Helpot, hyvät ja nopeat safkat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juaksia
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin että vois yhteen ketjuun kerätä helppoja, hyviä ja nopeita safkoja. Tai ainakin jotain noista kriteereistä täyttävää safkaa. Itselläni ongelmana pieni laiskuus tuon ruoanlaiton suhteen. Tykkään ruuasta mutta sen tekeminen on joskus vaivalloista(tai en jaksa enää pitkän työpäivän jälkeen tehdä) että mielummin käyn sitte jossain muualla vetämässä ruuat naamariin jolloin en joskus edes tiedä mitä tulee syötyä(kalorit yms).

Kevyt aloitus:

Broilerinkoipia + riisiä uunissa

Paketti koipia(3 kpl)
2 dl riisiä
5 dl vettä
1 kanaliemikuutio
öljyä

Laita uuni lämpenemään 200 astetta. Laita vesi kiuhumaan ja mausta se(itse käytän kanaliemikuutiota). Voitele vuoka öljyllä. Laita riisi vuokaan ja päälle broilerinkoivet. Kun vesi kiehuu, kaada se vuokaan koipien ja riisien sekään. Tunge koko setti uuniin tunniksi ja ota pois. Tosi hyvää ja helppoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mantelileipä

1 Kananmuna
25g mantelijauhetta

Riko kananmuna kulhoon ja lisää mantelijauhe. Sekoita ainekset keskenään kulhossa.
Laita pannulle voita hiema ja odota kunnes se on sulannut. Lisää seos pannulle ja anna paistua pienellä lämöllä molemmilta puolilta.

Hyvää on :)

Valmis pakaste peruna-juures kiehuvaan veteen ja about 40 min ja lisää 400gr pakastekalaa tai jauhelihaa (ruskistettu). Samoin voi lisätä vielä herneitä, -juureksia, pakaste pinaattia, porkkanaa, sweet chiliä, kikkomania ja nam!

Tälläset tulee mulle mieleen tosta otsikosta :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lundenin valmis hernekeitossa 860gr on yli 50gr protskua ja kaloreita n. 1000. Siinä halpa ja helppo ruoka kalori täydennykseen.

Tänään tein helppoa, erittäin terveellistä ja todella halpaa ruokaa ja aktiivista ruoanlaittoa siinä oli alle 10min. Riisien kypsyminen toki vei kymmenen minuuttia, mutta sitä ei lasketa.

1. Keitä täysjyväriisiä (mulla oli 3dl kuivapainona)
2. Paista kananmunia munakokkeliksi (mulla oli 5 kokonaista munaa)
3. Lisää lähes valmiiden munien sekaan purkillinen papuja tomaattikastikkeessa sekä parsakaalia (parsaa oli 130g)
4. Odottele hetki, että pavut ja parsat lämpenee
5. Sekoita kaikki yhteen ja syö ketsupin ja raejuuston kanssa.

Noilla mun määrillä siitä tuli varsin hyvää (vaikka ilman ketsuppia se on aika mautonta; mustapippuria laitoin sekaan, valkosipulikin ois voinu sopia), vaikkakin riisiä oli aika paljon. Melkein kaiken söin kerralla.

Tänään tein helppoa, erittäin terveellistä ja todella halpaa ruokaa ja aktiivista ruoanlaittoa siinä oli alle 10min. Riisien kypsyminen toki vei kymmenen minuuttia, mutta sitä ei lasketa.

1. Keitä täysjyväriisiä (mulla oli 3dl kuivapainona)
2. Paista kananmunia munakokkeliksi (mulla oli 5 kokonaista munaa)
3. Lisää lähes valmiiden munien sekaan purkillinen papuja tomaattikastikkeessa sekä parsakaalia (parsaa oli 130g)
4. Odottele hetki, että pavut ja parsat lämpenee
5. Sekoita kaikki yhteen ja syö ketsupin ja raejuuston kanssa.

Noilla mun määrillä siitä tuli varsin hyvää (vaikka ilman ketsuppia se on aika mautonta; mustapippuria laitoin sekaan, valkosipulikin ois voinu sopia), vaikkakin riisiä oli aika paljon. Melkein kaiken söin kerralla.
Parsa on sit ihan eri kamaa kun parsakaali ;)

Ite kyllästyin puuronkeittämiseen aamulla joten vaihdoin kaurapuuron täysjyväruisleipään. Säästyy aikaa n. 15 min

400g jauhelihaa
200g makaroni
2-3 tomaattia
oman maun mukaan mausteita

Ohje:
Pistä makaroonit kiehumaan. Pilko tomaatit. Ruskista jauhelihaa hetken aikaa jonka jälkeen heitä tomaatit sekaan ja ruskista mössö loppuun asti. Sitten kun makaroonit on valmiita, heitä ne jauhelihatomaattimössön sekaan, sekoita ja mausta(itse käytän vain suolaa ja joskus vielä grillimaustetta). Tulee älyttömän hyvää eikä tarvitse mitään kastikkeita erikseen.

realia paahtimeen, sen päälle paistijauhelihasta paistettu pihvi ja muut hampurilaistäytteet maun mukaan eli mulle salaatti, tomaatti, punasipuli ja barbequekastike, jos oikeen villiks rupeen niin juustoa myös. Toimii joka kerta. Pihvinkin voi vaihtaa kanan rintafileeseen tms.

itse laitan vähän kuppiin soijakastiketta siihen inkivääriä valkosipulia hunajaa ja chilii. siitä sipasee lohipalan pintaan ja pannulle paistumaan. samalla keittelee nuudelit melkein kypsäksi ja nakkaa pannulle paistuu sekaan parsaa, sieniä jtn kasviksia mitä ikinä haluaa samaa soosia päälle ja kaikki lautaselle :)

Itse vedän tälläsii monta päiväs: lusikoit puolikkaan maitorahkapurkin naamaan, sen jälkeen 2 överi desiä kauraa kulauttelee alas veden kans. Nopee ja helppo :D

Aamupalaksi:

250g maitorahkaa
Kolmen kananmunan valkuaiset
30g kaurahiutaleita
30g heraa
½ tl leivinjauhetta
Makeutus tarvittaessa oman maun mukaan esimerkiksi Hermesetas-nesteellä

Kaikki vaan sekaisin ja lämmitys uunissa (20min @200) tai mikrossa (<5min).

PS. Kaurahiutaleet voit myös korvata esim. Liperin Myllyn vehnäleseillä mikäli käytössä on VHH-ruokavalio.

1,5dl Pikatäysjyväriisiä (valmistuu 10 minuutissa)
300g marinoituja broilerin fileesuikaleita
Ketsuppia mielensä mukaan

Keität riisit, ja siinä samalla paistat suikaleet. Kun valmista 10min sisään, kaada lautaselle ja pistä ketsuppia sekaan.
Voihan noi riisit korvata makaronillakin, mutta nyt oon jotenkin ruvennut tykkään tosta riisistä (vuoden jo putkeen syönyt samaa makaroni ja jauheliha tai broileri mössöö).

valmistaa kerralla isomman satsin evästä ja lämmittelee sitte mikrossa tarpeen mukaan... esim. broilerin filettä voi paistaa vaikka kilon kerralla ja riisiä keitellä useamman annoksen jääkaappiin, sitte kylkeen vaan sulattelee pakastevihanneksia sopivan määrän

Aina kun iskee jäätävä nälkä ja ei jaksa vääntää ihmeempiä, niin teen munakkaan
4-6 kananmunaa
0,5dl maitoa
sipuli (iso)
paprikaa
tomaattia
basilikaa, oreganoa yms yrttimausteita
poppamiehen chiliä
valkosipulia
sieniä, kinkkua, kanaa yms mitä jääkaapin pohjalta löytyy

Kaikki sekasin - > pannulle tilkka öljyy puoliteholle -> kippaa laastit pannulle, kansi päälle -> 2-3 min paistoa niin kauvan että yläpuoli kiinteytynyt -> uunin grillivastus päälle pannu uuniin lähelle vastusta -> nam nam.

Karjalanpaistilihaa, sipulia ja keittojuureksia, mausteet oman mielen mukaan.
Lihat ja liemi vaan uuniin ja odottamaan n.3 tuntia.
Aikaa menee mutta on hyvää ja proteiinia runsaasti ja todella helppo safka.
Mureita lihanpaloja tulee naposteltua pitkin päivää ihan pelkiltäänkin:)
Lihat kannattaa ottaa lihatiskiltä jos mahdollista, yleensä täyttä tavaraa verrattuna valmispaketteihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom