Herranjestas simputusta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mage
  • Aloitettu Aloitettu
offtopic mut meillä kävi vähän päinvastanen juttu. P-kauden viimmesessä iltavahvarissa yks tupa puki täydellisen taisteluvarustuksen päälle ja saivat siitä esitutkintaa. Kokelaankyrvillä ei riitä huumorintajua sitten mihinkään..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siks kun opettajat ei menetä duuniaan jos koulussa käy ilmi kiusaamistapauksia. Skapparit on aika ahtaalla jos niiden vastuulla olevia mokuja simputetaan tai jonkun terveys vaarantuu. Sen takia ne ei ota pienintäkään riskiä pilata uraansa esim. sillä etteivät puutu ja ankarasti jos kuulevat jotain kiusattavan tai juoksuta jotain astmaatikkoa b-miestä hengiltä.
Kyllä mä sit taas pidin tilannetta monesti sellaisenakin, että skappareiden toiminta joissakin harjoituksissa oli aika vahingollista varusmiehille. Mm. muutamia tapauksia oli tutuilla, joissa laitettiin kipeenä palvelukseen. Itse olin 2 viikkoa vmtl-miehenä, kun ravasin tutkimuksissa vasemman puolen puutumisoireiden takia. Informoin siitä kouluttajia monesti, mutta niin vaan esimerkiksi kerran oltiin koko päivä vetämässä apinarataa täys taisteluvarustus päällä. Ei saanut jättää mitään tekemättä vapautuksista huolimatta, kun "ei se nyt mitään haittaa" ja "kyllä sitä nyt sen verran pitää pystyä". En tosta sitten sen enempää jaksanut valittaa, kun noi mun vapautukset oli enemmänkin varotoimenpide sillä aikaa kun ravasin tutkimuksissa.

Viatonta hauskanpitoa.Mä olen melkosen varma että joku varusmies vielä kilahtaa lopullisesti ja telottaa kaikki tupakaverinsa.
Eiks se Kauhajoen ammuskelija ollut jossain ampumatreeneissä osotellu toisia aseella ennenkuin pistettiin käveleen intistä?

Viimeksi muokattu:
Viatonta hauskanpitoa.Mä olen melkosen varma että joku varusmies vielä kilahtaa lopullisesti ja telottaa kaikki tupakaverinsa.
Eiks se Kauhavan ammuskelija ollut jossain ampumatreeneissä osotellu toisia aseella ennenkuin pistettiin käveleen intistä?

Oli muistaakseni taisteluparin etenemisharjoituksessa melkein lasauttanut kaveria selkään. Jostain luin tälläistä kun aihe oli ajankohtainen. Muistelen myös että se Saari taisi lentää ulos intistä kun sitä ei uskallettu enää pitää siellä.

Kyllä mä sit taas pidin tilannetta monesti sellaisenakin, että skappareiden toiminta joissakin harjoituksissa oli aika vahingollista varusmiehille. Mm. muutamia tapauksia oli tutuilla, joissa laitettiin kipeenä palvelukseen. Itse olin 2 viikkoa vmtl-miehenä, kun ravasin tutkimuksissa vasemman puolen puutumisoireiden takia. Informoin siitä kouluttajia monesti, mutta niin vaan esimerkiksi kerran oltiin koko päivä vetämässä apinarataa täys taisteluvarustus päällä. Ei saanut jättää mitään tekemättä vapautuksista huolimatta, kun "ei se nyt mitään haittaa" ja "kyllä sitä nyt sen verran pitää pystyä". En tosta sitten sen enempää jaksanut valittaa, kun noi mun vapautukset oli enemmänkin varotoimenpide sillä aikaa kun ravasin tutkimuksissa.

Riippuu skapparista, uskoisin että 90% kapiaisista ajattelee sitä omaa uraansa enemmän kuin sitä että yksi moku välttää apinaradan kun sillä on vähän jotain häikkää mikä pitää tutkia. Meillä ainakin kapiaiset oli hirmu varovaisia tuollaisissa asioissa. Olisit aivan hyvin voinut kieltäytyä tekemästä yhtään mitään jos sulla oli jonkun sortin paperi asiasta ja vemppaa. Toisekseen VMTL jos on niin eihän sellainen saa edes juosta saati apinaradalla könytä. Lääkäri jos on vapautuksen määrännyt noinkin painavasta syystä kuin jonkun sortin halvauksen ensioireelta vaikuttava puutuminen niin siinä ei kapiaisen juoksukäsky paina paskagrammaakaan. Potkut tulisi sellaiselle kouluttajalle jos tieto menisi ylöspäin komppanian päällikölle tai pataljoonan komentajalle.

Eiköhän kohta koko armeija oo kohta kirjekurssil suoritettavis, kun sinne menoki on varmaan jonkuu mielest simputust :P

Eipä tossa meikän silmää mitää simputtamista ole, siis lehtijutus.

Riippuu skapparista, uskoisin että 90% kapiaisista ajattelee sitä omaa uraansa enemmän kuin sitä että yksi moku välttää apinaradan kun sillä on vähän jotain häikkää mikä pitää tutkia. Meillä ainakin kapiaiset oli hirmu varovaisia tuollaisissa asioissa. Olisit aivan hyvin voinut kieltäytyä tekemästä yhtään mitään jos sulla oli jonkun sortin paperi asiasta ja vemppaa. Toisekseen VMTL jos on niin eihän sellainen saa edes juosta saati apinaradalla könytä. Lääkäri jos on vapautuksen määrännyt noinkin painavasta syystä kuin jonkun sortin halvauksen ensioireelta vaikuttava puutuminen niin siinä ei kapiaisen juoksukäsky paina paskagrammaakaan. Potkut tulisi sellaiselle kouluttajalle jos tieto menisi ylöspäin komppanian päällikölle tai pataljoonan komentajalle.
Totta. Myönnän kyllä sen, että ihan omaa tyhmyyttäni siellä radalla notkuin. Ajattelin sen vain niin, että kun ei liikkuminen vaikuttanut mitenkään vointiini, niin mennään sitten kun "pakotetaan". Pari kertaa asiasta mainostin, mutta skappareiden mielestä ei ollut riittävä syy olla pois. Sanottiin, että pitää ottaa vähän kevyemmin, mutta aika mahdotonta se oli radalla täysi taisteluvarustus päällä, kun ryhmässä mentiin.

Pointti ei kuitenkaan ollut toi mun hölmöily, vaan se, että omien kokemuksieni mukaan myös sellaisia kouluttajia löytyy, joille noi vapautukset ja henkilökohtaiset rajoitteet ei paina paskan vertaa.

Mä kävin intin tossa 10v sitten Rankissa/ Kirkonmaalla ei jumalauta mikä fiilis tuli sillonkin jo oman ikäluokan porukasta, osa jengistä ei osannu sytyttää nuotiota/ kaminaa, osa ei osannu lisätä edes kamiinan puita vaan kerta toisensa jälkeen sulloivat pöntön kattoa myöten täyteen :)

Moni 20v tyyppi kehä3 paremmalta puolelta ei ollut esim ikinä pilkkoneet kirveellä puita jonka takia sitäkin piti saatana harjoitella...

Mun intissä oloaikana Kirkonmaalta sai joku skappari kenkää kun oli toistuvasti kertoillut varusmiehille miten mukavaa olisi ampua ne kaikki, ja herätellyt esim 2aikaan yöllä tekemään lumitöitä :whip:

osa ei osannu lisätä edes kamiinan puita vaan kerta toisensa jälkeen sulloivat pöntön kattoa myöten täyteen :)
En tiä, mutta toi on ainoo tapa saada kamina pysyyn punahehkussa. Tosin niitä puita pitää lisätä sinne, kun se kamina hehkuu vieläkin punasena, eikä sillon kun se on sammunut. Tällä tyylillä sai nukkua boxerit jalassa makuupussin päällä näin talvella.

En tiä, mutta toi on ainoo tapa saada kamina pysyyn punahehkussa. Tosin niitä puita pitää lisätä sinne, kun se kamina hehkuu vieläkin punasena, eikä sillon kun se on sammunut. Tällä tyylillä sai nukkua boxerit jalassa makuupussin päällä näin talvella.

Ei sitä nyt voi ihan täyteen pakkaa kun se ikävästi sammuu kun ei saa sitten palamistapahtumaan vaadittavaa happea, ihan samaa settiä kun katseltiin kun 1 alokas sytytti kaminaa ensiksi puita aivan täyteen sitten heittää metrin päästä tikun kamiinaan kansi kiinni ja odottamaan ja tätä toistettin aika monta kertaa ennen ku jannu tajusi ettei se syty :)

Pointti ei kuitenkaan ollut toi mun hölmöily, vaan se, että omien kokemuksieni mukaan myös sellaisia kouluttajia löytyy, joille noi vapautukset ja henkilökohtaiset rajoitteet ei paina paskan vertaa.

Sitten ne vapautukset ja henkilökohtaiset rajoitteet alkaa painaa kun herra kapteeni tai majuri asiasta kuulee, poistuttaa kyseisen natsiluutnantin suohon pää edellä ja sanoo että jos tuollainen toistuu niin ei seuraavana päivänä enää tarttee tulla töihin. :rolleyes:

Ihan oikein että tulee esaria ja pekkaa. Jos keskiverto suomalainen kaveri päättää vapaaehtoisesti mennä vuodeksi konttaamaan metässä eikä vetelehtimään johonkin kirjastoon, niin pitäisi olla vähän rispektiä kaveria kohtaan. Vielä enemmän jos kyseinen kaveri on kehä kolmosen sisäpuolelta, eikä ole telttaa nähnytkään eläessään.

Ei asepalvelukseen mikään simputus tai muu spedeily kuulu. Valitettavasti varsinkin vanhemman polven skappareilla on mentaliteetti että "minä huudan ja te juoksette". Nykyaikana pitää osata johtaa ja kannustaa jokainen parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, eikä siihen riitä pelkkä kova ääni.

Moni 20v tyyppi kehä3 paremmalta puolelta ei ollut esim ikinä pilkkoneet kirveellä puita jonka takia sitäkin piti saatana harjoitella...

Mun intissä oloaikana Kirkonmaalta sai joku skappari kenkää kun oli toistuvasti kertoillut varusmiehille miten mukavaa olisi ampua ne kaikki, ja herätellyt esim 2aikaan yöllä tekemään lumitöitä :whip:

Just asiallinen skappari :hyper:
Ite kävin tossa 2006 armeijan ja vielä noita on, jotka ei tyylii tiiä ees mikä on kirves.

Meille (johtajille) usein tuosta simputtamisesta puhuttiin, mutta sitä sitten vain kierrettiin koko asia ja silti "homma" hoitui. Esim nykyäänhän me ei saatu punnerruttaa ketään alokasta/jääkäriä vaan kaikkien piti punnertaa. Kuitenkin on tärkeää, että ihmiset tajuaa (virheellisten) tekojen aiheuttavan seuraamuksia. Niinpä me tehtiin niin että jos Alokas Tötterström leikkii aseen kanssa, koko joukkue punnertaa, koska "joku" alokas selvästikin leikki aseella ja muutenkin tätä kuntoa täytyy pitää yllä :)

Tämä on täysin totta. tyyliin:
"Alokas te siellä, hakekaa tuon männyn juurelta tuo kamiina!"
"...Herra alikersantti....mänty?"

:D

En ollut muuten minäkään, vaikka maalla olen lapsuuteni viettänytkin.
Intissähän senkin oppi sitten :)

Siellä oli muuten monta jotka ei osannut puita pilkkoa, varmaan enemmistö ei osannut.

Ei sitä nyt voi ihan täyteen pakkaa kun se ikävästi sammuu kun ei saa sitten palamistapahtumaan vaadittavaa happea
Ihan hyvinhän toi onnistuu. Evotit vaan jos et itse siinä onnistunut. Jättää kannen hiukan raolleen, niin puut kyllä palaa hirveän huminan saattelemina. Vetoa nimittäin riittää.

Ja kaminan sytyttämisessä ei ole mitään ongelmaa. Valopetellä tai käsidesillä hoituu. Kukaan ei ole niin vitun tyhmä, että alkaa sytytellä sitä ilman kyseisiä apuvälineitä, jos ei sitten joku skappari seiso vieressä.

Aika onnetonta jos ei oikeasti saa kamiinaa sytytettyä ilman valopetejä ja muita. Itse en ainakaan muista yhtään tapausta etteikö sitä oisi saanut puukolla, sytkärillä ja parilla paperinpalalla syttymään. Helpompaa tietty kun hiukan lorauttaa, joskus ei vaan jaksanu hifistellä.
Itse en muista varsinaisia simputustapauksia, paikka x siihen ja siihen suuntaan kiertäen sitä ja tätä kantaen oli ihan jatkuvaa. Järjestymiset hyvin usein uusiksi. Kranaattejakin tuli aina niskaan ja välillä niitä kemiallisia aseita. Kantahenkilökunnalla oli ihan sama linja, yleensä kun homma ei toiminu juostiin vittumaisissa paikoissa vittumaisia esineitä kantaen. :dance2:
Iltavahvarihäröilyt on mun mielestä ihan hauska osa armeijaa, mutta miksikään rankaisumuodoksi tollanen ei sovi.

Ja kaminan sytyttämisessä ei ole mitään ongelmaa. Valopetellä tai käsidesillä hoituu. Kukaan ei ole niin vitun tyhmä, että alkaa sytytellä sitä ilman kyseisiä apuvälineitä, jos ei sitten joku skappari seiso vieressä.

Sitten tuleekin korpisoturilla itku, kun pete ja desi on lopussa. Kokemusta on :hyper:

Simputtamisesta ei itsellä ole kokemusta. Skappareilla oli tiukka linja simputukseen, noin niinku teoriassa. Hassuihin vaatteisiin ei ikinä jouduttu pukeutumaan, mutta juostiin sitäkin enemmän. Niin varusmiehet kuin varusmiesjohtajatkin. Huutoa tuli myös kovasti.

Tosin lepposaa hommaahan se sotiminen oli. Ja kun sai kusipää-hakaset kaulaan, niin sit sai itekin huutaa ja purkaa paineita. :)

Ainiin ,eli -06 gonailin Vekaralla pioneeripataljoonassa.

Edit- ja aselajista johtuen juostessa yleensä kannettiin kaikenlaista painavaa. telamiina <3

Aika onnetonta jos ei oikeasti saa kamiinaa sytytettyä ilman valopetejä ja muita.
Saahan sen ja monta kertaa sytytettykin. Ei oo vaan mitään järkeä alkaa kikkailemaan jos helpommallakin pääsee. Mosillekin opetin, että tossa on valopeteä, käyttäkää sitä kun en ole lähettyvillä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom