Helvetin ISO asuntolaina järkeä vai no??

Nyt vähän sekoittaa pakkaa kun erehdyin menemään etuoveen ja katselemaan mitä saisin vastaavasti esim kerrostalosta samalla summalla tai 50k€ vähemmällä
Kyllä tämä keissi vähän mietityttää ja keskustelua seuranneena en ole kovinkaan vakuuttunut. Tämä lainattu teksti katkaisi kamelinselän ja on pakko avautua: jos et edes tiedä alueen hintatasoa tai mitä on markkinoilla, niin riskit ovat hyvin suuret. Jotenkin keskustelusta on saanut kuvan, että olit jo etukäteen päättänyt että kyseessä on hiton hyvä kauppa ja haluat sen tehdä sen esiin tulleilla "oletuksilla". Tunnet siis haluavasi ostaa talon ja nyt yrität perustella järjellä. Ei hyvä.

Jos sukulaisesi haluaa myydä talonsa sulle edukkaammin, niin se on varmasti myös mahdollista viikonkin jälkeen kunhan ei ole tullut tarjouksia sisään vielä. Tai sitten sukulaisen hyvä aie ei olekaan niin hyvä aie (ainakaan arvoltaan).

Tai sitten olen väärässä ja olet kylmänviileästi selvittänyt riippumattomilta, paikallismarkkinoita tuntevilta kiinteistönvälittäjiltä hintatasoa, katsonut mitä muuta on saatavilla, laskenut paljonko voit netota vaikka kahdessa vuodessa/viidessä vuodessa. Miten arvonmuutokset vaikuttavat yhdistettynä mahdolliseen korkojen nousuun, jne. Vaihtoehtoinen tapa säästää, onko pakko kurittaa itseään maksimaalisella asuntolainalla jos ei muuhun säästötapaan kykene?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saako kysyä taloutenne brutto-kuukausituloja?
Edit: ja vuosibruttoa (noin suurin piirtein)

Tarkoitit ketjun aloittajaa? Vai meikäläistä?

Ootko muuten Sterpuska ajatellu sitä, että minkä verran sua kiinnostaa paikkojen kunnostelu jne?

Mua ei kiinnosta yhtään enkä uskonut kun sanotaan, että omakotitalossa on AINA jotain tekemistä. Hitto vie, se pitää paikkansa tasan tarkkaan. Verraten nopeesti joku esim. pelletti-, puu- tai öljylämmitteinen puutalo pihan ja puutarhan kera muuttuu jääkylmäksi rapistuvaksi raunioksi viidakon keskellä jos ei harva se päivä tee jotain (ittelläni on siis piha 100% asfalttia ja luonnonkalliota/metsää mutta kuitenkin).
 
Kyllä tämä keissi vähän mietityttää ja keskustelua seuranneena en ole kovinkaan vakuuttunut. Tämä lainattu teksti katkaisi kamelinselän ja on pakko avautua: jos et edes tiedä alueen hintatasoa tai mitä on markkinoilla, niin riskit ovat hyvin suuret. Jotenkin keskustelusta on saanut kuvan, että olit jo etukäteen päättänyt että kyseessä on hiton hyvä kauppa ja haluat sen tehdä sen esiin tulleilla "oletuksilla". Tunnet siis haluavasi ostaa talon ja nyt yrität perustella järjellä. Ei hyvä.

Jos sukulaisesi haluaa myydä talonsa sulle edukkaammin, niin se on varmasti myös mahdollista viikonkin jälkeen kunhan ei ole tullut tarjouksia sisään vielä. Tai sitten sukulaisen hyvä aie ei olekaan niin hyvä aie (ainakaan arvoltaan).

Tai sitten olen väärässä ja olet kylmänviileästi selvittänyt riippumattomilta, paikallismarkkinoita tuntevilta kiinteistönvälittäjiltä hintatasoa, katsonut mitä muuta on saatavilla, laskenut paljonko voit netota vaikka kahdessa vuodessa/viidessä vuodessa. Miten arvonmuutokset vaikuttavat yhdistettynä mahdolliseen korkojen nousuun, jne. Vaihtoehtoinen tapa säästää, onko pakko kurittaa itseään maksimaalisella asuntolainalla jos ei muuhun säästötapaan kykene?




Juuh en tosiaankaan ole seuraillut yhtään KT asuntojen hintoja kun olen aina ollut sitä mieltä etten ostaisi sellaista mutta nyt kun niitä katseli niin +170k/€ saisi todella hienon sellaisen.

+ Tässä on 100% varmaa ettei mua yritetä kusettaa.
+ Asunnon arvo on selkeästi suurempi kun minulta pyydetty hinta (2 välittäjää + itse sen todennut)
+ Nyky tilanteessa ton alueen asunnot ovat olleet todella helppoja ja nopeita myydä pois.


- Asunto ei ole yhtään minun tyylinen (sisustus miellyttää +50v ihmisiä)
- Perkeleellisen iso laina.
-etuovi siellä selailtuani olen löytänyt jo 2 asuntoa jotka ovat n50k/€ edullisempia kuin tuo ja ovat enemmän minun tyyliin/ sijainti on minulle miellyttävämpi.
- Kämppä on minulle ja mahdolliselle kumppanille turhan iso olen aina itse arvostellut kun jengi rakennuttaa 2 hengelle tyyliin 80m2 per henki. (lapsia ei enää tule )
Olisin taas sidottu lainaan vähintäänkin 2 vuodeksi kunnes MV-vero poistuisi ja jos sen heti sen jälkeen möisin veikkaan että nykyinen omistaja ei hyvällä katsoisi.


no kunhan nyt saa 1 tietää saako edes noin isoa lainaa vai ei niin sitten olisi pakko tehdä päätös ja nopeasti, tavallaan ei edes harmittaisi vaikka tota ei saisikaan sitten taas tavallaan harmittaisi :)


IZZMAN Ei kyl oikein nappaisi noi hommat mutta edellisessäkin ne tuli tehtyä :)
 
- Asunto ei ole yhtään minun tyylinen (sisustus miellyttää +50v ihmisiä)
- Perkeleellisen iso laina.
-etuovi siellä selailtuani olen löytänyt jo 2 asuntoa jotka ovat n50k/€ edullisempia kuin tuo ja ovat enemmän minun tyyliin/ sijainti on minulle miellyttävämpi.
- Kämppä on minulle ja mahdolliselle kumppanille turhan iso olen aina itse arvostellut kun jengi rakennuttaa 2 hengelle tyyliin 80m2 per henki. (lapsia ei enää tule )
Olisin taas sidottu lainaan vähintäänkin 2 vuodeksi kunnes MV-vero poistuisi ja jos sen heti sen jälkeen möisin veikkaan että nykyinen omistaja ei hyvällä katsoisi.


no kunhan nyt saa 1 tietää saako edes noin isoa lainaa vai ei niin sitten olisi pakko tehdä päätös ja nopeasti, tavallaan ei edes harmittaisi vaikka tota ei saisikaan sitten taas tavallaan harmittaisi :)


IZZMAN Ei kyl oikein nappaisi noi hommat mutta edellisessäkin ne tuli tehtyä :)

Kannattaisko jutella se ukonkin kanssa asiasta? Jos on myymässä loppuelämän taloksi ja olet ostamassa sijoitukseksi niin vähemmästäkin on välit menneet poikki. Miksei mies myy sinulle pelkkää hallintaoikeutta tai päästä sinua siihen kohtuullisella vuokralla asumaan.
 
Kannattaisko jutella se ukonkin kanssa asiasta? Jos on myymässä loppuelämän taloksi ja olet ostamassa sijoitukseksi niin vähemmästäkin on välit menneet poikki. Miksei mies myy sinulle pelkkää hallintaoikeutta tai päästä sinua siihen kohtuullisella vuokralla asumaan.



Joo olen kyl siitä jutellut ja tuo myyjä ymmärtää hyvin jos esim korkojen nousun takia sen möisin..
mutta tuskin ymmärtäisi sitä jos myyn sen sen sijoitusmielessä pelkästään dollarin kuvat silmissä..

Miks hitossa mä vuokralla siinä asuisin? Sitäpaitsi enpä usko että tuo myyjä haluaisi sen vuokrata mulle vaikka 500€/kk kun voisi joltain toiselta raapia yli puolet enemmän..
Ja mitä järkeä mun olis muutenkaan asua vuokralla siinä ja maksaa vaikka se 500€/kk + sähköt
 
Joo olen kyl siitä jutellut ja tuo myyjä ymmärtää hyvin jos esim korkojen nousun takia sen möisin..
mutta tuskin ymmärtäisi sitä jos myyn sen sen sijoitusmielessä pelkästään dollarin kuvat silmissä..

Miks hitossa mä vuokralla siinä asuisin? Sitäpaitsi enpä usko että tuo myyjä haluaisi sen vuokrata mulle vaikka 500€/kk kun voisi joltain toiselta raapia yli puolet enemmän..
Ja mitä järkeä mun olis muutenkaan asua vuokralla?

Myyjä ei haluaisi, että myisit talon rahastusmielessä ja juuri niin olet suunnitellut tekeväsi:evil:.

Kysymys on, että mitä se ukko haluaa sinulle oikein antaa.

1) Mahdollisuuden asua hienossa OKT:ssä.
2) Sijoitusmahdollisuuden.

Jos 1. niin siihen käy hienosti se, että asut siinä kohtuullisella vuokralla. Tietenkään jos et ylipäänsä ole kovin innostunut koko talossa asumisesta niin eihän siinä ole järkeä.
 
Myyjä ei haluaisi, että myisit talon rahastusmielessä ja juuri niin olet suunnitellut tekeväsi:evil:.

Kysymys on, että mitä se ukko haluaa sinulle oikein antaa.

1) Mahdollisuuden asua hienossa OKT:ssä.
2) Sijoitusmahdollisuuden.

Jos 1. niin siihen käy hienosti se, että asut siinä kohtuullisella vuokralla. Tietenkään jos et ylipäänsä ole kovin innostunut koko talossa asumisesta niin eihän siinä ole järkeä.



1 juu sitä myyjä haluaisi / tavallaan turvata tulevaisuutta
Tohon vuokra asumiseen en näe mitään järkeä kun jos vaikka myyjä elää sen 20v niin olen maksanut aika ison summan sitä asuntoa ja hänen mukulansa sitten myyvät talon varmasti pois ja sitten olen taas ns nollilla. Ellei sitten myyjä jätä perintönä sitä mulle :hyper:

sen verran kiero olen minäkin että nään väkisin tossa sen sijoitus mahdollisuuden ja sen että en tosiaankaan usko ettenkö tekisi sillä voittoa jossain vaiheessa.

ja en tosiaankaan ole ihan hirveän innostunut asumisesta kyseisessä asunnossa mutta kun halvalla saisi.
 
ja en tosiaankaan ole ihan hirveän innostunut asumisesta kyseisessä asunnossa mutta kun halvalla saisi.

Tässäpä olennaisin. Kaikkea ei tarvitse ostaa, mitä halvalla saa, varsinkaan jos ostamaansa asiaa ei oikeasti tarvitse. Itse en vastaavassa tilanteessa ostaisi.
 
1 juu sitä myyjä haluaisi / tavallaan turvata tulevaisuutta
Tohon vuokra asumiseen en näe mitään järkeä kun jos vaikka myyjä elää sen 20v niin olen maksanut aika ison summan sitä asuntoa ja hänen mukulansa sitten myyvät talon varmasti pois ja sitten olen taas ns nollilla. Ellei sitten myyjä jätä perintönä sitä mulle :hyper:

sen verran kiero olen minäkin että nään väkisin tossa sen sijoitus mahdollisuuden ja sen että en tosiaankaan usko ettenkö tekisi sillä voittoa jossain vaiheessa.

ja en tosiaankaan ole ihan hirveän innostunut asumisesta kyseisessä asunnossa mutta kun halvalla saisi.
Edelleen suosittelen, että kannattaisi keskustella asiasta ukon kanssa.

Olisi nimittäin harvinaisen vittumaista jos tuollaisessa tilanteessa myyt sitten talon muutavan vuoden päästä rahan takia jos se ei ollut myyjän tarkoitus.
 
Tässäpä olennaisin. Kaikkea ei tarvitse ostaa, mitä halvalla saa, varsinkaan jos ostamaansa asiaa ei oikeasti tarvitse. Itse en vastaavassa tilanteessa ostaisi.



Sepä se mutta mutta enpä usko että mun elämän aikana tulee yhtä helppoa tilaisuutta tehdä rahaa kuin tuo asunto -> sitten vaikkapa 5 vuoden päästä ostaa oma unelma asunto kun on vaikkapa 70% sen arvosta puhtaana massina



edit: Modifiedille just se suurin ongelma tossa on se että jos en haluaisikaan sitten pitää sitä vaan ostaa vaikka toisen asunnon tulevaisuudessa niin pelkään juurikin sitä että myyjälle tulee fiilis että kusetin sitä -> ja tosiaankin koudun vielä keskustelemaan asiasta ukon kanssa -> en kuitenkaan halua olla vangittuna yhteen taloon loppuiäkseni sen takia ettei joku loukkaannu
 
Tässäpä olennaisin. Kaikkea ei tarvitse ostaa, mitä halvalla saa, varsinkaan jos ostamaansa asiaa ei oikeasti tarvitse. Itse en vastaavassa tilanteessa ostaisi.

Jep, ja päälle 200 tuhatta ei ole "halpa" vaikka olisikin alle käyvän arvon. Tai se halpuus riippuu tietysti omasta taloudellisesta tilanteesta, mutta ainakin meikäläisen näkövinkkelistä 200+ tuhatta on ihan helkkarin paljon rahaa jostain mitä ei välttämättä tarvitse/halua...

edit: tokihan tuo varmasti on ihan harkitsemisen arvoinen sijoituskohde, mutta silti kannattaa punnita riskit / mahdolliset hyödyt hyvin tarkkaan. Iso raha = iso päätös :D
 
Originally Posted by sterpuska
Sitäpaitsi enpä usko että tuo myyjä haluaisi sen vuokrata mulle vaikka 500€/kk kun voisi joltain toiselta raapia yli puolet enemmän..

Miksi se myis sen sulle 100k€ halvemmalla, kun vois joltain toiselta raapia 100 000€ enemmän ja antaa vaikka puolet sulle?
 
edit: Modifiedille just se suurin ongelma tossa on se että jos en haluaisikaan sitten pitää sitä vaan ostaa vaikka toisen asunnon tulevaisuudessa niin pelkään juurikin sitä että myyjälle tulee fiilis että kusetin sitä -> ja tosiaankin koudun vielä keskustelemaan asiasta ukon kanssa -> en kuitenkaan halua olla vangittuna yhteen taloon loppuiäkseni sen takia ettei joku loukkaannu
Hyvä että molemmilla osapuolilla on puhtaat jauhot pussissa. Ihan reilusti vaan sanoo, että ei oikeasti tarvitse sitä taloa, mutta rahalle olisi käyttöä.
 
Juuh en tosiaankaan ole seuraillut yhtään KT asuntojen hintoja kun olen aina ollut sitä mieltä etten ostaisi sellaista mutta nyt kun niitä katseli niin +170k/€ saisi todella hienon sellaisen.

+ Tässä on 100% varmaa ettei mua yritetä kusettaa.
+ Asunnon arvo on selkeästi suurempi kun minulta pyydetty hinta (2 välittäjää + itse sen todennut)
+ Nyky tilanteessa ton alueen asunnot ovat olleet todella helppoja ja nopeita myydä pois.


- Asunto ei ole yhtään minun tyylinen (sisustus miellyttää +50v ihmisiä)
- Perkeleellisen iso laina.
-etuovi siellä selailtuani olen löytänyt jo 2 asuntoa jotka ovat n50k/€ edullisempia kuin tuo ja ovat enemmän minun tyyliin/ sijainti on minulle miellyttävämpi.
- Kämppä on minulle ja mahdolliselle kumppanille turhan iso olen aina itse arvostellut kun jengi rakennuttaa 2 hengelle tyyliin 80m2 per henki. (lapsia ei enää tule )
Olisin taas sidottu lainaan vähintäänkin 2 vuodeksi kunnes MV-vero poistuisi ja jos sen heti sen jälkeen möisin veikkaan että nykyinen omistaja ei hyvällä katsoisi.


no kunhan nyt saa 1 tietää saako edes noin isoa lainaa vai ei niin sitten olisi pakko tehdä päätös ja nopeasti, tavallaan ei edes harmittaisi vaikka tota ei saisikaan sitten taas tavallaan harmittaisi :)


IZZMAN Ei kyl oikein nappaisi noi hommat mutta edellisessäkin ne tuli tehtyä :)
kaksi sanaa:
elä osta

on tosi vahvasti sellaiset merkit ilmassa.
 
kaksi sanaa:
elä osta

on tosi vahvasti sellaiset merkit ilmassa.

Pakko kyllä yhtyä tähän kommenttiin.

Myykää markkinahintaan ja jakakaa tuo erotus jos vain sijoitus on mielessä tai joku muu tällainen järjestely.

Ja paljonko lohduttaa saada nyt okt 20% tän hetkistä markkinahintaa halvemmalla jos parin vuoden päästä ne kaikki maksaa -30% tän hetken hintatasosta ilman mitään "sukualennuksia"? :D
 
+ Tässä on 100% varmaa ettei mua yritetä kusettaa.
+ Asunnon arvo on selkeästi suurempi kun minulta pyydetty hinta (2 välittäjää + itse sen todennut)
+ Nyky tilanteessa ton alueen asunnot ovat olleet todella helppoja ja nopeita myydä pois.
Sijoitusasuntojen tulevasta hintakehityksestä ei osaa kukaan sanoa mitään. Hyvin monet asuntovälittäjät antavat hinta-arviot todella yläkanttiin, jotta saisivat kämpän myytäväkseen. Sitten kun kauppoja ei tule, puhuvat myyjän huomattavasti alempaan pyyntihintaan. Nykytilanteessa ei OKT:t mene kaupaksi missään, mistä syystä niiden hinnat eivät ole tippuneet yhtä paljon kuin muiden kämppien. Sijoitusta miettiessäni tulkitsisin tämän niin, että hinnoissa on laskuvaraa vielä huomattavasti...
 
Sinua meinasin.

Jees, reilusti OT mutta menköön. Talouden brutto / kk yht n. 7500, netto yht n. 5400 (lainan korot pienentää vero-%), vuosibrutto (sis. lomarahat, mahd. bonukset jne) reilut 100 k€. Jakautuu about suhteessa 2/3 mulle ja 1/3 vaimolle. Oikeastaan IT/teknologia-ala molemmilla, työkokemus > 10 v. Silloin 10+ vuotta uran alussa tulot reilusti alle puolet nykyisestä, se kannattaa aina muistaa kun arvioi jonkun tuloja.
 
Jees, reilusti OT mutta menköön. Talouden brutto / kk yht n. 7500, netto yht n. 5400 (lainan korot pienentää vero-%), vuosibrutto (sis. lomarahat, mahd. bonukset jne) reilut 100 k€. Jakautuu about suhteessa 2/3 mulle ja 1/3 vaimolle. Oikeastaan IT/teknologia-ala molemmilla, työkokemus > 10 v. Silloin 10+ vuotta uran alussa tulot reilusti alle puolet nykyisestä, se kannattaa aina muistaa kun arvioi jonkun tuloja.

Jotain tuon suuntaista oletinkin. Iso lainahan tuo on, mutta kyllä sitä pystyy maksellakin aika mukavasti tulotasollanne. Itsellä aika reippaasti alle puolet teidän lainamäärästä, talouden vuosibrutto alle 90k€ ja jää kyllä paljon ylikin rahaa kuukausittain, eli pystyisi maksella isompaakin lainaa helpohkosti. Tai no tarkennetaan, mulla riittää palkka hyvin, vaimolla loppuu aina kesken (kulutustottumuskysymys).
 
Alkaa vahvasti tuntua siltä että en saa lainaa tarpeeksi pankista :)
Ja sen verran olen itsekkin epäilevällä kannalla päätöksen suhteen että ei oikein edes harmita -> tänään olen menossa katsomaan 2 eri ok taloa jotka miellyttivät itseäni huomattavasti enemmän kuin tuo kallis talo ja hintaa molemmilla noin 50k€ vähemmän..

ja huomenna menen katsomaan NS unelmataloani (kuvien perusteella) siinäkin hinta pyynti
180 k€ josta varmasti lähtee jokunen tonni pois :)

Edit: Hippa vieläkö kosinta on voimassa jos ostan vähän vaatimattomamman talon?
 
Back
Ylös Bottom