Helsingin kauppakorkeakoulu vs. Teknillinen korkeakoulu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ssaNppa
  • Aloitettu Aloitettu
:lol2: missäs sä oot mun kuvan nähnyt :lol2:? Nooo, kemialla on kuitenkin yli 50 % tyttöjä eli kyllä joukkoon välillä joku nättikin eksyy.

:D Jotain noita esitetteitä ja saitteja tullut luettuu. Pakko myöntää että tässä vaiheessa vasta huomasin että tyttöhän sielä toisessa päässä on. :jahas:

Perus-C-matikoissakin oli aikoinaan useimmille vuosikurssilaisilleni ihan riittävästi haastetta, vaikka about kaikilla oli säännönmukaisesti ällän paperit lukion pitkästä matikasta.

Silloinkun itse tarkotin sitä matikkapäätä en tarkoittanut juuri tuota L:ää matematiikasta, vaan tarkotin silloin ns. matemaattista lahjakkuuta :P
Kun on olemassa erilaisia L:n ja muita oppilaita: Semmoisia jotka tekevät duunia ja VAIN sen avulla pärjäävät tai semmoisia jotka ovat luonnonlahjakkuuksia ja omaavat hyvän matemaattisen ajattelun yms., en nyt itse lähde kategorioimaan kumpaan sitten kuulun. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En lähtisi välttämättä laajaa matikkaa tyrmäämään heti lähdössä. Itse en ole sitä (matikkavammaisena) lukenut, mutta uskoisin että jos lahjoja ja motivaatiota riittää niin sen suorittaminen saattaa auttaa huomattavasti muissa opinnoissa. Kannattaa huomata että monissa opintokokonaisuuksissa saattaa suurin osa kursseista vaatia matemaattista osaamista, jolloin matematiikka -nimikkeen alla olevat kurssit ovat vain se jäävuoren huippu, jossa hommaa opetellaan ihan omalla nimellään. Näin jälkeenpäin ajateltuna matematiikan kursseilla syntyvä pohja muille opinnoille olisi todellakin kannattanut tehdä äärimmäisen hyvin.

Muiden kertomuksiin kurssien vaikeudesta ja/tai lukiomenestyksen suhteesta opintomenestykseen TKK:lla ei kannata liikaa kiinnittää huomiota IMHO. Jos ala kiinnostaa, kyse on eniten valmiudesta ja halusta tehdä töitä opintojen eteen, ei niinkään siitä miten hyvin derivointi kulki lukiossa.

Hieman omakohtaista kokemusta:
Karsiuduin muutamalla pisteellä Kauppakorkean pääsykokeista ja päädyin TKK:lle huonosti motivoituneena ja B:n pitkästä matematiikasta kirjoittaneena. Fysiikka ja muut aineet kyllä kulkivat lukiossa, mutta matematiikkaa en ollut ikinä vaivautunut laskemaan; siihen aikaan oli ilmeisesti muuta kiinnostavampaa tekemistä. Pääsykokeet kuitenkin menivät myös matematiikan osalta varsin kelvollisesti vaikken niihin ollutkaan valmistautunut, joten oletin että opinnot myös etenisivät kohtuullisesti. Ilman motivaatiota ja ilman opiskelutaitoja homma tuli kuitenkin harvinaisen selväksi: ensimmäiseltä syksyltä sain muistaakseni muutaman ykkösen ja yhden kakkosen johdatuskurssien lisäksi.

Tässä välissä kävin intissä, jossa koin pienimuotoisen valaistumisen aivojen käytön suhteen ;). Seuraava vuosi oli kuitenkin edelleen tuskaa opintojen suhteen. Kurssisuorituksia alkoi kuitenkin tulla jo enemmän, kerrytin huomattavasti matemaattisia taitojani ja ennenkaikkea havaitsin että täällähän voi ihan oikeasti opiskella jotain mielenkiintoista. Arvosanajakauma oli edelleen laidasta laitaan, mutta aloitin itseäni kiinnostavan sivuaineen opinnot, joissa havaitsin että erinomaisiin arvosanoihin pääsy ei ole muusta kiinni kuin halusta oppia. Lisää työtä siis, kyllä se sillä irtoaa.

Viime- ja tänä lukuvuonna onkin sitten tullut suoritettua varsin kelvollinen määrä kursseja (~115ov), ja kurssiarvosanat ovat vakiintuneet sinne nelosen ja vitosen vaiheille. Tällä hetkellä näyttää siltä että saan opinnot kasaan yhteensä neljässä vuodessa, vaikka siis käytinkin 1.5v ensimmäistä vuotta sählätessä ja tuskaillessa. Työmäärä on toki (edelleen) valtava, treeni kärsii, "ylimääräistä" vapaa-aikaa ei ole, mutta sou not: homma motivoi ja myös opiskelemani ala ja siihen liittyvä tutkimus kiinnostaa.

Työllistymisestä vielä sen verran, että oman mutun perusteella laskista pääaineena kauppakorkeassa lukeneet saa tällä hetkellä vakituisen työpaikan aika nopeasti. Sitten toisaalta kaveri joka on suuntaunut kilpailuoikeuteen oikiksessa hajoilee siihen kun sopivia töitä ei oikein löydy.

Mutta kaikille ketkä suunnittelee opintojaan tällä hetkellä voin erinomaisena omakohtaisena vinkkinä sanoa, että oli pääaine tai yliopisto mikä tahansa, ottakaa sivuaineeksi venäjänkieli niin ei tarvitse työllistymistä enää miettiä :D Nimim. eka palkankorotus jo luvattu 3 kk:n kuluttua työsuhteen alkamisesta, vaikken ole edes aloittanut vielä..

Voisikohan joku TKK:lla opiskeleva hieman selventää tuota tilannetta matematiikan osalta. Ilmeisesti TKK:lla on tarjolla eri tasoista matematiikkaa riippuen pääaineesta ja omasta kiinnostuksesta? Olen itse ollut jotenkin siinä uskossa, että P-matematiika olisi se perustaso, mutta näin ei ilmeisesti ole, vaan se onkin tuo C-matematiikka? Onko noita tasoja siis kolme C,P,L? TKK:n sivut tarjoavat jokseenkin huonosti informaatiota tai sitten olen vain puusilmä.

Kuinka paljon kurssien vaikeusasteet muuttuvat siirryttäessä tasolta toiselle?

Tarkoituksenani olisi siis vaihtaa opinahjoa tuonne tekniselle puolelle, mutta tuo matematiikka hieman arveluttaa. Paljon olen kuullut kauhutarinoita kurssien vaikeudesta.

Voisikohan joku TKK:lla opiskeleva hieman selventää tuota tilannetta matematiikan osalta. Ilmeisesti TKK:lla on tarjolla eri tasoista matematiikkaa riippuen pääaineesta ja omasta kiinnostuksesta? Olen itse ollut jotenkin siinä uskossa, että P-matematiika olisi se perustaso, mutta näin ei ilmeisesti ole, vaan se onkin tuo C-matematiikka? Onko noita tasoja siis kolme C,P,L? TKK:n sivut tarjoavat jokseenkin huonosti informaatiota tai sitten olen vain puusilmä.

Kuinka paljon kurssien vaikeusasteet muuttuvat siirryttäessä tasolta toiselle?

Tarkoituksenani olisi siis vaihtaa opinahjoa tuonne tekniselle puolelle, mutta tuo matematiikka hieman arveluttaa. Paljon olen kuullut kauhutarinoita kurssien vaikeudesta.

Kannattaa ehkä vilkasta opinto-opasta...

Opiskelin aikoinani TKK:lla, sittemmin vaihdoin toisaalle. Kuitenkin, nuo kirjaimet viittasivat ainakin silloin osastoryhmien matikoihin. Eli K-matikkaa lukivat koneosastolaiset, P-matikkaa puulla, kemialla tai materiaalitekniikan osastoilla opiskelevat ja S-matikkaa sähköläiset jne. Eli K1=P1=S1, kullekin osastoryhmälle oli siis omat matikan ykkös-, kakkos- ja kolmoskurssit.. Olennaista on sen matikan kurssin numero. Tietenkin oli jotain juttua, että joidenkin matikat oli vaikeampia, näihin en osaa ottaa kantaa.

L-matikka on sitten se laaja oppimäärä, jonka saa valita jos haluaa ja rahkeet riittävät. Fyssalaisille se on pakollinen.

Tuo TKK:n matikka ei ole ehkä selkein mahdollinen systeemi :D. Eri matikoita on ainakin P, C, S, K ja L-matikat. Vaadittava matikan "taso" ja kurssien määrä määräytyy osaston mukaan. L-matikka on paitsi fysiikan ja matikan opiskelijoille, myös näille ns. laajaa oppimäärää suorittaville ja pakollisia kursseja on 4 kpl (muilla 2-3 pakollista kurssia). Jonkun verran kursseilla käsitellään samoja asioita, mutta kai ideana on, että käytäisiin erilaisia sovelluksia eri osastojen ihmisille. Vaikeustasosta on sinällään vaikea sanoa, koska en tunne oikein ketään, joka olisi käynyt useampia eri matikoita. Jonkunnäköisen "yleisen käsityksen" mukaan vaikeustaso menee L>C>S>K>P, tiedä häntä. Luulisin, että kaikki nimellä "perusmatikat" kulkevat kurssit ovat sellaisia, että luentoja seuraamalla ja laskuharjoituksia laskemalla pärjää. Ainakin eri osastoilla opiskelevilla kavereilla on läpipääsy ollut lähinnä siitä kiinni, onko viitsinyt/ehtinyt katsoa asioita muutenkin kuin tenttiä edeltävänä iltana. Noista kursseista löytyy jotain lisää täältä.

EDIT. hidas

EDIT2. Lisätään nyt vielä se, että matikat (itse kävin kyllä P-matikat) eivät todellakaan olleet mielestäni vaikeimmasta päästä kursseja.

Tuo TKK:n matikka ei ole ehkä selkein mahdollinen systeemi :D. Eri matikoita on ainakin P, C, S, K ja L-matikat. Vaadittava matikan "taso" ja kurssien määrä määräytyy osaston mukaan. L-matikka on paitsi fysiikan ja matikan opiskelijoille, myös näille ns. laajaa oppimäärää suorittaville ja pakollisia kursseja on 4 kpl (muilla 2-3 pakollista kurssia). Jonkun verran kursseilla käsitellään samoja asioita, mutta kai ideana on, että käytäisiin erilaisia sovelluksia eri osastojen ihmisille. Vaikeustasosta on sinällään vaikea sanoa, koska en tunne oikein ketään, joka olisi käynyt useampia eri matikoita. Jonkunnäköisen "yleisen käsityksen" mukaan vaikeustaso menee L>C>S>K>P, tiedä häntä. Luulisin, että kaikki nimellä "perusmatikat" kulkevat kurssit ovat sellaisia, että luentoja seuraamalla ja laskuharjoituksia laskemalla pärjää. Ainakin eri osastoilla opiskelevilla kavereilla on läpipääsy ollut lähinnä siitä kiinni, onko viitsinyt/ehtinyt katsoa asioita muutenkin kuin tenttiä edeltävänä iltana. Noista kursseista löytyy jotain lisää täältä.

Minä kiitän.

Pidetään kuitenkin mielessä, että matikat on sitä peruspaskaa mikä on pakosti käytävä läpi että joskus valmistuu. Työelämään liittyvät asiat on ammattiainekursseilla. Vai miksi niitä nyt sanottiinkaan.

Mutta kaikille ketkä suunnittelee opintojaan tällä hetkellä voin erinomaisena omakohtaisena vinkkinä sanoa, että oli pääaine tai yliopisto mikä tahansa, ottakaa sivuaineeksi venäjänkieli niin ei tarvitse työllistymistä enää miettiä :D

Löytyyköhän esim. Helsingin kauppakorkeasta monentasoista venäjää, eli ei mitään kirjaimien opettelua tarvitsisi aluksi ottaa, vaan voisi siirtyä suoraan sellaiseen lukion A-venäjätasoiseen opiskeluun?

Joo, venäjän alkeet voi HSE:ssä ohittaa, eikä mun tarvinnut ainakaan mitään ohitustenttiä tehdä. Kurssit on tietääkseni suunniteltu niin, että voi luontevasti jatkaa lukion lyhyen kielen pohjalta kurssista yrityksen viestintä 1, kuten itse tein. Ja vaikka olisi lukenut venäjää pitempäänkin, niin sanaston kannalta voi olla paras aloittaa ensimmäisestä kurssista. Kurssit on kyllä työmäärältään vaativia, varsinkin kun pääsee vähän pitemmälle. Yliopiston JOO-opiskelijat ihmetteli siellä, että onko teillä aina näin älyttömästi duunia..

Lisätietoa löytyy täältä http://www.hse.fi/FI/units/depts/d/d_2/languages/russian/courses/

Kurssit on kyllä työmäärältään vaativia, varsinkin kun pääsee vähän pitemmälle. Yliopiston JOO-opiskelijat ihmetteli siellä, että onko teillä aina näin älyttömästi duunia..
Sen verran on kyllä annettava tunnustusta kuppasurkealle, että nuo kieli- ja viestintäkurssit ovat tosiaan varsin pätevän oloisia ja työmäärältään jo ihan haastavia.

Joo, venäjän alkeet voi HSE:ssä ohittaa, eikä mun tarvinnut ainakaan mitään ohitustenttiä tehdä. Kurssit on tietääkseni suunniteltu niin, että voi luontevasti jatkaa lukion lyhyen kielen pohjalta kurssista yrityksen viestintä 1, kuten itse tein. Ja vaikka olisi lukenut venäjää pitempäänkin, niin sanaston kannalta voi olla paras aloittaa ensimmäisestä kurssista. Kurssit on kyllä työmäärältään vaativia, varsinkin kun pääsee vähän pitemmälle. Yliopiston JOO-opiskelijat ihmetteli siellä, että onko teillä aina näin älyttömästi duunia..

Lisätietoa löytyy täältä http://www.hse.fi/FI/units/depts/d/d_2/languages/russian/courses/

Kuinka paljon Venäjää pitäisi sinun mielestäsi vähintään opiskella, jotta pystyy kommunikoida työympäristössä?

Kuinka paljon Venäjää pitäisi sinun mielestäsi vähintään opiskella, jotta pystyy kommunikoida työympäristössä?

Ei olekaan mikään helppo kysymys. Jos tarvitsee venäjää vain silloin kun esim. vastaanottaa vieraita yritykseen ja juttelee heidän kanssaan säästä ja Helsingin nähtävyyksistä niin HSE:n 8 ov:n paketti riittää varmasti sis. kurssit yvi 1,2 ja 3 (siis ilman alkeita). Mutta taas tutkinnonuudistus vähän sekottaa mua, oisko toi nykyään jonkun 16 opintopistettä..? Meidän kursseille pääsee muuten helposti avoimen yliopistonkin kautta, venäjän kursseilla on yleensä aina tilaa. Mikä on vähän sääli... Opettajat on mukavia ja vaativia, ja kurssien sisältö laadittu nimeomaan työelämää varten.

Itse taas tein kaikki mahdolliset venäjän kurssit (16ov) ja kävin Pietarissa vaihdossa. Nyt valmistumisen jälkeen aloitan duunissa missä puolet asiakkaista on venäläisiä, joten reissaamista rajan taakse tulee paljon. Uskon että pärjään, ja tottakai koko ajan oppii lisää kun kieltä on pakko käyttää. Ja russkoe radion kuunteleminen (106,9) on hyvää harjoitusta :)

Ei olekaan mikään helppo kysymys. Jos tarvitsee venäjää vain silloin kun esim. vastaanottaa vieraita yritykseen ja juttelee heidän kanssaan säästä ja Helsingin nähtävyyksistä niin HSE:n 8 ov:n paketti riittää varmasti sis. kurssit yvi 1,2 ja 3 (siis ilman alkeita). Mutta taas tutkinnonuudistus vähän sekottaa mua, oisko toi nykyään jonkun 16 opintopistettä..? Meidän kursseille pääsee muuten helposti avoimen yliopistonkin kautta, venäjän kursseilla on yleensä aina tilaa. Mikä on vähän sääli... Opettajat on mukavia ja vaativia, ja kurssien sisältö laadittu nimeomaan työelämää varten.

Itse taas tein kaikki mahdolliset venäjän kurssit (16ov) ja kävin Pietarissa vaihdossa. Nyt valmistumisen jälkeen aloitan duunissa missä puolet asiakkaista on venäläisiä, joten reissaamista rajan taakse tulee paljon. Uskon että pärjään, ja tottakai koko ajan oppii lisää kun kieltä on pakko käyttää. Ja russkoe radion kuunteleminen (106,9) on hyvää harjoitusta :)

Täytyypä kattoa vieläkö kesän kursseille voi ilmottautua.

Nostan vanhan aiheen:

Poika, kesiä 18 takana. Yliopistohaku kohta edessä. Tällähetkellä koen mielenkiintoa herättäviksi aiheiksi muunmuassa,

- rahoitussektorin
- yritysten tuotantoprosessien toiminnan
- logistiikan
- fysiikan

tietämättä käytännössä aiheista sen enempää, kuin mitä Kauppalehteä ja Ft:tä selailemalla olen oppinut. Ajattelin hakea Tutalle (Tty), koska en koe suurta mielenkiintoa yksittäisiä tekniikan haaroja kohtaan ja täten en näe itseäni osoittamassa harrastuneisuutta niitä kohtaan (harrastuneisuuden merkitys tullut esille erään tutun tietohallintopuolen konsultin kautta).

Haluasin kuulla mielipiteitä miksi hakisin kauppakorkeakouluun tai johonkin "oikeaan" insinööritieteeseen(tai vaikka molempiin) Tutan sijasta? Onko mikään muuttunut 4 vuodessa topikin avauksesta?

Nostan vanhan aiheen:

Poika, kesiä 18 takana. Yliopistohaku kohta edessä. Tällähetkellä koen mielenkiintoa herättäviksi aiheiksi muunmuassa,

- rahoitussektorin
- logistiikan
- fysiikan

tietämättä käytännössä aiheista sen enempää, kuin mitä Kauppalehteä ja Ft:tä selailemalla olen oppinut. Ajattelin hakea Tutalle (Tty), koska en koe suurta mielenkiintoa yksittäisiä tekniikan haaroja kohtaan ja täten en näe itseäni osoittamassa harrastuneisuutta niitä kohtaan (harrastuneisuuden merkitys tullut esille erään tutun tietohallintopuolen konsultin kautta).

Haluasin kuulla mielipiteitä miksi hakisin kauppakorkeakouluun tai johonkin "oikeaan" insinööritieteeseen(tai vaikka molempiin) Tutan sijasta? Onko mikään muuttunut 4 vuodessa topikin avauksesta?

Voit myos hakea teknilliseen fyssaan ja lukea sitten sivuaineen tutalta. Riippuu siita haluatko lukea enemman vai vahemman diibadaabaa.

TTY:n tuta on sulle aikalailla täydellinen valinta noilla kiinnostuksen kohteilla. Tarjolla on 3-4 erittäin pätevää rahoituksen kurssia ja toki myös JOO-opiskelu mahdollisuus rahoitukseen ja muihin kaupallisiin aineisiin Tampereen yliopiston puolella (jopa extra-sivuaine esim. rahoituksesta); tuotantoprosessin toimintaa suoraan tuta-kursseilla tai tarkemmin vaikkapa tuotantotekniikan sivuaineen myötä; mahdollisuus valita logistiikka perinteisen teollisuustalouden sijaan jopa pääaineeksi DI-vaiheessa; ja samoin fysiikkaa saat tankata joka tapauksessa vähintään vuoden ja jälleen näkemystä voi laajentaa vaikkapa sivuaineella. Joka tapauksessa saat varmasti hyvän kokonaisuuden kasaan.

Nostan vanhan aiheen:

- rahoitussektorin
- logistiikan
- fysiikan

1. sääntö: mene opiskelemaan sitä mistä olet oikeasti kiinnostunut.

2. sääntö:jos olet aidosti kiinnostunut rahoituksesta ja fysiikasta (sovelletusta matematiikasta), olet matemaattisesti lahjakas (laaja-yo matikka ja fyssa tuntuu lastenleikiltä) ja olet valmis tekemään paljon duunia -> mene opiskelemaan rahoitusta kauppikselle JA matematiikka tai fysiikkaa TKK:lle. Näistä kouluista saat tarvittavat työkalut kaikista haastavimpiin riskienhallinnan/salkunhoidan töihin Suomessa sekä mahdollisuuden päästä vastaaviin hommiin esim. Cityyn. Olen seurannut suht. läheltä hedge-rahaston salkunhoitoa ja voisin uskallan suositella tätä uraa. Työ on aidosti älyllisesti haastavaa ja kiinnostavaa, duunikaverit ovat lähtökohtaisesti hyvin fiksuja ja palkka on vähintäänkin kohtuullinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom