto on todella helppoa kiertää. Proxy vaan laulamaan ja vaihtaa aina, kun viisi lukukertaa tulee täyteen.
Toisaalta tämä maksumuurihan on juuri sitä varten luotu, koska eletään vuotta 2012 ja paperilehtien tilaajamäärät on laskenut sähköisen uutisoinnin takia. Uutiset on oikeastaan yhtä kalliita tehdä verkkoon ja lehteen, joten tuskin niitä tarvitsee ilmaiseksi tarjota lukijoille. Markkinat on vapaat, ja tässähän sitä pesäeroa tehdään ilmaisen ja maksullisen tarjonnan välille.

Nythän tässä on vain kysymys siitä, että haluatko lukea sitä äsken mainitsemaasi Suomen paskinta journalismia vai oletko valmis maksamaan paremmasta sellaisesta. Jenkeissä maksumuureista on ilmeisesti kohtalaisen hyviä kokemuksia, joten sen takia Kauppalehti ja HS sellaiset ottivatkin käyttöön. Maksumuurin kiertäminen on vähän edistyneemmälle käyttäjälle helppoa, mutta ei sitä perustallaaja välttämättä lähde tekemään. Lisäksi jos kiertäminen koetaan ongelmaksi, niin eiköhän siihen puututa vaikka estämällä koko uutisten lukeminen ilman sisäänkirjautumista.

Summa summarum, mun mielestä on ihan hyväksyttävää pyytää maksua siitä, että pääsee lukemaan toisen palkkatyössä tuottamaa sisältöä. Ei edes internetissä kaiken ole pakko olla ilmaista.

Yllättävän moni tuttava on ilmoittanut maksavansa niistäkin kavereista, jotka eivät ole paperihesaria harrastaneet.

Ulkomailla vastaavat uudistukset ovat saaneet kuulema kiitettävästi maksajia.

mun mielestä koko toi digihesari on ihan saatanan paska vedätys, siinä ei ole mitään digitaalisesti oivaltavaa. Maksat jostain vitun pdf filestä ja sama kuraa kun luet puhelimella joka on pelkkä luettelo, mitään ei ole korostettu. aina kun joskus saa käsiinsä paperi hesarin kattoo sitä että vittu tää toimii taitollisesti ja tietyt uutiset on pienempiä. mä en jaksa ymmärtää miksi ne ei kehitä sitä mielenkiintoisemmaksi, missä on webortaasit, ei minusta luetteloista kannata maksaa yhtään mitään niitä saa ilmaiseksi!

Toisaalta tämä maksumuurihan on juuri sitä varten luotu, koska eletään vuotta 2012 ja paperilehtien tilaajamäärät on laskenut sähköisen uutisoinnin takia. Uutiset on oikeastaan yhtä kalliita tehdä verkkoon ja lehteen, joten tuskin niitä tarvitsee ilmaiseksi tarjota lukijoille. Markkinat on vapaat, ja tässähän sitä pesäeroa tehdään ilmaisen ja maksullisen tarjonnan välille.

Nythän tässä on vain kysymys siitä, että haluatko lukea sitä äsken mainitsemaasi Suomen paskinta journalismia vai oletko valmis maksamaan paremmasta sellaisesta. Jenkeissä maksumuureista on ilmeisesti kohtalaisen hyviä kokemuksia, joten sen takia Kauppalehti ja HS sellaiset ottivatkin käyttöön. Maksumuurin kiertäminen on vähän edistyneemmälle käyttäjälle helppoa, mutta ei sitä perustallaaja välttämättä lähde tekemään. Lisäksi jos kiertäminen koetaan ongelmaksi, niin eiköhän siihen puututa vaikka estämällä koko uutisten lukeminen ilman sisäänkirjautumista.

Summa summarum, mun mielestä on ihan hyväksyttävää pyytää maksua siitä, että pääsee lukemaan toisen palkkatyössä tuottamaa sisältöä. Ei edes internetissä kaiken ole pakko olla ilmaista.
Informaation tulisi olla ilmaista, aina. Eriasia on maksaa vaikka jostain vähän laajemmista jutuista jotka käsittelee ajankohtaisia asioita. Vähän niinkuin Suomen Kuvalehdessä.
Minusta tässä on juuri huolestuttavaa, että tämä maksumuuri saattaa ajaa ihmisiä juuri lukemaan sitä paska journalismia alá iltalehti ja iltasanomat. Ja ottaen huomioon, että suurimmalta osalta ihmisistä puuttuu se kyky lukea näitä paskalehtiä kriittisten lasien läpi, joten niiden suoltama paska otetaan avosylin vastaan. Ei yhtään hyvä. Sitten vielä kun otetaan huomioon, että mikä vaikutus medialla on esimerkiksi ihmisten äänestyskäyttäytymiseen. Jos ihmisten ainoa tietolähde lähellä vaaleja on vain yksi lehti, jonka jutut ei välttämättä ole kauhean objektiivisia niin se taatusti vaikuttaa ihmisten äänestämiseen. Median avulla on helppo ohjata massoja. Siihen vielä kun lisätään sitten se, että jos kaikki vähänkään laadukkaammat lehdet ovat maksullisia, niin ihmiset sysätään paskan ääreen. Ja tietysti sitä voi aina maksaa, mutta luuletko että perus talonmies perttiä kiinnostaa maksaa hesarista? Harvoja kiinnostaa, joten tyydytään lukemaan sitä mitä on tarjolla eli sitä roskajournalismia.
Minusta se on aika huolestuttavaa, jos ihmiset alkavat luottaa oikeasti johonkin iltalehteen luotettavana ja puolueettomana tietolähteenä.

"Summa summarum, mun mielestä on ihan hyväksyttävää pyytää maksua siitä, että pääsee lukemaan toisen palkkatyössä tuottamaa sisältöä."
Luuletko, että ne hesarin työntekijät ne kaikki uutiset tuottaa? Suurinosa uutisista on kuitenkin loppujen lopuksi varmaan copy pastella vedetty suoraan STT:ltä. Eriasia on juuri maksaa jostain isommista juttukokonaisuuksista kuin siitä viiden rivin uutisesta "Kolme loukkaantui autokolarissa Tampereella".

"Summa summarum, mun mielestä on ihan hyväksyttävää pyytää maksua siitä, että pääsee lukemaan toisen palkkatyössä tuottamaa sisältöä."
Luuletko, että ne hesarin työntekijät ne kaikki uutiset tuottaa? Suurinosa uutisista on kuitenkin loppujen lopuksi varmaan copy pastella vedetty suoraan STT:ltä. Eriasia on juuri maksaa jostain isommista juttukokonaisuuksista kuin siitä viiden rivin uutisesta "Kolme loukkaantui autokolarissa Tampereella".
Enhän minä missään vaiheessa edes väittänyt niitä Hesarin tuottamiksi. Sattuu vain olemaan niin, että ne STT:n uutisetkin ovat maksullisia julkaisijalleen, joten miksi ihmeessä niitä pitäisi tarjota ilmaiseksi. Eihän sitä paperilehteäkään tilatessa makseta paperista vaan sisällöstä.

Mun mielestä informaation ei tarvitse olla ilmaista edes internetissä, koska jollain se toiminta on rahoitettava. Nettipiratismikin olisi varmasti täysin hyväksyttävää, ellei tarkastella sellaista pientä sivuseikkaa, että senkin musiikki- tai ohjelmasisällön on joku todella tehnyt ja olisi ihan reilua, että hänkin palkkansa jotenkin ansaitsisi.

Kummallista sinänsä, että ihmiset syyttävät Hesaria tästä asiasta, koska vapaan markkinatalouden ideahan on siinä, että jokainen voi hinnoitella itse tuotteensa, ja kysyntä lähinnä määrittelee sen, onko hinnoittelussa järkeä vai ei. Nythän nämä asiasta suivaantuneet voivat lukea vaikka Turun Sanomia tai Aamulehteä, kun niiden lukemista ei toistaiseksi rajoiteta.

Informaation tulisi olla ilmaista,
Luuletko, että ne hesarin työntekijät ne kaikki uutiset tuottaa? Suurinosa uutisista on kuitenkin loppujen lopuksi varmaan copy pastella vedetty suoraan STT:ltä.
Luuletko, että STT antaa Hesarin työntekijöiden ilmaiseksi kopioida ne uutiset?

Mun mielestä sysäät nyt lehtitaloille vastuuta jollaista voisi edellyttää lähinnä viranomaisilta. Onko se oikeasti sinusta nimenomaan Hesarin yhteiskunnallinen velvollisuus kantaa huolta siitä lukeeko ihmiset ennen äänestämään lähtöä Seiskaa vai jotain asiallisempaa?

Mun mielestä on naurettavaa että joku hakee uutisensa tuosta paskalehdestä.

Itse asiassa iso osa siitä hinnasta tulee paperista, painosta ja jakelusta:

Toimitus 27 %
Tekninen valmistus 29 %
Jakelu 23 %
Hallinto ja markkinointi 21 %

lähde: http://www.sanomalehdet.fi/files/204/sanomalehtien_jakelu_suomessa_2007_v2.pdf
Olet kyllä siinä ihan oikeassa, että noin puolethan siitä lehden hinnasta on paperin ja jakelun kustannuksia. Sananvalinta oli mulla huono ja tarkoitin lähinnä sitä, että lehtitilauksessa se hyödykkeen arvo kuluttajalle on sisällössä eikä niinkään paperissa. Paperi on vain tapa välittää se uutinen aivan niin kuin on tietokoneen näyttökin.

Siksi on YLE.

Paitsi että ilmaisuus päättyy vuoden vaihteessa yle-veron myötä.

Itse etsin uutiseni jostain muualta tämän jälkeen. 10 euroa kuukausi on mielestäni liikaa palvelusta joka ennen on ollut ilmaista ja 3 euroa kuukaudessa paperilehden tilaajilta on jo suoranaista vittuilua. Tilaajille nettiuutiset saisivat olla ilmaisia. Eikä kyse ole siitä, etteikö olisi varaa maksaa tuota, mutta en koe saavani rahoilleni vastinetta, niin mitäpä sitä turhaan lahjoittamaan.

Itse etsin uutiseni jostain muualta tämän jälkeen. 10 euroa kuukausi on mielestäni liikaa palvelusta joka ennen on ollut ilmaista ja 3 euroa kuukaudessa paperilehden tilaajilta on jo suoranaista vittuilua.
Tai sitten klikkaat tuota minun linkkiäni ja luet uutiset jatkossa(kin) ilmaiseksi? Noooh, kai ne ton aukon korjaa jos jaksavat. Tai sitten eivät. Samapa toi, en minä ainakaan Internetiin kirjoitetuista uutisista aio maksaa, niin pitkään kun niitä saa jostain ilmaiseksi. Enkä varmaan sittenkään.

Luuletko, että STT antaa Hesarin työntekijöiden ilmaiseksi kopioida ne uutiset?

Mun mielestä sysäät nyt lehtitaloille vastuuta jollaista voisi edellyttää lähinnä viranomaisilta. Onko se oikeasti sinusta nimenomaan Hesarin yhteiskunnallinen velvollisuus kantaa huolta siitä lukeeko ihmiset ennen äänestämään lähtöä Seiskaa vai jotain asiallisempaa?
En ole hesaria syyttänyt tästä. Minusta se on vain surullista, että jos tämä maksullisuus leviäisi ja pitäisi maksaa jotta saa puolueetonta informaatiota asioista.
Ehkä liian tunteellisesti lähestyin asiaa alunperin.

Varastaa sellaista mikä äsken juuri oli 'ilmaista' eli mainosrahoitteista. Ja kas, mainokset siellä pyörivät nytkin, eli jokainen klikki tuottaa vähän lisää tiliä Hesarille.

Hesari on vähän hakoiteillä tuon kanssa - pitäisi olla eri maksutasoja jolloin saat aina enempi sisältöä. Perusuutiset 20e/vuosi ja sitten lisääntyvä määrä matskua aina tuohon 10e/kk asti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom