Hemoglobiiniarvoista..

Elikkä kyselisin vähän että millaisia hemoglobiini arvoja muilla palstalaisilla on? Mulla on kokoajan nousussa.. Viime vuonna oli vielä 180, mutta tänä vuonna jo 195..
Ymmärtääkseni nuo luvut ovat jo korkeita, mutta kuinka vaarallista tuollainen on? Olen kuullut että jos on liian korkea hemoglobiini niin voi helposti tulla veritulppia? Taas kestävyyden kannalta korkeat arvot ovat kai hyvät?
Sitten vielä kysyisin että vaikuttaako roina näihin lukuihin? Itse en ole ainakaan vielä käyttänyt, mutta kiinnostaisi vain tietää..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
195 on kyllä todella kova. Noilla arvoilla alkaa veri jo hyytyä suoniin :)

Korkea hemoglobiini ei välttämättä takaa hyvää hapenkulkeutumista, veri on paksumpaa ja näin ollen kulkee huonommin ohuissa suonissa. Jonkinlainen kultainen keskitie lienee tässä hyvä.

Itselläni on alhainen hemoglobiini ja pyörii tuolla 135-140 hujakoilla.

Sähän tarttet kohta hemohessii et sun verenkierto pysyy yllä!!
Ei toi nyt viel niin hirveen paha oo mut jos tosta nousee ni aijjai...Ei pumppu ihan mitään hirveetä puuroa jaksa suonissa pyörittää...

Mul on pyöriny 180:n molemmin puolin. Kävin vajaat pari kuukautta sitten luovuttamassa verta, tarkoituksena laskea sitä hemoglobiinia. Mittaukset luovutuksen jälkeen jäivät tekemättä, eli en tiedä, paljonko se laski, mutta tuntui ääreisverenkiero hiukan parantuvan. Uudestaan meinaan mennä heti kun saa taas luovuttaa...

Originally posted by Tonza
Mul on pyöriny 180:n molemmin puolin. Kävin vajaat pari kuukautta sitten luovuttamassa verta, tarkoituksena laskea sitä hemoglobiinia. Mittaukset luovutuksen jälkeen jäivät tekemättä, eli en tiedä, paljonko se laski, mutta tuntui ääreisverenkiero hiukan parantuvan. Uudestaan meinaan mennä heti kun saa taas luovuttaa...

Hmm... Hemoglobiini tarkoittaa raudan suhteellista osuutta veressä, joten mihin se nyt siitä muka laskee jos verta luovuttaa? (yksikkä on mmol/l, millimoolia litrassa). Ottavat tipan sormen päästä, ei siihen vaikuta kuinka paljon verta on kehossa.

Enpäs tiedä, mutta niin olen kuullut puhuttavan, että luovutus laskisi arvoja... ;)

Originally posted by Tonza
Enpäs tiedä, mutta niin olen kuullut puhuttavan, että luovutus laskisi arvoja... ;)

Joo no ehkä kun elimistö reagoi vähentyneeseen veren määrään, niin ehkä sitä kautta vaikuttaa, mutta jos ottaa hemoglobiiniarvon minuutin luovutuksen jälkeen niin samaa näyttää.

tonza...

<a href="http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=6221&highlight=Verenluovutus" TARGET=_BLANK>Linkki</a>

Tästä oli juttua Hipan threadissä: Verenluovutus... Itekin siellä häiriköin.. Joku siellä oli hb:n mitannu luovutuksen jälkeen ja laskenut oli.. Kiinnostuneet voivat lukaista sieltä... :thumbs:

Jonne#68: en tiedä arvoista paljonkaan, mutta sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin. Voisi olla syytä varmistaa asijantuntijalta, että onko arvot liiankin korkeat.

Muistaakseni pyöräilijöillä vai oliko se hiihtäjillä no kuitenkin... oli joskus yli 200 arvoja, jotka olivat kuulemma jo vaarallisia. Ja nämä arvot oli saavutettu mitä ilmeisemmin laittomilla menetelmillä. Joten jos sinulla on jatkuvasti noin korkea, niin kannattaa varmaan kysästä joltain.

pari vuotta sitten oli vajaa 120 jotenka minut pistettiin popsimaan rautatabletteja, viime talvena mittautin viimeksi ja silloinkin oli vain 127..

Melkosta puuroahan se on siellä suonissa, jos se huitelee noinkin korkealla (195)...Itellä oli viime mittauksessa siinä 165 hujakoilla...

Kiitos alkuun kaikista vastauksista :worship:
Kyselin yhdeltä puoli tutulta lääkäriltä (verisuonikirurgi) hommaa, ja se sano että ei oo vielä veritulpan vaaraa jos on alle 200.. No joo.. Elikkä nyt tosiaan pitänee vain toivoa ettei se enää nousis..
Ja se sano että jos hyvää ruokavaliota on noudattanut ja treenannut kovin niin se voi nousta noin korkealle, tosin harvoissa tapauksissa.
Mutta olen tosiaan aina ollut reilusti ylipainoinen, mutta harrastanut ensin salibandya nuorena 5 vuotta ja nyt kolme kautta jefua.. Punttiksella aina välillä:)
Pituutta siis mulla 189 ja painoa 120.

Ai niin ja tosta verenluovutuksesta se lääkäri sanoi että se on vain väliaikainen ratkaisu..
Mun käsittääkseni korkeat arvot johtuvat suurista punaverisolujen määrästä, ja verenluovutuksella niitten määrää saa laskettua, mutta niitä kehittyy aika äkkiä uusia tilalle..

Varmaan parin viikon päästä selviää, että kuinka korkealle se on ehtinyt nousta tämän 2 kk:n aikana, kun menen luovuttamaan uudestaan. Eli onko ehtinyt nousta samoihin, vai onko jäänyt edes hitusen alle edellisen.

Vaikka olisikin väliaikainen ratkaisu, niin ainakin omalla kohdalla luulisin olevan hyvä vaihtoehto käydä jatkossakin. Jos 2kk:n välein luovuttaa ja siitä saisi hyötyä muutamaksi viikoksi, niin ei se mun mielestä turhaa ole. Eli mun mielestä mun kannattaa mieluummin käydä, kuin olla käymättä... Ja voihan siitä olla hyötyä jollekin kanssaihmiselle siinä sivussa... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom