Hengitystä ahdistaa koko päivän

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä toivon et jaksatte lukea tän. Modet siirtäköön aluetta jos parhaaksi katsoo, kun en oikeen tienny mihin tän sijoittaa.

Nyt alan oleen aika epätoivonen tän asian kanssa. Eli alotin salilla käynnin tossa vähän yli pari vuotta sitten ja vähän siitä eteenpäin aloin syömään kunnolla (lue: paljon). Tulokset on noussu ja massaa on tullu, mutta aika varmana tuohon syömiseen liittyvänä todella kiusallinen hengen ahdistus. Eli tossa vähän yli puoltoista vuotta sitten tämä alkoi ja on jatkunut tähän päivään asti. Koko päivän pakko haukkoa vähän ajan välein ilmaa niin että vetää keuhkot täyteen ilmaa ja päästää ulos eli tavallaan "huokaisee syvään". Tätä pakottavaa tunnetta jatkuu tasaisesti koko päivän ajan, mutta kaikista kiusallisimmaksi tunne käy syönnin jälkeen ja on sitä pahempi mitä enemmän olen syönyt. Vaiva on alkanut käydä jo niin kiusalliseksi että lopetin salillakäynnin toistaiseksi ja syön nyt pieniä annoksia useasti päivässä (ei kannata käydä kun en syö edes paljoa). Siis siitä lähtien kun olen salilla alkanut käymään, olen syönyt TODELLA isoja annoksia kerralla. Olen syönyt nämä annokset (ja pienemmät välipalatkin) ahmimalla (syöminen on tylsää puuhaa), niin että olen vaan lappanut ruokaa suuhun ja maidolla/vedellä huuhtonut ne alas niin, ettei suu ole missään vaiheessa tyhjä. Pahimmat ahdistushetket saan minimoitua juuri syömällä pieniä annoksia pitkin päivää ja nyt todellakin nielen joka palan ennen seuraavaa. Vasta pari viikkoa tätä rauhallista ja pienien annoksien syöntiä noudattanut ja pahimmat "ahdistushetket" ei oo niin pahoja, muttap pitkin päivää silti kokoajan pakko haukkoa henkeä ja ruokailun jälkeen aina vähän enemmän. Aamulla on helpointa..

Vaiva tietysti SAATTAA johtua jostain muustakin asiasta mutta vahvasti epäilen, koska tuo syöminen liittyy tähän niin vahvasti. Tässä vielä näitä testejä missä olen käynyt: astmatestit on tehty, tulokset hyvä. Astmalääkkeitä koitettu, ei mitään apua. Verikoeet otettu kilpirauhasen toiminnan tarkistamiseksi, tulokset kunnossa. Yläkropan kaikkia lihaksia olen venytellyt ja tämän takia käynyt hierojallakin, koska epäilin kireitä hartia/selkälihaksia mutta ei auttanut. Spirometriasta kutsu tulossa, mutta vahvasti epäilen että nämä löytävät mitään, koska eikös se mittaa nimenomaan jotain keuhkoista ja tämä ahdistava tunne ei siellä oikeen tunnu, vaan nimenomaan tuossa kaulan kohdalla :(

Jos on vähänkin hajua mistä johtuu tai miten vois parantaa tän kiusallisen vaivan, niin vastatkaa ihmeessä. alan oleen tosi epätoivonen tän asian kanssa :(

(ylä)selän lihakset jos on jumissa, tulee mulla tollasta ahdistusta heti. eli venyttelyä ja tasapuolista treeniä koko kropalle niin saattaa helpottaa.

IMO kannattaisi keskittyä siihen ravinnon pureskelemiseen. Keho käyttää paremmin hyödyksi, kun on jo valmiiksi pureskeltu. Vertaa palkkari vastaan ruoka, palkkari nestemäisessä muodossa pääsee nopeammin imeytymään.
Luultavasti osa ruuasta tulee ulos samanlaisena kuin sisään mennessään, jos ei sitä kunnolla pureskella...

Ja aina sama mitä olet syönyt niin tulee tuo olo? Oletko kartoittanut sitä tarkemmin että johtuuko mistään tietystä ruokalajista vai onko sama mitä syö.

Jospa sitä ruokapuolta vähentäisi hieman? Ei ole juurikaan järkeä syödä niin paljon, että tulee ähky ja syöminen käy työstä. Korvaa se liiallinen ruoan mättäminen proteiinilisällä jos pelkäät, että et saa tarpeeksi proteiinia.

En ahmi, enkä syö sen isompia annoksia yleensä, kuin n. 500-700kcal (nojoo, jonkun mielestä noi ovat kauhiaa mättämistä, mulle mättämistä on vasta semmoset 1000-1500kcal setit kertaistumalta :D ), silti mulla on ollut myös just samankaltaista hengenahdistusta tänä vuonna. Tuntuu, ettei normaalilla sisäänhengityksellä saa riittävästi ilmaa. Tämä aiheuttaa sitä, että pitää vähän väliä oikein voimalla tietoisesti yrittäen kiskoa ilmaa sisään sekä lisäksi haukottelua tulee lisää kovasti. Kuulostaa naurettavalta, muttei sitä ole, kun melkein koko ajan tuntuu, että ilma ei piisaa ja kesken reenin esim. tulee haukoteltua pirusti, vaikka olisi nukkunut hyvin. :(

Kovasti vaihtelee, miten tuota esiintyy. Nyt taas ei ole ollut, kun on olkapäävaivojen takia ollut harvempaa ja kevyempää reeni. Syksyn aikana olen olkapään takia kyllä kovasti keskittynyt selkä-, jalka-, ja vatsalihasreeniin. Ehkä siinä sitten ovat keskiropan hengityksestäkin vastaavat lihakset jumineet välillä, tiedä siitä.

Vaikuttaisi siltä että jokin (täysi vatsalaukku) estäisi pallealihaksen laajenenmista, itsellä saattaa esiintyä samanlaista hengenahdistusta tehdessäni vatsarutistuksia.

Bricktop sanoi:
(ylä)selän lihakset jos on jumissa, tulee mulla tollasta ahdistusta heti. eli venyttelyä ja tasapuolista treeniä koko kropalle niin saattaa helpottaa.

Tämä kannattaisi eliminoida ensin pois käymällä hyvällä hierojalla. Itsekin on noita ahdistuksia jos yläselän lihakset on tiltissä tai vielä pahempi jos rangassa on niitä fasettilukkoja. Ja reilun aterian jälkeen olo on tuskainen vaikka vika onkin tuolla rangassa ja lihaksissa.

Ja aina sama mitä olet syönyt niin tulee tuo olo? Oletko kartoittanut sitä tarkemmin että johtuuko mistään tietystä ruokalajista vai onko sama mitä syö.
Tätä ahdistusta jatkuu siis koko päivän. Aamulla se häiritsee vähiten, mutta heti kun olen syönyt mitä vaan, niin ahdistaa sitä enemmän, mitä enemmän olen syönyt. Epäilin tämän aluksi johtuvan ruisleivästä koska se oli semmoista sitkeää syötävää ja jätin pois, mutta ei auttanut. Pikkuisen aina helpottaa kun aika viimeisestä ruokailusta lisääntyy, mutta ei paljoa.

Ja tuosta hierojasta, urheiluhierojalla olen siis käynyt joka hieroi myös yläselän omasta mielestäni ainakin hyvin. Noista lukoista en sitten tiedä.. Mutta ei kyllä oikeen viittaa nää oireet tuonne lihaspuolelle.

Iviilille vielä: sillon kun sua ahdistaa niin jatkuuko tätä koko päivän vai vaan esim. reenissä? Nyt toisaan lopetin sen reenauksen vähäksi aikaa, mutta aina kun tein sarjoja, niin oli kerran tai pari pakko ottaa sarjojen välillä kunnolla happea. Samalla tuntu et lähti voimia vetää sarjaa niin loppuun asti kun ois voinu mennä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
BoneFish, koko päivän kestää mullakin ahistukset. Voisi kysyä hierojalta noista fasettilukoista, mistä ne syntyvät, kuinka voisin venyttelyllä niitä ehkäistä ja millä hinnalla hän niitä murjoisi pois. :D

mulla on astma ja pahimmat ajat on syksyllä ja keväällä , kun tulee oltua paljon sisällä, kun sataa ja on paska keli. tää on vain yks vinkki. eli kannattaa ulkoillakkin jonkin verran.
mut tää ei välttämättä sua koskenut.

Ai että tuli hyvään aikaan luettua tämä topic, itsellä on nyt noin 2 viikkoa vaivannut täysin samat ahdistukset ja on jo tuntunut että pumppuko tässä nyt jo reistailee vai mikä tässä nyt oikein mättää. ruokailun jälkeen töissä useesti huomannut kun on vielä istuma työ niin hengittäminen oli välillä todella vaikeaa ja tuskaliasta. nyt venytteleen ja hierojalle jospa se auttaisi

BoneFish sanoi:
Mä toivon et jaksatte lukea tän. Modet siirtäköön aluetta jos parhaaksi katsoo, kun en oikeen tienny mihin tän sijoittaa.

Nyt alan oleen aika epätoivonen tän asian kanssa. Eli alotin salilla käynnin tossa vähän yli pari vuotta sitten ja vähän siitä eteenpäin aloin syömään kunnolla (lue: paljon). Tulokset on noussu ja massaa on tullu, mutta aika varmana tuohon syömiseen liittyvänä todella kiusallinen hengen ahdistus. Eli tossa vähän yli puoltoista vuotta sitten tämä alkoi ja on jatkunut tähän päivään asti. Koko päivän pakko haukkoa vähän ajan välein ilmaa niin että vetää keuhkot täyteen ilmaa ja päästää ulos eli tavallaan "huokaisee syvään". Tätä pakottavaa tunnetta jatkuu tasaisesti koko päivän ajan, mutta kaikista kiusallisimmaksi tunne käy syönnin jälkeen ja on sitä pahempi mitä enemmän olen syönyt. Vaiva on alkanut käydä jo niin kiusalliseksi että lopetin salillakäynnin toistaiseksi ja syön nyt pieniä annoksia useasti päivässä (ei kannata käydä kun en syö edes paljoa). Siis siitä lähtien kun olen salilla alkanut käymään, olen syönyt TODELLA isoja annoksia kerralla. Olen syönyt nämä annokset (ja pienemmät välipalatkin) ahmimalla (syöminen on tylsää puuhaa), niin että olen vaan lappanut ruokaa suuhun ja maidolla/vedellä huuhtonut ne alas niin, ettei suu ole missään vaiheessa tyhjä. Pahimmat ahdistushetket saan minimoitua juuri syömällä pieniä annoksia pitkin päivää ja nyt todellakin nielen joka palan ennen seuraavaa. Vasta pari viikkoa tätä rauhallista ja pienien annoksien syöntiä noudattanut ja pahimmat "ahdistushetket" ei oo niin pahoja, muttap pitkin päivää silti kokoajan pakko haukkoa henkeä ja ruokailun jälkeen aina vähän enemmän. Aamulla on helpointa..

Vaiva tietysti SAATTAA johtua jostain muustakin asiasta mutta vahvasti epäilen, koska tuo syöminen liittyy tähän niin vahvasti. Tässä vielä näitä testejä missä olen käynyt: astmatestit on tehty, tulokset hyvä. Astmalääkkeitä koitettu, ei mitään apua. Verikoeet otettu kilpirauhasen toiminnan tarkistamiseksi, tulokset kunnossa. Yläkropan kaikkia lihaksia olen venytellyt ja tämän takia käynyt hierojallakin, koska epäilin kireitä hartia/selkälihaksia mutta ei auttanut. Spirometriasta kutsu tulossa, mutta vahvasti epäilen että nämä löytävät mitään, koska eikös se mittaa nimenomaan jotain keuhkoista ja tämä ahdistava tunne ei siellä oikeen tunnu, vaan nimenomaan tuossa kaulan kohdalla :(

Jos on vähänkin hajua mistä johtuu tai miten vois parantaa tän kiusallisen vaivan, niin vastatkaa ihmeessä. alan oleen tosi epätoivonen tän asian kanssa :(

Eli syönnin jälkeenkö tulee epämiellyttävä olo? Turpooko palle,tuleeko aina syönnin jälkeen "täysi olo" ?

iivili sanoi:
Tämä aiheuttaa sitä, että pitää vähän väliä oikein voimalla tietoisesti yrittäen kiskoa ilmaa sisään sekä lisäksi haukottelua tulee lisää kovasti. Kuulostaa naurettavalta, muttei sitä ole, kun melkein koko ajan tuntuu, että ilma ei piisaa ja kesken reenin esim. tulee haukoteltua pirusti, vaikka olisi nukkunut hyvin
Siis tuntuu että et saa happee kunnolla? sitte se voi olla tolla palleassa se vika, ja haukoteluhan johtuu siitä että aivot ei saa tarpeeks happea, että seki tukee tota. Itteäki alkaa joskus salilla haukotuttaa ja voimat häviää ku siellä on aika huono ilmanvaihto ja ikkuna on kiinni, niin ei oo happee tarpeeks. :(

mullaki oli/on tollast samaa vaivaa ollu ja oon muutamavuotta sitte kysynylääkäriltäki asiasta ja ei muuta neuvonu muutaku et hengittää rauhallisesti ja syvään paperipussiin. en kyl oikee kokenu et olis auttanu mut kokeile.
mul asiaan ei vaikuttanu treenaus tai syönti.

Kävin jo tuossa jonkun aikaa sitten fysioterapeutilla joka niksautteli rankaa jotenkin ja hän teki jonkinlaisen yhteenvedon johon kirjoitti "th-rangan manipulointi". Ruksautti n. 6 kertaa kroppaa jotenkin kun olin eri asennoissa. Oliko tämä nyt sitä fasettilukkojen avausta? Vai? Jokatapauksessa ei se ainakaan hengenahdistukseen auttanut, vieläkin ahdistaa yhtälailla, iltasin yleensä enemmän :(

kuulostaa refluksitaudilta!
löysä vatsaportti päästää ruokaa ruokatorveen joka voi tulehtua ja se aiheuttaa hengenahdistusta ja pahentaa astmaa.
kannattaa käydä tähystää legurissa!
närästys lääkkeet jelppaa itellä jonkin verran.
eti googlella lisää tietoo sanalla refluksitauti!:thumbs:

Voisiko kyseessä olla jonkinlainen astmaoire vai rasitus vamma?

Oireesi perusteella kannattaisi tehdä astmatutkimus eli koti-puhallusseuranta viikon ajan kolme puhallusta aamulla herättyä ja uudelleen illalla ennen nukkumaan menoa.

Toisen viikon ajan kannattaisi em. puhallusten jälkeen ottaa astman oirelääkettä ja mitata puhallukset uudelleen 15-30 min kuluttua. Myös ennen rasitusta ja heti rasituksen jälkeen ja vielä 10 min rasituksen jälkeen kannattaisi mitata puhalluksia ja myös silloin kun hengitys alkaa vinkua.

Tutkimuksia varten kannattaisi varata aika esim. TK-lääkäriltä tai keuhkolääkäriltä.Astmassa on lähes säännönmukaisesti mukana myös rasitus-astmaoire. :arvi:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom