Hemoglobiiniarvoista..

Re: Hemoglobiini arvoista..

Originally posted by Jonne#68
Elikkä kyselisin vähän että millaisia hemoglobiini arvoja muilla palstalaisilla on? Mulla on kokoajan nousussa.. Viime vuonna oli vielä 180, mutta tänä vuonna jo 195..
Ymmärtääkseni nuo luvut ovat jo korkeita, mutta kuinka vaarallista tuollainen on? Olen kuullut että jos on liian korkea hemoglobiini niin voi helposti tulla veritulppia? Taas kestävyyden kannalta korkeat arvot ovat kai hyvät?
Sitten vielä kysyisin että vaikuttaako roina näihin lukuihin? Itse en ole ainakaan vielä käyttänyt, mutta kiinnostaisi vain tietää..

Olisit käynyt kestävyysurheilijaksi (geenit kohdallaan ainakin veriarvojen puolesta)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo tosiaan kestävyysurheiluun ainakin tollaset arvot olis hyvät..
Taas fyysisesti olisin hyvä juuri johonkin painonnostoon tai kehonrakennukseen. Jos joskus on varaa maksaa tuo VIP maksu niin laitan kuvani tänne, niin näet mitä tarkoita..
Mulla on esim reidet ja pohkeet niin isot et en oikeesti oo kenelläkään nähny joka ei käytä roinaa.. Ja lisäks en oo koskaan ees oikein tosissaan niitä treenannut.. Esim. tollanen 300 kiloo on mulle ihan hyvä paino vetää kympin sarjoja jalkaprässissä..
Eihän se tietysti paljon oo palstalaisille, mutta tosiaan en oo koskaan unnolla treenannu, enkä koskaan ees mitään lisäravinteita syönyt..
Ylävartalo mulla on kans ihan hyvän mallinen kehonrakennukseen..

Oolrait, nyt kävin luovuttamassa verta toisen kerran. Väliä edelliseen tuli hiukan vajaa 70 vuorokautta. Edellisessä kun hemoglobiini mitattiin, oli 177, nyt oli 165. Eli on se alempana nyt pysynyt.
Tosin, kun ääneen ihmettelin siellä, ettei ollutkaan tuon korkeampi, niin sanoivat jotain siihen suuntaan, ettei näillä keleillä läheskään kaikilla nousisi arvot niin ylös kuin muulloin. :confused:

Joka tapauksessa oma projektini arvojen laskemiseksi näyttää ainakin toistaiseksi toimineen... :thumbs:

Yläasteel tsekattiin kaikkien hemoglobiiniarvot jossain bilsantunnil. Luokan korkein oli meikän 165. Liekö nuorella iällä vaikutusta noihin arvoihin? Tuolloin harrastelin vielä aktiivisesti futista. :D

Välil en kyl tajuu mistä muistan tällasia juttuja. Siitä on kuitenki joku 5vuotta.

Originally posted by Wuffel
Yläasteel tsekattiin kaikkien hemoglobiiniarvot jossain bilsantunnil. Luokan korkein oli meikän 165. Liekö nuorella iällä vaikutusta noihin arvoihin? Tuolloin harrastelin vielä aktiivisesti futista. :D

Välil en kyl tajuu mistä muistan tällasia juttuja. Siitä on kuitenki joku 5vuotta.

Mulla on 170 + ja kuulemma työterveyslääkärin mielestä "pitää seurata mut eioo mitään hätää"..

Ei tartte välttää mitään rautapitoista...edes maksaa...

Niin, rauta / hemoglobiini ei taida olla sama asia...

Teininä nousi arvot 140 ->160 ja kahdenkympin jälkeen 180 pintaan. Nuorena tuli harrastettua monenlaista kestävyysurheilua säännöllisemmin. Onhan meikäläisen kone tehty enempi hiihtäjälle kun "kierroslukualuekin" oli heinäkuussa mitattu 48-207.

Tupakointi nostaa hemoglobiini arvoja. Jos tulppa pelottaa niin stop smoking :)

Mulla oli hemoglobiini viimeksi 160. Tupakoin, ja raudasta ei ole puutetta ruokavaliossa - siksi kai aika korkea.

Originally posted by timbe
en tupakoi, en käytä EPOa enkä alppitelttaa..

Joo, samat täällä ja silti on arvot pyörineet 180:n tuntumassa, ennen tätä järjestelmällistä verenlaskua...

Originally posted by turre101
Mulla oli hemoglobiini viimeksi 160. Tupakoin, ja raudasta ei ole puutetta ruokavaliossa - siksi kai aika korkea.

Onko miehellä 160 korkea? Mikä on keskimääräinen arvo?`

Tuskin se tupakka pysyvästi nostaa hemoglobiinia. Liittyisikö siihen että se vähentää hapen määrää veressä joten jos vedät röökin ennen verikoetta on tulos korkeampi.

Vai tietääkö joku nikotiinin vaikutuksista vereen?

Noissa mittaustuloksissa täytyy ottaa sitten huomioon missä ne on mitattu. esim. työterveveysasemalla mitattuihin arvoihin täytyy suhtautua varauksella. Itselläkin olisi noiden mittausten pohjalta sellaista puuroa,että oksat pois.Tokihan tuo tietysti riippuu asemastakin,mutta mittauksen jälkeen mulle sanottiin,että ei nuo paikkaansa pidä ja antaa yleensä reilusti todellisuutta korkeammat arvot.

Originally posted by paddington
No turre101 onkin vasta miehisyyden rajamailla joten onhan tuo 160 korkeahko. ;)

Tässä jotain viitearvoja:

http://www.medix.fi/tuotevalikoima/153.html

17 - v miehet 135-180 g/l

Jos nämä tiedot tuolta sivulta ovat normaalin hemoglobiinin raja-arvot niin millä perusteella mieshiihtäjillä on asetettu 175 arvo rajaksi sille että saa hiihtää?

Vai onko toi mun tieto mieshiihtäjien rajasta täyttä skeidaa?

Originally posted by Olbe
Noissa mittaustuloksissa täytyy ottaa sitten huomioon missä ne on mitattu. esim. työterveveysasemalla mitattuihin arvoihin täytyy suhtautua varauksella. Itselläkin olisi noiden mittausten pohjalta sellaista puuroa,että oksat pois.Tokihan tuo tietysti riippuu asemastakin,mutta mittauksen jälkeen mulle sanottiin,että ei nuo paikkaansa pidä ja antaa yleensä reilusti todellisuutta korkeammat arvot.

Mulla tuo 170+ tulos tuli tässä taannoin kun olin vatsataudin takia tossa espoon lääkäriasema-mehiläisessä käväisemässä. Siellä toi työterveyshuolto meillä.

Ihmettelen vaan miksi naislekuri sanoi että "tota pitää seurata", vaikka se on ihan normirajoissa?

Tässä hieman lisää Hbstä.

B-Hemoglobiini
Laboratorio-ohjeet
3.8.2000
TYKS

Yleistä
Veren hemoglobiinipitoisuutta säätelee elimistön, erityisesti munuaiskudoksen hapen tarve. Luuytimen punasolutuotanto ja siten elimistön kokonaispunasolutilavuus ja sen perifeeriset mittarit B-Hb, B-Hkr ja B-Eryt ovat jatkuvan takaisinkytkentäsäätelyn alaisia, jossa välittävänä hormonina toimii munuaisten erittämä erytropoietiini.
Korkeita B-Hb-pitoisuuksia esiintyy kuivumistiloissa (plasmavolyymin pieneminen) ja polysytemioissa: polysytemia vera, sekundaariset polysytemiat (sydämen ja keuhkojen vajaatoiminta, munuaistuumorit ja/tai kystat), lisääntyneen happiaffiniteetin omaavat hemoglobiinipoikkeavuudet, eräät maligniteetit (ektooppinen erytropoietiinieritys). Myös korkea ilmanala kohottaa B-Hb:a (adaptaatio-ilmiö), samoin fyysinen aktiviteetti hetkellisesti. Matalia B-Hb-pitoisuuksia tavataan anemioissa. Matala B-Hb-pitoisuus voi myös johtua lisääntyneestä plasmatilavuudesta (esim. graviditeetin yhteydessä).
B-Hb:lla on normaali vuorokausivaihtelu; se on korkeimmillaan aamulla ja matalimmillaan illalla. Ero näiden arvojen välillä voi olla 15 %.

Indikaatio
Anemioiden ja polysytemioiden diagnostiikka ja hoidon seuranta, hydraatioasteen seuranta.

Viitearvot
0 - 2 vrk
150 - 220 g/l
3 - 6 vrk
143 - 207 g/l
1 - 2 vko
120 - 206 g/l
3 - 4 vko
95 - 180 g/l
5 - 6 vko
95 - 160 g/l
7 vko - 3 kk
95 - 130 g/l
4 kk - 2 v
100 - 141 g/l
3 - 9 v
110 - 149 g/l
pojat 10 - 12 v
110 - 152 g/l
pojat 13 - 15 v
119 - 164 g/l
tytöt 10 - 12 v
118 - 148 g/l
tytöt 13 - 15 v
118 - 148 g/l
miehet
128 - 168 g/l
naiset
117 - 153 g/l

(www.terveysportti.fi - Lääkärin tietokannat (LCD))

Mul oli tossa viime talvena 180 toi hemoglobiini ja lääkäri sano, että ihan normaali se on! Tiedä sitten?!

Originally posted by Pate
Mul oli tossa viime talvena 180 toi hemoglobiini ja lääkäri sano, että ihan normaali se on! Tiedä sitten?!

Oon kuullu ton saman 200 rajan aiemminkin. Siis että sen jälkeen vasta on syytä huolestua.

Mulla on joskus 55kg:sena ollut hemoglobiini melkein saman verran.. :lol2: siis tää on ihan tosi asia...

tää oli ennekuin löysin oikean harrastuksen.:)

Originally posted by Olbe
Noissa mittaustuloksissa täytyy ottaa sitten huomioon missä ne on mitattu. esim. työterveveysasemalla mitattuihin arvoihin täytyy suhtautua varauksella.

Jaa, kui? Eroaako hemoglobiini, mittauslaitteisto vai ammattitaito esim. työterveysasemalla ja yksityisellä lääkäriasemalla? Vai olisiko kyse kenties yksittäisestä tapauksessa, jossa joku tietty laitemalli antaa virheellisiä arvoja?

Originally posted by Sumu
Jaa, kui? Eroaako hemoglobiini, mittauslaitteisto vai ammattitaito esim. työterveysasemalla ja yksityisellä lääkäriasemalla? Vai olisiko kyse kenties yksittäisestä tapauksessa, jossa joku tietty laitemalli antaa virheellisiä arvoja?

Ilmeisesti nuo vähän huokeammat laiteet eivät anna kovin luotettavia tuloksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom