Hengitys vaikeaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crash
  • Aloitettu Aloitettu
Pattismurffiina sanoi:
punttia ei tässä voi ajatella peruskuntoa kasvattavana, ellet sitten tee sitä matalalla sykkeellä, pienillä painoilla kuntopiirin omaisesti?

kukaan taviskuntoilija ei voi juosta kovin matalilla sykkeillä. väkisin ne nousee sinne 170 bpm tietämille.

ja tuo hyytyminen on ihan normaali "välikuolema". se tulee lähes kaikille, ainakin perustreenareilla/juoksijoille. siitä kun pääsee yli, niin tulee se hieno hetki ja alkaa kunnolla rullata. älä pelkää sitä. silmät vaan kiinni ja jotain oheistoimintaa viemään ajatukset pois kivusta. itse alan laskea askeleita, heiluttelen käsiä, laitan superraskasta rokkia mp3:seen tai kiroilen :)

Nyt kuitenkin aloitettu kävelylenkki n.40min aamulla ennen aamupäivän lajiharjoitusta.

ja iltapäivän harjoituksenjälkeen samanlainen lenkki.

Kokeilisi kolmeviikkoa tälläistä, tuleepahan lomalle jotain tekemistä.

Välillä voisi ottaa muutaman juoksuaskeleen iltalenkin yhteydessä.

Kelpaako impaled nazarene superraskaasta rokista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Matalista sykkeistä:

Mielestäni niin hiljaa voi kyllä hölkätä, että syke pysyy aerobisella tasolla. Vaatii harjoitusta ja myös sen tosiasian unohtamista miten hölmöltä näyttää. Opettelin homman aikoinani muuttamalla juoksutyylin sipsuttavaksi, eli askelsin pääasiassa päkiällä. Vauhti oli niin hidas että reipas sauvakävelijä voi mennä ohi. Nyt hidas hölkkä sujuu jo vähän mallikkaammalla tyylillä, kun on kehittynyt rutiini.

Nuo Pattismurffiinan kuvailemat vaivat voivat tietenkin olla haittana, mutta nehän ovat, kuten sanottu, voitettavissa kun vain malttaa malttaa.

Vielä kysyisin ihan uteliaisuuttani, että miten niin taviskuntoilija ei voi juosta matalilla sykkeillä? Olen taviskuntoilija jos kuka, mutta teen pitkiäkin lenkkejä (15 - 20 km) aivan helposti n. 140 - 145 keskisykkeillä. Vauhti ei tosin silloin huimaa päätä. Niin vai onko kyse siitä mikä on juoksua ja mikä hölkkää?

Välikuolemista olen minäkin päässyt yli jatkamalla sitkeästi juoksua. Jotenkin on myös hyvä huolehtia siitä, ettei matkaan lähtiessä ole suurempia huolia mielessä. Ja musa auttaa myös.

Eevanen sanoi:
Matalista sykkeistä:

Mielestäni niin hiljaa voi kyllä hölkätä, että syke pysyy aerobisella tasolla. Vaatii harjoitusta ja myös sen tosiasian unohtamista miten hölmöltä näyttää. Opettelin homman aikoinani muuttamalla juoksutyylin sipsuttavaksi, eli askelsin pääasiassa päkiällä. Vauhti oli niin hidas että reipas sauvakävelijä voi mennä ohi. Nyt hidas hölkkä sujuu jo vähän mallikkaammalla tyylillä, kun on kehittynyt rutiini.

Todellakin en voi sipsuttaa niin hiljaa että syke ei nousisi yli 170
n.10min sipsuttelun jälkeen syke rupeaa olemaan turhan korkea.

Juu, uskon minä että sinulla syke kohoaa, väitin vain vastaan tuolle etteikö muka olisi ylipäätään mahdollista hölkätä niin hiljaa.

Ylikuntona tuota tilaasi pitäisin. Juuri hiljattain jostain luin, että lisääntynyt limaneritys kuuluisi kuvioon varsinkin jos ylikunto on seurannut liian kovatehoisesta harjoittelusta. Harjoitella voi myös määrällisesti liikaa, jolloin oireet ovat kai hiukan toisenlaiset. Noilla kuvaamillasi oireilla jättäisin liikunnan kokonaan sikseen pariksi kolmeksi viikoksi. Tai ehkä pidemmäksikin aikaa. Ja ehkä kävisin siellä urheilulääkärillä jos ei pitkäkään lepo auttaisi.

Eevanen sanoi:
Juu, uskon minä että sinulla syke kohoaa, väitin vain vastaan tuolle etteikö muka olisi ylipäätään mahdollista hölkätä niin hiljaa.

Ylikuntona tuota tilaasi pitäisin. Juuri hiljattain jostain luin, että lisääntynyt limaneritys kuuluisi kuvioon varsinkin jos ylikunto on seurannut liian kovatehoisesta harjoittelusta. Harjoitella voi myös määrällisesti liikaa, jolloin oireet ovat kai hiukan toisenlaiset. Noilla kuvaamillasi oireilla jättäisin liikunnan kokonaan sikseen pariksi kolmeksi viikoksi. Tai ehkä pidemmäksikin aikaa. Ja ehkä kävisin siellä urheilulääkärillä jos ei pitkäkään lepo auttaisi.

Tosiaan taukoa on tullut pidettyä, intin aikana ei ole ylimääräistä liikuntaa tullut harjoitettua.

Tulin juuri 60min kävelyltä, ja sujui paremmin mitä osasin odottaa.
rupesin miettimään , voisiko koira olla syypää tähän.
Nyt vain viikonloppuisin koirankanssa tekemisissä ollut.
jonkin sortin allergiaa kun koiran suuntaan on.

mielenkiintoisa nähdä mitä saan aikaiseksi tässä 3viikon aikana.
Voisiko se kunto sittenkin nousta?!

isoliha sanoi:
Tosiaan taukoa on tullut pidettyä, intin aikana ei ole ylimääräistä liikuntaa tullut harjoitettua.

Tulin juuri 60min kävelyltä, ja sujui paremmin mitä osasin odottaa.
rupesin miettimään , voisiko koira olla syypää tähän.
Nyt vain viikonloppuisin koirankanssa tekemisissä ollut.
jonkin sortin allergiaa kun koiran suuntaan on.

mielenkiintoisa nähdä mitä saan aikaiseksi tässä 3viikon aikana.
Voisiko se kunto sittenkin nousta?!

eevalle:

juu, itse ymmärrän että hölkkä on lönkyttelyä ja juoksu on sitten irtonaisempaa menoa jossa askel irtoaa maasta kunnolla.

isoliha:

tuote ylikuntoakin olen tässä miettinyt. en tiedä kirjallisuuttaa joka viittaisi liman erittymiseen ylikunnon aikana, mutta kai se on mahdollista. mikä tahansa on. aika pitkiähän nuo sun treenit on jos 2 x 40 min kävelyä (olettaen että reipasta kävelyä syke yli 100 bpm) plus lajitreenit vielä päälle. mikäköhän tämä laji/lajitreeni on?

Suositut

Back
Ylös Bottom