Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt vähän aikaa Malmilla heiluneena voin sanoa että mummot siellä töpöstelee katuja pitkin ja äidit lastenvaunuineen. Ainakin päiväsaikaan. Ehkä joku arabimamma muksunsa kanssa. O-ou! Siinä vaiheessa kun yöllä pitää asemalla hillua ni se on täysin yks ja sama missäpäin Helsinkiä asuu ni samat "vaarat" siellä on.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
urkki sanoi:
Mahdollinen työpaikka tulisi olemaan keskustassa Mannerheimin tiellä, joten sinne pitäs suht kivuttomasti päästä. Toinen paikka missä tulis kuljettua on Helsingin kiipeilykeskus.
Itse lähtisin etsimään asuntoa työpaikan naapurikortteleista, mikäli seutu on asuinmielessä ok. Jos työpaikka on jossain periferiassa, niin sitten uutta duunia kehiin. :) Vuoden alusta on tullu asuttua koulun naapurissa keskustassa, eikä valittamista juuri löydy. Vuokra on jopa edullinen, kun ei ole tässä vaiheessa tarvetta asua luksuskuntoisessa kämpässä. Joskus isona ja rikkaana sitten kämppä hakuun esim. Yrjönkadulta. :)
 
Kulkekaapa Vuosaaressa joskus viikolla aikaan 03:00. EI muuten näy sitten ei yhtään ketään.
Mutta surullinen fakta on että murhia ja muuta hälinää tapahtuu siellä kokoajan. Nyt vain on ollut rauhallista. Vanhustentaloja tulee joka paikkaan ja autovarkaudet vähenee hyvää vauhtia. Vielä 5 vuotta sitten olisin voinut sanoa että Vuosaari oli osaltaan aika turvaton paikka öisin. Siitä on turha ruveta kinastelemaan, jos asuu Aurinkolahdessa eikä tiedä mitä tapahtuu siellä muualla.
 
Mike sanoi:
Kukaan ei silti voi kieltää sitä, että Idässä on halpaa muutamia alueita lukuunottamatta. Sitäkään ei voi kieltää, että joka kerta kun idästä tulee puhe, niin jopa siellä asuvat puhuvat narkkareista, ulkomaalaisista ja juopoista. Ei tuo maine ole tuulesta temmattu.

En minä ainakaan koskaan puhu, koska ei niistä riitä mitään juttua. Spurguja nyt näkee joskus ostarin liepeillä, mutta jonkin verran niitä on kaikkialla. Narkkaria en ole koskaan nähnyt tai tavannut idässä, steissillä ja Sörkan tienoilla kyllä.

Mollatkaa vain itää, sitä tehdään aina. Tuntuu usein, että ihmiset jostain kumman syystä haluavat luoda itselleen käsityksen hurjasta ja slummiutuneesta idästä. Yliopistollakin jutut ovat usein tätä tasoa: "Miten sä voit asua siellä? Siellähän on vain narkkareita ja naapurit viljelee hamppua." :david:

Hurjassa Vesalassa ja siinä lähellä Mellunkylässä ja Myllypurossa on valtavasti pientaloja, mutta sellaisista alueista ei paljon kenelläkään ole tietoa. On se ihmisten idäntuntemus hauskaa, kun kaikki luulevat, ettei löydy muuta kuin kaupungin rapistuneita vuokrakämppiä, joissa rellestetään kellon ympäri.

Ei Kontula ole niin paha kuin luulette - eikä varsinkaan Vesala. :D

Keskustassa kävin ennen n. kerran kuussa, mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana siellä on pitänyt pyöriä jatkuvasti opiskelujen ja töiden vuoksi, joten emmä nyt ihan Itä-Helsinki-ummikkokaan ole.

Tuttuja asuu Pohjois-Helsingissä, ja ainakin Länsi-Pakilassa meno on varsin huvittavaa. Taloja ympäröivät korkeat betonimuurit, ja tututkin pelkäävät alueelle tulevan Lidlin tuovan mukanaan epäsosiaalista aineista. :lol2:
Se on niin hauskaa, kun ihmisillä outoja käsityksiä ja perusteettomia pelkoja. Helsingissä voi asua turvallisesti missä vain, ja käsitys on fakta. Idän hurja meininki on ainakin urbaani legenda.

Nim. Kohta 20 vuotta Vesalassa, Kontulassa ja Kivikossa
 
Kielimies sanoi:
Narkkaria en ole koskaan nähnyt tai tavannut idässä, steissillä ja Sörkan tienoilla kyllä.

No huh huh. Jos asuu neljän seinän sisällä niin noinhan se asia on. ;)
 
Mike sanoi:
Riippuu yleensä täysin siitä mihin on tottunut. Maalta tai pienestä kaupungista muuttanut ahdistuu varmasti keskustassa. Itse olen asunut ikäni keskustassa Tampereella ja olen pitänyt varsin paljon siitä kun kaikki on lähellä. Samoin Helsingissä pitäisi päästä vielä lähemmäs keskustaa, ei riitä että Tennispalatsille kävelee 2minuuttia, senverran pitäisi olla matkaa Stokalle. Erottaja olisi kyllä aika kova paikka asua ja toki kaivari himottaa, sieltä tosin on sitten matkaa pikkaisen enemmän ytimeen.

Ei millään pahalla, mutta juuri tälläistä kuulee hyvin usein vain ja ainoastaan muualta(=landelta ;)) Helsinkiin muuttaneiden suusta. 2 minuuttia Stockalle, wtf? Moni "oikea" stadilainen asuisi/asuu ilomielin tuossa sinun sijainnissasi.
 
Eipä ole idässä valittamista. Aiemmin asuin Käpylässä, mutta siellä oli vanhojen talojen ongelmat, eli pieniä asuntoja ja huono äänieristys. Tosin erittäin rauhallista, ja hyvät kulkuyhteydet autolla joka suuntaan. Jos Käpylästä löytyisi asiallinen kämppä, niin muuttaisin ilman muuta takaisin. Tosin keskustaan tuleminen kestää, ja kestää, ja kestää...

Vuosaaressa on hyviä ja huonoja alueita. Rastila on monen mielestä Mogadishu, mutta menepä metroradan pohjoispuolelle, niin ei saa normityöläinen niin paljoa pankista lainaa, että asunnon saisi sieltä ostettua. On toinen toistaan hulppeampaa rinnetaloa. Tai Meri-Rastilan eteläpuoli, eli Ramsinniemi.

Vuosaaren hyviä puolia on mm. rauhallinen ympäristö, luonto lähellä, idiottivarmasti toimiva metro. Aikaa menee matkustamiseen suunnilleen yhtä kauan kuin Käpylästä, vaikka matka on kolminkertainen. Ainakin omaa kortteliani voisin hyvinkin verrata Lauttasaaren rauhaan. En tosin olisi uskonut tuota ennen kuin itse muutin alueelle.

Jos mihin tahansa saisin (voisin) muuttaa, niin Kulosaareen ehdottomasti. Rauhallinen alue ja hyvät yhteydet metron vuoksi.

Niin, ja Mike: taitaa Kamppi olla ns. kantakaupungin aluetta. Etelä-Helsinki on mun mielestä Espan eteläpuoli.
 
mappana sanoi:
Kulkekaapa Vuosaaressa joskus viikolla aikaan 03:00. EI muuten näy sitten ei yhtään ketään.
Mutta surullinen fakta on että murhia ja muuta hälinää tapahtuu siellä kokoajan. Nyt vain on ollut rauhallista. Vanhustentaloja tulee joka paikkaan ja autovarkaudet vähenee hyvää vauhtia. Vielä 5 vuotta sitten olisin voinut sanoa että Vuosaari oli osaltaan aika turvaton paikka öisin. Siitä on turha ruveta kinastelemaan, jos asuu Aurinkolahdessa eikä tiedä mitä tapahtuu siellä muualla.
Eipä täällä päin tosiaan mitää hirveää hälinää ole. Meri-Rastilan torilla voi deeku-tiheys kasvaa 23:n jälkeen, mutta aika hiljasta seutua on. Jos on esim. taksilla tullut viikonloppunakin jostain niin enimmäkseen aika autiota on. Kesällä teinit välillä melusi, kun ne oli noilla rannoilla ryyppäämässä.

Itä-Helsingissä asuu pohjasakkaa enemmän ja pahoinpitelyitä ja varmaan tappojakin tapahtuu enemmän, mutta se taitaa olla se perinteinen tarina, että juoppu puukottaa toisen jossain kämpässä tai mies hakkaa vaimonsa. Ei täällä kaduilla rauhatonta ole. Ei sitä siis itse näe. Ja kuten sanottu, niin esim. koko Vuosaaren alue on niin laaja, että ne pahimmat tapaukset on kuitenkin keskittyneet hyvin pienille aluielle, pakko olla, koska ei niitä missään julkisesti näy.
 
No jos haluat asua Helsingin Kiipeilykeskusta lähellä niin muuta Tapanilaan. Tarjoaa rauhallisemman ympäristön kuin Malmi ja junalla pääsee vartissa keskustaan.
 
Mike sanoi:
En ole asunut Eirassakaan, mutta kyllä mä tiedän että se on erittäin arvostettua aluetta. Miten ihmeessä itään muuttaminen voisi muuttaa sitä faktaa, että Etelässä on ne parhaat alueet? Aina ei voi voittaa, eli ei tässä itsekään asuta Etelä-Helsingissä, mutta kyllä sitä mielellään vielä sieltä asunnon joskus hommaa.

DavidEdit:

Tai onko Kamppi nyt sitten Etelä-Helsinkiä vai ei?

Ei muutakaan, mutta sanoit että Itää pitää välttää kuin ruttoa, siinä menet metsään ja pahasti. Ja niinkun sanottu, täällä on Tammisalo, Jollas ym mistä niitä "ihan kivoja" kämppiä löytyy.. :D

Ihan oikeasti, ei kannata uskoa urbaaneja legendoja mitä idästäkin liikkuu. Itellä oli pari vuotta sitten vielä se usko, että muutan itään vain kuolleen ruumini yli, mutta täällä ollaan, ja pois ei päästä. Ja mainittakoon, että olen sieltä Länsi-Pakilasta "rikkaiden keskeltä", eli juuret ei oo täällä.
 
Kinaasi sanoi:
Ei millään pahalla, mutta juuri tälläistä kuulee hyvin usein vain ja ainoastaan muualta(=landelta ;)) Helsinkiin muuttaneiden suusta. 2 minuuttia Stockalle, wtf? Moni "oikea" stadilainen asuisi/asuu ilomielin tuossa sinun sijainnissasi.
Tarkoitin että pitäisi päästä niin lähelle että olisi 2 min kävelymatka stokalle. Kaupungissa ikäni asuneena olen ihan hulluna Helsingin keskustaan, upeita taloja, paljon erikoiskauppoja.
 
Mike sanoi:
Kaupungissa ikäni asuneena olen ihan hulluna Helsingin keskustaan, upeita taloja, paljon erikoiskauppoja.


Varsinkin se yksi sellainen liike jossa on iso punainen P ikkunassa :hyper:
 
Tähtityttö sanoi:
Itellä oli pari vuotta sitten vielä se usko, että muutan itään vain kuolleen ruumiini yli, mutta täällä ollaan, ja pois ei päästä. Ja mainittakoon, että olen sieltä Länsi-Pakilasta "rikkaiden keskeltä", eli juuret ei oo täällä.

Tuskin tässä kukaan voi heittäytyä kovin nirsoksi ensimmäisen kämpän kohdalla jos pitäisi lähteä äkkiseltään Helsinkiin asumaan. Kai se riittää ensi alkuun että on hyvät liikenneyhteydet keskustaan päin ja joku sali siinä kävelymatkan päässä. ;)
 
Kyllä mä liputan Kallion puolesta. Ei ole pitkä matka mihinkään ja paikassa on tunnelmaa. Stadi on niin pieni suurkaupunki et Kallio on varmasti ainoa paikka mistä löytyy mitä vaan milloin vaan.
Jos ei ole rahasta kiinni hanki kämppä torkkelinmäeltä ."Kallion kaivopuisto" tarjoaa idyllisiä syys-iltoja Pariisin legendaaristen latinalaiskorttelien hengessä ja kivenheiton päästä löydät Hesarin, stadin vaarallisimman kadun ikuisen vapun ;) ja armotta jatkuvat non-stop bileet.

:rock:
 
protsku sanoi:
Tuskin tässä kukaan voi heittäytyä kovin nirsoksi ensimmäisen kämpän kohdalla jos pitäisi lähteä äkkiseltään Helsinkiin asumaan. Kai se riittää ensi alkuun että on hyvät liikenneyhteydet keskustaan päin ja joku sali siinä kävelymatkan päässä. ;)

Asuin ekana Puksussa, ja ihan kiva kämppä sekin. Tämä vaan ympäristöltään paaljon mukavampi ja antoisampi ja kämppä tietysti vielä halvempi. Plus että metrot kulkee suht sujuvasti, kun vertaa paikallisjuniin: Sähkövika, puu raiteilla, joku hyppäs junan eteen, sähkövika, muuten vaan vittuillakseen myöhässä, sähkövika, lunta raiteilla, hirvi raiteilla jne. ;)
 
Herman sanoi:
Tässä tilastotietoa (kaikki alueet eivät ole Helsinkiä), niin ei tarvitse kiistellä

Näissä Tilastokeskuksen jaoissa on muuten se ongelma, että alueiden määrittely perustuu esim. postinumeroihin tai joihinkin historiallisiin kaupunginosiin. Esimerkiksi Vuosaari on valtavan iso alue, samoin Herttoniemi on aikamoisen iso. Jos esitettäisiin esim. näihin isoihin alueisiin kuuluvat uudet osat (Aurinkoranta, Herttoniemenranta), hinta- ja tulovertailuissa ne sijoittuisivat hyvin lähelle Helsingin kärkeä, samalla tavalla kuin listassasi Vattuniemi (joka oli jostain syystä erotettu Lauttasaaresta). Aurinkolahdesta muistaakseni Kauppalehdessä olikin joskus omat tilastonsa, mutta esim. Herttoniemenrannasta ja Marjaniemestä en ei ole tullut vastaan.

Isojen alueiden sisällä on siis isoa vaihtelua ja ilmansuuntien sisällä vieläkin isompaa. Hassuinta on, kun yliopistolla kuulemma muualta muuttavat opiskelijat ovat kirjoittaneet opiskelija-asuntokaavakkeisiin 'ei itään', varmaan näiden nettilegendojen pohjalta. Olisi kiva joskus soittaa heille ja sanoa, että "meillä olisi ollut tuossa Mika Salon tai Jari Litmasen kämpän lähistöllä asunto, mutta pantiin sinut kuitenkin soluasuntoon Malminkartanoon, kun se on pohjoisessa".
 
eldd sanoi:
varmaan näiden nettilegendojen pohjalta.
Jep, saahan sitä nettilegendaksi vaikka toisen maailmansodan, mutta faktoille ja tilastoille ei mitään voi. Idässä on hyviä paikkoja kuten Kulosaari(jos jaksaa hinata metrolla edes takas), mutta kyllä se maine edelleen on ansaittu näiden häröalueiden takia.

Olis kiva joskus soittaa jollekin ja sanoa "olis tossa vapaana kattohuoneisto Katajannokalta merinäköalalla, mutta kuulemma Idässä on parempia ja arvostetuimpia alueita". Vois katsoa minkälaista kommenttia sieltä tulis.
 
Muutin Helsinkiin 6 vuotta sitten. Olen asunut Ullanlinnassa, Malmilla ja tälle hetkellä Herttoniemenrannassa. Näissä kaikissa on hyvät puolensa joiden painotus muuttuu tietysti elämäntilanteiden mukaan. Ullanlinnassa oli suhteilla kämppä lähes ilmaiseksi ja oli siistiä kun pääsi joka paikkaan kävelemällä tai ratikalla. Autoa ei tarvinnut. Sitten vielä Huppe sattui tuurilla muuttamaan naapuriin. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin vituttaa liian pieni kämppä ja muutettiin Malmille isompaan vuokrakämppään. Malmilla oli se hyvää ettei vituttanut yhtään lähteä sieltä pois. Olihan siellä somppuja ja hagertteja ihan eri tavalla kuin Ullanlinnassa. Sit alkoi vituttaa vuokranmaksu ja tilanpuute joten ostettiin Herttoniemenrannasta (idästä) isompi asunto.

Kaikkein eniten olen tykännyt asua Herttoniemenrannassa. Tässä on kaikki tarvittavat palvelut lähellä. Sali, tenniskentät, kauppoja, päiväkoti, meri, mahtavat lenkkeilymaastot ja keskustaan matkaa 6km. Ai niin...tuohon 100m päähän rakennetaan sompuille ja hagerteille uusi asuinalue (http://www.eastend.fi).

Mike, kannattaa joskus ihan koemielessä ajaa 3-ratikalla steissiltä Eiraan 8.00-10.00 ja laskea monta spugea näet. Veikkaan että aika monta. Niillä on täällä Eirassa joku hoitokoti ja niitä parveilee nykyään täällä ihan vitusti. Tuossakin nurkan takana niillä on joku leiri pystyssä jossa pitävät nuotiota ja nussivat toisiaan. Ja tämä on sitä Helsingin kalleinta aluetta.
 
Ajatuksia kantakaupungissa asumisesta

Keskusta-asumista yleensä kritisoi eniten ne, jotka eivät ole koskaan keskustassa asuneet. "Hirveä mekkala, juoppoja ja narkkeja jokapuolella eikä lastakaan voi keskustassa kasvattaa" :rolleyes: Onneksi ihmiset saavat itse valita oman asuinseutunsa...

Itse ymmärrän Miken kannan tässä enemmän kun hyvin, mua ei enää saisi kantakaupungista muuttamaan pois kirveelläkään. Kaikki on lähellä, on oikeasti elämää ympärillä eikä tartte enää omaa ajoneuvoa. Itse asustelen Kampissa enkä oikein mitään valittamisen aihetta keksi. Hyville lenkkireiteillekin pääsee parissa minuutissa kun esim Hietsuun päin lähtee painamaan. Eli järkyttävän hyvin olen viihtynyt. :thumbs:
 
Back
Ylös Bottom