Hengitys vaikeaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crash
  • Aloitettu Aloitettu
Osaako kukaan pakkiksella arvioida mistä on kysymys kun tuntuu vaikealta/raskaalta hengittää, ja hengitys vinkuu. Joskus kovassa urheilusuorituksessa tuntuu ettei saa tarpeeksi ilmaa. En kuitenkaan usko että astma on on kyseessä koska jaksan kuitenkin esim. juosta monta kilometriä...

Lisätään vielä että hengitys ongelmat ovat vaivanneet erityisesti sisätiloissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kannattaa käydä ihan piruuttaan astmatesteissä, niitä erinäisiä astmoja kun on melkein yhtä monta ku sairastajiakin.. ja ekana sisätiloista tulis mieleen pöly- yms allergiat.. itellä oli kans joskus semmone, et ulkoo ku tuli sisään ni aivan hillittömästi rupes ahistaan, ja yskittämään, mut se hävis onneks ajan myötä. toivottavasti paranee

Mulla taasen on alle 5 lämpöasteen vaikea saada hengitettyä urheilusuorituksessa. Kurkkua rupeaa jäätään, ja ilman saanti loppuu, joten tuloksena pysähtyminen.

Ei siinä, mulla muutenkin tuntuu et ois joku möhkylä kurkussa.

jarhu sanoi:
Mulla taasen on alle 5 lämpöasteen vaikea saada hengitettyä urheilusuorituksessa. Kurkkua rupeaa jäätään, ja ilman saanti loppuu, joten tuloksena pysähtyminen.

voispa olla joku ongelma nenän ja ylähengitysteiden anatomiassa? poskiontelot tms. näiden osien tehtävänä kun on lämmittää sisäänhengitysilma niin, että se keuhkoihin ( keuhkoverenkiertoon ) saapuessaan on sopivan lämmintä kaasujen vaihtoon. tuo kurkun jäätäminen kertoo siitä, että sinne asti päästessään ilma ei ole vielä kerinnyt lämmetä tarpeeksi.

juoksetko suu voimakkaasti auki? hengitätkö vain suun kautta?

kokeile pitää suuta enemmän kiinni ja ohjata sisäänhengitystä enemmän nenän kautta. aluksi voi tuntua raskaalta, mutta totut pian.

jarhu sanoi:

Pidä kieli kiinni kitalaessa, niin ilma lämpenee paremmin.

Itsellä taas uinnissa sellainen ongelma, että jostain syystä nenä aina tukossa ja pitää hengittää suun kautta. En tiedä miksi nenä menee tukkoon. Juostessa kylläkin hengitän suun kautta myös.

Terris sanoi:
Itsellä taas uinnissa sellainen ongelma, että jostain syystä nenä aina tukossa ja pitää hengittää suun kautta. En tiedä miksi nenä menee tukkoon. Juostessa kylläkin hengitän suun kautta myös.

klooriallergia?

Jos yhtään epäilee niin spirometriaan vaan. Siellä se selviää.

Crash sanoi:
Varmasti tyhmä kysymys, mutta mikä on spirometria?

Spirometria on keuhkojen toimintakoe.

Edit: Nuo oireet tuntuu tutuilta, hengenahdistusta sisätiloissa ja kovassa rasituksessa, pakkasella. Kävin astma- ja allergiatutkimuksissa, todettiin allerginen astma ja pöyallergia sekä lääkitys. Ei muuta kuin lääkärille vain!

Aah siis juu..spirometria on puhalluskoe, jolla mitataan keuhkojen toimivuutta mm. tilavuutta, ahtautumia, uloshengityksen voimakkuutta jne. Ihan perustutkimus.

Tämä on nyt taas selitys simppeleimmästä päästä, mutta teetkö Crash kenties runsaasti vatsalihasliikkeitä? Ennen esim. juoksulenkkiä ei kuulemma kannattaisi tehdä kovin tehokkaasti vatsoja koska kireät lihakset voivat haitata syvää hengittämistä. Itse teen ne ns. tehokkaat vatsalihasreenit aina juoksujen välipäivinä juuri samasta syystä. Ja juoksupäivinä ne pakolliset vasta lenkin jälkeen. Vatsalihaksia on muuten myös syytä venytellä säännöllisesti, kuten varmaan tiedätkin.

Crash sanoi:
Osaako kukaan pakkiksella arvioida mistä on kysymys kun tuntuu vaikealta/raskaalta hengittää, ja hengitys vinkuu. Joskus kovassa urheilusuorituksessa tuntuu ettei saa tarpeeksi ilmaa. En kuitenkaan usko että astma on on kyseessä koska jaksan kuitenkin esim. juosta monta kilometriä...

Lisätään vielä että hengitys ongelmat ovat vaivanneet erityisesti sisätiloissa.

Itsellä samantapaista vaivaa.

Tuntuu että kurkussa olisi jotain,
Juostessa syke nousee heti taivaisiin ja juoksu tyssää siihen , kävellessäkin sykkeen saa helpolla tappiin.
Limaakin saa syljeskellä sopivasti paljon pois lenkillä.
Kunto ei ole noussut yhtään 3 vuoden punttisali ja 2 vuoden aktiivisen lenkkeilyn tuloksena.
Juostessa jokainen kilometri on tuskaa, ja 6km on aika maksimi jonka jaksan juosta. "normaali" vauhti 5,min/km syke 185-195
juoksu jossa syke pysyy 140-170 sisällä on hitaanpaa kuin reipaskävely.

Jalat kipeytyvät juostessa todella paljon, johtuu varmaakin juuri huonosta hapen saannista -> maitohappoja pirusti.

tosiaan tähän varmaan liittyen tänä vuonna ollut ainakin 6 kertaa kurkku tulehtunut. (ei kuitenkaan streptokokin aiheuttamaa)
Enemmän lenkkeilessä ylikuntoon menee todella helposti ja muutaman viikon treenauksen jälkeen.
Ja mies on todella väsynyt koko ajan.

No minä poika lähdin lääkäriltä kyselemään mitä tämä meinaa,
koko viime kevään hyppäsin lääkärillä.
kaiken maaliman kokeita tehtiin ja tulos TERVE, Kaikki kunnossa.

Hiukkasen ihmettelin. vaan jos ei vikaa löydy niin terve sillloin on.

edit. tosiaan jos jollain olisi ideaa mitä seuraavaksi niin otan ehdotuksia mielellään vastaan. Jotain urheilu lääkäriä olen ajatellut, voisivat tietää enemmän.

isoliha sanoi:
Itsellä samantapaista vaivaa.

Tuntuu että kurkussa olisi jotain,
Juostessa syke nousee heti taivaisiin ja juoksu tyssää siihen , kävellessäkin sykkeen saa helpolla tappiin.
Limaakin saa syljeskellä sopivasti paljon pois lenkillä.
Kunto ei ole noussut yhtään 3 vuoden punttisali ja 2 vuoden aktiivisen lenkkeilyn tuloksena.
Juostessa jokainen kilometri on tuskaa, ja 6km on aika maksimi jonka jaksan juosta. "normaali" vauhti 5,min/km syke 185-195
juoksu jossa syke pysyy 140-170 sisällä on hitaanpaa kuin reipaskävely.

Jalat kipeytyvät juostessa todella paljon, johtuu varmaakin juuri huonosta hapen saannista -> maitohappoja pirusti.

tosiaan tähän varmaan liittyen tänä vuonna ollut ainakin 6 kertaa kurkku tulehtunut. (ei kuitenkaan streptokokin aiheuttamaa)
Enemmän lenkkeilessä ylikuntoon menee todella helposti ja muutaman viikon treenauksen jälkeen.
Ja mies on todella väsynyt koko ajan.

No minä poika lähdin lääkäriltä kyselemään mitä tämä meinaa,
koko viime kevään hyppäsin lääkärillä.
kaiken maaliman kokeita tehtiin ja tulos TERVE, Kaikki kunnossa.

Hiukkasen ihmettelin. vaan jos ei vikaa löydy niin terve sillloin on.

edit. tosiaan jos jollain olisi ideaa mitä seuraavaksi niin otan ehdotuksia mielellään vastaan. Jotain urheilu lääkäriä olen ajatellut, voisivat tietää enemmän.

pohdintaa, ei siis faktoja...

oisko niin että treenaat jatkuvasti ylikorkeilla sykkeillä ja anaerobisella energiantuotolla? peruskunto ei näin pääse kehittymään. tuttu vaiva joillakin auerobic- ja jumppaohjaajilla.

kunto kestää korkeita sykkeitä hyvin, niihin on niin tottunut. samalla se 120-160 bpm jää kokonaan hyödyntämättä/käyttämättä. näin ollen aina kun rasitus alkaa niin elimistö hyppää suoraan tolle yläalueella ja energiavarastot palaa nopeasti loppuun.

siksi siis hapot jalkoihin ja nopea hyytyminen. ja jatkuva väsymys.

mulla oli kerran eräs tällainen potilas ergometritestissä. edes kevyillä vastuksilla ja wateilla syke ei pysynyt tuolla 60% tietämillä maxista.

lääkärin neuvot oli sitten että pitää kehittää aerobista kestävyyttä ala-alueilla ja vähentää yläalueilla liikkumista. jumppaa ja juoksua piti hillitä, hidastaa tai vähentää ja aloittaa peruskuntotreeni kävellen. tavoitteena pystyä kävelemään n. 140 sykkeillä tunnin verran esmes.

en tiedä miten potilaan projektissa kävi, mutta kuullostaa ihan järkevältä.

sinuna kokeilisin itse polkea kuntopyörää kasvavilla vastuksilla (lämmittely + 5 min portaat esim ja sopivissa pykälissä nostot, niin että pystyt teoreettisesti tekemään n. 8 nostoa ennen kuin voima loppuu). seuraisin sykkeitä ja jos näyttää että heti lämmittelyjen jälkeen ekalla tai tokalla nostolla lähtee sykkeet kipuamaan ylös niin se olisi merkki siitä että voisi olla tällaista problematiikkaa takana.

sitten vaan pitkiä, matalatehoisia sauvakävelylenkkejä peruskuntoa ala-alueilla kohottamaan ja juoksua sitten vain 1-2 x vko. ja siis sitä hidasta jolkottelua.

voit myös seurata sykkeen laskua. mitä nopeammin syke laskee rasituksen päätteeksi sinne satasen paikkeille, sen parempi peruskunto. tätä voit testailla esim. intervallaamalla juoksumatolla.

ja muista, että joillakin tuo juoksijoille tuttu välikuolema tulee ehkä vasta siinä n. 4-5 km kohdalla, vaikka kai yleisimmin n. 3 km kohdalla. oletko kokeillut pakottaa itsesi juoksemaan sen yli vauhtia hidastamalla ja verta syljeksimällä? jospa se lähtisikin sen tuskan jälkeen uudelleen rullaamaan?

ja nämä ei siis ole mitään teesejä, ihan pohdintaa vaan...

Pattismurffiina sanoi:
ja nämä ei siis ole mitään teesejä, ihan pohdintaa vaan...

Tätä olen pohtinut.
kun aloitin kuntoilun, aloitin nimen omaan kävely lenkeillä, joita harrastan edelleen.

pitäisi kyllä kokoeilla pelkkää säännöllistä kävelylenkkiä.
mutta puntilla ollessa syke kyllä on juuri sopivasti koholla, 3-4 kertaa viikossa muutaman vuoden ajan.

Luulisi että se jotain tekee.

Juostessa siis hyytyminen tulee n1,5km kohdalla jos puristamlla saadaan lenkkiin pituutta.
juoksemaan en siis pysty niin että syke pysyisi aerobisella tasolla, niin hiljaa ei voi hölkätä.

isoliha sanoi:
Tätä olen pohtinut.
kun aloitin kuntoilun, aloitin nimen omaan kävely lenkeillä, joita harrastan edelleen.

pitäisi kyllä kokoeilla pelkkää säännöllistä kävelylenkkiä.
mutta puntilla ollessa syke kyllä on juuri sopivasti koholla, 3-4 kertaa viikossa muutaman vuoden ajan.

Luulisi että se jotain tekee.

Juostessa siis hyytyminen tulee n1,5km kohdalla jos puristamlla saadaan lenkkiin pituutta.
juoksemaan en siis pysty niin että syke pysyisi aerobisella tasolla, niin hiljaa ei voi hölkätä.

punttia ei tässä voi ajatella peruskuntoa kasvattavana, ellet sitten tee sitä matalalla sykkeellä, pienillä painoilla kuntopiirin omaisesti?

kukaan taviskuntoilija ei voi juosta kovin matalilla sykkeillä. väkisin ne nousee sinne 170 bpm tietämille.

ja tuo hyytyminen on ihan normaali "välikuolema". se tulee lähes kaikille, ainakin perustreenareilla/juoksijoille. siitä kun pääsee yli, niin tulee se hieno hetki ja alkaa kunnolla rullata. älä pelkää sitä. silmät vaan kiinni ja jotain oheistoimintaa viemään ajatukset pois kivusta. itse alan laskea askeleita, heiluttelen käsiä, laitan superraskasta rokkia mp3:seen tai kiroilen :)

Suositut

Back
Ylös Bottom