Helpatkaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkä oon tässä aloittelemassa salilla käyntiä..ja kaikki on ihan hyvin..mutta monesti kuulee juttuja että bodarit on hitaita ja kankeita..pitääkö paikkansa??
tarvitsen kuiteski nuita itsepuollustus taitoja sen verran että nopeus eij sais mennä..vinkkejä miten kannattaa kotona treenata taistelulajeja yms..säkki ja hanskat löytyy + tilaa.. :hyper: tää voi olla aika sekava mutta kun pitää pikku siskoo polvella ja kirjottaa niin kai te ymmärätte..elikkä vastailkaahan!!

Ossi- :kippis1:

katos pärjääviä bodareita. se siitä kankeudesta. (esim coleman. kukas muuten hyppäsi voltin vaparissa viimevuoden sm:ssä?) missään itsepuolustuslajissa et tarvitse bruce leen nopeutta. niin.. eikä lee tosin mikään kovin kynis ollut. =P

notkeus on ihan kiini venyttelystä. nopeus nopeustreenistä. voimaa ja massaa et vaan saa hipahapatreeneillä yhtä paljon. =)

nevahood sanoi:
kukas muuten hyppäsi voltin vaparissa viimevuoden sm:ssä

Teppeihän se.

Edit: Niin hymiöitä reilusti Ossille hyvästä postauksesta! :hyper:

Aloita, Ossi-, Krav Maga, jos kerran kaipaat itsepuolustustaitoja. Siinä sun ei tarvitse venyä/vääntyä mitä epäluonnottomiin asentoihin, vaan tekniikat on suoraviivaisia ja helposti omaksuttavissa. Eikä se reaktionopeus mihinkään siellä salilla häviä, kunhan muistat harjoitella salin lisäksi myös nopeutta/räjähtävää voimaa vaativia tekniikoita. Itse olen kokenut että päin vastoin salilta on saanut lisää voimaa myös ip-treeneihin ja pärjää kenties (?) vähän paremmin esim. mattotekniikoissa.

Tsemppiä treeneihin :thumbs:

jep. itsepuolus ei todellakaan tarvitse notkeutta saati sitten hirveätä nopeutta. osa kamppailulajeista vaatii notkeutta mutta teetkö mitään itsepuolustustilanteessa lajilla jossa suurin osa tekniikoista on potkuja? et sitten yhtään mitään, varsinkaan näin talvella.

käytännössä potkuja ei tarvitse reiden alaosaa korkeammalle. itämaisissa lajeissa potkuja on alunperin harjoiteltu korkealle siksi, että potkut osuvat "oikeisiin" kohtiin varmemmin, tehokkaammin ja nopeammin.

nopeutena riittää luonnolliset reaktiot ja refleksit. itse suosittelen lajeja joissa panostetaan luonnollisiin reaktioihin ja siihen miten niitä pystytään käyttämään hyväksi itsepuolustuksessa. jotkut opettavat itsepuolustustekniikoina erittäin hyökkäävää tekniikkaa mutta käytännössä tämmöinen vaatii liikaa asennetta ja nopeutta lähteä tositilanteessa heti toista päin. minulle on ollut pelkkää plussaa voimanostosta taistelulajeihin.

suosittelen tutustumaan myös systemaan ja sen treenimetodeihin. pienenä mainoksena muuten että nyt keväällä Jyväskylässä alkaa itsepuolustuskurssi jossa treenitavat on erittäin lähellä tätä. voin laittaa vaikka linkin systemakeskusteluun kun tästä tulee kotisivut nettiin.

ei tosin ole pahitteeksi harjoitella useita eri lajeja. tekniikka on silloin oikein kun se toimii tositilanteessa. tästä syystä itse en ainakaan väheksy mitään lajia.

Missäpäin muuten tuota systemaa on mahdollista harrastaa?
Kiinnostusta olisi, kunhan vielä ikää tulisi vuosi lisää... :)

Ei kait se sentään bodari se pruus lii ollu? Mutta intensiivisen painoharjoittelun nimeen se kylläkin vannoi.

Se treenas mutta ei ehkä tyypilliseen bodarityyliin. Lee treenasi vain niitä lihaksia mitä hän käytti suorittaessaan tekniikoitansa jotta hänen liikkeistänsä tulisi nopeampia ja voimakkaampia. Mutta joo, ehkäpä tarkemmin sanottuna hän olikin voimaharjottelija, koska olihan hän niin pikkuruinenkin. 5' 7'' feet 135 pounds
lee1sm.jpg

Onko joku huomannut että punttisalin seurauksena "herkkyys" kamppailulajeissa kärsisi? Itsestä tuntui aktiivisemmin harrastaessani, että salin mukana tuli taipumusta yrittää painaa voimalla läpi tilanteissa joissa oikeasti pitäisi tunnustella ja ehkä kiertää esteet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielestäni tuohan on ihan lajista kiinni. Esimerkiksi potkunyrkkeilyssä potkut on tarkoitettu menemään ikäänkuin kohteen läpi (niitä myös harjoitellaan aina siinä tarkoituksessa) ja siitä johtuen potkunyrkkeilyn potkut ovat voimakkaampia kuin esimerkiksi karaten, jossa potkut ovat voimakkaita "näpäytyksiä".

sytemaa ei varsinaisesti opeta tällä hetkellä kuin Fudoshin helsingissä: http://www.systemafinland.com/

tämähän ei siis ole varsinaisesti laji, vaan enemmänkin treenimetodi. jos lontoota osaa niin kannattaa käydä tutustumassa esim. http://www.russianmartialart.com/forum/ itse systeemillä siis voi harjoitella eri lajien treenaajat ja näin saada ne "toimivimmat" tekniikat sieltä esille.

niin. tarkoitus ei ole mainostaa mitään. tuolta foorumilta siis löytyy paljon harjoituksia joita voi tehdä yksin / pareittain. itsepuolustustaitoja varten ei ole juurikaan hyötyä yksin treenaamisesta. käytännössä mitä enemmän saat erilaisia tekniikoita harjoiteltua erilaisten ja kokoisten vastustajien kanssa sen parempi.

Ei sitä turhaan kannata pelätä että normaali puntin nostaminen tekee susta viikossa niin tajuttoman mörön, että et ehdi ketään iskeä enää :D
Kyllähän se normaali voimaharjoittelu kuuluu melkein kaikkiin noihin kovempiin kamppailulajeihin.
Voima = nopeus X massa. Nopeus = Massa jaettuna voimalla :D

JSmith sanoi:
Onko joku huomannut että punttisalin seurauksena "herkkyys" kamppailulajeissa kärsisi?

Amatööri nyrkkeilijöiden ongelma. *piste nyrkkeilijöiden*
Toki perusvahvuus pitää, pitää yllä kuntopiirien avulla.

Toki eiköhän nuo kuubalaiset suht.koht vahvoja ole

Kyllä se paras nopeus/räjähtävyys heikkenee mikäli ei harrasta mitään muuta kuin raskasta painoharjoittelua.. Tämä kuitenkin on vältettävissä muulla säännöllisellä lajiharjoittelulla (mm. pallopelit, itsepuolustuslajit jne.)

Manala sanoi:
Voima = nopeus X massa. Nopeus = Massa jaettuna voimalla :D

Menee vähän hifistelyn puolelle, mutta oon itse ajatellut aina iskuvoiman liike-energiaksi eli 0.5 * massa * nopeus^2. Nopeus on voimaa, ainakin pystylajeissa. ;)

Guile sanoi:
Se treenas mutta ei ehkä tyypilliseen bodarityyliin. Lee treenasi vain niitä lihaksia mitä hän käytti suorittaessaan tekniikoitansa jotta hänen liikkeistänsä tulisi nopeampia ja voimakkaampia.

Oli kylläkin toisinpäin.. treenasi vääriä lihaksia, josta ei opettajakaan pitänyt. Ja treenas hauikset kuntoon ihan kameraa varten. Ojentajat oli sen kung fussa tärkeintä ja mitä pienemmät hauikset, sen parempi.

wab sanoi:
Oli kylläkin toisinpäin.. treenasi vääriä lihaksia, josta ei opettajakaan pitänyt. Ja treenas hauikset kuntoon ihan kameraa varten. Ojentajat oli sen kung fussa tärkeintä ja mitä pienemmät hauikset, sen parempi.

Mutta siinä olikin se juju että Bruce Lee ei treenannutkaan lopulta enää perinteistä Wing Chung kung fu:ta vaan kehitti oman järjestelmän mikä lainasi piirteitä monesta eri lajista.

JSmith sanoi:
Onko joku huomannut että punttisalin seurauksena "herkkyys" kamppailulajeissa kärsisi? Itsestä tuntui aktiivisemmin harrastaessani, että salin mukana tuli taipumusta yrittää painaa voimalla läpi tilanteissa joissa oikeasti pitäisi tunnustella ja ehkä kiertää esteet.

Saman suuntaisia havaintoja. Saavutetusta voimasta on hyötyä, rentouden ja joustavuuden menettämisestä taas haittaa. Notkeus on itselläni kiinni pääasiassa venyttelystä.

Muay sanoi:
Menee vähän hifistelyn puolelle, mutta oon itse ajatellut aina iskuvoiman liike-energiaksi eli 0.5 * massa * nopeus^2. Nopeus on voimaa, ainakin pystylajeissa. ;)

Raaasta voimasta toki voi olla etua, mutta kyllä nopeus on tärkeämpi ominaisuus kuin voima kamppailulajeissa jos nyt ei mihinkään äärilaidoille mennä.

Voiman puutetta voi kompensoida tekniikoilla, jotka ovat tuhoavampia ja iskevät ihmisruumiin heikompiin kohtiin, mutta nopeuden puutetta ei voi kompensoida mitenkään.

Tavallaan nopeus on myös voimaa, mutta se on erilaista voimaa kuin se millä nostetaan mahdollisimman raskaita painoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom