Hermotus ja olkavarsien lihasten epätasaisuus

Elikkä minulla molemmat kädet ovat "yhtä vahvoja", jaksan tehdä niillä suurinpiirtein yhtä paljon toistoja yhtä isoilla painoilla. Kuitenkin vasen hauis ja erityisesti ojentaja on selkeästi oikeaa suurempia. Vas. olkavarsi on 41 cm ja oik. reilu 40 cm. Missään muissa lihaksissa ongelmaa ei esiinny. Ei edes forkuissa.

Keskustelimme tästä asiasta Timban79:n kanssa ja hän ehdotti että käyttäisin molempia käsiä arkipäivän askareissa yhtä paljon. Hyvä neuvo sinänsä, mutta minä olen tehnyt jo niin aina. Olen kuitenkin selkeästi oikeakätinen, eli hienomotoriikkaa vaativat tehtävät teen oikealla kädellä.

Kehittelin tässä hieman omaa teoriaa must tuntuu-pohjalta. Eli: Mitä jos oikeakätisyydestäni johtuen oikea käteni on hermottunut paremmin kuin vasen käteni ja toimii täten tehokkaammin ja taloudellisemmin? Vasen käsi taas tarvii enemmän lihasmassaa suoriutuakseen samasta rasituksesta kuin oikea käsi.

Ennen kuin aloitin treenaamisen, ei käsieni välillä ollut mitään eroa, molemmat olkavarret viime helmikuussa 35 cm. Vasempaan on siis sen jälkeen tullut n. 1 cm enemmän kuin oikeaan käteen. Tämä potuttaa minua aika paljon lähinnä esteettiseltä kannalta.

Mitä vaihtoehtoja minulla on korjatakseni tilanteen? Jos alan tekemään oikealla kädellä pari toistoa enemmän kuin vasemmalla jotta suhteellinen rasitus olisi yhtä suuri, voimistuisi oikea käsi suhteettomasti, mikä saattaisi pahimmillaan johtaa suurentuneeseen loukkaantumisriskiin. Jos taas jatkan nykyisellä linjalla, eli volyymi on sama molemmille käsille, pelkään että vuoden päästä minulla on 2 cm isompi vasen käsi. Ja sittenhän vasta typerältä näyttäisinkin. :david:

Onko kenelläkään muulla vastaavia ongelmia? Mitä expertit sanovat? Pitäisikö minun jollain ilveellä hermottaa vasenta kättä ja miten tämä käytännössä tapahtuisi?

Mulla on aika rankka kokoero rintalihaksissa johtuen eräästä sairaudesta. Rintalastani on painunut oikean rintalihaksen alla 3cm ! Eli aika monttu oikean tissin alla on.

Sain aikoinani KP ouramalta ( :) ) neuvon että kasvata molemmat niin isoiksi että eroa ei huomaa.
Pakko myöntää, on toiminut. Kaverit on aina kun oon kysynyt ootko huomannu tällasta ollu tyyliin "oho, katos vaan en ookaa nähny mut nytkun sanoit" Nuorempana se taas paistoi silmään kaukaa.

Ja koska oikea rintalihas on pienempi, on oikeasta ojentajasta vastaavasti kasvanut reilusti isompi (penkki). Sekin ero alkaa nyt hävitä kun molempiin on tullut massa, lisäksi olen tehnyt välillä eristäviä liikkeitä ja painot valittu aina sen heikomman mukaan.

Tollasesta 1cm kokoerosta en lähtis huolehtimaan, onpa kuulemma mr. olympia tittelikin voitettu 7 kertaa vaikka oli 3cm kokoeroa hanskoissa ;)

Pyranha sanoi:
Sain aikoinani KP ouramalta ( :) ) neuvon että kasvata molemmat niin isoiksi että eroa ei huomaa.

Toi on kyllä itse asiassa erittäin hyvä neuvo moneenkin pulmaan!

Tomppa85, en itse ole bodari, joten en tiedä, miltä asiat näyttävät, kun alastonta miesruumista lähdetään katsomaan oikein kriittisellä silmällä ;) mutta luulisin, että mainitsemaasi vajaan sentin (!) eroa ei huomaa kukaan muu kuin sinä. Ja sinäkin vain siksi, että mittanauha sanoo niin.

Pyranha sanoi:
Mulla on aika rankka kokoero rintalihaksissa johtuen eräästä sairaudesta. Rintalastani on painunut oikean rintalihaksen alla 3cm ! Eli aika monttu oikean tissin alla on.

Pakko myöntää, on toiminut. Kaverit on aina kun oon kysynyt ootko huomannu tällasta ollu tyyliin "oho, katos vaan en ookaa nähny mut nytkun sanoit" Nuorempana se taas paistoi silmään kaukaa.

Ja koska oikea rintalihas on pienempi, on oikeasta ojentajasta vastaavasti kasvanut reilusti isompi (penkki). Sekin ero alkaa nyt hävitä kun molempiin on tullut massa, lisäksi olen tehnyt välillä eristäviä liikkeitä ja painot valittu aina sen heikomman mukaan.

Tollasesta 1cm kokoerosta en lähtis huolehtimaan, onpa kuulemma mr. olympia tittelikin voitettu 7 kertaa vaikka oli 3cm kokoeroa hanskoissa ;)

Enpä huolehtisi noin pienestä erosta ellei sitä korostaisi vasemman ja oikean tumpun erimalliset lihakset. Vasen näyttäisi isommalta vaikka ympärysmitat olisivat samat. :(

Tuo KP:n neuvo on muuten tajuttoman hyvä, mutta kun pelkään tilanteen pikemminkin pahenevan. Ja natuna on luultavasti erittäin vaikeaa kasvattaa tumppua niin isoksi että parin sentin erolla ei olisi merkitystä...

Ehkä huolestun turhanpäiten. En vain haluaisi joutua tilanteeseen missä on jo liian myöhäistä lähtä korjaamaan "vahinkoa."

reino sanoi:
Tomppa85, en itse ole bodari, joten en tiedä, miltä asiat näyttävät, kun alastonta miesruumista lähdetään katsomaan oikein kriittisellä silmällä ;) mutta luulisin, että mainitsemaasi vajaan sentin (!) eroa ei huomaa kukaan muu kuin sinä. Ja sinäkin vain siksi, että mittanauha sanoo niin.

Vai että vika onkin vain päässäni, häh?! :D

Onkin korkea aika että hankit vipit. Siellä on mukavaa ja paljasta pintaa on tarjolla satoja neliömetrejä. ;)

No ei tämä nyt mikään kuolemanvakava juttu ole. Huomasinpa vain peilistä että oho, ja pikainen mittaus paljasti näkemäni todeksi. Ja jos jonkin asian voisi korjata niin miksei?

Varsinainen kysymykseni kuitenkin on: Onko mahdollista että parempi hermottuminen pitää oikean käteni vasenta kättä pienempänä?

Tähän haluaisin saada vastauksen vielä.

Tomppa85 sanoi:
Enpä huolehtisi noin pienestä erosta ellei sitä korostaisi vasemman ja oikean tumpun erimalliset lihakset. Vasen näyttäisi isommalta vaikka ympärysmitat olisivat samat.
...
Ehkä huolestun turhanpäiten. En vain haluaisi joutua tilanteeseen missä on jo liian myöhäistä lähtä korjaamaan "vahinkoa."
Entäs vanha kunnon "optinen harha" -temppu?

Kasvatat nii-in mielettömät reidet, että kukaan ei enää hoksaa kattoo sun olkalihaksia. Ne vaan ulkoiluttaa pupillia että ei mooshes mitkä reidet tolla jäbällä. :D

Lähetään ny hei Tomppa turvallisesti siitä, että sä oot bodari. Sun tehtävä on kasvattaa lihasta. Kasvata sitä lihasta. Sä et voi tässä vaiheessa lähtee viilaileen. Hienosäädät sitten kun tumppu on 60 cm. Sen jälkeen sitten ihan normaalit fiksaukset.

EDIT: jee jee, päässä vikaa... :D eiku kauneus tai pienetkin kauneusvirheet tuppaa oleen katsojan silmässä.

Varsinaiseen kysymykseen, että voiko parempi hermotus pitää yllä tätä alikehittyneisyyden tilaa: on kai se teoriassa mahdollista. En paljon murehtis. Varsinkaan, jos (ja kun) et tee hermotus-tyyppistä treeniä (eli painon- tahi voimanostoa). Varsinkin, kun nyt kuitenkin teet samanlaista treeniä molemmille käsille. Ei syytä huoleen.

reino sanoi:
Entäs vanha kunnon "optinen harha" -temppu?

Kasvatat nii-in mielettömät reidet, että kukaan ei enää hoksaa kattoo sun olkalihaksia. Ne vaan ulkoiluttaa pupillia että ei mooshes mitkä reidet tolla jäbällä. :D

Mistäs tiedät ettei tuo temppu ole jo käytössä? Ehkä yritän tässä kompensoida rimppakinttujani kehittelemällä optista harhaa yläkropallani? Eli ehkä se optio on jo tavallaan lunastettu... :curs:

reino sanoi:
Varsinaiseen kysymykseen, että voiko parempi hermotus pitää yllä tätä alikehittyneisyyden tilaa: on kai se teoriassa mahdollista. En paljon murehtis. Varsinkaan, jos (ja kun) et tee hermotus-tyyppistä treeniä (eli painon- tahi voimanostoa). Varsinkin, kun nyt kuitenkin teet samanlaista treeniä molemmille käsille. Ei syytä huoleen.

Joo ehkä tämä korjaantuu aikaa myöten ja jos ei, niin ryhdyn paksuksi voimanostajaksi. :)

Tomppa85 sanoi:
Ja natuna on luultavasti erittäin vaikeaa kasvattaa tumppua niin isoksi että parin sentin erolla ei olisi merkitystä...

Äh, toi roinajuttu ei nyt liity tähän mitenkään.
Natuja tässä itsekin ollaan ja sanoisin lonkalta et mä olen nyt 2,5 vuoden treenin jälkeen puolivälissä sitä alkutilannetta ja tilannetta jossa rintalihaksilla ei enää olisi kokoeroa.
Ja tasantarkkaan aion kuroa tuon toisenkin puolen kiinni :rock:

Älä murehdi turhia, jos tolle linjalle lähdet on kropassasi varmasti miljoona asiaa eri paria kun oikein katsoo.

edit: käy vaikkaa kaivaas kuvat-osiolta meikäläisen pose ja tsekattuasi olkapäiden kokoeron mieti uudestaan hanskojasi... :rolleyes:

Tomppa85 sanoi:
Joo ehkä tämä korjaantuu aikaa myöten ja jos ei, niin ryhdyn paksuksi voimanostajaksi. :)
Ikiaikainen viisaus sanoo, että pienet kauneusvirheet voi aina peittää laardilla! :thumbs:

Joo, ehkä sun pitää hoitaa tää vaikeimman ja pisimmän kautta. :) Ehdotan, että ryhdyt välittömästi paksuksi voimanostourosmursuksi. Siitä sitten normaalisti tonne vajaan tonnin yhteistulokseen ja sitten pieni trimmaus päälle. Sitten jos lopputulos on lähellä sitä "Voimanostaja päätti laihduttaa" -threadin tyypin kuntoa, niin ollaan kaikki tyytyväisiä. Siinä oli meinaan aika hyvä! Tai jos ei onnistu, niin ainakin jää se vajaan tonnin yhteistulos. :D

Tomppa85 sanoi:
Varsinainen kysymykseni kuitenkin on: Onko mahdollista että parempi hermottuminen pitää oikean käteni vasenta kättä pienempänä?

Tähän haluaisin saada vastauksen vielä.

vai voisiko olla niinpäin, että oikea kätesi on huonommin hermottunut? ainakin omalla kohdallani kaularangan ongelmat ovat pitäneet oikean puolen yläkroppaa pienempänä ja heikompana kuin vasemman. ja ongelma siis nimenomaan oikealla puolella, ei vasemmalla.

tosin vajaan sentin kokoerosta tuskin kannattanee huolissaan olla - varsinkaan kun sinulla ei ilmeisestikään mitään muita oireita ole (toinen puoli jätättäisi, puutumista, jne).

kovaa treeniä ja tumput isommaksi. kyllä se siitä. :)

Minulla on ongelmana olkapäiden kokoero, sen näkee aika selvästi. Syy on puhtaasti töistä joissa oikealla kädellä joutuu tekemään lähes kaiken, olen yrittänyt vaihdella käsiä mutta vasemmalla ei tule läheskään yhtä siistiä jälkeä yhtä nopeasti...

Mutta voiko tälläistä eroa treenaamalla muuttaa? ja jos voi niin miten?

taicaviitta sanoi:
vai voisiko olla niinpäin, että oikea kätesi on huonommin hermottunut? ainakin omalla kohdallani kaularangan ongelmat ovat pitäneet oikean puolen yläkroppaa pienempänä ja heikompana kuin vasemman. ja ongelma siis nimenomaan oikealla puolella, ei vasemmalla.

tosin vajaan sentin kokoerosta tuskin kannattanee huolissaan olla - varsinkaan kun sinulla ei ilmeisestikään mitään muita oireita ole (toinen puoli jätättäisi, puutumista, jne).

kovaa treeniä ja tumput isommaksi. kyllä se siitä. :)

Olin siis oikeakätinen. Aloittaessa oikea käsi oli selkeästi vahvempi ja kai se pikkuisen vieläkin on. Treenin avulla olen kuronut vasemmalla kädellä voimaerot melkein umpeen ja massan jopa edelle. Oikea käteni on siis pienempi, mutta suhteessa voimakkaampi. Siksi epäilin hermotusta...

Itsellä on just eikä melkein sama onkelma. Oon myös oikee kätinen. Oikea olkavarsi on noin 0.5cm pienempi, kuitenkin joskus puol vuotta sitte tää ero oli vielä 1cm. Vasemman käden hauis on kuitenkin silti vielä huomattavasti isompi kuin oikean käden, kun taas oikean käden hauis on ehkä aivan hitusen verran voimakkaampi. Noh vittuako tommosia oikeesti ajattelee, se virhe korjaantuu sit ajan ja treenin kanssa joskus jos korjaantuu, mitä muuta sille nyt oikeesti vois tehdä?

Nyt alkaa jo kuviota muodostua, mulla on samat. Vasen käsi 1 cm paksumpi ja olen oikeakätinen. Paksuus tulee ojentajasta, se on vasurissa isompi, hauiksissa ei huomattavaa eroa. Mulla tosin myös vasen rinta on hieman isompi, ja penkin vikoissa toistoissa huomaa että vasen rinta on enemmän tulessa kuin oikea.
Syytän siis selkää, vaikken edes tiedä onko oikea puoli paksumpi. Ei huoleta, ellei sitten kyseessä ole joku rakenteellinen vika (kuten Taicaviitta huomautti) joka saa kehoni lähiaikoina räjähtämään sisäänpäin? Lähteekö kaikki siitä että vasen jalkani on sentin oikeata lyhyempi? Mikä eteen? Onko millään mitään väliä ja ketä kiinnostaa?

Belmondo sanoi:
Nyt alkaa jo kuviota muodostua, mulla on samat. Vasen käsi 1 cm paksumpi ja olen oikeakätinen. Paksuus tulee ojentajasta, se on vasurissa isompi, hauiksissa ei huomattavaa eroa. Mulla tosin myös vasen rinta on hieman isompi, ja penkin vikoissa toistoissa huomaa että vasen rinta on enemmän tulessa kuin oikea.
Syytän siis selkää, vaikken edes tiedä onko oikea puoli paksumpi. Ei huoleta, ellei sitten kyseessä ole joku rakenteellinen vika (kuten Taicaviitta huomautti) joka saa kehoni lähiaikoina räjähtämään sisäänpäin? Lähteekö kaikki siitä että vasen jalkani on sentin oikeata lyhyempi? Mikä eteen? Onko millään mitään väliä ja ketä kiinnostaa?

Belmondo, ihan turha lähteä vittuilulinjalle. Jos ei kiinnosta niin ei tarvitse avata ketjua. Vaikkei kuolemanvakavasta asiasta ole kysymys, odottaisin asiallisempaa vastausta sinänsä asiallisiin kysymyksiin.

Tismalleen sama ero käsissä löytyy myös täältä. Eipä ole pahemmin haitannut tosin.

Uskoisin, että ajan kanssa ongelma tasoittuu. Ei kannata alkaa nostella pidempiä sarjoja/isompia painoja oikealla kädellä.

Tomppa85 sanoi:
Belmondo, ihan turha lähteä vittuilulinjalle. Jos ei kiinnosta niin ei tarvitse avata ketjua. Vaikkei kuolemanvakavasta asiasta ole kysymys, odottaisin asiallisempaa vastausta sinänsä asiallisiin kysymyksiin.
Ööö, en vittuillut?

edit, jaa tuo vika lause oli ilmeisesti liikaa. Toivotaan kuitenkin että jotain kiinnostaa, olen nimittäin huomannut että esim kyykätessä tuo lyhyempi jalka saa erilailla kuria kuin pitempi. Ja niinkuin näyttäisi, kaikki vaikuttaa niin nopeasti kaikkeen kropassa, että jalkavaivat heijastuu selkään ja selkävaivat hartioihin ja hartiavaivat käsiin. Eli kysyy nimim. Auttaisiko pohjallinen?

Belmondo sanoi:
Ööö, en vittuillut?

edit, jaa tuo vika lause oli ilmeisesti liikaa. Toivotaan kuitenkin että jotain kiinnostaa, olen nimittäin huomannut että esim kyykätessä tuo lyhyempi jalka saa erilailla kuria kuin pitempi. Ja niinkuin näyttäisi, kaikki vaikuttaa niin nopeasti kaikkeen kropassa, että jalkavaivat heijastuu selkään ja selkävaivat hartioihin ja hartiavaivat käsiin. Eli kysyy nimim. Auttaisiko pohjallinen?
Itsekin olin kolarissa ja nyt vasen jalka n.1.5cm oikeaa lyhyempi, pahimmat haitat tulevat kyykyssä (selkään vihlova kipu, ja tuntuu että polvilumpiot paukahtaa irti ja ei pääse kun "puolikyykkyyn" eli ei pääse kun 20cm kyykkyyn alkuasennosta), reiden ojennus ja koukistus (oikeaan jalkaanpolven yläpuolelle pistävä kipu) ja pohjenosto (oikea pohje tulessa mikä on toisaalta hyvä) ja lääkärissä on sanottu että ei siinä pitäisi olla mitään, että saa jatkaa nostelua ja se on suotavaakin. Mutta se häiritsee kun kyykyssä maksimi on 10x50kg (yleensä teen kolmesarjaa ja huono tulos ei johdu siitä ettei kunto/voimat riitä vaan polvista) ja penkissä 6x70kg ja mavessa 10x110kg

Belmondo sanoi:
Eli kysyy nimim. Auttaisiko pohjallinen?

kirjoitin äsken kattavan omakohtaisen kokemukseni, ja yllättäen reply katosi bittiavaruuteen. eli nyt tulee referoitu vastaus, enää ei jaksa runoilla :

ollaan varovaisia niiden tukipohjallisten kanssa. pituuseron luotettava mittaus tapahtuu vaan röntgenin kanssa katsottuna lantion luusta - ei siis mittanauhan kanssa puolialastomana seisten, kuten se minulta aikoinaan tehtiin (ei tule :kuvia: ).

muutamankin millin tukipohjallinen voi pahimmassa tapauksessa väärin perustein tehtynä asettaa rangan suureenkin virheasentoon, josta jokainen voi päätellä mitä on seurauksena, kun niskaan lyödään sitten painoa kyykätessä. kuulemma parinkaan sentin heittoja eivät lääkärit edes suosittele korjaamaan. jos palstalla on lääkäreitä/fysiatreja/muita osaajia, jotka asiasta jotain tietävät, kuulisin mielelläni mielipiteitä. mututiedot voi pitää omana tietonaan.

itselläni oli tukipohjalliset vuoden verran, juuri oikean jalan lyhyemmyydestä johtuen verrattuna vasempaan. selkäkipu ei niillä lähtenyt, mutta muita ongelmia tuli - mm. vasen sisäreisi oli huomattavasti kireämpi kuin vasen, ja alkoi kipuilemaan.

parin viikon päästä on lääkärille (jonka asioista pitäisi jotain tietääkin) aika selän ongelmista johtuen. pitänee kysellä sitten vielä hänen mielipiteensä pituuseroihinkin - jos vaan muistan. niin paljon muitakin asioita olisi muistettava kysyä, ja monta ongelmaa selvittää. tai ainakin laittaa alulle.

rangasta johtuvat kivut ovat kyllä yksi vittumaisimmista kivuista mitä on olemassa.

Tämä nyt on jo vähän huumoria, mutta lopettakaa se mittanauhan kanssa säätäminen niin ette huomaa niitä eroja. ;)

Itselläkin on ikävä ero tuo, kun oikea hartia on selkeästi vasempaa alempana, mutta kun ei vaikuta reeniin, niin en anna sen häiritä itseäni.

Tompan kanssa tästä todellakin oli juttua ja kun kerran tuo arkipäivän askarehomma on kunnossa, niin tuo varmati aikaa myöden tasoittuu jos on tasoittuakseen. Geenit ne myös määrää pitkälle näitä juttuja ja niihin on vaikea mitenkään vaikuttaa.

Back
Ylös Bottom