Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä mä sit taas pidin tilannetta monesti sellaisenakin, että skappareiden toiminta joissakin harjoituksissa oli aika vahingollista varusmiehille. Mm. muutamia tapauksia oli tutuilla, joissa laitettiin kipeenä palvelukseen. Itse olin 2 viikkoa vmtl-miehenä, kun ravasin tutkimuksissa vasemman puolen puutumisoireiden takia. Informoin siitä kouluttajia monesti, mutta niin vaan esimerkiksi kerran oltiin koko päivä vetämässä apinarataa täys taisteluvarustus päällä. Ei saanut jättää mitään tekemättä vapautuksista huolimatta, kun "ei se nyt mitään haittaa" ja "kyllä sitä nyt sen verran pitää pystyä". En tosta sitten sen enempää jaksanut valittaa, kun noi mun vapautukset oli enemmänkin varotoimenpide sillä aikaa kun ravasin tutkimuksissa.Siks kun opettajat ei menetä duuniaan jos koulussa käy ilmi kiusaamistapauksia. Skapparit on aika ahtaalla jos niiden vastuulla olevia mokuja simputetaan tai jonkun terveys vaarantuu. Sen takia ne ei ota pienintäkään riskiä pilata uraansa esim. sillä etteivät puutu ja ankarasti jos kuulevat jotain kiusattavan tai juoksuta jotain astmaatikkoa b-miestä hengiltä.
Viatonta hauskanpitoa.Mä olen melkosen varma että joku varusmies vielä kilahtaa lopullisesti ja telottaa kaikki tupakaverinsa.
Eiks se Kauhavan ammuskelija ollut jossain ampumatreeneissä osotellu toisia aseella ennenkuin pistettiin käveleen intistä?
Kyllä mä sit taas pidin tilannetta monesti sellaisenakin, että skappareiden toiminta joissakin harjoituksissa oli aika vahingollista varusmiehille. Mm. muutamia tapauksia oli tutuilla, joissa laitettiin kipeenä palvelukseen. Itse olin 2 viikkoa vmtl-miehenä, kun ravasin tutkimuksissa vasemman puolen puutumisoireiden takia. Informoin siitä kouluttajia monesti, mutta niin vaan esimerkiksi kerran oltiin koko päivä vetämässä apinarataa täys taisteluvarustus päällä. Ei saanut jättää mitään tekemättä vapautuksista huolimatta, kun "ei se nyt mitään haittaa" ja "kyllä sitä nyt sen verran pitää pystyä". En tosta sitten sen enempää jaksanut valittaa, kun noi mun vapautukset oli enemmänkin varotoimenpide sillä aikaa kun ravasin tutkimuksissa.
Totta. Myönnän kyllä sen, että ihan omaa tyhmyyttäni siellä radalla notkuin. Ajattelin sen vain niin, että kun ei liikkuminen vaikuttanut mitenkään vointiini, niin mennään sitten kun "pakotetaan". Pari kertaa asiasta mainostin, mutta skappareiden mielestä ei ollut riittävä syy olla pois. Sanottiin, että pitää ottaa vähän kevyemmin, mutta aika mahdotonta se oli radalla täysi taisteluvarustus päällä, kun ryhmässä mentiin.Riippuu skapparista, uskoisin että 90% kapiaisista ajattelee sitä omaa uraansa enemmän kuin sitä että yksi moku välttää apinaradan kun sillä on vähän jotain häikkää mikä pitää tutkia. Meillä ainakin kapiaiset oli hirmu varovaisia tuollaisissa asioissa. Olisit aivan hyvin voinut kieltäytyä tekemästä yhtään mitään jos sulla oli jonkun sortin paperi asiasta ja vemppaa. Toisekseen VMTL jos on niin eihän sellainen saa edes juosta saati apinaradalla könytä. Lääkäri jos on vapautuksen määrännyt noinkin painavasta syystä kuin jonkun sortin halvauksen ensioireelta vaikuttava puutuminen niin siinä ei kapiaisen juoksukäsky paina paskagrammaakaan. Potkut tulisi sellaiselle kouluttajalle jos tieto menisi ylöspäin komppanian päällikölle tai pataljoonan komentajalle.
En tiä, mutta toi on ainoo tapa saada kamina pysyyn punahehkussa. Tosin niitä puita pitää lisätä sinne, kun se kamina hehkuu vieläkin punasena, eikä sillon kun se on sammunut. Tällä tyylillä sai nukkua boxerit jalassa makuupussin päällä näin talvella.osa ei osannu lisätä edes kamiinan puita vaan kerta toisensa jälkeen sulloivat pöntön kattoa myöten täyteen
En tiä, mutta toi on ainoo tapa saada kamina pysyyn punahehkussa. Tosin niitä puita pitää lisätä sinne, kun se kamina hehkuu vieläkin punasena, eikä sillon kun se on sammunut. Tällä tyylillä sai nukkua boxerit jalassa makuupussin päällä näin talvella.
Pointti ei kuitenkaan ollut toi mun hölmöily, vaan se, että omien kokemuksieni mukaan myös sellaisia kouluttajia löytyy, joille noi vapautukset ja henkilökohtaiset rajoitteet ei paina paskan vertaa.
Moni 20v tyyppi kehä3 paremmalta puolelta ei ollut esim ikinä pilkkoneet kirveellä puita jonka takia sitäkin piti saatana harjoitella...
Mun intissä oloaikana Kirkonmaalta sai joku skappari kenkää kun oli toistuvasti kertoillut varusmiehille miten mukavaa olisi ampua ne kaikki, ja herätellyt esim 2aikaan yöllä tekemään lumitöitä :whip:
Moni 20v tyyppi kehä3 paremmalta puolelta ei ollut esim ikinä pilkkoneet kirveellä puita jonka takia sitäkin piti saatana harjoitella...
Ihan hyvinhän toi onnistuu. Evotit vaan jos et itse siinä onnistunut. Jättää kannen hiukan raolleen, niin puut kyllä palaa hirveän huminan saattelemina. Vetoa nimittäin riittää.Ei sitä nyt voi ihan täyteen pakkaa kun se ikävästi sammuu kun ei saa sitten palamistapahtumaan vaadittavaa happea
Ja kaminan sytyttämisessä ei ole mitään ongelmaa. Valopetellä tai käsidesillä hoituu. Kukaan ei ole niin vitun tyhmä, että alkaa sytytellä sitä ilman kyseisiä apuvälineitä, jos ei sitten joku skappari seiso vieressä.
Saahan sen ja monta kertaa sytytettykin. Ei oo vaan mitään järkeä alkaa kikkailemaan jos helpommallakin pääsee. Mosillekin opetin, että tossa on valopeteä, käyttäkää sitä kun en ole lähettyvillä.Aika onnetonta jos ei oikeasti saa kamiinaa sytytettyä ilman valopetejä ja muita.