Help SJMV ei vaikuta takareisiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli minut on ilmeisesti siunattu joko numeroa liian lyhyillä takareisillä tai liikkumattomalla lantiolla, kun en selkä suorana pysty tehdä sjmv:tä ilman, että raja tulee vastaan, kun tanko on polvien tasalla. :(

Kuvista näkee, että sällit tekee selkä suorana maahan asti jopa korokkeelta, ja mulla ei onnistu ees polviin asti... Sarjapainoa ja sarjapituutta olen vaihdellut, mutta selkälihaksissa tulee kestävyys vastaan, ennen kuin takareidet edes lämpenevät. Epäilen, että syynä on se, etten saa vedettyä sjmv:tä lattiasta asti.

Mikä neuvoksi? Muiden lihasten kanssa ei venyvyysongelmia ole. Sormia en saa lattiaan, en vaikka miten olisin lämmitellyt/venytellyt. Silloinkin tuntuu, että selkä tekee suurimman osan venytystyöstä. Periaatteessa voisin tehdä sjmv:tä käyrällä selällä a la http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html , mutta olen lukenut, että se on riskialttiimpaa kuin suoralla selällä. Onko tuo vaarallinen liike?

Jos koukistan hieman polvista sjmv:ssä, niin siitä tulee minulla normaalin maven loppuojennus, joka vaikuttaa enemmän selkään kuin takareisiin.

Teen treeniä kotona varusteina penkki, tanko ja painot, käsipainot ja itse väsäämä kyykkyteline, vatsapenkki ja monitoimi/selkäpenkki.

En viitsisi lähtä salille pelkkien takareisien takia, kun kaikki muut liikkeet pystyn tekemään erinomaisesti kotona. Vai lähdenkö? Kertokaa minulle, mikä takareisiliike korvaisi sjmv:n. Miten tässä nyt sitten käytännössä edetä? Takareisien treenaamatta jättäminen ei taida olla vaihtoehto.

Kiitoksia jo etukäteen.

en mä tohon paljoa osaa sanoo, muutaku et itse hiukan koukistan polvia niin saan tankoa alemmas ja kyllä se tuntuu takareisiin aika mukavasti.
hyväähuomenta liike on hyvä!!

Älä huolestu suotta, vaikka tankoa et saa polven alle. Siitä eteenpäin liike menee jo enemmän selälle, eikä takareisille, niin kuin pitäisi. Itse en laske tankoa polvea alemmas ja silti tuntuma takareisissä on hyvä.

SJMV:n idea kärjistettynä:
- Liike tehdään lantiolla, jolloin tanko itsestään liikkuu ylös ja alas
- Nostat tangon LANTION eteen-taake-liikkeellä, et selällä vetämällä
- Polvet on koko liikkeen ajan hieman koukussa
- Sitä pitemmälle taakse lantion saat ilman polvien koukistumatta aloitusasennosta enempää, sen parempi

Venyttelyä vaan, kyllähän ton verran pitää nuoren miehen (jos toi 85 tarkottaa syntymävuotta) venyä, jos liikkuvuutta oikeasti rajoittaisi lantio tai kropan mittasuhteet olisi sen huomannut jo muissakin liikkeissä. Toi sormet lattiaan venyttely on kivaa ja hyvää hommaa, kunhan ei ryski väkisin, äkkiä se siitä paranee. Jos saat tangon niskaan niin kyykky leveellä on hyvä takareisille, kuten on myös sumoveto, tosin sumokaan ei varmasti onnistu jos lantio on hiukankin jumissa.

Kiitoksia paljon kaikille!

Kride: Hyvä kun kerroit! Ilmeisesti olen vetänyt selällä koko ajan...

Nelkku: Pitäishän sitä venyä, mutta kun ei. :D Yritys on kova, ja pyrin venytteleen erityisesti takareisiä. Tenavana tuli telmittyä telinevoimistelussa, enkä mä silloinkaan mikään notkea ollut... Onko tuo kyykky leveellä/sumoveto rasittavampi polville kuin normaalit liikkeet? Pitääkö tehdä kevyemmillä painoilla pitkää sarjaa, että lihakset tottuu?

Jonkinlainen jalan koukistusliike olisi kyllä hyvä lisä. Riippuen tuosta selkäpenkistä, siinä voi ehkä pystyä tekemään takareisinoston. Eli jalat sinne pidikkeisiin kiinni ja siitä nostetaan takareisillä kroppa vaakasuorasta ylöspäin. On ehkä alkuun aika haastava liike, joten kannattaa alaspäin mennessä varoa, ettei satu nenään. Eli hiukan tämän näköinen liike.

Ei ne jalat todellakaan tarvitse suorassa olla, vaikka liike SJMV onkin. Vähän koukussa koko ajan, just kuten Kride neuvoi. Itellä on koukussa ihan reilustikkin ja persettä viedään kunnolla taakse. Ottaahan tuo isommilla romuilla alaselkäänkin, mutta se tekee vaan hyvää.

En minäkään saa treenin aikana mitään ihmeellistä tuntumaa takareisiin, mutta seuraavana päivänä kyllä tuntee takareisissä jos on tiukat SJMV:t vääntänyt. Ja todellakin olisi hyvä ottaa myös koukistukset mukaan. Tekee ne vaikka ensin, sitten saakin jo paljon paremman tuntuman SJMV:ssä.

Itellä oli ongelmana myös tuntuman puuttuminen, kun aloitin aikoinaan tekemään SJMV:a. Mutta kun sitä jonkin aikaa hinkkasi, niin sen oppi tekemään siten, että takareisissä tuntuu.

Sellaiset huomiot tein itse, kuten Timba jo sanoikin, että takapuoli kunnolla taakse ja siirrät painon ala-asennossa reilusti kantapäille. Kyllä se "reisille" menee.

Kirjoitin johonkin toiseen threadiin jo sen, että sain kohdistumaan SJMV:n paremmin takareisiin kun laitoin jalkaterät osoittamaan aivan pikkuisen sisäviistoon ja liikkeen aikana työnsin aktiivisesti polvia ulospäin. Eiväthän ne tietenkään liiku juuri minnekään mutta tuohon keskittyminen ilmeisesti ottaa rasitusta pois jostain muualta ja tuo sen takareisille.

JSmith sanoi:
Kirjoitin johonkin toiseen threadiin jo sen, että sain kohdistumaan SJMV:n paremmin takareisiin kun laitoin jalkaterät osoittamaan aivan pikkuisen sisäviistoon ja liikkeen aikana työnsin aktiivisesti polvia ulospäin. Eiväthän ne tietenkään liiku juuri minnekään mutta tuohon keskittyminen ilmeisesti ottaa rasitusta pois jostain muualta ja tuo sen takareisille.
Aika hyvä vinkki :thumbs: ilman painojakin huomaa jo eron verrattuna muihin asentoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tomppa85 sanoi:
Nelkku: Pitäishän sitä venyä, mutta kun ei. :D Yritys on kova, ja pyrin venytteleen erityisesti takareisiä.

Samoin. Mulla on varmaan joku krooninen jumi tuolla takareisissä, kun tuntuu että ne ei veny millään. Saan kyllä polvet suorina kämmenet lattiaan kun ensin vähän lämmittelen, mutta tosta enempää ei veny. Kuukauden päivät koitin venytellä erityisesti takareisiä 4-5 kertaa viikossa ihan huolellisestikin ja eri tavoilla. Pitkiä ja lyhyitä venytyksiä jne. Ja oikeastaan yhtään ei venyvyys parantunu. En sitten tiedä mikä on vikana, mutta enää en jaksa edes venytellä kun ei tunnu mitään auttavan.

JSmith sanoi:

Tämä homma toimii. Kokeilin sitä senjälkeen kun kirjottelit asiasta. Mutta minä en ainakaan tätä saa onnistumaan kuin pienemmillä painoilla.

Joo, painoja pitää pudottaa jonkun verran. Toisaalta taas melkein joka kerta kun on ollut isommat raudat ja tuntunut että SJMV ottaa tehdessä vain alaselkään, takareidet ovat silti kipeytyneet eli tuntuu se rasittavan niitäkin kaikesta huolimatta. Hanuria vaan taakse alasmenossa niin ei mene jullen puolelle tekniikka.

BTW ei mullakaan mene tanko juurikaan polvien alapuolelle ja venyvyys on about tuota kämmenet-lattiaan -tasoa.

Itsellä myös takareisien venyvyys on ihan kohtalainen (pää menee polviin kohtuu kevyesti), mutta silti teen SJMV vain hiukan polvien alapuolelle saakka.

Eilen juuri tein, ja taas on takareidet kunnolla kipeät... :whip:

No katos prkl... Nyt vasta huomaa kuinka väärin olen tehnyt. Ilmankos ei takareisiin ole ottanut, kun olen selällä nostanut. Siis lantiota eteen-taakse, perse reilusti taakse, selkä suorana. Kokeilen vielä tuota JSmithin jalkaterät sisäviistoon ja polvia ulos-tyyliä.

Paljon kiitoksia. Enää ei takareisitreenit mene läskiksi. Se on vakaa päätös. :)

Tomppa85 sanoi:
No katos prkl... Nyt vasta huomaa kuinka väärin olen tehnyt. Ilmankos ei takareisiin ole ottanut, kun olen selällä nostanut. Siis lantiota eteen-taakse, perse reilusti taakse, selkä suorana. Kokeilen vielä tuota JSmithin jalkaterät sisäviistoon ja polvia ulos-tyyliä.

Paljon kiitoksia. Enää ei takareisitreenit mene läskiksi. Se on vakaa päätös. :)

Hyvä, että porukka hyötyy näistä ohjeista. Itselläni meni SJMV:n idean tajuamiseen todella pitkä aika, mutta nyt kun sen on tajunnut, niin SJMV on nyt pysyvästi treeniohjelmassa. :D

Joo mulla on kans ollu sjmvssa selän suorana pitämisen kanssa ongelmia. hyviävinkkejä pitää testata. Hyvä liike takareisille, askelkyykky.

Back
Ylös Bottom