Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Orid sanoi:
.......Uutelasta ym. Yhtäkkiä eteen tuli laidun, jolla lehmät veti ruohoa naamaansa. Olin eka, että mitä helvettiä?! Onko Helsingissäkin lehmiä. Myöhemmin selvis, että nehän oli niitä Miinä Äkkijyrkän elukoita ja se tila on tuossa lähellä :D

Mutta todella hyvät ulkoilumahdollisuudet tällä puolen Vuosaarta ja on jopa hieno uimaranta. Ainoa miinus tosiaan nuo maahanmuuttajat, vaikka toistaiseksi niistä ei ole ollut mitään harmia.

Miina on muuten nykyään nimeltään Liina Lång. Tai sitten olen vaan nähnyt unta. No kyseistä tätiä tuli kesällä useasti nähtyä, kun Uutelassa kävin fillaroimassa. Bikineissäkin oli kerran, pattia kohtalaisesti.

Jos jostain syystä pelkää mustaa miestä, niin kannattaa muistaa, että ne KAIKKI asuu kaupungin vuokrakämpissä. Eli jos asunnon vuokraa vaikka yksityiseltä tai ostaa täräyttää, niin naapurit on suomalaisia.

Itse olin kauhuissani, kun saimme kaupungin kämpän Vuosaaresta. En ollut koskaan käynytkään, mutta kamala paikkahan sen varmasti on. Se on idässä. Parin vuoden päästä ostettiin oma asunto täältä, ja ei ole oikeastaan mitään valittamista. Ihan oikeasti. En väitä silti, että on paras paikka asua. Mutta en myöskään hauku tai kehu esim. Malminkartanoa, koska EN TIEDÄ SIITÄ PAIKASTA MITÄÄN.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Itää kannattaa välttää kuin ruttoa, ei ole mikään kumma että siellä on halpaa. Lauttasaari on rauhallista aluetta ja lähellä keskustaa.

Ei se nyt ole noin yksioikoista. Idässä on omat hyvätkin alueet, kuten Kulosaari, Marjaniemi, Tammisalo ja Laajasalokin osittain. Lisäksi olen ymmärtänyt, että ne huonotkin alueet, kuten Kontula, jakautuu hyvämaineisiin omistusasuntoalueisiin ja huonomaineisiin vuokra-asuntoalueisiin. Eli jos ostaa kämpän oikealta puolelta ostaria, niin ei tarvitse niitä hampuuseja ihan siinä kotinurkilla katsella.
 
Mike sanoi:
Itää kannattaa välttää kuin ruttoa, ei ole mikään kumma että siellä on halpaa. Lauttasaari on rauhallista aluetta ja lähellä keskustaa.

No huh huh mitä paskaa.. Sanoo mies joka on asunut idässä..kuinka monta vuotta?!?!? :thumbs: Vaikka ei sillä, tuollainen oli omakin asenne, ennen kuin kaksi vuotta sitten tänne muutettiin.. ONNEKSI!

Lauttasaari on lähellä keskustaa, mutta esimerkiksi Puotilasta (itä-helsinkiä, Vuosaareen menevällä metrolla itiksen jälkeen seuraava pysäkki) tulee metro 14min stadiin, kun taas Larusta tuut bussilla VÄHINTÄÄN tuplat. Ja nyt oli siis kyse ruuhka-ajasta, silloinhan se kiire kuitenkin on.

No mutta. Mitä idässä kannattaa välttää: Kontulan ostari lauantai-iltaisin. Voi olla että tulee puukosta. TOISAALTA, steissillä saa puukosta myös tuohon aikaan. 1-1.

Puotila (jossa siis asun, jos ei vielä selvinnyt) on upeaa aluetta. Puotilanrannassa on ihan mielettömän_mageita ja kalliita omakotitaloja (oikeesti, ihan sanoinkuvaamattoman mageita), ja täällä on siis oma rantsu, paaljon metikköä lenkkeilyyn ( leuanvetotelineineen ym ym), mattolaitureita 3 eri paikassa (ainakin) jne. Asukkaina suurin osa lapsiperheitä, mustia aika vähän ja manneja vähän (ei varmaan lainkaan, mutta niitä eksyy tänne joskus Itiksestä). Itäkeskus on lähellä ja siellä on kaikki palvelut. Metro kulkee ja itiksestä pääsee espooseenkin parillakin bussilinjalla vaihtamatta. Itiksessä on lisäksi ravintola BOHEMIA, jossa meno on (oikeasti) parempi kuin esim. keskustan vastaavissa teinimestoissa.

Mitäs vielä.. Vuosaaresta en myöskään ole kuullut muuta kuin hyvää, ja Tammisaloon kun kerran eksyt, niin.. ziisus niitä tontteja, kolme autoa pihassa, nelikerroksinen omakotitalo, omaa pihaa ja rantaa ja laiturissa vähintään 2 muskelivenettä.. Haukkukaa vaan itää, mutta ei oikeesti kannata. Täällä on todella tasokasta ja kivaa asua.

Ai niin, ja hinnatkaan ei päätä huimaa, Saton kämppä, neliöitä päälle 70 ja vuokra 630e. Just tuli uudet partsilasit, seinäremppa menossa ja kämppä on rempattu sisältä sillon kaks vuotta sitten.. :D
 
Tähtityttö sanoi:
Puotila (jossa siis asun, jos ei vielä selvinnyt) on upeaa aluetta. Puotilanrannassa on ihan mielettömän_mageita ja kalliita omakotitaloja (oikeesti, ihan sanoinkuvaamattoman mageita), ja täällä on siis oma rantsu, paaljon metikköä lenkkeilyyn ( leuanvetotelineineen ym ym), mattolaitureita 3 eri paikassa (ainakin) jne. Asukkaina suurin osa lapsiperheitä, mustia aika vähän ja manneja vähän (ei varmaan lainkaan, mutta niitä eksyy tänne joskus Itiksestä). Itäkeskus on lähellä ja siellä on kaikki palvelut. Metro kulkee ja itiksestä pääsee espooseenkin parillakin bussilinjalla vaihtamatta. Itiksessä on lisäksi ravintola BOHEMIA, jossa meno on (oikeasti) parempi kuin esim. keskustan vastaavissa teinimestoissa.


Puotila on kyllä aika letkeetä aluetta. Mummo asustelee siellä ja kyllä siellä on kiva kävellä ja rantsussa käydä.
 
Täällä Rastilassakin olisi ihan naapurissa 10 neliön uusia rivitaloasuntoja johonkin 400 000 euron hintaan, että kyllä ne huonotkin alueet on aika moni-ilmeisiä. Se on sitä sosiaalista asumista.
 
lej sanoi:
Täällä Rastilassakin olisi ihan naapurissa 10 neliön uusia rivitaloasuntoja johonkin 400 000 euron hintaan, että kyllä ne huonotkin alueet on aika moni-ilmeisiä. Se on sitä sosiaalista asumista.

Melko kallista...







oli pakko ;)
 
Kyllä sitä voisi nyrkkisääntönä pitää, että sporalla olisi hyvä kotiin päästä. Mieluiten tietenkin kolmosen reitin lähellä, niin yhteydet ainakin pelaa. Tietysti tulla Käpylän-Toukola-Veräjämäki akselilla löytyy sitten ihan mukavaa omakoti meininkiä.
 
Herman sanoi:
Melko kallista...







oli pakko ;)
Ei ne ulos päin sen isommilta ainakaan näytä. Se on kyllä totta, että Suomessa asumisväljyys on muuta Eurooppaa huomattavasti pienempi.
 
Omia mielipiteitä:

Itä-Helsingissä hyviä alueita, jotka on tässäkin jo mainittu. Idästä löytyy tosin myös Kontula, Myllypuro, Vesala ja Mellunmäki, jotka on sellaisia ettei niihin kannata eksyä, koska parempaakin löytyy. Metro on jees.

Pohjois-Helsinki (Oulunkylä, Malmi, Pihlajamäki jne.) on mun mielestä sellasta persoonatonta massaa, ihan niinku joku Vantaan Martinlaakso. Kannattaa jättää kokonaisuudessaan väliin. Ei kovin hyvät yhteydet, ellei asu radan varrella, ja silloinkin joutuu katselemaan keravalaisia junassa yms.

Länsi-Helsinki. Ihan ok, tosin ehkä vähän tylsä alue ilman mitää varsinaista kiintopistettä. Etelä-Haaga, Munkkiniemi ja Töölö (ehkä myös Pitäjänmäki) sellaisia joihin ite voisin muuttaa. Hyvät yhteydet: raitsikka (!), juna ja paljon busseja. Junalla esim. Huopalahdesta keskustaan n.10 min. Lauttasaari on oma lukunsa, mutta ite en siitä tykkää yhtään.

Kallio, Hermanni yms. on oma lukunsa, jotku diggaa, jotku ei. Mä en. Kiva käydä, ei kiva asua.

Jos nyt pitäisi johonkin muuttaa hetipaikalla, (olettaen, että ois varaa alueiden vuokriin tai hintoihin) olisi se Kamppi tai Ruoholahti.
 
Joo spora on todella kätevä keksintö ja sillä pääsee kohtuu vikkelästi ja huolettomasti kaupungille hädän tullen vaikka ilmaiseksi. Tai ei se nyt niin nopeeta ole kun ykkösen päättäri on täällä käpylässä niin matkaa kaupungille kertyy kyllä jonkun verran. Junalla pääsee kyllä myös täältä parissa minuutissa. Eihän välissä ole kuin pasilan asema.
 
Tähtityttö sanoi:
No huh huh mitä paskaa.. Sanoo mies joka on asunut idässä..kuinka monta vuotta?!?!?
En ole asunut Eirassakaan, mutta kyllä mä tiedän että se on erittäin arvostettua aluetta. Miten ihmeessä itään muuttaminen voisi muuttaa sitä faktaa, että Etelässä on ne parhaat alueet? Aina ei voi voittaa, eli ei tässä itsekään asuta Etelä-Helsingissä, mutta kyllä sitä mielellään vielä sieltä asunnon joskus hommaa.

DavidEdit:

Tai onko Kamppi nyt sitten Etelä-Helsinkiä vai ei?
 
Mun mielestä Kontulan seutu on mahtavaa aluetta.

Perustelut: - Mukavia ihmisiä ja vahva paikallishenki. Idästä ei voi lähteä, kun tänne juurtunut! Näkemyksen allekirjoittaa koko lähipiirini.
- Ostarilta löytyy lähes kaikki mahdollinen, ja se mitä ei ole, on Itäkeskuksessa neljän minuutin metromatkan päässä.
- Luonto on vieressä, ja alue on suhteellisen väljästi rakennettu. Nytkin asustelen metsän vieressä, jonne on kiva kipaista lenkille rauhoittumaan milloin huvittaa. Kuitenkin metro ja kaupat ovat ihan kivenheiton päässä.
- Erilaisia kuntosaleja on vähän joka nurkalla. :D
- Turvallisuus: Minua ei ole koskaan pelottanut, eikä mulle tai tutuille ole mitään koskaan tapahtunut. Jos täällä kävelee öisin/iltaisin, vastaantulijoita ei juuri ole. Koiran ulkoiluttajia siellä täällä ja ostarin ja metron läheisyydessä jotain porukkaa. Kontulan ostarin pahamaineisissa baareissakin on tullut useasti käytyä - ja hengissä ollaan. Jos minua on häiritty tai jos on ollut uhkaava tilanne, se on tapahtunut keskustassa tai Kalliossa. Tai ehkä mä oon vaan niin riski sälli, ettei kukaan uskalla mulle tulla aukomaan... :jahas:

Sama seikat pätevät mielestäni muuhunkin Itä-Helsinkiin. En ymmärrä, mistä alueen paha maine johtuu (rauhattomasti 60-luvusta? :david: ). Tietysti joka paikasta löytyy aina jotain ongelmia ja häiriöitä jonkin verran, ja jossainhan niiden häiriköidenkin on asuttava.

Helsinki on kuitenkin aika tasavahva paikka, eikä mitään huippualueita tai slummeja löydy. Itse voisin asua melkein missä vain; Kallioon, Sörnäisiin tai ydinkeskustaan en ihan heti muuttaisi, mutta eiköhän sekin pienen harkinnan päästä onnistuisi. Ainakin jos joku maksaisi vuokran. :D Aika sama se mielestäni on, missä asuu. Eroja on lähinnä palvelujen ja luonnon läheisyydessä, julkisen liikenteen yhteyksissä sekä tietysti asuntojen hinnoissa. Lähiöihinn pääsee vähän halvemmalla kuin keskustaan, mutta jotkut tykkäävät keskustan arvokkuudesta ja tunnelmasta.

Lisättäköön vielä, että keskustassa asuminen ei minua kiinnosta pätkän vertaa. Syytä en oikeastaan tiedä, mutta keskusta ei vain tunnu - eikä ole koskaan tuntunut - yhtä mukavalta kuin lähiö(t). :evil:
 
Riippuu yleensä täysin siitä mihin on tottunut. Maalta tai pienestä kaupungista muuttanut ahdistuu varmasti keskustassa. Itse olen asunut ikäni keskustassa Tampereella ja olen pitänyt varsin paljon siitä kun kaikki on lähellä. Samoin Helsingissä pitäisi päästä vielä lähemmäs keskustaa, ei riitä että Tennispalatsille kävelee 2minuuttia, senverran pitäisi olla matkaa Stokalle. Erottaja olisi kyllä aika kova paikka asua ja toki kaivari himottaa, sieltä tosin on sitten matkaa pikkaisen enemmän ytimeen.
 
Kyllä itäpäädyssä kannattaa vähän vilkaista mihin kohtaan muuttaa asumaan. Se joka nyt tykkää kansainvälisemmästä ilmapiiristä saattaa nauttia siitä, että oma nimi on siellä asukaslistassa AliMehmedin, Gorbatsovin ja Hagertin välissä. Itse en tuommoisesta asumisesta perusta.

Kolmen vuotta oon asustellut n. 600 metrin päässä Kontulan ostarilta. Saman verran matkaa on Myllypurolle, kuljeskelen jatkuvasti ko. alueilla. Denso kävi joskus pummaamassa tupakan ja joku Saksa Helmikallion sukulainen pyysi puhelinta lainaksi, en lainannut. Nämä pitäisi kai todeta ääni väristen ja samaan putkeen kehua, miten Eirassa ei tällaista pääsisi tapahtumaan?

Tähän mennessä ei ole ollut asunnon sijainnin suhteen mitään ongelmaa. Ei tuolla ole nistit päälle käyneet, johtuu luultavasti siitäkin että olen itsekin siinä määrin tympiän näköinen, etteivät nuo minulle ihan ekana tuu haastelemaan. Toisaalta en kyllä mielellään tyttökaveria tuonne naapuriostarien lähettyville yksinään laittaisi kuljeskelemaan viikonloppuna 22 jälkeen.

- Edit. Tarkennetaan vielä, että asun HOASin paremman tason opiskelijakämpässä, en missään kaupungin omistamassa Linnoituksentien sota-ajan kivijalassa. Tästä johtuen naapuritkin tuppaa olemaan suomalaista nuorisoa.
 
Jos muutan takaisin Helsinkiin niin valitsen asunnon tarkoin. Sellaisen missä viihtyy ja on hyväkuntoinen sekä mieluiten saunalla/pihalla. Mutta kun niitä ei todellakaan saa helposti. Ja jos ostaa meinaa niin hinnat on pilvissä. No, olisin saanut vuokralle Westendistä, Ruoholahdesta tai Pikkuhuopalahdesta nyt kesällä 2h+k+s mutta olis saanut maksaa 615€, 823€ tai 650€ kk. Kaksi hienoa kaksiota oli myös vapaana Kattalla hintaa 740€ ja 840€ mutta noi oli pitkän hakuposessin tulos. Noi vuokrat on siedettäviä kunnon asuinnoista mut ei kiva yksin maksella. Kunkeminen kans maksaa tai ei maksa jos valitsee asunalueen oikein.

Mike sanoi:
Riippuu yleensä täysin siitä mihin on tottunut. Maalta tai pienestä kaupungista muuttanut ahdistuu varmasti keskustassa.

Tämä on täysin totta ja siksi kannattaa miettiä onko se "ydin" niin hieno paikka asua.. vai onkos jossain vähän kauempana mukavampaa. Ai niin, siis etelässä-lännessä.. itse en ikinä kulkenut juuri rautatietoria idemmäs ku Munkassa asuin.

Tässä lista järjestyksessä minne voisi Helsinkiin muuttaa, siis vain tosi hyvät alueet kelpaisi ja "luxsus" ;)

Katajanokka, Westend - Tapiola, Kaartinkaupunki, Ullanlinna – Kaivopuisto, Lehtisaari – Kuusisaari, Ruoholahti, Pikku-Huopalahti, Kruununhaka, Eira, Punavuori, Etu-Töölö – Kamppi.
 
Mike sanoi:
En ole asunut Eirassakaan, mutta kyllä mä tiedän että se on erittäin arvostettua aluetta. Miten ihmeessä itään muuttaminen voisi muuttaa sitä faktaa, että Etelässä on ne parhaat alueet?
No mutta silti myös huomaa, että olet asunut vasta vähän aikaa PK-seudulla, etkä ilmeisesti edes tiedä missä on sellaiset alueet, kuten Jollas ja Marjaniemi, saati sitten että olisit käynyt niissä. Etkä ole Kulosaaressakaan pahemmin tainnut käydä, kun senkin unohdit. Laajasalon seudun omakotitaloaluilla on myös "ihan kivoja" kämppiä, ainakin siellä Herttoniemen seudun lähistöllä... Sinulle Itä-Helsinki tuntuu olevan sama asia kuin Kontula, siis näin kärjistetysti.
 
Mike sanoi:
Itää kannattaa välttää kuin ruttoa, ei ole mikään kumma että siellä on halpaa.
Voi jösses, siinä puhuu mies Tampereelta. Sellaiset 21 vuotta joidenkin Itä-Helsingin "pahamaineisimpien" alueiden (Jakomäki, Kontula, Länsimäki) kupeessa asustaneena ja pyörineenä ei voi kuin nauraa näille luuloille mitä jengillä on Itä-Helsingistä. Toki katukuvassa näkyy enemmän vähätuloisia, maahanmuuttajia ja pullonkaulantutkijoita kuin jossain Westendissä, mutta on ihan täyttä paskapuhetta väittää noita alueita jotenkin turvattomiksi tai slummeiksi.
 
Toi on ihan p*ska puhetta, että vain Etelä-Helsingissä olisi mageeta ja upeeta. Helsinki on täynnä siistejä (ja vähemmän siistejä) mestoja. Tietenkin alue on pop, jos haluaa asua keskustassa jne.

Itse entisenä punavuorelaisena ja kamppilaisena (reilu 10v) voin kyllä puhtain sydämin sanoa, että esim. joku Kamppi ON vit*n hyvä mesta, jos tosiaan haluaa keskustassa asua ja haluaa tuon asumismuodon edut. P:vuori on jotenkin "helsinkiläisyyttä" parhaimmillaan, pidän paikasta todella paljon. Jos keskustaan muuttaisin takaisin, niin suuntana olisi kait taas P:vuori..

Mikä kyllä hämäsi esimerkiksi Kampissa (talo oli siis vanha ja nätti Jugend), niin miten hitossa naapurinani asui täyspäivä-spurgu?! Kait se oli perinyt kämpän jostakin tai vastaavaa? Ei siitä mitään haittaa ollut, välillä vaan dunkkasi aikas mehevästi. Pointti: näköjään niitä spurguja on myös kantakaupungissa, eikä vain Kurvissa jne.. Tietty suhdeluku on jotaa 1/100 :D

Ennen kelasin, että en vit*ssa muuta Kalliota kauemmas..
Njaa - p*ska puhetta: nykyään asustelen siis Pirkkolassa ja pidän paikasta ihan julmetusti. Duunimatka (Sörnäisiin) ca.20min bla-bla-bla ja mesta on nätti kuin sika pienenä. Jos ootte nähneet/lukeneet Juoksuhaudantien, niin tiedätte mistä puhun.
 
Tomi sanoi:
No mutta silti myös huomaa, että olet asunut vasta vähän aikaa PK-seudulla, etkä ilmeisesti edes tiedä missä on sellaiset alueet, kuten Jollas ja Marjaniemi, saati sitten että olisit käynyt niissä. Etkä ole Kulosaaressakaan pahemmin tainnut käydä, kun senkin unohdit. Laajasalon seudun omakotitaloaluilla on myös "ihan kivoja" kämppiä, ainakin siellä Herttoniemen seudun lähistöllä... Sinulle Itä-Helsinki tuntuu olevan sama asia kuin Kontula, siis näin kärjistetysti.
Kukaan ei silti voi kieltää sitä, että Idässä on halpaa muutamia alueita lukuunottamatta. Sitäkään ei voi kieltää, että joka kerta kun idästä tulee puhe, niin jopa siellä asuvat puhuvat narkkareista, ulkomaalaisista ja juopoista. Ei tuo maine ole tuulesta temmattu.

Välillä ihmettelen asennetta kun joku on muuttamassa Helsinkiin. Suurin osa sanoo, että muutat sinne ja sinne itään, siellä on hienoa. Bussipysäkki on 200 metrin päässä, dösällä pääset metroasemalle vartissa josta sitten oot 30 minuutissa kaupungilla.

Mä vierastan asennetta missä muutetaan Helsinkiin ja selitellään, että "miksi tätä malmia haukutaan, ei täällä uskalla tyttökaveria päästää ostarille yksin, mutta onhan täällä kaikki lähellä, lääkäri, uimahalli, kauppa ja tosson divarikin, tää on paras paikka ja turha haukkua jos ei täällä ole asunut". IMO ei tartte asua missään Malmilla tai Meri-Rastilassa kun poliisitkin kertovat että siellä on rauhatonta.

Jokainen asukoon missä lystää, kaikkeen tottuu kuten Hulkki pullonpyörittäjiin, narkkareihin, juoppoihin ja somaleihin.

Olihan se vähän kärjistetysti sanottu että kannattaa välttää kuin ruttoa itää. Samaa sanoin Tampereen Tesomasta ja se on kuitenkin taivas verrattuna Helsingin vastaaviin lähiöihin. Tesomasta kuulee samat jutut. "miten niin, täällä on kaikki lähellä, kauppa ja kaikki, tätä on haukuttu ihan turhaan". Jos ihmisen argumentit liikkuu tasolla missä mikäkin on lähellä, niin luulisi kaikkien asuvan keskustassa.
 
rafael30 sanoi:
- Edit. Tarkennetaan vielä, että asun HOASin paremman tason opiskelijakämpässä, en missään kaupungin omistamassa Linnoituksentien sota-ajan kivijalassa. Tästä johtuen naapuritkin tuppaa olemaan suomalaista nuorisoa.
Asutko mahdollisesti tuossa Rekipellontiellä? Niillä nurkilla ilmeisesti ainakin. Ollaan melkeen naapureita :)

Kuten tässä on monta kertaa tullut jo todettua, idästä löytyy monenlaista asuinaluetta. Itse viihdyn oikein hyvin, kotini on rauhallisella pientaloalueella vaikka matkaa Kontulan ostarille onkin vajaa kilsa. En mäkään kyllä vältsysti haluaisi noihin stadin vuokrakasarmeihin asumaan.
 
Back
Ylös Bottom