Helpolla tutkinto valmiiksi

protsku sanoi:
Oh hoh! Meinaatko että gradussa on ensin 75 sivua lähdeviittauksista kopioitua tekstiä ja sitten 2 sivua johtopäätöksiä omin sanoin? :wall:
No ei tietenkään, mutta helvetin iso osa teoriasta perustuu lähteisiin. Saa sinne nyt pari sanaa itsekin kirjoittaa. Kyllähän ne johtopäätökset voi sitten olla vaikka puolet koko gradusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos muuten alkaisi tehtailemaan noin niinku päätoimisesti graduja muille niin siinähän voisi päästä hyviin kuukausituloihin:

3 gradua kuukaudessa on 3x1500 euroa on 4500e on yli 50.000 euroa vuodessa!

Se onkin sitten pulmallinen kysymys että miten pystyisi muuttamaan kirjoitustyyliä jokaista uutta gradua varten. Samoin yksi ongelmatilanne on se että gradun tekijältä vaaditaan ns. kypsyysnäytteen kirjoittaminen gradun aihepiiristä. Mä vähän veikkaan että jos gradun on tehnyt toinen henkilö niin kypsyysnäytettä kirjoittaessasi et pysty feikkaamaan. :)

voi olla graduseminaarissa löysät lahkeessa, eikä auta ravistelutkaan kun kysytään muutamat kiperät kysymykset aiheesta.

onhan noita huijauksia vaikka miten. mm. toisen henkkareilla käydään tenteissä... käsittääkseni jos kusetuksesta (lunttaus esim) narahtaa niin kenkä heilahtaa ja ei enää korkeakoulujen ovet aukene sen jälkeen. että laittakaa texasiin ihmeessä kaavoja! :D

nevahood sanoi:
voi olla graduseminaarissa löysät lahkeessa, eikä auta ravistelutkaan kun kysytään muutamat kiperät kysymykset aiheesta

Jep, ja kypsyysnäyte kirjoitetaan valvotussa koetilanteessa. Proffa antaa aiheen vasta juuri ennen esseen kirjoittamista. Jos on feikki liikenteessä niin ei kyllä pysty kirjoittamaan annetusta aiheesta tieteellistä tekstiä 5-6 sivua parissa tunnissa.

protsku sanoi:
Jep, ja kypsyysnäyte kirjoitetaan valvotussa koetilanteessa. Proffa antaa aiheen vasta juuri ennen esseen kirjoittamista. Jos on feikki liikenteessä niin ei kyllä pysty kirjoittamaan annetusta aiheesta tieteellistä tekstiä 5-6 sivua parissa tunnissa.
Mitäköhän mulle sitten käy, kun ei mua tippaakaan kiinnostanut oma gradu ja mä en osaa kirjoittaa 3 sivua enempää vaikka aineistoa olisi 1000 sivua. Siksi mun gradukaan ei etene. :hyper:

Ammattikorkeassa ainakin opinnäytetyöt ovat niin suurta huttua, että ymmärrän loistavasti jos joku jolla on varaa, palkaa jonkun toisen kirjoittamaan sen puolestaan. Itse kirjoitin omani parissa kuukaudessa ja tein tuotoksen eteen töitä aktiivisesti varmaan max.70h. Aivan älytöntä paskan jauhantaa, mutta onneksi oli case pohjainen eli tein tuotoksen samalla joten tekstin osuus oli vaan reilut 20 sivua. Eli koodasin samalla yhdet nettisivut ja sain niistä hieman rahaa, muuten ois kyllä kyrpinyt ja kunnolla koko opinnäytteen tekeminen. Sitten vielä ammattikorkean opinnäytteiden ohjaajat vaativat töiltä muka todella tieteellistä otetta. Voi hoh hoijaa, mä sanoin niille suoraan, että mulla ei ole enempää aikaa tuhlattavana tähän roskaan joten ottakaa tai jättäkää. No ne otti ja antoi mulle siitä vielä arvosanaksi kolmosen! Joten ei niissä opinnäytteissä ainkaan oikeasti tarvitse pyörää keksiä uudestaan. Mut siis pointti oli se, että ammattikorkean opinnäytteet on kyllä suurimmaksi osaksi ajan haaskausta. Mun osaamista se ei ainakaan lisännyt suuntaan tai toiseen, vitutusta kylläkin.

Nyt jauhaa HabaMih paskaa. Eiköhän se ole instituuttikohtainen juttu, onko se ONT huttua vai ei. Mä teen parhaillani työelämän tarpeisiin kyselytutkimusta ja mitä olen yhteenkin pro graduun verrannut, niin läpäisee selkeesti samat vaatimukset sivumäärineen kaikkineen. Ehkä mä saan sitten sen vitosen? Ammattikorkean lopputyö on useimmiten suoraan työelämään tehtävä projekti, mutta voihan se olla ihan puhdas tieteellinen tutkimuskin ilman mitään suoritusosaa.

nevahood sanoi:
voi olla graduseminaarissa löysät lahkeessa, eikä auta ravistelutkaan kun kysytään muutamat kiperät kysymykset aiheesta.

onhan noita huijauksia vaikka miten. mm. toisen henkkareilla käydään tenteissä... käsittääkseni jos kusetuksesta (lunttaus esim) narahtaa niin kenkä heilahtaa ja ei enää korkeakoulujen ovet aukene sen jälkeen. että laittakaa texasiin ihmeessä kaavoja! :D

Ei siitä lunttauksesta ikibanneja missään nimessä tule. Saattaa tulla esim. vuoden erotus yliopistosta. Hyvällä tuurilla saattaa selvitä rehtorin hyihyillä.

haba sanoi:
Nyt jauhaa HabaMih paskaa. Eiköhän se ole instituuttikohtainen juttu, onko se ONT huttua vai ei. Mä teen parhaillani työelämän tarpeisiin kyselytutkimusta ja mitä olen yhteenkin pro graduun verrannut, niin läpäisee selkeesti samat vaatimukset sivumäärineen kaikkineen. Ehkä mä saan sitten sen vitosen? Ammattikorkean lopputyö on useimmiten suoraan työelämään tehtävä projekti, mutta voihan se olla ihan puhdas tieteellinen tutkimuskin ilman mitään suoritusosaa.
Jauhaa paskaa :hyper:, susta saa kyllä kans tosi akateemisen kuvan heti alkutekstistä. Onhan se hyvä, että edes sinä arvostat omaa tutkintoasi, voi olla ettei sitä sitten juuri kukaan muu arvostakaan. Vai että ONT ihan pro Graduun verrattava, no etpä ole pahasti ylisuorittaja. Joo ei tarvi vetää herneitä nenään, en mä ole sun ONT:tä morkkaamassa :D On varmaan joo koulukohtaisia eroja, mutta mun mielestä on vaan niin totta, että kirjaimet AMK tulevat sanoista Ai Mikä Käytäntö?

Niitä päättötöitähän voi olla niin monenlaisia AMK:ssa. En nyt tarkoita, että ONT=pro gradu, mutta en tosiaan nähnyt paljoa eroa, kun vertailin omaa yhteen graduun. Mun koulussa on kyllä varsinkin ONT:t tehty firmoille ihan tarpeeseen. Eri asia sitten, miten ne lukuisat kurssitehtävät on tehty. Sä jauhoit siten paskaa, että leimaat koko höskän tarpeettomaksi pelkästään omien kokemusten perusteella. Akateemisuudella päteminen on perseestä. En esitä akateemista, koska eikös se "titteli" ole ylempien korkeakoululaisten etuoikeus;) Mitäs se ylisuorittaminen on, jos tekee sen viimeisen ja tärkeimmän työn hyvin? Ai että pitäisi tehdä rimaa hipoen? Arvostamisesta vielä, että oon kuullut työelämään siirtyneeltä entiseltä koulukaverilta, että meidän instituutti on kuulemma hyvässä maineessa. Ja arvostan myös koulutustani.
No hard feelings!

Kyllä tosta kiinni jää se on mielestäni selvä.
Sitä paitsi mitä järkeä on laittaa toinen kirjoittamaan koko paska ja sitten ruveta itse sitä lukemaan läpi että oppisi mitä toinen kirjoittaa, mitä jos se onkin täyttä huuhaata? Eihän laiskimus voi sitä aina tietää kun ei ole taustatöitä tehnyt itse.
Ja se nyt ei haittaa jos ei jokainen kirjateos ole siinä mikälieplagioinninestolaite, sillä kyllä teoksia lukevat proffat tietävät jokaisen teoksen sanasta sanaan, siltä ainakin tuntuu kun ne vetelee hatusta quotteja.
Jos jollakin on oikeasti pokkaa lähteä tuolla linjalle niin nostan hattua - kiinni siitä jää. Good riddance lazy piece of shit, kaunis on kaari kun potkitaan ulos yliopistosta. Eikä varmasti muut opiskelijat katso hyvällä.

Naene sanoi:
Kyllä tosta kiinni jää se on mielestäni selvä.
Sitä paitsi mitä järkeä on laittaa toinen kirjoittamaan koko paska ja sitten ruveta itse sitä lukemaan läpi että oppisi mitä toinen kirjoittaa, mitä jos se onkin täyttä huuhaata? Eihän laiskimus voi sitä aina tietää kun ei ole taustatöitä tehnyt itse.
Ja se nyt ei haittaa jos ei jokainen kirjateos ole siinä mikälieplagioinninestolaite, sillä kyllä teoksia lukevat proffat tietävät jokaisen teoksen sanasta sanaan, siltä ainakin tuntuu kun ne vetelee hatusta quotteja.
Jos jollakin on oikeasti pokkaa lähteä tuolla linjalle niin nostan hattua - kiinni siitä jää. Good riddance lazy piece of shit, kaunis on kaari kun potkitaan ulos yliopistosta. Eikä varmasti muut opiskelijat katso hyvällä.
En mäkään näe pääsääntöisesti opinnäytetöitä graduihin verrattavissa oleviksi, tosin on niitä tosi paskoja gradujakin olemassa. Eikä niiden tarvitsekaan olla, eri koulu ja eri tutkinto. Yleensä pikkuyliopistoissa paskemmat menee läpi tai saa suhteellisesti parempia arvosanoja, kuin "paremmissa". Ainakin mitä muutaman olen nähnyt ja mitä professorit ym. ovat epäsuorasti puhuneet. Ei meillä ainakaan mene läpi, jos käyttää jotain Taloussanomia ensisijaisina lähteinä.

Mäkin väitän, että kyllä asiansa osaava tarkastaja näkee aika hyvin onko kyseessä plagiointi vai ei. Mä en yleensäkään ymmärrä plagiointia gradussa, kun ihan luvan kanssa saa lainata toisilta niin paljon kuin haluaa, kunhan vain mainitsee lähteen. Sillä tavalla niistä tulee parempiakin. Varmaan eri asia jossain teknisellä alalla, jos kyse on esim. ohjelmoinnista.

Voi hellanlettas.

Jos joku on naiivi, että kuvittelee ettei gradujen teettämistä palkkaa vastaan olisi tapahtunut koskaan ennen, niin ottakaa jo päänne pois pers... eiku pensaasta.

Dippatöitä ja graduja on teetetty mittatilaustyönä jo vuosikausia, etenkin kauppatieteissä ja teknisillä aloilla ilmiö tuntuu olleen puheenaiheena ainakin 80-luvulta lähtien. Sitä kuinka yleistä tuo käytäntö on, en uskalla mennä arvioimaan, mutta sattuu minullakin olemaan yksi sukulainen, joka harkitsi vakavasti palkkaavansa jonkun kirkasotsaisen loppuvaiheen opiskelijan tekemään +15v roikkuneen gradunsa pois. Työelämässä pitkään olleilla kun harvemmin riittää motivaatiota enää palaamaan näennäisakateemisen pakkopullan pariin.

Mitä plagointiin tulee, uudet systeemit tekevät siitä korkeakouluissa huomattavasti vaikeampaa, mutta eipä tuo varmaan kovinkaan kummoista ole että jos asiaa todella haluttaisin penkoa, ilmestyisi paljon enemmänkin samankaltaisia tekeleitä kuin tämä legendaarinen "Tapaus Vilen" aina väitöskirjoista asti. Tiedänpä huvittavan tapauksen erään maamme suurimman yliopiston Informaatiotutkimuksen laitokselta, jossa opiskelija kopipeistasi suoraan n. 20s proseminaarityönsä netistä. Huvittavaa asiasta tekee se, että ko. laitoshan pitäisi olla juuri erikoistunut vastaavan informaation etsimiseen jne, mutta työn tarkastaja ei edes vaivautunut edes yhtä lausetta paperista guuglettamaan.

naase sanoi:
Voi hellanlettas.

Jos joku on naiivi, että kuvittelee ettei gradujen teettämistä palkkaa vastaan olisi tapahtunut koskaan ennen, niin ottakaa jo päänne pois pers... eiku pensaasta.

Dippatöitä ja graduja on teetetty mittatilaustyönä jo vuosikausia, etenkin kauppatieteissä ja teknisillä aloilla ilmiö tuntuu olleen puheenaiheena ainakin 80-luvulta lähtien. Sitä kuinka yleistä tuo käytäntö on, en uskalla mennä arvioimaan, mutta sattuu minullakin olemaan yksi sukulainen, joka harkitsi vakavasti palkkaavansa jonkun kirkasotsaisen loppuvaiheen opiskelijan tekemään +15v roikkuneen gradunsa pois. Työelämässä pitkään olleilla kun harvemmin riittää motivaatiota enää palaamaan näennäisakateemisen pakkopullan pariin.

Mitä plagointiin tulee, uudet systeemit tekevät siitä korkeakouluissa huomattavasti vaikeampaa, mutta eipä tuo varmaan kovinkaan kummoista ole että jos asiaa todella haluttaisin penkoa, ilmestyisi paljon enemmänkin samankaltaisia tekeleitä kuin tämä legendaarinen "Tapaus Vilen" aina väitöskirjoista asti. Tiedänpä huvittavan tapauksen erään maamme suurimman yliopiston Informaatiotutkimuksen laitokselta, jossa opiskelija kopipeistasi suoraan n. 20s proseminaarityönsä netistä. Huvittavaa asiasta tekee se, että ko. laitoshan pitäisi olla juuri erikoistunut vastaavan informaation etsimiseen jne, mutta työn tarkastaja ei edes vaivautunut edes yhtä lausetta paperista guuglettamaan.

Ei se kyllä niin yleistä ole.

Kaiken huippu oli kun kaveri teki tohtorin väitöskirjaa ja sai syytteen plagioinnista - ei hän ollut koskaan edes nähnyt teosta josta hänen syytettiin plagioineen tekstiä!!!!
Oli siinä itku lähellä kun kuuden vuoden duunit oli menossa penkin alle vaan koska oli samoja ideoita kun jollakin menneiden vuosien tohtorilla joka oli päättänyt että tässä on liikaa samaisuuksia. Plagioinnista ei todellakaan ollut kyse ja pitkän harkinnan jälkeen totesi proffat saman - ihan alkuperäistä tekstiä on.
On se kyllä tarkkaa hommaa nykyään ainakin.

Saattaa olla että työelämässä jo olevat laittavat nuorempia innokkaita tekemään töitänsä mutta en silti uskoisi kovin yleistä olevan noin muuten.

Naene sanoi:
Ei se kyllä niin yleistä ole.

Kaiken huippu oli kun kaveri teki tohtorin väitöskirjaa ja sai syytteen plagioinnista - ei hän ollut koskaan edes nähnyt teosta josta hänen syytettiin plagioineen tekstiä!!!!
Oli siinä itku lähellä kun kuuden vuoden duunit oli menossa penkin alle vaan koska oli samoja ideoita kun jollakin menneiden vuosien tohtorilla joka oli päättänyt että tässä on liikaa samaisuuksia. Plagioinnista ei todellakaan ollut kyse ja pitkän harkinnan jälkeen totesi proffat saman - ihan alkuperäistä tekstiä on.

No seula on varmasti tiheämpi väitöskirjan tarkistuksessa kuin lopputöiden tarkastuksessa. Lopputöitä tulee kuitenkin tarkastettavaksi pikkaisen enemmän kuin väitöskirjoja.

Minkä takia muuten kaverisi ei ollut nähnyt tuota toista väitöskirjaa jos oma työ käsitteli samoja asioita?

"Minkä takia muuten kaverisi ei ollut nähnyt tuota toista väitöskirjaa jos oma työ käsitteli samoja asioita?"

Asiallinen kysymys.

miisa sanoi:
Minkä takia muuten kaverisi ei ollut nähnyt tuota toista väitöskirjaa jos oma työ käsitteli samoja asioita?
Maailmaan mahtuu noin kvatziljoona+1 väitöskirjaa, puhumattakaan sitten graduista ja muisa kirjoista.

Naene,

Se, että sinun ystävä-, tuttava- tai opiskelukaveripiirissä ei gradun teettämistä tapahdu, ei sulje pois sitä mahdollisuutta ettei sitä tapahtuisi vuositasolla useastikin.

En missään vaiheessa väittänytkään ko. prosessia kovin yleiseksi korkeakouluissa, mutta kyllähän tuota on tapahtunut ja tulee tapahtumaan jatkossakin.

Aina yhtä luotettava City-lehtikin julkaisi muistaakseni artikkelin näistä akateemisista con-artisteista parisen vuotta sitten. Artikkelissa haastateltiin (anonyymina tottakai) muutamia tällaisia lisurinsa plagioineita ja gradun teettäneitä. Artikkelin totuuspohjasta en sano juuta enkä jaata.

Mitä siihen rangaistukseen tulee, niin tietääkseni koskaan ei ole ketään suomalaisesta korkeakoulusta erotettu pysyvästi. Muistaakseni erään ylioppilaskunnan ylioppilaslehdessäkin oli aikanaan juttua siitä, miten olisi mahdollista saada kenkää koulusta. Plagiointi yms, gradun teettäminen jne ei ollut riittävä peruste, eikä niitä perusteita tainnut pahemmin olla muitakaan.

Ymmärsin ton alkuperäisen tekstin ensin niin, että joku olisi taltioinut tekstin sanelukoneeseen ja se pitäisi puhtaaksikirjoittaa mutta ilmeisesti ei sittenkään vaan ihan tehdä koko työ alusta loppuun.

Dragon sanoi:
Ymmärsin ton alkuperäisen tekstin ensin niin, että joku olisi taltioinut tekstin sanelukoneeseen ja se pitäisi puhtaaksikirjoittaa mutta ilmeisesti ei sittenkään vaan ihan tehdä koko työ alusta loppuun.

Samantapaista ajattelin itsekin. En ymmärrä tätä hirveää mekkalaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom