Helvetin ISO asuntolaina järkeä vai no??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tässä on jäänyt kertomatta osatotuus että esmes lapseton sukulainen "myy" halvalla ja rahat kiertää takaisin sulle niin hommahan ei ole laillista eikä kukaan pysty sanomaan miten hienosti pystyt sen maksamaan.

Mutta ilman vilunkia et tuota pysty maksamaan. Ja sen kyllä ymmärtää verottajakin.



Tätä en nyt oikein jymmärrä vaikka asuisin yksin siinä töllissä mun 3000€ netosta jäisi vielä noin 1.5k€ kuussa elämiseen ja se on aika paljon se kun olen kituutellut 300€kk budjetilla saatanan kauan :rock:

nyt kun tönö menee vuokralle niin käyttöraha määrä on mulle melkolailla valtava jos vertaa nykytilanteeseen.


edit : ei pitäs puhua näin voitonvar,masti enhän mä saamarin urpo ole vielä saanu edes lainaa :)
 
Kun tienaan sillä asunnolla rahaa :) kun se on vuokralla

Juu, mutta tuohan on pääomatuloa, josta maksat sen 28% veroa. Eihän sen pitäisi palkkatulon verotukseen vaikuttaa?
 
1 varmaan siksi kun kyseineb herra on toitottanut viimesen 30v että olen kuin oma poika sille,
tunne on molemminpuolinen.
Ja tosiaankin tällä miehellä on omiakin lapsia joiden tulevaisuus on ihan mukavasti turvattu.

2juurikin sijoitusmielessä.

3 kuukausierä näyttää vielä 6% siltä että pystyisin sen maksamaan tuloillani = katsos menoni ovat pienet.


No asiasta ovenkahvaan nyt on 3 pankkia käyty läpi ja ainoastaan Tapiola pankki on ilmoittanut antavansa lainaa JA SILLÄ PERIAATTEELLA että asunto menee vuokralle jolloin tuloni nousisivat noin 1000€ kuussa.. ja vieläpä sijoituslainaa jolla saadaan korkoa nostettua :)

vielä 3 pankkia käymättä ja tosiaankin suunitelma on ostaa asunto ja laittaa se vuokralle ainakin seuraavaksi 3 vuodeksi samalla lyhentäen mahdollisimman paljon lainaa pois jonka jälkeen todennäköisesti muutan itse asumaan sinne / myyn pois


Edit: ennen kun kukaan ehtii puhua verotuksesta niin huomenna olen menossa palkkalaskelmien ja paperien kanssa verotoimistoon -> puhelinkeskustelun perusteella vaikutti aika hyvältä V% ei nousisi kuin 1-2%

Jos saat 360 000€:n arvoisesta kämpästä 1000€/kk vuokraa niin ei kyllä taida kannattaa. Jos korot nousee niin et maksa tuolla edes korkoja. Muutenkin OKT:n vuokraus on aika tuuripeliä. Jos vuokralainen pistää paikat paskaksi niin tulee todella kallis keikka.
 
Höpön pöppöä.

Ihan oikeanlainen järjestely on, että myyjä lainaa 0%korolla kauppasumman ostajalle. 200 000€, niin lainan takaisinmaksuaika olisi reilut 16 vuotta 1.000kk-erällä. Joka kolmas vuosi voi lahjoittaa 3 999€. Eli käytännössä lainan takaisinmaksun aikana voi lahjoittaa 6 kertaa 3 999 = 23 994€.


Näin pystyy aika isoakin omaisuutta siirtämään kätevästi etukäteen, ikäänkuin ennakkoperintönä ilman että siitä pitää maksaa veroa tai joutuu ottamaan kallista lainaa pankista. Tässä esimerkissä voisi asunnon käypä arvo olla 250.000,- ja nyt ollaan saatu 73,994 euron varainsiirto ilman veroja. Lisäksi nuori pääsisi asumaan tilavasti edullisesti.

Voiko myyjä antaa ostajalle lainaa varsinkaan 20% alihintaan myymisen jälkeen (eturistiriita)? No käytännössä varmasti voi mutta joku voi lähipiiristä nostaa haloon ja verottaja tykkää.

Mutta siitä viis koska tässä ei ole em. tilanne viitaten sterpuskan uusimpiin postauksiin.
 
Et pidä yli 200 000 euron lainaa korkoineen kovana 3000 tuloille? Sitten ihmetellään miten jengi joutuu maksuvaikeuksiin.

En pidä. Etenkään nykykorkotasolla. Ehtii vaikka viidessä vuodessa kiinteällä korolla lyhentää mukavasti ja sen jälkeen elelee herroiksi isossa talossa. Itellä oli taannoin joku 170000 lainaa vaikka nettotulot olivat 2500 euron luokkaa. Ja korot aivan toista kuin tällä hetkellä. Nyt on tulot lähempänä neljää mutta omaa velkaakin on jo yli 300000€. Neljäsataa yhteensä. Se ei pelaa joka pelkää. Lainat lyhenee siihen malliin et ihan mukava omaisuus odottelee tulevaisuudessa.
 
Tätä en nyt oikein jymmärrä vaikka asuisin yksin siinä töllissä mun 3000€ netosta jäisi vielä noin 1.5k€ kuussa elämiseen ja se on aika paljon se kun olen kituutellut 300€kk budjetilla saatanan kauan :rock:

nyt kun tönö menee vuokralle niin käyttöraha määrä on mulle melkolailla valtava jos vertaa nykytilanteeseen.


edit : ei pitäs puhua näin voitonvar,masti enhän mä saamarin urpo ole vielä saanu edes lainaa :)

Olet ilmeisesti jo päätöksesti tehnyt, kun kerran väistelet kaikki negatiiviset arviot. Ei muuta kuin lainapäätöstä odottelemaan, ja onnea.
 
Jos kyseessä on kiinteistönkauppa, niin tuosta joutuu maksamaan perintöveroa, jos myydään alle käyvän arvon. Osakekaupassa ei ehkä jää kiinni, mutta kiinteistön kauppa menee kaupanvahvistajan kautta, jolloin on aika iso riski jäädä kiinni. Joku mainitsi, että 75 % menee läpi, mutta ei siihen ole mitään yksiselitteistä rajaa. Maakaari, joka määrää kiinteistöjen kaupasta ottaa erikseen kantaa juuri sukulaisuuskauppoihin, koska niissä yritetään tavallisesti harhauttaa verottajaa, mikä on kyllä maalaisjärjellä ajatellen aivan oikein ;)
 
Tätä en nyt oikein jymmärrä vaikka asuisin yksin siinä töllissä mun 3000€ netosta jäisi vielä noin 1.5k€ kuussa elämiseen ja se on aika paljon se kun olen kituutellut 300€kk budjetilla saatanan kauan :rock:

nyt kun tönö menee vuokralle niin käyttöraha määrä on mulle melkolailla valtava jos vertaa nykytilanteeseen.


edit : ei pitäs puhua näin voitonvar,masti enhän mä saamarin urpo ole vielä saanu edes lainaa :)

Nyt olet kituutellut 300e/kk ja muuttamalla omaan asuntoon jää 1500e/kk, mihin on tuo 2700e kuussa mennyt ennen. Ymmärrä ettei sinua tuntematon ihminen voi millään sanoa tilannettasi, itse itsesi parhaiten tunnet ja tiedät mitä teet.

Sehän foorumeissa naurattaakin. Ihmisellä voi olla takataskussa 200t euroa ja se mainitsematta, kysellään onko 350t lainaa paljon. Oleellinen seikka on se perhanan 200t taskussa.

Nyt pärjäät noin hyvin niin pärjäät paljon paremmin kun jos löydät kumppanin. Millä tahdilla ajattelit lyhentää, nythän tuo noin 1300-1500e kuussa lyhentää 230t asuntolainaa about 20 vuodessa? (ei en laskenut muuten kuin päässäni).
 
Jos kyseessä on kiinteistönkauppa, niin tuosta joutuu maksamaan perintöveroa, jos myydään alle käyvän arvon. Osakekaupassa ei ehkä jää kiinni, mutta kiinteistön kauppa menee kaupanvahvistajan kautta, jolloin on aika iso riski jäädä kiinni. Joku mainitsi, että 75 % menee läpi, mutta ei siihen ole mitään yksiselitteistä rajaa. Maakaari, joka määrää kiinteistöjen kaupasta ottaa erikseen kantaa juuri sukulaisuuskauppoihin, koska niissä yritetään tavallisesti harhauttaa verottajaa, mikä on kyllä maalaisjärjellä ajatellen aivan oikein ;)

Tätä justiinsa tarkoitinkin. Mä olen kuullut 20% rajasta, eli tässä kun puhutaan samalla kielellä niin 80%
 
Yksi pointti vielä on mikä on varmaan tiedossakin, että jos ei ole ensiasunnon ostaja niin tuohon tulee 4% päälle varainsiirtoveroa.
 
Tätä justiinsa tarkoitinkin. Mä olen kuullut 20% rajasta, eli tässä kun puhutaan samalla kielellä niin 80%

AArgh. Lukekaa edes joku mitä verottaja asiasta omilla sivuillaan sanoo

Verohallituksen julkaisu 41.08 1.2.2008 sivu / 3

"Lahjanluonteinen luovutus.

Jos omaisuus luovutetaan vastikkeesta, joka on enintään kolme neljäsosaa
omaisuuden käyvästä arvosta
, omaisuuden luovutus jaetaan vastikkeelliseen ja vastikkeettomaan
osaan eli katsotaan osittain lahjaksi."

www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=655;258944
 
Nyt olet kituutellut 300e/kk ja muuttamalla omaan asuntoon jää 1500e/kk, mihin on tuo 2700e kuussa mennyt ennen. Ymmärrä ettei sinua tuntematon ihminen voi millään sanoa tilannettasi, itse itsesi parhaiten tunnet ja tiedät mitä teet.

Sehän foorumeissa naurattaakin. Ihmisellä voi olla takataskussa 200t euroa ja se mainitsematta, kysellään onko 350t lainaa paljon. Oleellinen seikka on se perhanan 200t taskussa.

Nyt pärjäät noin hyvin niin pärjäät paljon paremmin kun jos löydät kumppanin. Millä tahdilla ajattelit lyhentää, nythän tuo noin 1300-1500e kuussa lyhentää 230t asuntolainaa about 20 vuodessa? (ei en laskenut muuten kuin päässäni).


2 asunnon loukkuun meni aika mukavasti rahaa tuossa jonkin aikaa joka jätti muutenkin melkolailla hyvän miinuksen budjettiin :) luojalle kiitos saimme myynnissä olleen asunnon viimein myytyä.
1700 meni asumiseen ja noin 500 kk erinäköisien idioottimaisuuksien maksuun :rock:

edit: kyl muuten kyrpii etten tehnyt alkuvuodesta ylitöitä kun olis ollu tarjolla olis nettotulot sen verta korkealla ettei tarvitsisi arvuutella saako sitä lainaa vai ei

ja olen itsekkin aika varma että esim 5v päästä tuskin olen yksin maksamassa asuntoani..

lainaerä on noin 1000€ ja ajattelin omasta pussista survoa siihen 600-1000€ kuussa lisää.

30 vuotta haen laina ajaksi ihan vaan syystä että jos päätänkin itse asua siinä niin pystyn sen 1000 kuussa maksamaan .

ainut nahka mikä täs on jääny kertomatta ni siellä takataskussa on duunipaikka jossa on mahdollista
paukuttaa ylitöitä aika isolla kädellä jos tarve vaatii muutamia kertoja vuodessa ja varmasti jos tuon lainan saan niin tulen niitä tekemäänkin aina kun mahdollista.
 
Jos saat 360 000€:n arvoisesta kämpästä 1000€/kk vuokraa niin ei kyllä taida kannattaa. Jos korot nousee niin et maksa tuolla edes korkoja. Muutenkin OKT:n vuokraus on aika tuuripeliä. Jos vuokralainen pistää paikat paskaksi niin tulee todella kallis keikka.



Juu 1000€ laskettu netto vuokra arvo miinustettu lämmitykset sun muut hyödykkeet.
Elämäs pitää välillä ottaa riskejä ei voi mitään jos on paska tuuri ni sit on..


ja varainsiirtovero on tiedossa kyl
 
Voiko myyjä antaa ostajalle lainaa varsinkaan 20% alihintaan myymisen jälkeen (eturistiriita)? No käytännössä varmasti voi mutta joku voi lähipiiristä nostaa haloon ja verottaja tykkää.

Mutta siitä viis koska tässä ei ole em. tilanne viitaten sterpuskan uusimpiin postauksiin.

Ei siinä mitään ongelmaa ole. Tekee velkakirjan, vaikka juristin avustuksella. Rahan tosin pitää jokakuukausi siirtyä velalliselta lainaajalla ja se on syytä voida näyttää toteen jälkikäteen. Tämä on ihan käypä tapaluovuttaa asunto esim lapselle tai lapsen lapselle. Tietenkin, jos on muita perillisiä, niin sattaa tulla äläkkä, mutta eikö ne pesänjakoriidat ole aika muhevia:dance:

Yleensäkkin, jos vanhemmilla on käteisvaroja (tai osake tms sijoituksia), niin järkevää on lainata se lapsille, ei tarvi pankiin maksaa korkoja. Aika usein vaan on, että annetaan asioiden olla ja sitten kun aika jättää, niin kaikesta menee perintövero.
 
Ei siinä mitään ongelmaa ole. Tekee velkakirjan, vaikka juristin avustuksella. Rahan tosin pitää jokakuukausi siirtyä velalliselta lainaajalla ja se on syytä voida näyttää toteen jälkikäteen. Tämä on ihan käypä tapaluovuttaa asunto esim lapselle tai lapsen lapselle. Tietenkin, jos on muita perillisiä, niin sattaa tulla äläkkä, mutta eikö ne pesänjakoriidat ole aika muhevia:dance:

Yleensäkkin, jos vanhemmilla on käteisvaroja (tai osake tms sijoituksia), niin järkevää on lainata se lapsille, ei tarvi pankiin maksaa korkoja. Aika usein vaan on, että annetaan asioiden olla ja sitten kun aika jättää, niin kaikesta menee perintövero.


Täysin OT!
Tuo on kyllä nätti asia monilla ihmisillä :) rahan säästäminen ja omaisuuden panttaaminen

isä on jokusen kerran sitä kironnut kun sen vanhemmat jätti sille aika mittavasti maita+ 2 kesämökkiä ja rahaa JA jokaikinen penni perintöveron kauttai sen jälkeen kun Mummo ja Pappa oli kuollut
varsinkin kun viimeisen 20 elinvuotensa aikana vanhukset lantrasivat maidonkin vedellä ettei tarvitsisi ostaa niin usein :rock:

samaan aikaan kun näillä 2 seniorilla oli rahaa lakanojen aluset täynnä faija nosteli 28% koroilla olevia käyttöluottoja että sai arjen pysymään pyörimässä.. sweet 90;s

Ja nyt vähän vaikuttas että isi pistää hyvän kiertämään ja tuhlaa kaiken ennen ku potkasee tyhjää :rock:
 
230 k€, 30 v, 6% jos sattuu olemaan korko kuten tässä taannoin niin erä on melkein 1400, josta vajaat 1200 korkoja.. Ei sen puoleen sun alkuperäiseen kysymykseen vastauksena niin ittellä (=kaksi maksajaa) on ns. jättilaina, tällä hetkellä 385 000 euroa ja nyt se on vielä lyhennysvapaalla kun taloon tarvii vielä lisää :D

Aikamoiset korot oli tuossa taannoin, luokkaa 1500 € / kk ja siihen päälle 200 lyhennys. Anyway, nyt korko on luokkaa 1000 €. Ajattelen sitä vuokrana pankille eli ei kuitenkaan kovin montaa sataa enemmän mitä maksaisin vuokraa jostain murto-osakokoisesta ties minkä kuntoisesta kämpästä.

Välillä sitä leikkii ajatuksella, että jos muuttaisi selvästi halvempaan ja jäisi niin ja niin paljon kuussa ylimääräistä mutta aika helposti ne ylijäävät menevät johonkin turhuuksiin, huonoimmassa tapauksessa hyvään rommiin ja aitoon samppanjaan.. heh, no tuosta "huonoimmasta tapauksesta" voi tietysti olla montaa mieltä. Pointti siis se, että vaikka ajatuksella tulee leikittyä, että mitä olisi jos jäisi huomattavasti enemmän käyttövaroja niin katumusajatuksiin asti nuo ajatusleikit eivät ole edenneet!
 
Saako kysyä taloutenne brutto-kuukausituloja?

Edit: ja vuosibruttoa (noin suurin piirtein)
 
Sepä tossa mullakin on kantavana ajatuksena jos en laita rahojani johonkin tuollaiseen niin tiedän tasan tarkkaan että kohta mulla on pihassa 50 000€ romurautaa :) mikä on varmasti PASKIN rahanlaittokohde ikinä.

Nyt vähän sekoittaa pakkaa kun erehdyin menemään etuoveen ja katselemaan mitä saisin vastaavasti esim kerrostalosta samalla summalla tai 50k€ vähemmällä

edit: se myös vähän mietityttää kun ei oo ollu edes viikkoa aikaa vielä ajatella koko asiaa ja olen nytkin tavallaan ihan tyytyväinen vaikkakin asun vuokralla paskassa kämpässä..


Ollakko vai eikö olla
 
Back
Ylös Bottom