Helvetin ISO asuntolaina järkeä vai no??

Liittynyt
13.12.2002
Viestejä
1 043
Eli sain todella kovan tarjouksen sukulaisen omakotitalosta talon arvo pyörii siinä 360 000€ kieppeillä
saisin ostaa sen itselleni 260 000€:lla nyt minua vaan mietityttää onko 1 elävän ihmisen edes mahdollista saada 230 000€ lainaa pankeista jos nettotulot ovat siinä 3000€/kk
olen noilla lainalaskureilla katsellut ja käytännössä tulisin vielä helposti toimeen vaikka tuon ostaisinkin..

tässä olis nyt viikko aikaa miettiä mitä tekee sen jälkeen talo menee joko vuokralle tai sukulainen myy sen poijjes muualle..

edit. tähän kaipaisin tietoa onko pakkiksella muita 1 ihmisiä kellä on ton Caliberin lainaa? ja mielipiteitä
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikset sä kysy sieltä pankista?
 
Juuh oon jo laittanu hakemuksen 2 pankkiin oon vaan niin malttamaton että ajattelin saavani vastauksen täältä ennen ensi keskiviikkoa :)

Jesus hommaisin jos pystyisin oon vaan niin ruma ja tyhmä etten saa naisia :)
 
Eli sain todella kovan tarjouksen sukulaisen omakotitalosta talon arvo pyörii siinä 360 000€ kieppeillä
saisin ostaa sen itselleni 260 000€:lla nyt minua vaan mietityttää onko 1 elävän ihmisen edes mahdollista saada 230 000€ lainaa pankeista jos nettotulot ovat siinä 3000€/kk
olen noilla lainalaskureilla katsellut ja käytännössä tulisin vielä helposti toimeen vaikka tuon ostaisinkin..

tässä olis nyt viikko aikaa miettiä mitä tekee sen jälkeen talo menee joko vuokralle tai sukulainen myy sen poijjes muualle..

edit. tähän kaipaisin tietoa onko pakkiksella muita 1 ihmisiä kellä on ton Caliberin lainaa? ja mielipiteitä
Sain muutama vuosi sitten 3500e kuukausituloilla pankista lainaa 200.000e. 130.000 asuntolainaa yhdestä pankista, 50.000 asuntolainaa toisesta pankista, ja vielä 20.000 kulutusluottoa, joka oli jaettu kahden pankin kesken. Ei takaajia, mutta aika pitkään sai kyllä vääntää noiden kanssa. Syynä oli se, että ostin kakkosasunnon työpaikkakunnalle, ja samaan aikaan vakituisen asunnon toiselle. Mutta varaudu pitkähköihin vakuutteluihin työpaikan pysyvyydestä yms.
 
Sain muutama vuosi sitten 3500e kuukausituloilla pankista lainaa 200.000e. 130.000 asuntolainaa yhdestä pankista, 50.000 asuntolainaa toisesta pankista, ja vielä 20.000 kulutusluottoa, joka oli jaettu kahden pankin kesken. Ei takaajia, mutta aika pitkään sai kyllä vääntää noiden kanssa. Syynä oli se, että ostin kakkosasunnon työpaikkakunnalle, ja samaan aikaan vakituisen asunnon toiselle. Mutta varaudu pitkähköihin vakuutteluihin työpaikan pysyvyydestä yms.



3500 brutto vai netto? kuulostaa aika hauskalta toi sun järjestely :)
Juu jos terveenä pysyy niin duunipaikka on varmasti 1 Suomen varmimpia :dance:
 
3500 brutto vai netto? kuulostaa aika hauskalta toi sun järjestely :)
Juu jos terveenä pysyy niin duunipaikka on varmasti 1 Suomen varmimpia :dance:
3500 brutto, ei tässä nyt mitään rikkaita olla.

Tuo järjestely oli ainoa tapa saada tuollainen summa pankista ilman takaajia. Duunipaikka oli pieni start-up yritys, eli ei siinä suuresta varmuudesta voi silloin puhua. Oli joka aamu hyvä motivaatio lähteä töihin. Nyt on tosin toinen asunto myyty ja jäljellä enää tuo työkäyttöön ostettu yksiö, joten lainaa on enää 45.000e, mikä ei entiseen verrattuna tunnun enää missään.:)
 
Se on siinä ja siinä että kiinnostuuko verottaja tuosta kaupasta, saattaa mätkäistä hieman lahjaveroa. joskus olen ymmärtänyt että 75% käyvästä arvosta olisi alin hinta missä ei joutuisi lahjaveroa maksamaan. Sinulla jäisi 10.000 alle, eli ilmeisesti tuosta tulisi hieman mätkyjä.
 
luulisin että ns myyjä tarkoitti just tota lahjaveroa kun sanoi ettei voi myydä tota halvemmalla,

Yrittäny järkeillä tota koko asiaa sillain ettei kai noiden asuntojen hinnat tuu koskaan meneen niin alast etteikö tosta esim sais omiaan pois, sehän tuossa vaan on 1 paska tikki että jos ostan ton niin en sitä myöskään saa myydä Ansaisemistarkoituksessa ainakaan ihan heti :)
 
Yrittäny järkeillä tota koko asiaa sillain ettei kai noiden asuntojen hinnat tuu koskaan meneen niin alast etteikö tosta esim sais omiaan pois...

No ei se nyt ihan noinkaan mene. Asuntomarkkinoita kun seuraa, niin huomaa mikä merkitys on sijainnilla. Jostain totaali-landelta ei tunnu arvokkaammat omakotitalot menevän sitten millään kaupaksi. Jos talo on maalla, niin myynti voi olla tosi vaikeaa. Maalla kun riittää lääniä, niin moni haluaa ennemmin rakentaa sen oman talon omien tarpeiden mukaan ja omalle uudelle tontille kuin ostaa käytetty.

Itse suhtaudun aina hieman skeptisesti muutenkin näihin sukulaisien huippuhalpoihin "tarjouksiin". Vaikka olisi kuinka sukulainen, niin tuskin se nyt niin tyhmä on, että pelkän sukulaisuuden vuoksi antaisi sinulle 100k€ alennusta: sehän olisi aivan järjetöntä. Eli otappa selvää alueella myytävien asuntojen keskimyyntiajoista, keskineliöhinnoista ja pyydä vielä kaksi eri asiantuntija arvioimaan talon arvo (vinkki, älä käytä sukulaisesi tuttuja siinä hommassa).
 
Tossa kyl kantsii myös miettiä kumulatiivista korkoa, vaikka vähän markkinahintaa halvemmalla irtoisikin. Aika reipas laina kyl.
 
Onko talo minkä ikäinen ja onko minkälaisessa kunnossa? Ja minkälaiset ylläpitokustannukset suurinpiirtein ovat? Ootko laskenu onko sulla lainanlyhennyksen lisäksi varaa maksaa sähkö-, lämmitys- ja kunnossapitokulut...?
 
Onko järkeä yksin elävän ihmisen ostaa isoa omakotitaloa ihan vaan sen takia, koska sen sattuu jonkun mielestä saamaan "halvalla".



Ja jos on niin ruma ettei tule koskaan naista saamaan, niin enemmin ostaa jonkun siistin loft kämpän kyliltä ettei mee neliöt ihan hukkaan :D
 
Onko järkeä yksin elävän ihmisen ostaa isoa omakotitaloa ihan vaan sen takia, koska sen sattuu jonkun mielestä saamaan "halvalla".

Kyllä tänne ainakin kelpaisi - saisipahan olla muilta rauhassa. Hyviä naapureita tuskin on olemassakaan, heti on itselläkin joku läski oven takana vinkumassa jos vähän soittaa kitaraa. :D
 
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Asuntomarkkinoita kun seuraa, niin huomaa mikä merkitys on sijainnilla. Jostain totaali-landelta ei tunnu arvokkaammat omakotitalot menevän sitten millään kaupaksi. Jos talo on maalla, niin myynti voi olla tosi vaikeaa. Maalla kun riittää lääniä, niin moni haluaa ennemmin rakentaa sen oman talon omien tarpeiden mukaan ja omalle uudelle tontille kuin ostaa käytetty.

Itse suhtaudun aina hieman skeptisesti muutenkin näihin sukulaisien huippuhalpoihin "tarjouksiin". Vaikka olisi kuinka sukulainen, niin tuskin se nyt niin tyhmä on, että pelkän sukulaisuuden vuoksi antaisi sinulle 100k€ alennusta: sehän olisi aivan järjetöntä. Eli otappa selvää alueella myytävien asuntojen keskimyyntiajoista, keskineliöhinnoista ja pyydä vielä kaksi eri asiantuntija arvioimaan talon arvo (vinkki, älä käytä sukulaisesi tuttuja siinä hommassa).


Alue jossa talo sijaitsee on kaupungin keskustassa ja se on arvioitettu 2 eri välittäjän toimesta..
Talo on tasan 2 vuotta vanha kyseinen myyjä vähän niinkuin rakentelee taloja myyntiin :)
Lämmitys/sähkölaskuista saan tarvittaessa viimeisen 2 vuoden ajalta todistukset jos haluaisin mutta kun en näe sitä tarpeelliseksi tämän sukulaisen kohdalla -> Koska pidän tätä kyseistä miestä yhtä läheisenä kuin omaa isääni.

Uskoisin että tuo millä minulle kyseistä taloa tarjotaan on aikalailla sama mitä sen valmistamiseen on mennyt rahaa.
 
No jos on varaa niin miks et ostais jos kämpästä tykkäät? Parin vuoden päästä voit kuitenkin myydä jos tulee sellanen fiilis että pitää muuttaa ja teet vielä voittoa siitä. Jos käy joulu niin hommaat siihen vielä itselles muijan asustamaan niin ei tartte yksin isossa talossa elellä. Jos et saa niin ota pari isoa koiraa :D
 
Onko talo minkä ikäinen ja onko minkälaisessa kunnossa? Ja minkälaiset ylläpitokustannukset suurinpiirtein ovat? Ootko laskenu onko sulla lainanlyhennyksen lisäksi varaa maksaa sähkö-, lämmitys- ja kunnossapitokulut...?


2vuotta eli priima kunnossa.
ylläpitokustannuksista sähkölämmitys = 180€kuussa johon kuuluu kaikki käytetty sähkö..
vakuutukset taisi olla 350€/v
vesi/viemäröinti joitain kymppejä/kk

ja olen laskenut että mulle jäisi noin 1000-1500€/kk elämiseen kuukaudessa vaikka noi kaikki laskisi yläkanttiin reilusti..

Ja joku kysyi mitä sillä tekisi niin vastaan siihen = enpä juuri mitään mutku halvalla sais ja onhan tuo kait tulevaisuutta ajatellen ihan ok päätös.
 
luulisin että ns myyjä tarkoitti just tota lahjaveroa kun sanoi ettei voi myydä tota halvemmalla,

Yrittäny järkeillä tota koko asiaa sillain ettei kai noiden asuntojen hinnat tuu koskaan meneen niin alast etteikö tosta esim sais omiaan pois, sehän tuossa vaan on 1 paska tikki että jos ostan ton niin en sitä myöskään saa myydä Ansaisemistarkoituksessa ainakaan ihan heti :)

Kyllä sen myydä saa vaikka heti, menee vain myyntivoitosta vero.
 
Back
Ylös Bottom