Helvetin ISO asuntolaina järkeä vai no??

Itelläkin nyt näyttäs siltä et "joutuu" ottaa itelle yli 200k€ lainan, ainakin joksikin aikaa. Asunto maksoi aikanaan aika paljon yli 200k€, mutta kämpän myyntihinta oli jotain 90k€ luokkaa. Siitä maksettiin varainsiirtoverot, exä puolet ja mä puolet. Yhtiölainaa ei ole, koska koko summa otettiin pankista. Mistä summasta mä nyt joudun maksaa varainsiirtoveron, jos esim. meidän kauppasumma ois 200k€...Tää pitäs tietää varmaks ku lainalla joutuu rahoittamaan sen veron.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juuh ja nyt on varmistunut etten osta kyseistä tölliä :)
lainaa en olisi saanut kun 2 pankista toinen ns sijoituslainana ja toisen kylkiäisiksi olisi pitänyt ottaa kaiken mualiman turvia sun muita ja en sellaisia halua..

Mutta uutta matoa koukkuun ja kävin tänään katsomassa 2 asuntoa joista toinen miellyttää vähän perkeleen paljon -> eikä hintakaan päätä huimaa-> muuten täysin valmis mesta mutta joutuu 1 väliseinän rakennuttamaan kun yläkerrassa on 28m2 makuuhuone missä ei mun mielestä ole juurikaan järkeä..

nyt sitten mielipiteitä tarviiko tuohon teettää kuntotarkastus->
putket/viemärointi uusittu 2009
ulkovuoraus 2009
keittiö 2008
kylpyhuone ja saunaosasto rakennetettu 2009 kokonaan uusiksi
 
Juuh ja nyt on varmistunut etten osta kyseistä tölliä :)
lainaa en olisi saanut kun 2 pankista toinen ns sijoituslainana ja toisen kylkiäisiksi olisi pitänyt ottaa kaiken mualiman turvia sun muita ja en sellaisia halua..

Mutta uutta matoa koukkuun ja kävin tänään katsomassa 2 asuntoa joista toinen miellyttää vähän perkeleen paljon -> eikä hintakaan päätä huimaa-> muuten täysin valmis mesta mutta joutuu 1 väliseinän rakennuttamaan kun yläkerrassa on 28m2 makuuhuone missä ei mun mielestä ole juurikaan järkeä..

nyt sitten mielipiteitä tarviiko tuohon teettää kuntotarkastus->
putket/viemärointi uusittu 2009
ulkovuoraus 2009
keittiö 2008
kylpyhuone ja saunaosasto rakennetettu 2009 kokonaan uusiksi

Siihen en ota kantaa, että kannattaako kuntokartoitus tehdä vai ei, mutta jos sen teet, niin valitse kartoittaja itse ja ole mielellään mukana kun se kartoitus tehdään. Tollakin alalla on kaikenlaista kartoittajaa ja "kartoittajaa". Kun vastuuta ei käytännössä ole, niin karrikoiden kartoituksen voi tehdä vaikka käymättä kohteessa. :jahas: Ei tartte vetää herneitä nokkaan kenenkään, mutta myyjän teettämiä kartoituksia on nähty ja yleensä niistä nyt ei ole voinut kovin hyvin nähdä tulosta mikä tossa kai on tarkoitus?

Ja sekään ei sitten auta mitään, että jos mitataan jotain pintakosteuksia ja kosteus on jossain syvemmällä. Eli ei mikään ihan läpihuutojuttu tuo kuntokartoitus kuitenkaan.
 
Itelläkin nyt näyttäs siltä et "joutuu" ottaa itelle yli 200k€ lainan, ainakin joksikin aikaa. Asunto maksoi aikanaan aika paljon yli 200k€, mutta kämpän myyntihinta oli jotain 90k€ luokkaa. Siitä maksettiin varainsiirtoverot, exä puolet ja mä puolet. Yhtiölainaa ei ole, koska koko summa otettiin pankista. Mistä summasta mä nyt joudun maksaa varainsiirtoveron, jos esim. meidän kauppasumma ois 200k€...Tää pitäs tietää varmaks ku lainalla joutuu rahoittamaan sen veron.

Eikö kukaan tiedä?
 
Man78, tohon ei varmaan sen takia oo vastattu, että ainakaan mä en saa selvää mitä tarkoitat. Ymmärrän sun kysymyksen siten, että olet myymässä tota asuntoa. Varainsiirtoveron maksaa ostaja, joten sun tarvinne maksaa mitään?
 
Myyjän teettämiä kartoituksia on nähty ja yleensä niistä nyt ei ole voinut kovin hyvin nähdä tulosta mikä tossa kai on tarkoitus?

Kuntotarkastus on siitä hullunkurinen bisnes että paremmat arviot generoi uusia projekteja. Ei kai kukaan palkkaa myytävää taloa tarkastamaan sellaista tarkastajaa joka on pikkutarkka ja antaa pääsääntöisesti negatiivissävytteisiä arvioita. Kokemukset kiertää joten on parempi olla leväperäinen ja antaa myönteisiä arvioita. Onkin täysin käsittämätöntä ettei kyseinen ala ole tarkemman valvonnan alla.

Suosittelen tähän liittyen katsomaan Ylen taannoin esittämän dokumenttisarjan Homeloukku.
 
Kuntotarkastuksille kannattaisi avata ihan uusi ketju.

Omasta mielestä kuntotarkastajan pitäisi juurikin etsiä ne ongelmakohdat eikä antaa mitään yleistä arviota kiinteistön kunnosta. Me oltiin mukana kuntotarkastuksessa mikä kesti 3h.
 
Kuntotarkastus on siitä hullunkurinen bisnes että paremmat arviot generoi uusia projekteja. Ei kai kukaan palkkaa myytävää taloa tarkastamaan sellaista tarkastajaa joka on pikkutarkka ja antaa pääsääntöisesti negatiivissävytteisiä arvioita. Kokemukset kiertää joten on parempi olla leväperäinen ja antaa myönteisiä arvioita. Onkin täysin käsittämätöntä ettei kyseinen ala ole tarkemman valvonnan alla.

Suosittelen tähän liittyen katsomaan Ylen taannoin esittämän dokumenttisarjan Homeloukku.


Juu enpä menisi ihan hirveästi luottamaan jos asunnon myyjä ilmoittaa teettäneensä kuntotarkastuksen ( itse ainakin siinä tapauksessa haluaisin vaikka omalla kustannuksella uusia tarkastuksen itse valitsemalla tarkastajalla)..

toi 3h on aika kattava tarkastus :) meidän rivitalon tarkastuksessa 93m2 meni aikaa joku 30min ja jäi just sellainen kuva ettei se nyt aivan hirveän kattava ollut .. esim: välipohjan ukko tarkasti taskulampun avulla seinän luukusta ja varmaa on ettei se siitä kunnolla mitään nähnyt.

edit: muutenkin kuntotarkastaja käytti siitä 30 min aikaa varmaan 20min siihen ku katseli seiniä sisällä ja ulkona ( ihan kun normaali ihminen ei näkisi onko asunto maalauksen tarpeessa vai ei)
 
Man78, tohon ei varmaan sen takia oo vastattu, että ainakaan mä en saa selvää mitä tarkoitat. Ymmärrän sun kysymyksen siten, että olet myymässä tota asuntoa. Varainsiirtoveron maksaa ostaja, joten sun tarvinne maksaa mitään?

Itelläkin nyt näyttäs siltä et "joutuu" ottaa itelle yli 200k€ lainan, ainakin joksikin aikaa. Asunto maksoi aikanaan aika paljon yli 200k€, mutta kämpän myyntihinta oli jotain 90k€ luokkaa. Siitä maksettiin varainsiirtoverot, exä puolet ja mä puolet. Yhtiölainaa ei ole, koska koko summa otettiin pankista. Mistä summasta mä nyt joudun maksaa varainsiirtoveron, jos esim. meidän kauppasumma ois 200k€...Tää pitäs tietää varmaks ku lainalla joutuu rahoittamaan sen veron.

Eli ostan exältä sen puoliskon pois. Mä joudun varmaan maksaa siitä koko kauppa/lainasummasta sen varainsiirtoveron vai mitenhän se menee...?
 
Eli ostan exältä sen puoliskon pois. Mä joudun varmaan maksaa siitä koko kauppa/lainasummasta sen varainsiirtoveron vai mitenhän se menee...?

Maksat veron siitä omaisuudesta, joka nyt siirtyy sinulle. Toisaalta täällä sanotaan näin:

"Lahjaan, perintöön, testamenttiin, ositukseen ja yhteisomistussuhteen purkamiseen perustuvasta
kiinteistön tai arvopaperin saannosta ei ole suoritettava varainsiirtoveroa, jos nämä saannot ovat
kokonaan vastikkeettomia."

Eli jos sä maksat esim. 90000e exälle, maksat veroa tuosta summasta.
 
Eli sain todella kovan tarjouksen sukulaisen omakotitalosta talon arvo pyörii siinä 360 000€ kieppeillä
saisin ostaa sen itselleni 260 000€:lla nyt minua vaan mietityttää onko 1 elävän ihmisen edes mahdollista saada 230 000€ lainaa pankeista jos nettotulot ovat siinä 3000€/kk

Alkaa vaikuttaa tuollakin pudotuksella kalliilta jo :), jos siis pääkaupunkiseudulla. en jaksanut lukea triidiä läpi. Toisaalta muuttotappiokunnissa omakotitalon myyminen ylipäätään voi olla aika nihkeätä...
http://www.stat.fi/til/kihi/2009/01/kihi_2009_01_2009-06-12_tie_001.html
 
Alkaa vaikuttaa tuollakin pudotuksella kalliilta jo :), jos siis pääkaupunkiseudulla. en jaksanut lukea triidiä läpi. Toisaalta muuttotappiokunnissa omakotitalon myyminen ylipäätään voi olla aika nihkeätä...
http://www.stat.fi/til/kihi/2009/01/kihi_2009_01_2009-06-12_tie_001.html



50 km Helsingistä ja tulin jo siihen johtopäätökseen etten osta tuota ( en olisi saanut järkeviää lainaa)
sen sijaan tein 2 tarjousta tänään suullisia halvemmista kohteista.
 
"Lahjaan, perintöön, testamenttiin, ositukseen ja yhteisomistussuhteen purkamiseen perustuvasta
kiinteistön tai arvopaperin saannosta ei ole suoritettava varainsiirtoveroa, jos nämä saannot ovat
kokonaan vastikkeettomia."

Mitähän tuo nyt sit tarkoittaa? Ettei mun tartte maksaa varainsiirtoveroa. :D
Vastikkeettomia...:rolleyes:
 
Back
Ylös Bottom